Przygotuj wypowiedź na temat: ekranizacja powieści czy lektura książki? Odwołuj się do ekranizacji dzieł Henryka Sienkiewicza.

Czyli do Quo vadis, Ogniem i mieczem, Krzyżaków, Potopu, a nawet, jeśli ktoś pamięta – do Pana Wołodyjowskiego z Magdaleną Zawadzką i Tadeuszem Łomnickim w roli głównej.. Jak widać dzieła Sienkiewicza są lubiane przez polskich reżyserów. Pragnęli się z nimi zmierzyć najlepsi: Jerzy Hofman, Jerzy Kawalerowicz, Krzysztof Ford. Ich filmy ściągnęły do kin tłumy. Ale sporo widzów szło skonfrontować swoją wizję ulubionej książki z ekranizacja. Czasem takie doświadczenie przynosi rozczarowanie. Dlaczego? Bo najlepsza nawet realizacja filmowa, w najbardziej doborowej obsadzie odbiera nam wolność wyobraźni. Oglądamy świat przedstawiony oczami reżysera, Skrzetuski raz na zawsze otrzymuje twarz Zebrowskiego a Petroniusz – Bogusława Lindy. Bardzo ładna skądinąd osoba pani Scorupco wcale nie musi pokrywać się z prywatnym wyobrażeniem czytelnika o urodzie Halszki Kurcewiczówny a i może inaczej wyobrażaliśmy sobie wnętrza, stroje i przestrzenie czytając książkę. Właśnie – czytając w ciszy i samotności, będąc sam na sam z bohaterami i swoją wyobraźnią. W kinie tej intymności brak.

Chcesz czy nie – musisz podzielić się odbiorem dzieła z setką innych widzów – którzy widzą to samo, prawie tak samo odczuwają i reagują podobnie. Powyższe czynniki decydują o tym, że czytanie cenię sobie bardziej niż film … Tyle że trudno nie przyznać, że łatwiej ogania się treść dzieła podczas nawet trzygodzinnego seansu niż wielodniowej lektury obszernej księgi. Także doznania z racji obcowania z innymi rodzajami sztuk sprzęgają się ze sobą w kinie – znakomita , nastrojowa muzyka, świetna gra aktorów, dobór kostiumów, pomysły scenografów – tego nie ma przy lekturze…. i to też ma swój urok. Najlepiej byłoby najpierw czytać książkę a potem obejrzeć film. Wówczas można porównać doświadczenia widza i czytelnika. I co ważne dla uczniów – zaobserwować odstępstwa od pierwowzoru literackiego na jakie pozwala sobie reżyser… A tak dzieje się prawie zawsze….

Użyj sformułowań:

  • Utwór jest okrzykiem egzystencjalnego buntu
  • wiersz jest wyrazem ufności w boską harmonie
  • malowidło Boscha to sugestywna przestroga przed drogą grzechu…

Podnieś poziom wypowiedzi:
Jeśli znasz – nawiąż:

  • do filmu lub książki Imię róży. Powieść Umberto Eco w ciekawy sposób odwołuje się do motywów apokalipsy – według jej symboliki w pewnym klasztorze średniowiecznym następuje fala morderstw….
  • do poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego: wiersze poetów powstania 1944 nazywa się apokalipsą spełnioną. Wizja wojny przybiera znamiona końca świata – łamią się lądy, płoną pożary, płyną rzeki krwi….

Nie pomyl!
Aktualnie najnowsza ekranizacja dzieła literackiego, na ekranach kin to Stara Baśń. Jest to film według książki Józefa Kraszewskiego!!! Nie Sienkiewicza! Mówiąc o ekranizacjach, pisząc recenzje bardzo zwracaj uwagę na takie szczegóły – nie myl nazwisk pisarza reżysera, aktorów.

Pisząc recenzje filmu omów kolejno:

  • grę aktorów;
  • scenografie – kostiumy, przestrzenie, aranżacje wnętrz;
  • opracowanie muzyczne;
  • zamysł reżysera – czy wiernie trzymał się pierwowzoru, czy wprowadzi znaczne zmiany, czy na przykład uwspółcześnił realia, czy nadał nowych znaczeń czynom postaci, czy stworzył specyficzną atmosferę? Może za bardzo postawił na sceny drastyczne i okrutne, pozwolił na dłużyzny, Użył oklepanych, ogranych chwytów, wprowadził ujęcie nowatorskie… Sceny następują po sobie dynamicznie, akcja jest wartka, dialogi żywe, koloryt epoki oddany znakomicie.

Ocena ogólna – polecasz film lub odradzasz. Nie używaj nudnych formułek: wszystkim mogę polecić ten film. Napisz lepiej – wieczór w kinie nie będzie stracony, to dobry pomysł na udane popołudnie….. albo przeciwnie: maja rada: zamiast do kina – lepiej już piec z babcią pampuchy. Będzie to doznanie znacznie bardziej intelektualne.

Zobacz:

Henryk Sienkiewicz – portret

Recenzja filmu Aleksandra Forda pt. „Krzyżacy”.