Opis krajobrazu
We wstępie:
- scharakteryzuj typ krajobrazu:
- górski,
- nadmorski,
- miejski,
- nadrzeczny
- podaj realia geograficzne:
- położenie,
- kraj,
- ukształtowanie powierzchni,
- pogodę, porę roku,
- porę dnia.
W rozwinięciu:
- wskaż istotne elementy opisywanej rzeczywistości (wzniesienie, wąwóz, wydma),
- zastosuj wyrazy określające położenie elementów krajobrazu względem siebie (na horyzoncie, na brzegu rzeki, wzdłuż potoku);
- zwróć uwagę na charakterystyczne cechy opisywanych elementów:
- roślinność (gęsta, egzotyczna);
- zwierzęta (dzikie, leniwe, drapieżne)
- niecodzienne zjawiska (tęcza, babie lato, zorza),
- zwróć uwagę na barwy (żywe, wypłowiałe),
- określ nastrój, użyj przymiotników opisujących (senny, mglisty, szary, ponury, pogodny) i oceniających (piękny, dostojny),
- możesz wykorzystać czasowniki: znajduje się, widnieje, widzimy, dostrzegamy, można zauważyć, wyróżnia się, zwraca uwagę, przyciąga wzrok.
W zakończeniu:
wyraź swoją opinię o krajobrazie:
- Jakie wrażenie na Tobie robi?
- Z czym Ci się kojarzy?
- Czy lubisz ten rodzaj krajobrazu?
Zobacz:
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/21-opis-przezyc
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/20-opis-sytuacji
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/22-opis-obrazu
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c314-jak-napisac-to-lepiej/27-zdania-wzorcowe-jak-wyrazic-ocene-i-opinie
Jak wprowadzić nową myśl, wniosek, argument? (zdania wzorcowe)