Co to jest?
Sprawozdanie to wierne i dokładne przedstawienie wydarzeń, których autor był świadkiem lub uczestnikiem. Sprawozdanie to inaczej relacja.
Żelazne zasady
1. Wydarzenia przedstawiamy w porządku chronologicznym, czyli po kolei.
- Dobrze
Najpierw spotkaliśmy się z przewodnikiem, który pokazał nam ruiny zamku. - Źle
Po zobaczeniu ruin spotkaliśmy przewodnika, który oprowadził nas.
2. Nie można pomijać istotnych faktów.
- Dobrze
Najważniejszym punktem programu naszej wycieczki było zwiedzanie: parku Łazienkowskiego, Starego Miasta i Pałacu Kultury i Nauki. - Źle
Po przyjeździe do stolicy zwiedziliśmy różne miejsca i wycieczka się skończyła.
3. Sprawozdanie napisane jest językiem zrozumiałym, bez niepotrzebnych ozdobników.
- Dobrze
Zauroczeni staliśmy nad brzegiem morza. - Źle
Silny wiatr przynosił nam zapach morza, które szemrało cudownie u naszych stóp, przynosząc dziwną i niepokojącą, bardzo wzruszającą pieśń o dawnych czasach korsarzy, podróżników i odkrywców.
Zanim napiszesz
Zbierz informacje
Najlepiej według pytań:
- Kto? – Kto będzie bohaterem Twojego sprawozdania? Znany pisarz? Kolega z klasy? A może bohaterski pies ratownik? Pomyśl, czy masz wszystkie niezbędne informacje na temat bohatera – znasz jego imię i nazwisko, wiek, narodowość. Nietrudno się domyślić, że inne informacje będą potrzebne w sprawozdaniu ze spotkania z pisarzem (Czego jest autorem? Jaki rodzaj literatury tworzy?), a inne w sprawozdaniu z wyczynu dzielnego psa (Jak wygląda? Jakiej jest rasy? Do kogo należy?).
- Co? – Co się wydarzyło? Wycieczka? Przedstawienie teatralne? Koncert? Pożar domu?
- Kiedy? – Podaj dokładną datę – dzień, miesiąc, nawet godzinę.
- Gdzie? – Gdzie to się wydarzyło? W szkole? W Twoim mieście? W sąsiednim bloku?
- Dlaczego? – Jaka była przyczyna tego wydarzenia? Z jakiej okazji odbyła się uroczystość? Kto wpadł na pomysł jej zorganizowania?
- W jaki sposób? – Jak przebiegało wydarzenie? Uroczyście? Poważnie? Radośnie? Chaotycznie?
- Z jakim skutkiem? – Czy to wydarzenie coś zmieniło? Czy zostało przez uczestników zapamiętane? Czy się podobało?
Znasz już odpowiedzi na te pytania? OK, ruszamy dalej.
Uwaga!
Kolejność podawanych informacji jest w pewnym sensie dowolna – możecie najpierw napisać dokąd pojechaliście, a dopiero później zamieścić informację o czasie podróży i o jej uczestnikach.
To się może przydać!
Typowe zwroty i wyrażenia:
rozpoczął się, odbył się, miał miejsce, w uroczystości wzięli udział, zgromadzili się przed, uczestnikami wyprawy byli, swoją obecnością zaszczycił, obecni byli, uroczystość uświetnił, uroczystość przebiegała zgodnie z planem, gości zaskoczył
Pamiętaj!
- W sprawozdaniu nie można się rozgadywać.
- W sprawozdaniu obowiązuje selekcja wydarzeń. Należy przedstawiać te, które były istotne dla wszystkich uczestników. Na przykład trzeba napisać, że wszyscy otrzymali pamiątkowe koszulki, a pominąć, że Ania kupiła kartkę pocztową dla brata.
- Bądź precyzyjny, dokładnie określaj czas, miejsce i kolejność zdarzeń. Sprawdzaj szczegóły: nazwiska, adresy, nazwy miejsc.
Wyrazy wskazujące na uczucia uczestników:
- + było super
+ wszystkim się podobało
+ bawiliśmy się świetnie
+ było bardzo interesująco
+ niesamowite wrażenia
+ niezwykłe miejsce
+ malowniczy krajobraz
+ najciekawszy moment
+ niezapomniane przeżycie
- – tylko Jarek marudził
– Iga była niezadowolona
– pani martwiła się
– nudy na pudy
– nieciekawe miejsce
– niemiłe odczucia
– stracony czas
– wiele pozostawia do życzenia
– chybiony pomysł
Wyrazy wprowadzające kolejne wydarzenie
- Kolejnym punktem programu było
- Zgodnie z planem
- Nagle
- Niespodziewanie
- Równocześnie
- Jednocześnie
- Po pewnym czasie
- Niedługo
- Potem
- Chwilę później
- Następnie
- Najpierw
Wyrazy oceniające
Ocena pozytywna
- Niesamowite wrażenie
- Niezwykłe miejsce
- Ciekawy moment
- Sympatyczna chwila
- Udana impreza
Ocena negatywna
- Nieciekawe miejsce
- Stracony czas
- Nie zasługuje na pochwałę
- Niemiłe odczucia
Sprawozdanie z wycieczki szkolnej
Co musi zawierać takie sprawozdanie?
Zanim napiszesz, zbierz informacje:
- Kiedy odbyła się wycieczka? Trzeba podać datę albo na przykład porę roku:
• Wyjechaliśmy na wycieczkę w czasie ferii zimowych.
• W zeszłym roku, a dokładniej w grudniu 2003 roku, pojechaliśmy na wycieczkę klasową.
- Kto wyjechał? Może to być klasa Ia, grupa młodzieży, zastęp harcerski, członkowie kółka polonistycznego itd.
• Nasza klasa pojechała do Krakowa razem z Vb.
• W wycieczce brały udział trzy klasy z Gimnazjum nr 3 z Sokołowa Podlaskiego (czyli z naszej szkoły).
- Kto był organizatorem? Nauczyciel któregoś przedmiotu, rodzice, samorząd klasowy lub szkolny…
• Wycieczkę tę zorganizowaliśmy wspólnie z nauczycielem geografii i naszymi rodzicami.
- Jakim środkiem lokomocji pojechaliście? Pociągiem, autokarem, na rowerach…
• Na miejsce dotarliśmy autokarem, który również został wynajęty przez tatę Marcina.
• Najfajniejsze są wycieczki pociągiem, więc i tym razem wybraliśmy ten środek lokomocji.
- Dokąd pojechaliście? Do jakiego miasta lub regionu, do jakiego kraju?
• Miejscem docelowym naszej wycieczki był Kraków. Mieszkaliśmy tam w schronisku młodzieżowym w kilkoosobowych pokojach.
- 6. Co zwiedzaliście? Jakie oglądaliście zabytki, muzea, galerie, skanseny?
• W czasie naszej trzydniowej eskapady zwiedziliśmy Gdańsk, Gdynię, Sopot, a nawet Malbork.
• W Krakowie, oczywiście, byliśmy na Wawelu. Muszę przyznać, że robi wrażenie.
• Ostatniego dnia byliśmy jeszcze na plaży.
- Jak długo trwała wycieczka? Dzień, tydzień, miesiąc…
• Nasza wycieczka miała trwać tydzień.
• Bardzo długo nie mogliśmy namówić naszej wychowawczyni na dwutygodniową wycieczkę, ale w końcu się udało.
- Co ciekawego się wydarzyło? Dlaczego Ci się podobało albo odwrotnie – nie podobało?
• W drodze powrotnej popsuł nam się autokar i musieliśmy czekać, aż przyjedzie po nas inny.
Sprawozdanie z uroczystości szkolnej
Piszesz je według podobnego schematu:
- Kiedy uroczystość miała miejsce?
• 27 marca o godz. 15.
• W zeszłym tygodniu, 11 listopada, o godz. 14. - Gdzie się odbyła? Jak wyglądało to miejsce?
• Na sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Sokołowie Podlaskim…
• W Miejskim Domu Kultury…
• Przed budynkiem szkoły zgromadzili się… - Kto ją zorganizował?
- Kto w niej uczestniczył?
• W uroczystości wzięli udział również nauczyciele z innych szkół.
• Swoją obecnością zaszczycił nas pan burmistrz Ignacy Rzepka. - Jak przebiegały po kolei wydarzenia? Co ciekawego się działo?
- Krótka ocena znaczenia imprezy, uroczystości.
Przykładowe sprawozdanie
Obchody Dnia Zwierząt
zdanie wprowadzające
18 listopada nasza klasa uczestniczyła w obchodach Światowego Dnia Zwierząt. Z tej okazji w szkole odbyły się: występy uczniów, prezentacja filmów przyrodniczych oraz aukcja prac plastycznych. Dochód z aukcji został przeznaczony na pomoc miejskiemu schronisku dla bezdomnych psów i kotów.
zdarzenia w porządku chronologicznym (występy, spotkanie z weterynarzem, aukcja, film)
Dzień zwierząt rozpoczął się od prezentacji programów artystycznych przygotowanych przez najmłodsze klasy. Najwięcej braw zebrały pierwszaki przedstawiające życie gatunków zwierząt leśnych. Wszyscy widzowie byli pod wrażeniem ogromnej wiedzy uczniów z Ib. Podobały się również własnoręcznie przygotowane kostiumy.
Dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie z lekarzem weterynarii panem Jackiem Galińskim. Pan doktor bardzo ciekawie opowiadał o tym, w jaki sposób należy dbać o zwierzęta w domu, jak rozpoznać chorobę psa lub kota oraz jak przekonać rodziców do kupna wymarzonego zwierzaka. Spotkanie miało trwać godzinę, jednak pan doktor został zasypany gradem pytań i dopiero po dwóch godzinach wypuszczony z sali.
Najwięcej emocji wywołała jednak aukcja prac plastycznych. Okazało się, że wystawiono ponad sto prac. Najbardziej zadowolona była pani dyrektor. Ona też kupiła najładniejszy eksponat – model dinozaura przygotowany przez chłopców z VIb. Dzięki aukcji zgromadzono ponad sześćset złotych. Pieniądze te zostały przekazane zaproszonej na uroczystość pani kierownik schroniska Danucie Orzeszko. Pani kierownik bardzo podziękowała wszystkim uczniom, a na pamiątkę ofiarowała naszej szkole dyplom ozdobiony fotografiami wychowanków schroniska i odciskiem łapy Dinga – najstarszego psa w schronisku.
Ostatnim punktem programu było oglądanie filmu o dinozaurach.
podsumowanie i ocena wydarzenia
Był to bardzo udany i wyjątkowy dzień. Oby więcej takich imprez odbywało się w naszej szkole.
- Kto?
Uczniowie szkoły, pani dyrektor, pani kierownik schroniska, weterynarz - Co?
Obchody Dnia Zwierząt – program artystyczny, aukcja, spotkanie z weterynarzem, oglądanie filmu - Kiedy?
18 listopada - Gdzie?
W szkole - Jak?
Odświętnie (występ pierwszaków), z zaangażowaniem (ponad sto prac), ciekawie (przedłużona wizyta weterynarza) - Dlaczego?
Cel – pomoc schronisku - Z jakim skutkiem?
Z doskonałym – ponad sześćset złotych dla schroniska, podziękowania i dyplom od pani Orzeszko
Zobacz: