Co to jest?
Sprawozdanie to wierne i dokładne przedstawienie wydarzeń, których autor był świadkiem lub uczestnikiem. Sprawozdanie to inaczej relacja.

Żelazne zasady

1. Wydarzenia przedstawiamy w porządku chronologicznym, czyli po kolei.

  • Dobrze
    Najpierw spotkaliśmy się z przewodnikiem, który pokazał nam ruiny zamku.
  • Źle
    Po zobaczeniu ruin spotkaliśmy przewodnika, który oprowadził nas.

2. Nie można pomijać istotnych faktów.

  • Dobrze
    Najważniejszym punktem programu naszej wycieczki było zwiedzanie: parku Łazienkowskiego, Starego Miasta i Pałacu Kultury i Nauki.
  • Źle
    Po przyjeździe do stolicy zwiedziliśmy różne miejsca i wycieczka się skończyła.

3. Sprawozdanie napisane jest językiem zrozumiałym, bez niepotrzebnych ozdobników.

  • Dobrze
    Zauroczeni staliśmy nad brzegiem morza.
  • Źle
    Silny wiatr przynosił nam zapach morza, które szemrało cudownie u naszych stóp, przynosząc dziwną i niepokojącą, bardzo wzruszającą pieśń o dawnych czasach korsarzy, podróżników i odkrywców.

Zanim napiszesz

Zbierz informacje
Najlepiej według pytań:

  • Kto? – Kto będzie bohaterem Twojego sprawozdania? Znany pisarz? Kolega z klasy? A może bohaterski pies ratownik? Pomyśl, czy masz wszystkie niezbędne informacje na temat bohatera – znasz jego imię i nazwisko, wiek, narodowość. Nietrudno się domyślić, że inne informacje będą potrzebne w sprawozdaniu ze spotkania z pisarzem (Czego jest autorem? Jaki rodzaj literatury tworzy?), a inne w sprawozdaniu z wyczynu dzielnego psa (Jak wygląda? Jakiej jest rasy? Do kogo należy?).
  • Co? – Co się wydarzyło? Wycieczka? Przedstawienie teatralne? Koncert? Pożar domu?
  • Kiedy? – Podaj dokładną datę – dzień, miesiąc, nawet godzinę.
  • Gdzie? – Gdzie to się wydarzyło? W szkole? W Twoim mieście? W sąsiednim bloku?
  • Dlaczego? – Jaka była przyczyna tego wydarzenia? Z jakiej okazji odbyła się uroczystość? Kto wpadł na pomysł jej zorganizowania?
  • W jaki sposób? – Jak przebiegało wydarzenie? Uroczyście? Poważnie? Radośnie? Chaotycznie?
  • Z jakim skutkiem? – Czy to wydarzenie coś zmieniło? Czy zostało przez uczestników zapamiętane? Czy się podobało?
    Znasz już odpowiedzi na te pytania? OK, ruszamy dalej.

Uwaga!
Kolejność podawanych informacji jest w pewnym sensie dowolna – możecie najpierw napisać dokąd pojechaliście, a dopiero później zamieścić informację o czasie podróży i o jej uczestnikach.

 

To się może przydać!

Typowe zwroty i wyrażenia:

rozpoczął się, odbył się, miał miejsce, w uroczystości wzięli udział, zgromadzili się przed, uczestnikami wyprawy byli, swoją obecnością zaszczycił, obecni byli, uroczystość uświetnił, uroczystość przebiegała zgodnie z planem, gości zaskoczył

Pamiętaj!

  • W sprawozdaniu nie można się rozgadywać.
  • W sprawozdaniu obowiązuje selekcja wydarzeń. Należy przedstawiać te, które były istotne dla wszystkich uczestników. Na przykład trzeba napisać, że wszyscy otrzymali pamiątkowe koszulki, a pominąć, że Ania kupiła kartkę pocztową dla brata.
  • Bądź precyzyjny, dokładnie określaj czas, miejsce i kolejność zdarzeń. Sprawdzaj szczegóły: nazwiska, adresy, nazwy miejsc.

Wyrazy wskazujące na uczucia uczestników:

  • + było super
    + wszystkim się podobało
    + bawiliśmy się świetnie
    + było bardzo interesująco
    + niesamowite wrażenia
    + niezwykłe miejsce
    + malowniczy krajobraz
    + najciekawszy moment
    + niezapomniane przeżycie
  • – tylko Jarek marudził
    – Iga była niezadowolona
    – pani martwiła się
    – nudy na pudy
    – nieciekawe miejsce
    – niemiłe odczucia
    – stracony czas
    – wiele pozostawia do życzenia
    – chybiony pomysł

Wyrazy wprowadzające kolejne wydarzenie

  • Kolejnym punktem programu było
  • Zgodnie z planem
  • Nagle
  • Niespodziewanie
  • Równocześnie
  • Jednocześnie
  • Po pewnym czasie
  • Niedługo
  • Potem
  • Chwilę później
  • Następnie
  • Najpierw

Wyrazy oceniające

Ocena pozytywna

  • Niesamowite wrażenie
  • Niezwykłe miejsce
  • Ciekawy moment
  • Sympatyczna chwila
  • Udana impreza

Ocena negatywna

  • Nieciekawe miejsce
  • Stracony czas
  • Nie zasługuje na pochwałę
  • Niemiłe odczucia

 

Sprawozdanie z wycieczki szkolnej

Co musi zawierać takie sprawozdanie?
Zanim napiszesz, zbierz informacje:

  • Kiedy odbyła się wycieczka? Trzeba podać datę albo na przykład porę roku:
    • Wyjechaliśmy na wycieczkę w czasie ferii zimowych.
    • W zeszłym roku, a dokładniej w grudniu 2003 roku, pojechaliśmy na wycieczkę klasową.
  • Kto wyjechał? Może to być klasa Ia, grupa młodzieży, zastęp harcerski, członkowie kółka polonistycznego itd.
    • Nasza klasa pojechała do Krakowa razem z Vb.
    • W wycieczce brały udział trzy klasy z Gimnazjum nr 3 z Sokołowa Podlaskiego (czyli z naszej szkoły).
  • Kto był organizatorem? Nauczyciel któregoś przedmiotu, rodzice, samorząd klasowy lub szkolny…
    • Wycieczkę tę zorganizowaliśmy wspólnie z nauczycielem geografii i naszymi rodzicami.
  • Jakim środkiem lokomocji pojechaliście? Pociągiem, autokarem, na rowerach…
    • Na miejsce dotarliśmy autokarem, który również został wynajęty przez tatę Marcina.
    • Najfajniejsze są wycieczki pociągiem, więc i tym razem wybraliśmy ten środek lokomocji.
  • Dokąd pojechaliście? Do jakiego miasta lub regionu, do jakiego kraju?
    • Miejscem docelowym naszej wycieczki był Kraków. Mieszkaliśmy tam w schronisku młodzieżowym w kilkoosobowych pokojach.
  • 6. Co zwiedzaliście? Jakie oglądaliście zabytki, muzea, galerie, skanseny?
    • W czasie naszej trzydniowej eskapady zwiedziliśmy Gdańsk, Gdynię, Sopot, a nawet Malbork.
    • W Krakowie, oczywiście, byliśmy na Wawelu. Muszę przyznać, że robi wrażenie.
    • Ostatniego dnia byliśmy jeszcze na plaży.
  • Jak długo trwała wycieczka? Dzień, tydzień, miesiąc…
    • Nasza wycieczka miała trwać tydzień.
    • Bardzo długo nie mogliśmy namówić naszej wychowawczyni na dwutygodniową wycieczkę, ale w końcu się udało.
  • Co ciekawego się wydarzyło? Dlaczego Ci się podobało albo odwrotnie – nie podobało?
    • W drodze powrotnej popsuł nam się autokar i musieliśmy czekać, aż przyjedzie po nas inny.

 

Sprawozdanie z uroczystości szkolnej

Piszesz je według podobnego schematu:

  • Kiedy uroczystość miała miejsce?
    • 27 marca o godz. 15.
    • W zeszłym tygodniu, 11 listopada, o godz. 14.
  • Gdzie się odbyła? Jak wyglądało to miejsce?
    • Na sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Sokołowie Podlaskim…
    • W Miejskim Domu Kultury…
    • Przed budynkiem szkoły zgromadzili się…
  • Kto ją zorganizował?
  • Kto w niej uczestniczył?
    • W uroczystości wzięli udział również nauczyciele z innych szkół.
    • Swoją obecnością zaszczycił nas pan burmistrz Ignacy Rzepka.
  • Jak przebiegały po kolei wydarzenia? Co ciekawego się działo?
  • Krótka ocena znaczenia imprezy, uroczystości.

 

Przykładowe sprawozdanie

Obchody Dnia Zwierząt

zdanie wprowadzające

18 listopada nasza klasa uczestniczyła w obchodach Światowego Dnia Zwierząt. Z tej okazji w szkole odbyły się: występy uczniów, prezentacja filmów przyrodniczych oraz aukcja prac plastycznych. Dochód z aukcji został przeznaczony na pomoc miejskiemu schronisku dla bezdomnych psów i kotów.

zdarzenia w porządku chronologicznym (występy, spotkanie z weterynarzem, aukcja, film)

Dzień zwierząt rozpoczął się od prezentacji programów artystycznych przygotowanych przez najmłodsze klasy. Najwięcej braw zebrały pierwszaki przedstawiające życie gatunków zwierząt leśnych. Wszyscy widzowie byli pod wrażeniem ogromnej wiedzy uczniów z Ib. Podobały się również własnoręcznie przygotowane kostiumy.

Dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie z lekarzem weterynarii panem Jackiem Galińskim. Pan doktor bardzo ciekawie opowiadał o tym, w jaki sposób należy dbać o zwierzęta w domu, jak rozpoznać chorobę psa lub kota oraz jak przekonać rodziców do kupna wymarzonego zwierzaka. Spotkanie miało trwać godzinę, jednak pan doktor został zasypany gradem pytań i dopiero po dwóch godzinach wypuszczony z sali.

Najwięcej emocji wywołała jednak aukcja prac plastycznych. Okazało się, że wystawiono ponad sto prac. Najbardziej zadowolona była pani dyrektor. Ona też kupiła najładniejszy eksponat – model dinozaura przygotowany przez chłopców z VIb. Dzięki aukcji zgromadzono ponad sześćset złotych. Pieniądze te zostały przekazane zaproszonej na uroczystość pani kierownik schroniska Danucie Orzeszko. Pani kierownik bardzo podziękowała wszystkim uczniom, a na pamiątkę ofiarowała naszej szkole dyplom ozdobiony fotografiami wychowanków schroniska i odciskiem łapy Dinga – najstarszego psa w schronisku.
Ostatnim punktem programu było oglądanie filmu o dinozaurach.

podsumowanie i ocena wydarzenia

Był to bardzo udany i wyjątkowy dzień. Oby więcej takich imprez odbywało się w naszej szkole.

 

  • Kto?
    Uczniowie szkoły, pani dyrektor, pani kierownik schroniska, weterynarz
  • Co?
    Obchody Dnia Zwierząt – program artystyczny, aukcja, spotkanie z weterynarzem, oglądanie filmu
  • Kiedy?
    18 listopada
  • Gdzie?
    W szkole
  • Jak?
    Odświętnie (występ pierwszaków), z zaangażowaniem (ponad sto prac), ciekawie (przedłużona wizyta weterynarza)
  • Dlaczego?
    Cel – pomoc schronisku
  • Z jakim skutkiem?
    Z doskonałym – ponad sześćset złotych dla schroniska, podziękowania i dyplom od pani Orzeszko

Zobacz:

Sprawozdanie

Piszemy sprawozdanie

Sprawozdanie i reportaż

Sprawozdanie – praca domowa