Przeczytaj, jak możesz uczyć się, jedząc, tańcząc, a nawet śpiąc.

Czas

Do lekcji siadaj zawsze o tej samej porze. Unikniesz ciągłego odkładania na potem, które kończy się ślęczeniem do późna w nocy. Zaobserwuj, w jakich godzinach czujesz się najlepiej. Każdy w ciągu dnia ma dwa szczyty aktywności umysłowej – rano i po południu lub po południu i wieczorem, w zależności do tego czy jest sową, czy skowronkiem. Wtedy śmiało może brać się do najtrudniejszych zadań.

Miejsce

Miejsce, w którym się uczysz, powinno być dobrze wywietrzone, bo mózg do pracy potrzebuje tlenu. Nie ucz się na leżąco. Taka pozycja to dla ciała sygnał do snu. Choć rodzice mogą protestować z powodu wysokich rachunków za prąd, najlepsze światło do czytania to połączenie światła rozproszonego z żyrandola i lampki na biurku. Oczy najmniej męczą się wtedy, a cień, który rzucasz na kartkę, nie jest ostry. Postaraj się przed nauką zgromadzić w zasięgu ręki wszystkie potrzebne podręczniki, przybory, notatki. Pójdzie Ci szybciej, jeśli nie będziesz co chwilę czegoś szukać. Ale nie trzymaj w pobliżu niczego, co może odciągnąć Twoją uwagę. Żadnych zdjęć sympatii, pilota do TV, kolorowych gazet.

Muzyka

Muzyka pomaga w nauce, ale pod warunkiem że nie jest zbyt ostra ani nie wymaga wsłuchiwania się w słowa utworu. Najlepiej sprawdzają się utwory instrumentalne i muzyka klasyczna. Naukowcy odkryli, że od słuchania kompozycji Mozarta i Czterech pór roku Vivaldiego wzrasta iloraz inteligencji. Muzykę trzeba włączyć na kilka minut wcześniej, żeby łatwiej wprowadzić się w nastrój. Po kilku razach umysł zaczyna intensywniej pracować już od pierwszych dźwięków. Niech gra jeszcze parę minut po zakończeniu nauki, bo choć może myślisz już wtedy o czymś innym, Twój mózg jeszcze przetwarza i porządkuje informacje, których mu przed chwilą dostarczyłeś.

Dieta

To, co jesz i pijesz, może pomóc Ci w nauce, ale może też ją utrudnić. Dobrze posłużą Ci ryby, kasza, jogurt, świeże warzywa i owoce. Potrawy mączne i tłuste np. kluski z sosem i mleko sprawiają, że czujesz się senny i ociężały, a cała energia, zamiast na naukę, idzie na trawienie. Od razu po jedzeniu nie siadaj do lekcji. Odczekaj jakieś pół godziny. Podczas nauki możesz pogryzać orzechy. Są świetne na pamięć i koncentrację. Unikaj kawy i mocnej herbaty. Pobudzają tylko na chwilę. Lepiej pić wodę mineralną albo sok.

Sen

W czasie snu mózg cały czas pracuje – wszystko, co zdarzyło się w dzień, jest sortowane i układane na półkach pamięci. Dlatego często ma się wrażenie, że rano po przebudzeniu pamięta się lepiej to, czego się uczyło wieczorem. Ale pod jednym warunkiem. Po skończeniu nauki trzeba iść spać, a nie brać się do czytania książki albo oglądania horroru. Trudno potem zasnąć, a spać powinno się przynajmniej osiem godzin.

 

SOWA CZY SKOWRONEK?

1. WF masz o 8.00 rano. W jakiej jesteś wtedy formie?
a) Działam na pełnych obrotach.
b) Dopiero się rozkręcam.
c) Jeszcze śpię.

2. W ferie i wakacje wstajesz zazwyczaj w godzinach:
a) 6.00 – 8.00
b) 8.00 – 10.00
c) 10.00 – 12.00

3. Kolega chciałby, żebyś chodził z nim na basen na 20.00. Co mu wtedy mówisz?:
a) Nie, stary, odpada. O tej porze nie widzę już na oczy.
b) OK., chętnie się pomoczę, ale nie dam rady się ścigać.
c) Świetnie! To kiedy zaczynamy?

4. Matematyk zapowiada sprawdzian. Chciałbyś, żeby zrobił go:
a) na pierwszej albo drugiej lekcji,
b) w południe, po dużej przerwie,
c) na szóstej lub siódmej lekcji.

5. Nazajutrz masz pociąg o 5.00 rano, więc rodzice zagonili Cię do łóżka o 20.00.
a) Żaden problem, zawsze się wtedy kładę.
b) Przewracam się trochę z boku na bok, ale w końcu zasypiam.
c) Długo nie mogę zasnąć.

Rozwiązanie

a) – 1 punkt
b) – 2 punkty
c) – 3 punkty

5 – 7 punktów
Jesteś SKOWRONKIEM. Najszybciej wkuwa Ci się rano, przed pójściem do szkoły. Powtórz sobie więc wtedy jeszcze raz materiał, którego uczyłeś się poprzedniego dnia.

8 – 12 punktów
Nie jesteś ani SOWĄ, ani SKOWRONKIEM. Za to łatwiej niż inni dopasowujesz się do każdego planu zajęć. Nauka po południu gwarantuje Ci sukces.

13 – 15 punktów
Jesteś SOWĄ. Wiedza najlepiej wchodzi Ci do głowy wieczorem i nocą. Zamiast czytać cokolwiek, ucz się tuż przed snem. W czasie snu wiadomości dobrze się utrwalą.

6.00 – 8.00
Ucz się wierszy, regułek słówek, wzorów.

9.00 – 11.00
Skowronki czują się doskonale.

12.00 – 14.00
Sowy już się rozkręcają.
Skowronki jeszcze dobrze sobie radzą. Pisz wypracowania, rozwiązuj zadania wymagające analizy i wyciągania wniosków.

18.00 – 20.00
Sowy czują się doskonale. Ćwicz i trenuj. Masz najwięcej siły w mięśniach.

20.00 – 22.00
Ucz się wierszy, regułek, słówek, wzorów.

po 22.00
Nic już nie wejdzie Ci do głowy.

Uwaga
Ponoć ludzie skowronki są weselsi i mają więcej energii niż sowy. Sowy są bardziej depresyjne, bo długie wieczory bez widoku słońca nie napełniają ich optymizmem. Są za to bardziej twórcze niż skowronki – największe dzieła literackie powstawały nocami. Częściej też bawią się na imprezach do białego rana.

 

Czego potrzebuje mózg?

Glukozy – oprócz podstawowych posiłków zjedz drugie śniadanie i podwieczorek
Białka – ryby, drób, mleko, jogurty, rośliny strączkowe
Magnezu – czekolada, kakao, orzechy, migdały
Wapnia – mleko, łosoś, brokuły
Cynku i potasu – płatki zbożowe, pomidory, mięso z indyka
Witamin z grupy B – jajka, pieczywo pełnoziarniste, szpinak, wątróbka

Zachowaj przemienność
Lepiej zaczynać od łatwiejszego przedmiotu – na rozgrzewkę i dla poprawy nastroju. Następny w kolejności przedmiot powinien być z tych najtrudniejszych i z innej grupy, np. jeśli zaczynasz od polskiego, jako drugi wybierz przedmiot ścisły np. matematykę, fizykę lub chemię. Nie ucz się dwóch języków jeden po drugim.