Formy czasu przeszłego czasownika to be
Zdania twierdzące | Pytania (Inwersja) | Zdania przeczące (dodajemy not) |
|
1 os. lp. | I was – byłem | Was I? – Czy byłem? | I was not (wasn’t) – nie byłem |
2 os. lp. | you were – byłeś | Were you? – Czy byłeś? | you were not (weren’t) – nie jesteś |
3 os. lp. | he was – był she was – była it was – było |
Was he? – Czy był? Was she? – Czy była? Was it? – Czy było? |
he was not (he isn’t) – nie jest she was not (she isn’t) – nie jest it was not (it isn’t) – nie jest |
1 os. lm. | we were – byliśmy | Were we? – Czy byliśmy? | we were not (weren’t) – nie jesteśmy |
2 os. lm. | you were – byliście | Were you? – Czy byliście? | you were not (weren’t) – nie jesteście |
3 os. lm. | they were – byli | Were they? – Czy byli? | they were not (weren’t) – nie są |
Jeśli używamy czasownika to be – być (formy przeszłe to was / were), wtedy szyk zdania wygląda następująco:
Zdania twierdzące
podmiot + was / were + reszta zdania
I was in London in 2005. (W 2005 byłem w Londynie.)
Peter and Mark were very busy yesterday. (Wczoraj Piotr i Marek byli bardzo zajęci.)
Zdania pytające
was / were + podmiot + reszta zdania
Was I in London in 2005? (Czy w 2005 byłem w Londynie?)
Were Peter and Mark very busy yesterday? (Czy wczoraj Piotr i Marek byli bardzo zajęci?)
Zdania przeczące
podmiot + was / were + not + reszta zdania
I was not (wasn’t) in London in 2005. (W 2005 nie byłem w Londynie.)
Peter and Mark were not (wern’t) very busy yesterday. (Wczoraj Piotr i Marek nie byli bardzo zajęci.)
Jeśli używamy pozostałych czasowników
Zdania twierdzące
- W przypadku czasowników nieregularnych to stosujemy II formę (druga pozycja w tabelach czasowników nieregularnych).
podmiot + czasownik w II formie + reszta zdania - I bought some apples and oranges. (Kupiłem trochę jabłek i pomarańczy.)
We saw him again this afternoon. (Widzieliśmy go znowu dziś popołudniu.)
We went out for a long walk last week. (W zeszłym tygodniu poszliśmy na długi spacer.)
Uwaga!
II forma czasowników nieregularnych jest z góry ustalona i nie ma zasad na jej tworzenie – trzeba ją zapamiętać.
see (widzieć); II forma – saw
buy (kupić); II forma – bought
go (iść); II forma – went
- W przypadku czasowników regularnych dodajemy do ich formy podstawowej końcówkę
- -ed (jeśli czasownik zakończony jest na spółgłoskę),
- końcówkę -d (jeśli ostatnią literą w formie podstawowej jest e)
I worked as a teacher ten years ago. (Dziesięć lat temu pracowałem jako nauczyciel.)
In 2001 I lived in London for over five months. (W 2001 mieszkałem w Londynie przez ponad pięć miesięcy.)
Tak więc ogólny schemat to:
podmiot + II forma czasownika lub forma podstawowa czasownika + -ed + reszta zdania
Uwaga!
- W przypadku gdy podstawowa forma czasownika kończy się samogłoską y, np. carry (nieść), literę y wymienia się na i przed dodaniem końcówki czasu przeszłego prostego -ed.
carry – carried,
marry – married (ożenić się),
bury – buried (pogrzebać)
- Jeśli czasownik kończy się na literę -l, to literę tę podwajamy:
travel – travelled (podróżować)
- Jeśli czasownik kończy się na pojedynczą spółgłoskę, którą poprzedza pojedyncza samogłoska, to tę ostatnią spółgłoskę podwajamy, np.:
stop – stopped,
rob – robbed,
beg – begged,
prefer – preferred.
Zdania pytające
Tworzymy je przy pomocy słówka (operatora) did, które w zdaniu stawiamy przed podmiotem i zmieniając II formę czasownika głównego na formę podstawową.
did + podmiot + forma podstawowa czasownika (bez końcówki -ed) + reszta zdania
Did you work as a teacher ten years ago? (Czy dziesięć lat temu pracowałeś jako nauczyciel?)
Did Peter and Mark play tennis yesterday? (Czy wczoraj Piotr i Marek grali w tenisa?)
Odpowiedzi na pytania ogólne (na które odpowiada się „tak” lub „nie”).
Na pytania ogólne udzielamy krótkich odpowiedzi, używając tylko did lub did not (didn’t).
Did you go to the cinema yesterday? (Czy poszedłeś wczoraj do kina?)
Yes, I did.
No, I didn’t.
Did they play bridge last Saturday? (Czy grali w brydża w sobotę?)
Yes, they did.
No, they didn’t.
Pytania szczegółowe
Schemat takich zdań:
zaimek pytający + did + podmiot + forma podstawowa czasownika (bez końcówki -ed) + reszta zdania
How log did you work as a teacher ten years ago?
Where did you go for holiday last summer?
How often did you go to the theatre last year?
What kind of music did you like when you were a teenager?
Pytania o podmiot
W pytaniach o podmiot (who, what) stosujemy szyk zdania twierdzącego.
Uwaga! Nie używamy did. Czasowni podstawowy pozostaje w II formie lb z końcówka czasu przeszłego -ed..
Who played tennis yesterday? (Kto wczoraj grał w tenisa?)
Who lived here ten years ago? (Kto tutaj mieszkał dziesięć lat temu?)
What happend here when you were a child? (Co tutaj się wydarzyło kiedy byłeś dzieckiem?)
Who was in Warsaw in 2015? (Kto był w Warszawie w 2015 roku?)
What was crowded and noisy yesterday? (Co było wczoraj zatłoczone i hałaśliwe?) (Zdanie w stronie biernej.)
Pytania zaprzeczone
Pytania zaprzeczone tworzymy na podstawie zdań przeczących przestawiając didn’t przed podmiot.
Didn’t you work as a teacher ten years ago? (Czy dziesięć lat temu nie pracowałeś jako nauczyciel?)
Didn’t Peter and Mark play tennis yesterday. (Czy wczoraj Piotr i Marek nie grali w tenisa?)
Jeśli chcemy zadać pytanie zaprzeczone szczegółowe, to na początku stawiamy odpowiedni zaimek pytający, np. why?, what?
Why didn’t you work as a teacher ten years ago? (Dlaczego nie pracowałeś jako nauczyciel, kiedy mieszkałeś w Londynie?)
What didn’t you meet Mary yesterday. (Czego wczoraj nie spotkałeś się z Mary?)
Why didn`t you phone me straight away. (Dlaczego nie zadzwoniłaś od razu?)
Zdania przeczące
Tworzymy je stawiając po czasowniku posiłkowym did słówko not. W mowie did i not często ulegają ściągnięciu do formy didn’t.
podmiot + did + not (didn’t) + forma podstawowa czasownika (bez końcówki -ed) + reszta zdania
I did not (didn’t) work as a teacher ten years ago. (Dziesięć lat temu nie pracowałem jako nauczyciel.)
Peter and Mark did not (didn’t) play tennis yesterday. (Wczoraj Piotr i Marek nie grali w tenisa.)
czasownik nieregularny buy (kupować) i czasownik regularny watch (oglądać) |
|||
Zdania twierdzące | Pytania (inwersja) | Zdania przeczące (dodajemy not) |
|
1 os. lp. | I bought, watched | Did I buy, watch? | I did not (don’t) buy, watch |
2 os. lp. | you bought, watched | Did you buy, watch? | you did not (don’t) buy, watch |
3 os. lp. | he/she/it bought, watched | Did he/she/it buy, watch? | he/she/it did not (doesn’t) buy, watch |
1 os. lm. | we bought, watched | Did we buy, watch? | we did not (don’t) buy, watch |
2 os. lm. | you bought, watched | Did you buy, watch? | you did not (don’t) buy, watch |
3 os. lm. | they bought, watched | Did they buy, watch? | they did not (don’t) buy, watch |
Zapamiętaj
W zależności od tego, czy chcemy utworzyć zdanie twierdzące, przeczące bądź też pytające w Past Simple będziemy musieli użyć różnych form czasownika:
Dzieje się tak, gdyż zarówno w przeczeniu, jak i w pytaniu to czasownik posiłkowy do w swojej przeszłej formie did wyraża przeszły aspekt danej konstrukcji:
Uwaga! I did some shopping yesterday. ↑ (czasownik podstawowy) Did you do any shopping yesterday? ↑ ↑ I did not (didn’t) do any shopping yesterday. ↑ ↑ |
Zastosowanie czasu Past Simple
1. Czasu tego używamy, gdy chcemy powiedzieć, że dana czynność lub stan miały miejsce w przeszłości, które definitywnie się zakończyły i nie mają związku z teraźniejszością. W tego typu zdaniach czynność lub stan są zazwyczaj mniej lub bardziej dokładnie określone za pomocą okoliczników czasu:
Możemy je wstawić na początku lub na końcu zdania (w pytaniach i przeczeniach są one zawsze na końcu):
Należy pamiętać, że określeniem czasu będą także wyrażenia zaczynające się od when:
W tego typu zdaniach można wykorzystać również następujące wyrażenia:
Krótszą odmianą tego wyrażenia jest first i last, które umieszcza się przed czasownikiem głównym, ale po czasowniku was/were.
|
2. Czasu przeszłego prostego używamy również, gdy chcemy podkreślić, że dana czynność powtarzała się w przeszłości lub miała charakter zwyczaju, nawyku.W tego typu zdaniach często stosujemy przysłówki częstotliwości, takie jak: often (często), sometimes (czasami), always (zawsze) i inne.
|
3. Do opisu sekwencji zdarzeń:
Gdy dwa zdarzenia miały miejsce jednocześnie, a my chcemy przedstawić jedno z nich jako efekt drugiego;
Również w opowiadaniach i relacjach z różnych wydarzeń.
|
4. Do wszelkiego rodzaju narracji, biografii itp.:
|
5. Do tworzenia pytań, dotyczących przeszłości (rozpoczynających się pytajnikiem when).
|
6. Kiedy chcemy aby nasza wypowiedź była uprzejma.
|
7.
|
8. Zamiast czsu przyszłego, teraźniejszego po wyrażeniach: I wish, if only, it`s time.
|
8. Zamiast czasu przyszłego, teraźniejszego po wyrażeniach: I wish, if only, it`s time.
|