Prace domowe
Podaj trzy przykłady archetypu i omów je.
Takie pytanie sprawdza Twoją znajomość mitologii, ale też to, czy znasz i rozumiesz ten termin.
Rada: Rozpocznij od jednozdaniowej definicji (patrz: terminy). Następnie wybierz trzy przykłady archetypu (te które najlepiej znasz, które potrafisz wyjaśnić lub te, które są, twoim zdaniem, najważniejsze). Może to być np.
- Demeter – archetyp matki
- Prometeusz – archetyp buntownika
- Penelopa – archetyp wiernej żony.
Opowiedz krótko losy każdego z tych mitologicznych bohaterów z naciskiem na ten element, który zdecydował o ich archetypowości, np. o Penelopie opowiedz, czyja była żoną i dlaczego musiała czekać na męża, koniecznie podkreśl, jak długo to trwało! No i omów sposoby, jakimi odpędzała zalotników.
Jakie znasz wersje mitu antropogenicznego? Omów wybrany z nich.
Rada: Rozpocznij od wyjaśnienia pojęcia antropogeneza.
Istnieją dwie ważne wersje mitu o pochodzeniu ludzkości. Pierwszy wiąże się z mitem o Prometeuszu, który ulepił człowieka z gliny i łez i wykradł dla niego ogień. Drugi ważny mit mówi o tym, ze ziemia sama urodziła ludzi jak najlepsze owoce. I tak ludzkość przebyła pięć słynnych wieków:
- Wiek złoty – czasy Kronosa, epoka szczęścia i obfitości, bez lęku przed śmiercią, bez pracy, smutku i starości.
- Wiek srebrny – pokolenie następne, dzieło bogów. Ludzie byli już zwykłymi zjadaczami chleba, rządziły nimi matki, zniszczył ich Zeus.
- Wiek brązowy – lud brązowy spadł z drzewa, uwielbiał wojny, używał oręża z brązu, był okrutny i bezlitosny, wyginął od czarnej śmierci.
- Drugi wiek brązowy – lud poczęty przez bogów był już szlachetniejszy i został w końcu zamieniony w herosów.
- Wiek żelazny – czyli obecny, potomkowie czwartego ludu, ale niestety, niegodni. Kłótliwi, niesprawiedliwi, zazdrośni. Ich koniec nie jest znany.
Co ma wpływ na ludzkie życie? – sam człowiek, przeznaczenie, fatum, przypadek? Odpowiedz, nawiązując do mitologii greckiej i do własnych przemyśleń.
W temacie nie zawarto formy wypowiedzi, więc możesz ją sobie wybrać.
Rada: Może to być rozprawka, ale ambitniejszym proponujemy esej interpretacyjny.
- Postaw tezę: Patrząc na losy postaci mitologicznych wydaje się, że to fatum i bogowie decydują o ich losach – i tylko oni. Ale kilka osób i czynów pozwala też mieć wiarę w moc człowieka.
- Rozwiń: Przedstaw kilka historii mitologicznych, które staną się kanwą Twojej pracy. Może to być na przykład historia Edypa (lub całego rodu Labdakidów), tułaczka Odyseusza, opowieść o Mojrach (Parkach), dzieje Heraklesa czy Prometeusza. Właściwie większość mitów odwołuje się do zagadki ludzkiego bytu, wystarczy je sobie przypomnieć. Dodaj własne refleksje.
- Zakończ własną refleksją o fatum i wolnej woli człowieka.
Czy mitologia może być ważną lekturą dla współczesnego czytelnika? Uzasadnij swoje stanowisko.
Temat jest niby wolny, bo odwołuje się do Twoich przemyśleń i sądów, pozwala Ci mieć własne zdanie i możesz nawet zanegować potrzebę poznawania mitologii w szkole (co serdecznie odradzamy). Uwaga: potrzebne są Ci argumenty, a stanowić je powinny, oprócz własnych wniosków, także – a może przede wszystkim – konkretne fakty z dziedziny literatury i sztuki (mnóstwo znajdziesz ich w niniejszym opracowaniu).
Rada: Zadaj sobie pytanie: 1 czego mitologia uczy współczesnych ludzi? 2 Do odczytania jakich tekstów kultury jest potrzebna?
- Postaw tezę: Tak mitologia jest potrzebna współczesnemu człowiekowi, choć nie uświadamiamy tego sobie na co dzień.
- Wymień dowody:
- Czego uczą losy Midasa?
- O czym świadczą dzieje Ikara?
- O czym świadczą dzieje Prometeusza?
- Jakich lektur nie odczytasz bez ich znajomości ( patrz mapa myśli – fakty i opinie).
- Podsumuj wnioskiem: Z pewnością można przeżyć życie nie znając i nie potrzebując mitologii, ale wejdzie się do świata kultury i nie skorzysta się z pozostawionego nam dziedzictwa.
Posługując się odpowiednimi słownikami, wyjaśnij znaczenie następujących określeń: stajnia Augiasza, puszka Pandory, syzyfowa praca, pięta achillesowa, nić Ariadny, odradzać się jak Feniks z popiołów, urwać łeb Hydrze. Do każdego określenia podaj przykład użycia. Zapisz, z jakich słowników korzystałeś?
Rada: Skorzystaj ze słowników: frazeologicznego, Słownika mitów i tradycji kultury Władysława Kopalińskiego, Słownika mitologii greckiej i rzymskiej Joëla Schmidta.
- stajnia Augiasza – miejsce brudne, zaniedbane
- puszka Pandory – zbiór, źródło nieszczęść
- syzyfowa praca – praca niedająca wyników, zadanie niewykonalne
- pięta achillesowa – słaba strona
- nić Ariadny – myśl przewodnia, sposób wybrnięcia z trudnej sytuacji
- odradzać się jak Feniks z popiołów – powstać po kompletnym zniszczeniu, odrodzić się na nowo
- urwać łeb Hydrze – stłumić zło w zarodku
Wyjaśnienia powinny być krótkie, jednozdaniowe. Przykłady również jak najprostsze, każde zdanie, w którym dane sformułowanie będzie użyte poprawnie, będzie dobre.
Który z bohaterów mitologii greckiej mógłby być dla Ciebie wzorem i inspiracją? Swój wybór uzasadnij.
Wbrew pozorom, nie stoi przed tobą zadanie napisania charakterystyki postaci. Do takiego tematu bardziej odpowiednią formą będzie rozprawka.
Rada: Możesz taką pracę napisać na dwa sposoby:
- Z góry postaw tezę, np. wzorem i inspiracją jest dla mnie Ikar. A potem przytaczasz kolejne argumenty na udowodnienie tezy, że Ikar rzeczywiście nadaje się na wzorzec i inspirację. Staraj się udowodnić i pokazać czytelnikowi Twoje pracy, że Ikar to fascynująca postać z mitologii greckiej.
- Postaw pytanie: czy którykolwiek z bohaterów powstałej przed wiekami mitologii może być aktualnym wzorcem dla współczesnego pokolenia?
- Następnie wybrane postaci z mitologii traktujesz jako kolejne argumenty za lub przeciw, np.: Prometeusz – zdecydowanie odpada, bo poświęcenie nie jest w modzie, Herakles – może być, bo swoją siłę wykorzystywał w dobrym (przeważnie) celu, Odys – jego tułaczka to często szczyt marzeń tych, którzy marzą o wielkiej przygodzie. Potrafił wyjść cało z każdej sytuacji, itd.
- Następnie formułujesz tezę: może nie wszyscy, ale wśród bogatej galerii greckich bogów i herosów znalazłem kilku, którzy stanowią dla mnie wzorzec (wniosek może być też zupełnie inny).
Przedstaw schemat teogonii greckiej
- Po pierwsze, musisz rozszyfrować polecenie, czyli wiedzieć, co to jest teogonia.
- Po drugie, powinieneś przejrzeć jeszcze raz pierwsze strony Mitologii Parandowskiego. Przypomnisz sobie, skąd wzięli się poszczególni mieszkańcy Olimpu.
- Po trzecie, musisz przedstawić schemat.
Rada: narysuj go, najlepiej na dużej kartce, bo bogów jest niemało i zrobi się bałagan i tłok. Dobrze też jest przy każdym bogu zapisać, za co był “odpowiedzialny”, np. Hera – bogini ogniska domowego.
Po co takie zadanie?
W ten sposób szybciej i na dłużej zapamiętasz skomplikowane koligacje członków boskiej rodziny.
Przeczytaj i zapisz etapy wędrówki Odysa.
Rada: przedstaw koleje losu Odysa w punktach. Możesz pokusić się o narysowanie mapy.
Po co takie zadanie?
Wiele etapów podróży Odysa funkcjonuje w kulturze jako nośne symbole. A ponieważ bohater ten przygód miał niemało, przyda się uporządkowanie ich.
Przykład:
- Narodziny syna
- Wybuch wojny trojańskiej
- Upadek Troi i przygotowania do powrotu
- Burza na morzu
- Kraj Lotofagów
- Przygoda z Polifemem
- Klątwa Polifema
- Prezent króla wiatrów
- Wypuszczenie niepomyślnych wiatrów
- Zniszczenie okrętów
- Pobyt u Kirke
- Wróżba Tejrezjasza
- Niebezpieczeństwo syren
- Miedzy Scyllą a Charybdą
- Kara Heliosa
- U nimfy Kalipso
- Rozkaz Zeusa
- Spełnienie groźby Polifema
- U króla Alkinoosa
- Powrót na darowanych okrętach
- Zamiana w żebraka
- Uśmiercenie zalotników
- Odys w domu.
Wypisz przynajmniej po trzy teksty kultury (literatura i sztuka), w których występują nawiązania do: Ikara, Nike, Odysa.
Rada: zajrzyj do podręcznika, przypomnij sobie gimnazjalne lektury.
Ikar:
- Jarosław Iwaszkiewicz, Ikar (opowiadanie)
- Peter Brueghel, Upadek Ikara (obraz)
- Tadeusz Różewicz, Prawa i obowiązki
- Ernest Bryll, Wciąż o Ikarach głoszą…
- Marc Chagall, Upadek Ikara
Nike:
- Zbigniew Herbert, Nike która się waha
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Nike
- …, Nike (pomnik w Warszawie)
- Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa
Odys:
- Francesco Hayez, Odyseusz na dworze Alkinoosa
- Leopold Staff, Odys
- Tadeusz Nowak, Psalm o powrocie
- James Joyce, Ullises
Po co takie zadanie?
Nawiązania i kontynuacje są istotą kultury, właściwie cała sztuka i literatura toczą pomiędzy sobą wielki, nieustający dialog. Orientacja w nim jest koniecznym składnikiem wykształcenia. Ważne pojęcie, które wiąże się z tą pracą domową to intertekstualność.
W krótkiej notatce opisz funkcje mitu w tragedii i eposach.
W tej pracy domowej wykorzystaj nie tylko znajomość mitologii, ale też literatury greckiej. Notatka ma na celu syntezę wiadomości z antyku i zaznaczenie zależności, jakie zachodzą pomiędzy mitologią a literaturą.
Rada: zacznij ambitnie, najlepiej od tego, że mit sam w sobie nie jest gatunkiem literackim (to bardzo ważne!), ale zapoczątkował istnienie wielu klasycznych gatunków, np. tragedii i komedii. Wypisz wszystkie dzieła literackie antyku, które już poznałeś. Przyporządkuj do każdego mit, na podstawie którego powstał utwór. W ten sposób wiesz już, że mity stanowiły często podstawę fabularną dla ówczesnej literatury.
Przykłady:
Iliada (mit o wojnie trojańskiej), Odyseja (mit o Odyseuszu), Król Edyp i Antygona Sofoklesa (mit o rodzie Labdakidów). Metamorfozy Owidiusza (mit o Odyseuszu), Prometeusz skowany Ajschylosa (mit o Prometeuszu, rzecz jasna), Opisz krótko, jakie elementy mitu zawierają poszczególne utwory. I wreszcie zajmij się tym, co najtrudniejsze: opisz funkcje mitu. Po pierwsze, mity miały funkcję poznawczą i taką też pełnią w literaturze: eposy i tragedie pozwalały poznać i zrozumieć świat bogów i ludzi. Stanowiły też świadectwo światopoglądu: ukazywały np. racje prawa boskiego i ludzkiego (Antygona) oraz sakralną: tragedia poprzez tragizm bohaterów prowadziła do katharsis u widzów czyli mistycznego przeżycia duchowego oczyszczenia poprzez rozładowanie emocji (litości i trwogi). Na koniec wspomnij, że dziś mity w literaturze pełnią funkcję “banku” motywów, poprzez które ukazywane są odwieczne ludzkie postawy, uczucia, mądrości.
Napisz notatkę na temat 12 prac Herkulesa.
Rada: zacznij od tego, kim był Herkules. Krótko, bo to w końcu tylko notatka. Ważne jest to, czyim był synem (Zeusa i Alkmeny) i dlaczego musiał owych dwanaście prac wykonać (ponieważ w szale wywołanym przez Herę zabił swoja żonę Megarę i dzieci, ponieważ wziął ich za wrogów. Za to, zgodnie z wyrocznią, musiał wykonać 12 prac w służbie Eurysteusza). Jakie to były prace? Wyjątkowo trudne i niebezpieczne, wymagające siły, sprytu i zręczności. Warto je wszystkie wypisać:
- Zabić lwa nemejskiego
- Zgładzić hydrę lernejską
- Schwytać łanię kerynejską
- Upolować dzika erymantejskiego
- Wytępić ptaki stymafilijskie
- Oczyścić stajnie Augiasza
- Ujarzmić byka kreteńskiego
- Uprowadzić rumaki Diomedesa
- Zdobyć pas Hipolity
- Uprowadzić woły Geryona
- Przynieść jabłka z ogrodu Hesperyd
- Porwać z Hadesu Cerbera.
Na koniec proponuję opisać krótko wybraną pracę, a wybór uzasadnić: Np. najsłynniejszą chyba pracą, jaką musiał wykonać Herkules było oczyszczenie stajnie Augiasza. Augiasz był królem Elidy, który posiadał ogromne stada bydła. Stajnie, w których mieszkały zwierzęta, były nigdy nieczyszczone. Bohater miał zadanie wykonać w ciągu jednej doby – poradził sobie z nim w ten sposób, że przepuścił przez nie nurty rzek Alfejos i Penejos.
Posługując się odpowiednimi słownikami, wyjaśnij znaczenie następujących określeń: stajnia Augiasza, puszka Pandory, syzyfowa praca, pięta achillesowa, nić Ariadny, odradzać się jak Feniks z popiołów, urwać łeb Hydrze. Do każdego określenia podaj przykład użycia. Zapisz, z jakich słowników korzystałeś?
Rada: skorzystaj ze słowników: frazeologicznego, Słownika mitów i tradycji kultury Władysława Kopalińskiego, Słownika mitologii greckiej i rzymskiej Joëla Schmidta.
- stajnia Augiasza – miejsce brudne, zaniedbane
- puszka Pandory – zbiór, źródło nieszczęść
- syzyfowa praca – praca niedająca wyników, zadanie niewykonalne
- pięta achillesowa – słaba strona
- nić Ariadny – myśl przewodnia, sposób wybrnięcia z trudnej sytuacji
- odradzać się jak Feniks z popiołów – powstać po kompletnym zniszczeniu, odrodzić się na nowo
- urwać łeb Hydrze – stłumić zło w zarodku
Wyjaśnienia powinny być krótkie, jednozdaniowe. Przykłady również jak najprostsze, każde zdanie, w którym dane sformułowanie będzie użyte poprawnie, będzie dobre.
Napisz konspekt referatu na temat obecności mitu w kulturze antycznej (dramat, liryka, epika, rzeźba, architektura).
Po pierwsze, musisz wiedzieć, czym różni się konspekt referatu od samego referatu?
- Referat to opracowanie jakiegoś zagadnienia przedstawione na piśmie lub wygłaszane w gronie zainteresowanych. Zwykle jest tak, że nawet jeśli referat został napisany, to docelowo ma być wygłoszony przed audytorium.
- Konspekt referatu zaś to pewien szkic zawierający główne tezy i założenia referatu oraz zagadnienia, które należy uwzględnić, ale nie zawiera sformułowanych gotowych myśli, nie jest całościowym tekstem.
Zacznij od
ustalenia założenia: w tym przypadku należy założyć, że mit był obecny w literaturze i sztuce antycznej.
Następnie
ustal jakie zagadnienia należy poruszyć – tu mamy ułatwione zadanie, ponieważ w nawiasie polecenia podano nam je. Zajmiemy się więc poszczególnymi gatunkami literackimi, rzeźbą i architekturą.
Podaj
dowody potwierdzające obecność mitu w tychże dziedzinach kultury. Ja to zrobić? Część przykładów na pewno znasz ze szkoły: przejrzyj zeszyt i podręcznik. Pamiętaj jednak, że referat wymaga dogłębnego omówienia zagadnienia, dlatego powinieneś też skorzystać z dodatkowych materiałów: albumów, książek.
Wszystko zapisz w punktach.
Konspekt gotowy!
Przygotuj referat na temat motywów mitologicznych w malarstwie.
Referat to opracowanie jakiegoś zagadnienia przedstawione na piśmie lub wygłaszane w gronie zainteresowanych. Zwykle jest tak, że nawet jeśli referat został napisany, to docelowo ma być wygłoszony przed audytorium. Konspekt referatu zaś to pewien szkic zawierający główne tezy i założenia referatu oraz zagadnienia, które należy uwzględnić, ale nie zawiera sformułowanych gotowych myśli, nie jest całościowym tekstem.
- Zacznij od ustalenia założenia: w tym przypadku należy założyć, że mit był obecny w literaturze i sztuce antycznej.
- Następnie ustal, jakie zagadnienia należy poruszyć – tu mamy ułatwione zadanie, ponieważ w nawiasie polecenia podano nam je. Zajmiemy się więc poszczególnymi gatunkami literackimi, rzeźbą i architekturą.
- Podaj dowody potwierdzające obecność mitu w tychże dziedzinach kultury. Jak to zrobić? Część przykładów na pewno znasz ze szkoły: przejrzyj zeszyt i podręcznik. Pamiętaj jednak, że referat wymaga dogłębnego omówienia zagadnienia, dlatego powinieneś też skorzystać z dodatkowych materiałów: albumów i książek.
- Wszystko zapisz w punktach.
Konspekt gotowy!
Mitologia i Biblia nie tylko w literaturze stanowią niewyczerpane źródło odwołań, także malarze sięgają do nich. Przejrzyj podręcznik, znajdziesz tam kilka reprodukcji, szukaj też w naszym artykule. Zajrzyj też do numerów Cogito, w których omawialiśmy starożytność. Polecam również lekturę albumu Mity świata. Pożyteczne informacje znajdziesz także w Słowniku mitów i tradycji kultury Władysława Kopalińskiego, szukaj pod hasłami konkretnych motywów, np. Arkadia.
Wypracowania z mitologii
Który z bohaterów mitologii greckiej mógłby być dla ciebie wzorem i inspiracją? Swój wybór uzasadnij.
Wbrew pozorom, nie stoi przed tobą zadanie napisania charakterystyki postaci. Do takiego tematu bardziej odpowiednią formą będzie rozprawka.
Rada: Możesz taką pracę napisać na dwa sposoby:
- Z góry postaw tezę, np. wzorem i inspiracją jest dla mnie Ikar. A potem przytaczasz kolejne argumenty na udowodnienie tezy, że Ikar rzeczywiście nadaje się na wzorzec i inspirację. Staraj się udowodnić i pokazać czytelnikowi Twoje pracy, że Ikar to fascynująca postać z mitologii greckiej.
- Postaw pytanie: czy którykolwiek z bohaterów powstałej przed wiekami mitologii może być aktualnym wzorcem dla współczesnego pokolenia? Następnie wybrane postaci z mitologii traktujesz jako kolejne argumenty za lub przeciw, np.: Prometeusz – zdecydowanie odpada, bo poświęcenie nie jest w modzie, Herakles – może być, bo swoją siłę wykorzystywał w dobrym (przeważnie) celu, Odys – jego tułaczka to często szczyt marzeń tych, którzy marzą o wielkiej przygodzie. Potrafił wyjść cało z każdej sytuacji, itd. Następnie formułujesz tezę: może nie wszyscy, ale wśród bogatej galerii greckich bogów i herosów znalazłem kilku, którzy stanowią dla mnie wzorzec (wniosek może być też zupełnie inny).
Napisz streszczenie mitu o rodzie Labdakidów.
Po pierwsze, przypomnij sobie, na czym polega streszczenie. To podanie czegoś w skróconej formie, koniecznie własnymi słowami. Istotą streszczenia jest przekazanie najważniejszych informacji w zwięzłej i skrótowej formie (ale z zachowaniem sensu, oczywiście!). Niedopuszczalne jest przepisywanie co drugiego zdania z oryginalnego tekstu. Uważnie przeczytaj tekst, podziel go na fragmenty stanowiące kolejne całości utworu lub etapy losów bohaterów. Następnie opisz wszystko własnymi słowami. Na początku należy umieścić najważniejsze, wprowadzające informacje, np.:
Ród Labdakidów to ród królewski, założyciele miasta Teby.
Rada: W streszczeniu mitu o Labdakidach należy uwzględnić następujące fakty:
- Źródło wszystkich nieszczęść – porwanie Europy przez Zeusa
- Powstanie Teb
- Kolejni władcy z rodu Labdakidów
- Los Edypa
- Rządy po Edypie
- Zniszczenie miasta
Czy mitologia może być ważną lekturą dla współczesnego czytelnika? Uzasadnij swoje stanowisko.
Temat jest niby wolny, bo odwołuje się do Twoich przemyśleń i sądów, pozwala Ci mieć własne zdanie i możesz nawet zanegować potrzebę poznawania mitologii w szkole ( co serdecznie odradzamy).
Uwaga: potrzebne są ci argumenty, a stanowić je powinny, oprócz własnych wniosków, także – a może przede wszystkim – konkretne fakty z dziedziny literatury i sztuki (mnóstwo znajdziesz ich w niniejszym opracowaniu).
Rada: Zadaj sobie pytanie: 1 czego mitologia uczy współczesnych ludzi? 2 Do odczytania jakich tekstów kultury jest potrzebna?
Postaw tezę:
Tak mitologia jest potrzebna współczesnemu człowiekowi, choć nie uświadamiamy tego sobie na co dzień.
Wymień dowody:
- Czego uczą losy Midasa?
- O czym świadczą dzieje Ikara?
- O czym świadczą dzieje Prometeusza?
- Jakich lektur nie odczytasz bez ich znajomości ( patrz mapa myśli – fakty i opinie)
Podsumuj wnioskiem:
Z pewnością można przeżyć życie nie znając i nie potrzebując mitologii, ale wejdzie się do świata kultury i nie skorzysta się z pozostawionego nam dziedzictwa.
Terminy związane z mitologią
Archetyp – to stały i niezmienny wzorzec ludzkich postaw, na przykład Prometeusz jest archetypem buntownika, a Niobe – cierpiącej matki.
Topos – to odwieczny temat lub motyw stale podejmowany w literaturze i kulturze, ulegający rozmaitym interpretacjom i przekształceniom. Najpopularniejsze toposy pochodzą z mitologii właśnie i Biblii, ale nie tylko. Kilka przykładów: topos Arkadii, topos wysp szczęśliwych, topos raju…
Politeizm – to inaczej wielobóstwo. Religia starożytnych Greków była politeistyczna, czego świadectwem jest mitologia: każdy bóg opiekował się inną dziedziną ludzkiego życia. Przeciwieństwem politeizmu jest monoteizm (wiara w jednego boga) – taką religią jest np. chrześcijaństwo.
Tytani – to sześciu synów Uranosa i Gai, jednym z nich był Kronos – ojciec Zeusa.
Herosi – półbogowie, synowie śmiertelnika i bogini lub śmiertelniczki i boga; także ludzie, którzy po śmierci zostali uznani za istoty wyższego rzędu.
Antropogenia – przynosi odpowiedź na pytanie, jak powstał człowiek.
Teogonia – wierzenia religijne dotyczące pochodzenia bóstw
Kosmogonia – wierzenia i spekulacje metafizyczne dotyczące powstania świata
Genealogia – opowiada o pochodzeniu i dziejach rodów.
Skrzydlate słowa – to utarte zwroty i wyrażenia, które na stał weszły do codziennego języka i wzbogacają go. Np. wchodząc do pokoju, w którym panuje bałagan, można krzyknąć: ależ tu stajnia Augiasza!
Mitologiczne Szczegóły, czyli może się przydać…
Kto wyskoczył z głowy Zeusa?
W ten sposób urodziła się córka Zeusa. Ponieważ Zeus odczuwał bóle głowy, poprosił o pomoc Hefajstosa i ten rozłupał mu czaszkę – wówczas wyskoczyła z niej Atena w pełnej zbroi (bóstwo mądrości).
Dla kogo Dedal budował labirynt?
Dla potwora Minotaura, który był synem żony króla Krety Minosa – Pasifae i byka.
Jak nazywała się żona Odysa?
Penelopa – jest ona symbolem małżeńskiej wierności. Przez całą tułaczkę Odyseusza czekała na niego w Itace i odpędzała zalotników.
Co to jest Olimp?
Masyw górski w północnej Grecji, którego najwyższy szczyt był miejscem zamieszkania mitologicznych bóstw.
Dlaczego na kogoś, kto jest zapatrzony w siebie, mówimy Narcyz?
Od imienia greckiego herosa, który umarł z niespełnionej miłości do samego siebie (zachwycony własnym odbiciem w wodzie). Po śmierci został zamieniony w kwiat nazwany jego imieniem.
Co zgubiło Niobe?
Pycha. Niobe uważała się za lepszą od Latony, ponieważ miała aż siedem córek i siedmiu synów, Latona zaś tylko dwoje dzieci. Z zemsty dzieci znieważonej Latony (Apollo i Artemida) zabiły strzałami z łuku potomstwo Niobe. Ta z rozpaczy skamieniała.
W którym micie jest mowa o… wymiotowaniu?
W micie teogonicznym. Kronos połykał swoje dzieci zaraz po ich narodzinach, ponieważ bał się, że odbiorą mu władzę. Kiedy urodził się Zeus, Rea podała mężowi kamień zawinięty w pieluszki. Kiedy Zeus dorósł, zmusił ojca do zwymiotowania rodzeństwa, razem odebrali mu władzę.
Zobacz: