W poszukiwaniu „nauczyciela i mistrza”. Twoje rozważania o utworach literackich szczególnie znaczących w kształtowaniu systemu wartości młodego człowieka końca XX wieku.

To zagadnienie bywa różnie formułowane:

  • „Twoje podróże po krainie literatury w poszukiwaniu własnego systemu wartości”
  • „Świat jakich wartości odnajdujesz w utworach literackich?”
  • Rozważania o świecie wartości bohatera literatury współczesnej, opatrzone znanym cytatem Konwickiego: „zło włóczyło się w nasze kody etyczne”
  • „Szukam nauczyciela i mistrza (Tadeusz Różewicz). Poszukiwanie norm moralnych i wartości życia w literaturze współczesnej.”
  • „W jakim stopniu literatura nauczyła Cię dojrzale rozważać swoje miejsce w świecie?”
  • „Moje podróże po krainie literatury w poszukiwaniu własnego systemu wartości.”

Wiele dzieł literackich wymienionych wyżej możemy wykorzystać do rozważań o systemie wartości, bo mogą być wskazówką tego co dobre, a co złe. Dzieła o szczególnym wymiarze moralnym to z pewnością:

  • Biblia (zwłaszcza Dekalog)
  • Makbet Szekspira (analiza machiny zła)
  • Dziady Mickiewicza (ze względu na wykładnię moralności ludowej)
  • Lord Jim Conrada (i inne dzieła tego moralisty)
  • Ziemia, planeta ludzi A. de Saint-Exupéry’ego (ze względu na głoszony tam kodeks wartości)
  • Wieża – Herlinga-Grudzińskiego (postawy bohaterów)
  • Przed nieznanym trybunałem Jana Józefa Szczepańskiego (rozważania na temat etyki człowieka)
  • Mistrz i Małgorzata Bułhakowa (oryginalne przedstawienie dobra i zła w państwie totalitarnym, i nie tylko).

Właściwie łatwo jest znaleźć w literaturze wzorce postępowania, wskazać moralistów, którzy formułują kodeks postępowania i napisać, że to właśnie doskonały materiał do budowy naszego systemu wartości. Trudniej definiować dobro i zło, obserwować ich wzajemną walkę, trud ludzi, którzy występują w obronie dobra, ale też – jest to praca bardziej interesująca.

Zobacz:

Poszukiwanie wartości – motyw literacki

Poszukiwania wartości – cytaty

Dziedzictwo epok – Tabela 1. WARTOŚCI – POSTAWY na przestrzeni epok