Nawiązania do Biblii

W poezji – dawnej i współczesnej – znajdujemy wiele utworów poświęconych różnym motywom biblijnym: wizji końca świata, tematowi szatana, śmierci, postaciom biblijnym. Swoisty rozdział tworzą przekłady – choćby psalmów, z którymi zmierzyć się chcieli najbardziej utalentowani poeci świata. Proza gęsta bywa od biblijnych aluzji, czasem motyw taki pojawia się w tle – jak w Wieży Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, bywa główną materią – jak w Mistrzu i Małgorzacie Michaiła Bułhakowa. Innym razem Biblia jest kluczem do powieści – jak w skomplikowanym śledztwie w Imieniu róży Umberta Eco, czasem analogią – jak w Na wschód od Edenu Johna Steinbecka.

A oto inne nawiązania

Średniowiecze

  • Przekłady: Psałterz floriański, Psałterz puławski, Biblia królowej Zofii.
  • Liryka religijna: Żale Matki Boskiej pod krzyżem (Posłuchajcie, bracia miła), Bogurodzica, najstarsze kolędy: między innymi Stałać się rzecz wielmi dziwna (tłumaczenie z czeskiego).
  • Apokryfy (utwory narracyjne, tematycznie związane z Biblią, ale nienależące do kościelnych tekstów kanonicznych): najobszerniejszy polski apokryf to Rozmyślanie o żywocie Pana Jezusa (Rozmyślanie przemyskie).
  • Boska Komedia Dantego Alighieri – alegoryczna wizja wedrówki przez trzy światy pozagrobowe: piekło, czyściec i raj.

Renesans

  • Tłumaczenia Psałterza Dawidowego (psalmów) Jana Kochanowskiego,
  • Pieśni Jana Kochanowskiego, – wizja Boga – architekta świata, pochwała świata jako dzieła stworzenia
  • Rytmy abo wiersze polskie Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego – sonety, walka człowieka z szatanem.
  • Kazania sejmowe księdza Piotra Skargi – nawiązanie do gatunku, styl, paraboliczne obrazowanie, charakter proroczy.
  • Misterium Mikołaja z Wilkowiecka pt. Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim.
  • Kolędy: między innymi Anioł pasterzom mówił (przekład z łaciny).

Barok

  • Poezja podejmująca motyw przemijania (wyraźne nawiązanie do Księgi Koheleta), śmierci, szatana: między innymi wiersze Daniela Naborowskiego (Krótkość żywota).
  • Moda na przekłady psalmów: Psalmodia polska Wespazjana Kochowskiego.
  • Kolędy: Gdy śliczna Panna Syna kołysała; Lulajże, Jezuniu.
  • Raj utracony pióra Johna Miltona, słynny epos literatury angielskiej.

Oświecenie

  • Tragedie i opery o postaciach biblijnych.
  • Pieśni religijne Franciszka Karpińskiego, wydane pod wspólnym tytułem Pieśni nabożne: między innymi Bóg się rodzi, Kiedy ranne wstają zorze, Wszystkie nasze dzienne sprawy.

Romantyzm

  • Nawiązujące gatunkowo do Pisma Świętego Mickiewiczowskie Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego: to zrytmizowana, podzielona na wersety proza poetycka, stylizowana według Biblii Jakuba Wujka, są tu przypowieści wzorowane na ewangelicznych, a całość zamykają Modlitwa pielgrzyma i Litania pielgrzymska, również nawiązujące do tekstów kościelnych.
  • Mesjanizm Ksiąg narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego oraz Dziadów Adama Mickiewicza.
  • Motyw kainowej zbrodni w Balladynie Juliusza Słowackiego.
  • W Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego – choćby finał z objawieniem Chrystusa.
  • Poezja Cypriana Kamila Norwida: między innymi Fortepian Szopena, Pielgrzym w Hebronie.
  • W poezji krajowej:
    • Marsz w przyszłość Ryszarda Berwińskiego – bohaterem wiersza jest lud, który porzuca kraj niewoli i kroczy ku przyszłej „ziemi obiecanej” przez „czerwone morze krwi”;
    • Teofila Lenartowicza kolęda Mizerna, cicha stajenka licha.

Pozytywizm

  • Quo vadis Henryka Sienkiewicza – swobodnie nawiązuje do Dziejów Apostolskich.

Młoda Polska

  • Poezja:
    • modny motyw szatana w twórczości Leopolda Staffa, Tadeusza Micińskiego;
    • wizja Sądu Ostatecznego w jego Hymnach Jana Kasprowicza;
    • motyw franciszkański w twórczości Jana Kasprowicza i Leopolda Staffa.
  • Betlejem polskie Lucjana Rydla – jasełka, opowieść o narodzeniu Pana Jezusa, wkomponowana jednak w polską, krakowską rzeczywistość.

Wiek XX

  • Poezja:
    • Tadeusza Nowaka cykl Psalmów;
    • Zbigniewa Herberta wiersze: Domysły na temat Barabasza, U wrót doliny, Homilia, Modlitwa Pana Cogito;
    • Czesława Miłosza tłumaczenie psalmów (Księga psalmów), wiersze: Dar, Lektury, Piosenka o końcu świata, Oeconomia divina.
  • Proza:
    • Tadeusza Konwickiego Mała apokalipsa;
    • Gustawa Herlinga-Grudzińskiego Wieża, Drugie przyjście;
    • Jana Dobraczyńskiego Listy Nikodema;
  • literatura powszechna:
    • Michaił Bułhakow Mistrz i Małgorzata,
    • John Steinbeck Na wschód od Edenu,
    • Umberta Eco Imię róży.

Przywołany zestaw lektur nie wyczerpuje tematu, lecz pozwala zauważyć, że nawiązania do Biblii mogą przywoływać stałe motywy tematyczne: np.

  • wizję szatana,
  • wątek apokalipsy,
  • grzech pierworodny

lub odwoływać się do kompozycji, gatunków czy stylu Biblii.

 

Odwołaj się do motywów biblijnych, poruszając następujące tematy:

  • definicja człowieczeństwa (dwie koncepcje);
  • miłość (Pieśń nad Pieśniami, Hymn o miłości Pawła z Tarsu, nauka Chrystusa);
  • cierpienie (Księga Koheleta, Księga Hioba);
  • bunt człowieka przeciw Bogu (Adam i Ewa, Kain, budowniczowie wieży Babel, szatan, lud Izraela oddający cześć złotemu cielcowi);
  • etyka, zasady moralne (Dekalog, Kazanie na górze).

Wielkie dzieła literatury nawiązujące do Biblii:

  • Dante Alighieri – Boska komedia;
  • John Milton – Raj utracony;
  • Adam Mickiewicz
    – Dziady
    ,
    – Księgi narodu polskiego, i pielgrzymstwa polskiego;
  • Juliusz Słowacki – Balladyna;
  • Henryk Sienkiewicz – Quo vadis;
  • Jan Kasprowicz – Hymny;
  • Michał Bułhakow – Mistrz i Małgorzata;
  • John Steinbeck – Na wschód od Edenu;
  • Tadeusz Konwicki – Mała apokalipsa;
  • Umberto Eco – Imię róży

Jak nawiązywano do Biblii?

Nawiązywano poprzez:

  • przywoływanie postaci, wątków, symboli;
  • aluzje do wydarzeń biblijnych, przez dyskusję z nimi;
  • naśladowanie stylu lub używanie gatunków.


Zobacz:

Jakie znasz sposoby nawiązywania do „Biblii” i antyku w literaturze?

Funkcje nawiązań do Biblii i mitologii w twórczości Zbigniewa Herberta

Omów rolę i znaczenie Biblii w dziejach ludzkości