Notatka
Notatka – tekst o charakterze informacyjnym. służy skrótowemu przedstawieniu najważniejszych informacji w uporządkowany sposób.
Jak powinna wyglądać notatka?
- Musi być czytelna, przejrzysta graficznie i zrozumiała.
- Powinna być rzeczowa i zwięzła.
- Powinna zawierać tylko najważniejsze informacje (nazwiska,daty, wydarzenia itp.).
- Nie może być chaotyczna. Fakty powinny być zapisane w ciągu logicznym i chronologicznym.
- Powinna mieć formę dostosowaną do tematu.
Zapamiętaj!
- Podstawą do zrobienia dobrej notatki jest zgromadzenie najważniejszych, kluczowych informacji, a dopiero później umiejętne ich zapisanie.
- Sposobów notowania jest bardzo dużo. To zależy od twojej wyobraźni i pomysłowości. Można streszczać teksty, sporządzać plany, (ramowe/ szczegółowe), rysować drzewka, tabele, symbole, łańcuszki, tworzyć mapy skojarzeniowe, itp. Musisz znaleźć najlepszy dla ciebie sposób notowania.
Co to znaczy najlepszy?
Taki, który umożliwi ci zawarcie wszystkich istotnych treści i dzięki któremu nie będziesz mieć problemu z ich odczytaniem i zapamiętaniem.
Najpopularniejsze sposoby notowania
Notatka-streszczenie
- Piszemy ją krótkimi zdaniami.
- Unikamy zdań złożonych, wtrąconych.
- Aby skrócić objętość takiej notatki, na oznaczenie najczęściej pojawiających się słów można używać symboli, znaczków, skrótów, na przykład:
- autor = aut.
- bohater = boh.
- na przykład = np.
Notatka z książki
Przy pisaniu notatki z książki odpowiedz na pytania:
- Jaki jest tytuł lektury?
- Kto jest jej autorem?
- Jaki to gatunek literacki?
- Gdzie i kiedy rozgrywa się akcja utworu?
- Kim są główni bohaterowie lektury?
- Jak się nazywają?
- Czego dotyczy problematyka utworu?
- Jaki jest przebieg akcji?
Notatka-plan
- Ta notatka może mieć postać planu ogólnego lub szczegółowego.
- Używamy równoważników zdań, skrótów i symboli.
- Treść układamy według punktów i podpunktów.
Przykład:
Opracowanie lektury- Tyt. (tytuł)
- Aut. (autor)
- Gat. lit. (gatunek literacki)
- Czas i miejsce akcji
- Boh. (bohaterowie)
- Prob. (problematyka utworu)
- Akcja
Notatka-drzewko
Jest to najszybszy i najbardziej przejrzysty sposób notowania. Notatkę ujmujemy w hasła, rysując strzałki od centrum, czyli hasła głównego.
. przeplatanie się wydarzeń pojawianie się bohaterów
. historycznych fikcyjnych
. z fikcją literacką obok postaci autentycznych
. ↑ ↑
oddanie kolorytu epoki ← POWIEŚĆ HISTORYCZNA → archaizacja języka
. ↓ ↓ ↓
. przedstawienie odtworzenie odtworzenie
. odległych faktów struktury
. dziejów historycznych społeczeństwa
Notatka-łańcuszek
Podobna do notatki drzewka ale tu trzeba zachować właściwą kolejność i chronologię. Taki typ notatki pozwala przedstawić graficznie kolejność poszczególnych etapów zmian. Jej treść zawiera się w hasłach a zapisane informacje muszą łączyć się w logiczną całość. Bardzo przydatna do przedstawienia kolejności procesów i wydarzeń historycznych np. etapów działań wojennych.
……………. → ……………. → ……………. → ……………. → ……………. → ……………. → …………….
Autor → lektura (tytuł) → gatunek literacki (cechy) → czas akcji → miejsce akcji → bohaterowie → problematyka lektury
Notatka-tabela
Jest bardzo uporządkowanym, ale jej zrobienie wymaga sporo czasu i wysiłku. Informacje porządkowane są według haseł, które są nagłówkami poszczególnych kolumn.
Narodowość | Wynalazca | Wynalazek |
Amerykanin | Robert Fulton | pierwszy parowiec pasażerski |
Anglik | George Stephenson | pierwszy parowiec |
Włoch | Aleksander Volta | ogniwo galwaniczne |
Amerykanin | Samuel Morse | telegraf elektromagnetyczny |
Francuz | Louis Jacques Daguerre | pierwsze fotografie (dagerotypy) |
Uwaga!
Na egzaminie możesz otrzymać polecenie sporządzenia notatki z fragmentu tekstu przytoczonego w teście, wówczas:
- przeczytajcie uważnie zadany fragment;
- podkreślcie ołówkiem lub wypiszcie najważniejsze fakty;
- pogrupuj je według przemyślanego kryterium, aby w układzie treści był porządek;
- zanotuj według najprostszego dla Ciebie sposobu, mając na uwadze rodzaj tekstu, jaki został podany w teście.
Są różne rodzaje notatek, bo pod tą nazwą kryją się przynajmniej trzy różne formy. I różnie są one punktowane.
1. Notatka prasowa
Może być umieszczona w szkolnej gazetce, kronice, czasopiśmie. Jej celem jest powiadomienie odbiorców (czytelników) o jakimś wydarzeniu, zjawisku. Autor notatki raczej nie ujawnia się, to po prostu ktoś z redakcji. Notatka również nie jest raczej miejscem do prezentowania swoich poglądów, uczuć (chyba że w poleceniu wyraźnie zawarta jest taka wskazówka). Jej celem jest informacja; przekazanie w zwięzły i prosty sposób ważnej treści.
Przykładowy temat:
Napisz notatkę do kroniki szkolnej zawierającą informacje o przebiegu wycieczki do muzeum sztuki starożytnej. Uwzględnij także swoje wrażenia z pobytu w tym muzeum.
Jak rozumieć temat?
Wycieczka do muzeum już się odbyła, ty także na niej byłeś. W kilku zdaniach przedstawiasz jej przebieg, dodajesz także swoją opinię na temat wycieczki: czy ciekawa, dobrze zorganizowana, wartościowa?
Informacje, których nie może zabraknąć:
- Kiedy odbyła się wycieczka i dokąd (to wynika z tematu)?
- Kto brał w niej udział?
- Jaki był cel wycieczki?
- Szczegóły wycieczki (to musisz wymyślić, odwołując się do swojej wiedzy o sztuce starożytnej lub szukając podpowiedzi w tekstach zamieszczonych w arkuszu).
Inny przykładowy temat:
Napisz do gazetki szkolnej notatkę o przebiegu powitania znanego podróżnika, który powrócił z dalekiej wyprawy.
2. Notatka informacyjna
Może być umieszczona w podręczniku, w katalogu z wystawy dzieł sztuki lub katalogu z ofertą sprzedaży (książek, zdjęć, płyt muzycznych). Na egzaminie sporządzisz ją na podstawie zamieszczonego w arkuszu tekstu źródłowego (lub kilku tekstów, reprodukcji dzieł sztuki).
Przykładowy temat:
Napisz notatkę, którą umieściłbyś pod fotografią „Domeczku” na wystawie „Domy Warszawy”. Wykorzystaj informacje z przytoczonego tekstu, ale nie cytuj.
Jak rozumieć temat?
W kilku zdaniach piszesz o Domeczku. Nie zmyślasz, starasz się maksymalnie wykorzystać wszystkie informacje, jakie znajdziesz w tekstach źródłowych w arkuszu. Tworzysz własne zdania. Nie wolno ci cytować!
Informacje, których nie może zabraknąć:
Wszystko zależy od tego, jakie informacje znajdziesz w tekstach źródłowych. Szukaj ich także w przypisach , podpisach do zdjęć. Możesz tam znaleźć np. daty, dzięki którym wzbogacisz swoją notatkę.
Inny przykład tematu:
Napisz notatkę informującą o co najmniej trzech zasadach, których powinno się przestrzegać, aby skutecznie porozumieć się z drugą osobą.
3. Notatka – definicja terminu
Z taką notatką spotykasz się, kiedy korzystasz z encyklopedii, specjalistycznego słownika. Jej celem jest dostarczenie w sposób skrótowy i ogólnie zrozumiały informacji na temat jakiegoś terminu. Do sporządzenia jej na egzaminie przydatne mogą być zamieszczone w arkuszu teksty źródłowe.
Przykładowy temat:
Napisz tekst, który zostałby zamieszczony jako objaśnienie terminu „archeologia”.
Jak rozumieć temat?
Rozpoczynasz od słowa, które musisz zdefiniować. „Archeologia – nauka zajmująca się…” Charakterystyczne dla notatek encyklopedycznych jest zastosowanie imiesłowów przymiotnikowych (zajmująca się, służąca do, będąca) oraz rozpoczynanie definicji od czasownika (nauka, naukowiec, twórca, przedstawiciel).
Informacje, których nie może zabraknąć:
Maksymalnie wielu odpowiednio uporządkowanych informacji o definiowanym pojęciu. Jeżeli piszesz notatkę encyklopedyczną o jakiejś osobie, to fakty z jej życia przedstawiasz w sposób chronologiczny.
Inne przykłady tematu:
- Napisz tekst, który mógłby zostać zamieszczony w encyklopedii jako objaśnienie hasła „Jan Zamojski”. Wykorzystaj cztery informacje z tekstu Normana Daviesa.
- Zredaguj notatkę encyklopedyczną słowa „korespondencja”. Uwzględnij w niej pochodzenie oraz znaczenie słowa dawniej i w czasach współczesnych.
Zobacz:
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/formy-wypowiedzi-2
Co wiesz o powstaniu kopuły katedry Santa Maria del Fiore? Napisz krótką notatkę.
Zobacz:
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/31-dedykacja
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/26-plan
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/25-list-motywacyjny