Recenzja
Recenzja książki
Recenzja książki powinna zawierać podstawowe informacje i odpowiedzi na większość zamieszczonych poniżej pytań.
- Dane, jak w przypadku każdego tekstu kultury: tytuł, nazwisko autora, nurt, daty powstania.
- Określenie gatunku literackiego.
- Czy to ważna książka w historii literatury?
- Czy to
- świetna książka nieznanego szerszej grupie odbiorców twórcy,
- nowe dzieło kultowego pisarza,
- klasyka, którą znają wszyscy oczytani ludzie?
- Do kogo jest adresowana (do humanistów, młodzieży, dzieci, wszystkich)?
- Jaki jest główny problem poruszany w tej książce (czego dotyczy akcja, główne wątki)?
- Czy jest on ważny dla współczesnych czytelników?
- Jakie są jej mocne, a jakie słabe punkty?
- Jak oceniasz tę książkę?
- Czy polecasz ją innym?
Praca nad recenzją literacką
(jeśli chcesz mieć pewność, że niczego ważnego nie przeoczysz), powinna składać się z kilku etapów.
- Przejrzyj książkę. Przeczytaj tytuł, spis treści, wstęp.
- Nie koniec na tym – zwróć uwagę także na nagłówki, przeczytaj kilka zdań otwierających akapity, zwróć uwagę na ilustracje.
- Przeczytaj pierwszy lub ostatni rozdział, który pozwoli Ci się zorientować, czy podoba Ci się styl autora dzieła, które będziesz recenzował.
- Czas na przeczytanie całej książki.
- Zdecyduj, które tematy i wątki wydają Ci się szczególnie interesujące i godne uwagi.
- Zastanów się, o których z nich chcesz na pewno pisać w swojej recenzji.
- W trakcie lektury rób notatki i zapisuj cytaty, które wydają Ci się szczególnie ważne.
- Możesz przeczytać artykuły dotyczące recenzowanej przez Ciebie książki.
- Pomocne może być także przeczytanie recenzji tej książki pisane przez znawców tematu.
Ocena
- Oceń fabułę (narrację) – wartka, żywa, łatwa w odbiorze czy raczej nie, wciąga, z pomysłem czy nudna, schematyczna?
- Oceń postępowanie bohaterów.
- Oceń język – typ narracji, język narratora i postaci. Czy jest literacki, czy potoczny, prosty, zrozumiały czy trudny, wymagający skupienia, piękny, wulgarny, nieporadny?
- Oceń kompozycję – jaki to gatunek, czy odbiega od norm, czy je wiernie realizuje?
- Oceń budowę postaci, ukształtowanie przestrzeni, szukaj dokonań twórcy w tym zakresie.
- Napisz, do kogo jest adresowana (do humanistów, młodzieży, wszystkich?)
- Możesz także ocenić trafność tytułu (spróbować go wyjaśnić, jeśli jest metaforyczny) oraz szatę graficzną książki (sposób wydania, ilustracje),
- Zanotuj, jakie ma mocne, a jakie słabe punkty?
Podsumowanie
- Jak oceniasz tę książkę?
- Czy warto ją przeczytać?
- Komu ją polecasz? Dlaczego?
Recenzja filmu
Najpierw ustalamy plan pracy
- I. Informacje o filmie
- tytuł,
- reżyser,
- scenariusz,
- obsada aktorska,
- nazwiska autora dzieła, jeżeli film jest ekranizacją dzieła literackiego,
- gatunek np. komedia romantyczna, melodramat, western,
- gdzie i kiedy oraz przez kogo emitowany.
- II. Oceny i omówienia
- III. Wypowiedzi krytyków jako argumenty (zgadzam się lub nie).
- IV. Podsumowanie – ostateczna ocena.
Co oceniać w filmie
- Ogólne wrażenie.
- To, co w filmie szczególne nowatorskie i poruszające.
- Grę aktorską (najlepsi – najgorsi). Zwróć uwagę również na postacie drugoplanowe i epizodyczne.
- Dialogi.
- Kostiumy, scenografia.
- Muzykę.
- Kompozycja utworu, montaż.
- Obrazy filmowe (plenery, ciekawe ujęcia, egzotykę itp.)
- Pracę reżysera.
- Scenariusz, pomysł na realizację tematu – wielkie nowatorstwo czy powielanie schematu?
- W podsumowaniu opinii o filmie – poleć lub odradź obejrzenie go? Krótko uzasadnij.
Recenzja przedstawienia teatralnego
Jakie informacje powinna zawierać?
- tytuł sztuki,
- autora dramatu,
- gdzie odbywał się spektakl (nazwę teatru, festiwalu teatralnego)
- informacja o reżyserze,
- rodzaj przedstawienia teatralnego:
- tradycyjne (z podziałem na akty, kurtyną itd.),
- awangardowe (np. odbywa się między rzędami widzów, do udziału w przedstawieniu zachęcana jest publiczność, wszystko sprawia wrażenie happeningu).
Co oceniać w spektaklu teatralnym
- reżyserię (jaki reżyser miał pomysł na przedstawienie dzieła, w jakiej konwencji?),
- dobór aktorów i ich grę,
- scenografię, kostiumy, choreografii, muzykę,
- porównanie z dziełem literackim (jeśli je znasz) lub z innym przedstawieniem tego dramatu (jeśli je widziałeś),
- reakcję publiczności,
- zgodność lub zróżnicowanie wobec dzieła literackiego, które było kanwą (jeśli było),
- Twoje wrażenia po spektaklu: Czy podobało Ci się? A może było nudne i niezrozumiałe?
- .Przygotowując recenzję przedstawienia obejrzanego w telewizji, zwróć uwagę na montaż przedstawienia, operowanie kamerą.
Uwaga! Ważne w telewizyjnym widowisku są zbliżenia i półzbliżenia, częste portrety, dokładne studiowanie twarzy. Do tego też należy się odnieść.
Recenzja wystawy plastycznej
Ważne informacje to:
- organizator wystawy (galeria, muzeum),
- temat wystawy,
- rodzaj prac (obrazy, fotografie, plakaty itd.),
- autorzy prac (jeśli zagraniczni, także nazwa kraju),
- styl, jaki reprezentują (tu pomoże Ci przewodnik muzealny, program wystawy, encyklopedia,
- recenzje w prasie albo Twój podręcznik),
- zainteresowanie publiczności wystawą (dużo zwiedzających?),
- Twoja ocena: Które prace Ci się najbardziej podobały? Dlaczego?
Recenzja koncertu
Ważne informacje to:
- nazwisko lub nazwa organizatora koncertu,
- rodzaj koncertu (kameralny czy masowy),
- wykonawcy (soliści, orkiestra, zespół),
- tytuły wykonywanych utworów,
- nazwiska autorów muzyki.
Oceniasz:
- wykonanie (zwróć uwagę na ich „sceniczność”, czyli kontakt z publicznością, swobodę poruszania się po scenie),
- pracę konferansjerów,
- ocena technicznej strony koncertu – nagłośnienie,
- oświetlenie, efekty specjalne, choreografię,
- reakcję publiczności,
- Twoja opinia o koncercie: Co Ci się podobało, a co byś zmienił?
Zobacz:
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/recenzja-2
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/15-recenzja-powiesci-przyklad
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/13-jak-pisac-recenzje
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/24-opowiadanie