1. Napisz związki frazeologiczne o podanym znaczeniu.
Skorzystaj z wymienionych wyrazów: oczy, gruda, kura, obłok, noga, kamień
Iść bardzo wolno -……………………………………………………………………………………………………………………………….
Fantazjować -………………………………………………………………………………………………………………………………………
Brzydko pisać – -………………………………………………………………………………………………………………………………….
Powiedzieć coś szczerze – -……………………………………………………………………………………………………………………
Coś się nie wiedzie – …………………………………………………………………………………………………………………………….
Zniknąć bez śladu – -…………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Znajdź błędy w podanych związkach frazeologicznych i podaj ich prawidłową formę. Wyjaśnij ich znaczenie.
1. Szukać z latarką
2. Mieć duszę w plecaku
3. Wpaść z deszczu pod parasol
4. Deser po obiedzie
5. Sprzedać pierwsze skrzypce
6. Ruszać się jak pszczoła w ulu
3. Do podanych poniżej sytuacji dobierz związek frazeologiczny, który ją opisuje.
1. Dlaczego zgłosiłem się do tego konkursu recytatorskiego? No cóż… chciałem poprawić ocenę z polskiego. I przy okazji Anka z IIb spojrzałaby na mnie łaskawszym okiem…
2. A to pech! Gdyby tuż przed metą nie rozwiązała mi się sznurówka, na pewno byłbym pierwszy!
3. Już mam dość! Fatalnie mi idzie – ślęczę nad tym wypracowaniem trzecią godzinę i mam na razie pół strony.
4. Szukaliśmy go wszędzie – w lesie, za domem, w stodole, nawet poszliśmy do tego opuszczonego domu, ale nigdzie go nie było.
5. Mama była bardzo zdenerwowana – wpadła w prawdziwą histerię i nie mogliśmy jej uspokoić.
A) Być o krok od czegoś
B) Idzie jak po grudzie
C) Upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu
D) Rwać sobie włosy z głowy
E) Jak kamień w wodę
4. Dopisz odpowiednie nazwy zwierząt, które zwyczajowo określają podane cechy:
A. uparty
B. głodny
C. wierny
D. przebiegły
E. odważny
F. łagodny
5. Podane związki podziel na dwie grupy: mające swoje źródło w Biblii i pochodzące z mitologii.
Manna z nieba, stajnia Augiasza, nić Ariadny, sodoma i gomora, róg obfitości, jabłko niezgody, zakazany owoc, koń trojański, zamienić się w słup soli, droga krzyżowa, puszka Pandory, ziemia obiecana, kozioł ofiarny, pięta Achillesa, syn marnotrawny, niewierny Tomasz, miecz Damoklesa.
Biblia ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
mitologia …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
6. Podane związki frazeologiczne podziel na zwroty i wyrażenia.
Na złodzieju czapka gore, zimny prysznic, czarno na białym, pasuje jak wół do karety, trafiła kosa na kamień, przyszła koza do woza, nocny Marek, groch z kapustą, machnąć na coś ręką, gruszki na wierzbie, oczko w głowie, mieć głowę na karku.
zwroty ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
wyrażenia …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
7. Podane czasowniki połącz z odpowiednimi rzeczownikami i wyrażeniami w poprawne związki frazeologiczne.
Oddawać, brać, stawiać, kręcić, przysparzać, spełniać, ponosić, zabierać, tracić, odnosić, sprawować, darzyć.
Uczucie, honory, warunki, władza, udział, nos, kłopoty, marzenia, głos, klęska, zwycięstwo, nadzieja.
8. Do każdego ze związków dobierz odpowiedni zwrot
1. Kłamać jak z nut
2. Patrzeć jak sroka w gnat
3. Chodzić jak paw
4. Mieć węża w kieszeni
5. Szukać igły w stogu siana
6. Dać nogę
7. Oddać ostatnią koszulę
A. uciec
B. poświęcić wszystko
C. sprytnie kłamać
D. dumnie kroczyć
E. byś skąpcem
F. bezmyślnie patrzeć
G. na próżno czegoś szukać
9. Połącz związki frazeologiczne o tym samym znaczeniu:
A. Być ciągle w złym humorze
B. Uśmiechać się dyskretnie
C. Pracować mimo wielkiego zmęczenia
D. Lekceważyć sobie coś
E. Mieć czegoś dosyć
F. Być wyniosłym
1. Mieć coś w nosie
2. Zadzierać nosa
3. Mieć czegoś po dziurki w nosie
4. Padać na nos
5. Mieć muchy w nosie
6. Uśmiechać się pod nosem
10. W podanych związkach brakuje pewnych wyrazów. Wpisz je.
A. Zachowywać się jak ……………………………………… w składzie porcelany
B. Mieć……………………………………… na ramieniu
C. ………………………………… się komuś zjeżył na głowie
D. Wstać …………………………… nogą
E. Mieć cały dom na …………………………………………….
F. Myśleć o niebieskich ………………………………………..
G. Mieć oczy i uszy ………………………………………………
11. Jeden z podanych związków frazeologicznych jest błędny. Który? Jak powinien brzmieć?
A. Obliczyć coś pi razy oko
B. Trafić jak kulą w płot
C. Mieć serce w przełyku
D. Zrobić wielkie oczy
E. Mieć węża w kieszeni
12. Który związek nie jest wyrażeniem?
A. Jabłko niezgody
B. Bajońskie sumy
C. Marzenie ściętej głowy
D. Iść jak na ścięcie
13. Związek frazeologiczny „iść na ścięcie” oznacza:
A. iść bardzo niechętnie
B. spieszyć się
C. nie móc się doczekać
D. iść z radością
Odpowiedzi
1.
Iść bardzo wolno – iść noga za nogą
Fantazjować – bujać w obłokach
Brzydko pisać – bazgrać jak kura pazurem
Powiedzieć coś szczerze – powiedzieć coś prosto w oczy
Coś się nie wiedzie – idzie jak po grudzie
Zniknąć bez śladu – zapaść się jak kamień w wodę
2.
A. Ze świecą szukać
B. Mieć duszę na ramieniu
C. Wpaść z deszczu pod rynnę
D. Musztarda po obiedzie
E. Grać pierwsze skrzypce
F. Ruszać się jak mucha w smole
3. 1. C. 2. A. 3. B.
4. E. 5. D
4.
uparty jak osioł
głodny jak wilk
wierny jak pies
przebiegły jak lis
odważny jak lew
łagodny jak baranek
5.
Biblia
Manna z nieba, sodoma i gomora, zakazany owoc, zamienić się w słup soli, droga krzyżowa, ziemia obiecana, kozioł ofiarny, syn marnotrawny, niewierny Tomasz
mitologia
Stajnia Augiasza, nić Ariadny, róg obfitości, jabłko niezgody, koń trojański, puszka Pandory, pięta Achillesa, miecz Damoklesa
6.
Zwroty
Na złodzieju czapka gore, pasuje jak wół do karety, trafiła kosa na kamień, przyszła koza do woza, machnąć na coś ręką, mieć głowę na karku
Wyrażenia
Zimny prysznic, czarno na białym, nocny Marek, groch z kapustą, gruszki na wierzbie, oczko w głowie
7.
przysparzać kłopotów
kręcić nosem
spełniać marzenia
tracić nadzieję
odnosić zwycięstwo
oddawać honory
zabierać głos
stawiać warunki
brać udział
sprawować władzę
ponosić klęskę
8. 1. C. 2. F. 3. D.
4. E. 5. G. 6. A
7. B
9.
A. 5
B. 6
C. 4
D. 1
E. 3
F. 2
10.
A. Zachowywać się jak słoń w składzie porcelany
B. Mieć duszę na ramieniu
C. Włos się komuś zjeżył na głowie
D. Wstać lewą nogą.
E. Mieć cały dom na głowie.
F. Myśleć o niebieskich migdałach.
G. Mieć oczy i uszy otwarte.
11. C – powinno być: mieć serce w gardle
12. D – iść jak na ścięcie
13. A.
Zobacz: