Cechy romantycznych utworów
irracjonalizm – skupienie na emocjach, uczuciu
- Typowe dla tej cechy środki językowe
- słownictwo nazywające emocje (strach, miłość, żal)
- wszelkiego rodzaju środki artystyczne podkreślające emocjonalność, ekspresję tekstu: wykrzyknienia (eksklamacje), słownictwo nacechowane emocjonalnie (np. zdrobnienia, zgrubienia), także apostrofy, metafory
- w składni: zdania urywane, krótkie cząstki, czasem także powtórzenia
- Przykłady:
- Grzmijcie bębny, ryczcie działa,
Dalej, dzieci, w gęsty szyk! (krótkie zdania, wykrzyknienie)
Wiedzie hufce wolność, chwała, (metafora)
Tryumf błyska w ostrzu pik.
Leć, nasz Orle, w górnym pędzie, (apostrofa)
Sławie, Polsce, światu służ! (wyliczenie, wykrzyknienie)
(Warszawianka Casimira Delavigne’a)
- Grzmijcie bębny, ryczcie działa,
-
- W ponurym oku nie ma łzy,
siedzą przy krosnach i szczerzą kły: (słownictwo potoczne)
Niemcy! My tkamy wam całun grobowy, (apostrofa, wykrzyknienia)
Trzykrotne przekleństwo wpletliśmy w osnowy
I tkamy, i tkamy!
[…]
Przekleństwo! Przekleństwo ojczyźnie fałszywej,
Gdzie tylko sromota i hańba są żywe,
Gdzie każdy kwiat, wcześnie złamany, schnie marnie, (określenia wyraźnie nacechowane emocjonalnie)
Gdzie robak zgnilizną i próchnem się karmi. (słownictwo potoczne)
Wciąż tkamy, wciąż tkamy! (powtórzenie, wykrzyknienie)
(Tkacze Heinricha Heinego)
- W ponurym oku nie ma łzy,
-
- A dusza brzemię smutku dźwiga, (określenia nazywające emocje)
Łzami zachodzą rzewne oczy.
I nagle tętent!… Krew zastyga.
Pod ganek!… i na nogi skoczy (zdania urywane, wykrzykniki)
Eugeniusz.
(Eugeniusz Oniegin Aleksandra Puszkina)
- A dusza brzemię smutku dźwiga, (określenia nazywające emocje)
nastrojowość – tajemniczość, groza, elementy fantastyki, nocna sceneria
- Typowe dla tej cechy środki językowe
- sugestywność obrazu uzyskiwana np. przez nagromadzenie epitetów
- pytania retoryczne (sugerują brak pełnej wiedzy, a więc pośrednio brak pewności); mogą to podkreślać także liczne zaimki (nikt, coś)
- Przykłady:
- Kto jedzie tak późno wśród nocnej zamieci?
To ojciec z dziecięciem jak gdyby wiatr leci.
(początek ballady Goethego Król Olszyn)
- Kto jedzie tak późno wśród nocnej zamieci?
-
- Czy tam bies siedział, czy dusza zaklęta,
Że o północnej godzinie
Nikt, jak najstarszy człowiek nie pamięta,
Miejsc tych bez trwogi nie minie.
(ballada To lubię Mickiewicza)
- Czy tam bies siedział, czy dusza zaklęta,
-
- Bije raz, dwa, trzy… już północna pora,
Głuche wokoło zacisze,
Wiatr tylko szumi po murach klasztora
I psów szczekanie gdzieś słyszę.
(ballada Do przyjaciół Mickiewicza)
- Bije raz, dwa, trzy… już północna pora,
-
- Kto jest młodzieniec? Strzelcem był w borze.
A kto dziewczyna? Ja nie wiem.
(Świtezianka Mickiewicza)
- Kto jest młodzieniec? Strzelcem był w borze.
obrazowość – bardzo istotna cecha stylu romantycznego!
- Typowe dla tej cechy środki językowe
- licznie występujące w tekstach tej epoki epitety, porównania, metafory
- bogata składnia – zróżnicowanie konstrukcji składniowych
- zwracanie uwagi na bodźce słuchowe i wzrokowe, np. światło
- Przykłady
- Gdy tak spoczywał, bohater ujrzał szkarłatny strumień ognia spływający ze wzgórza.
Krugal był w tym promieniu, wódz, który poległ w walce.
Poległ on z ręki Swarana, tocząc bój rycerski.
Jego oblicze jest niby promień zachodzącego księżyca.
Szaty jego są z obłoków wzgórza.
Oczy – dwa przygasłe płomienie.
W piersiach czarna rana.
(fragment Pieśni Osjana Jamesa Macphersona)
- Gdy tak spoczywał, bohater ujrzał szkarłatny strumień ognia spływający ze wzgórza.
-
- W duszy – jak w toni mórz bezkresnej – (obrazowe porównanie i epitety)
Mych marzeń leżą szczątki dziś.
I któż by, o posępna toni,
W odmęt tajemnic twoich wnikł?
(wiersz Michaiła Lermontowa zaczynający się od słów Nie, ja nie Byron…)
- W duszy – jak w toni mórz bezkresnej – (obrazowe porównanie i epitety)
ludowość
- Typowe dla tej cechy środki językowe
- słownictwo gwarowe i regionalne
- inne elementy typowe dla twórczości ludowej: powtórzenia, refreny, obecność zdrobnień czy wyrazów dźwiękonaśladowczych
- charakterystyczne w opowiadaniu o czymś krótkie zdania – decydujące o dynamizmie wypowiedzi; stosowanie zwłaszcza czasu teraźniejszego – przybliżające opisywane zdarzenia,
- ludowe motywy i sposób obrazowania (w porównaniach odwołania do zjawisk otaczającego świata), np. „z ogonem jak żmija”
- ludowa fascynacja przyrodą
- Przykłady:
- Po co gonisz się za marą, (słownictwo potoczne; pytanie retoryczne podkreślające emocje)
Gdzie cię oczy wiodą?
Rzucasz ojca, matkę starą (motyw typowy dla poezji ludowej: opuszczenie rodziców i ukochanej)
I dziewczynę młodą.
W cudzej stronie – cudzy wszędzie
Wiarą i językiem,
Tam zapłakać z kim nie będzie
I pogwarzyć z nikiem. (ludowe słownictwo („pogwarzyć”) i typ obrazowania)
(Dumka Tarasa Szewczenki)
- Po co gonisz się za marą, (słownictwo potoczne; pytanie retoryczne podkreślające emocje)
-
- Woda się burzy, woda się wzdyma, podkreślający tajemniczość obraz przyrody: powtórzenie, krótkie zdania, czas teraźniejszy)
A nad nią rybak schylony.
[…]
Po co nad rybek pastwisz się zgonem, (zdrobnienie)
pełen chytrości i zdrady
(czule doń tkliwym zanuci tonem)
Po co ich pragniesz zagłady?
[…]
Woda się burzy, wzdymają tonie, (powtórzenie opisu)
Łechce go fala, co pryska;
A serce taka lubość owionie,
Jak gdy kochanka uściska. (niewyszukane porównanie odwołujące się do zwyczajnych doświadczeń)
(ballada Goethego Rybak)
- Woda się burzy, woda się wzdyma, podkreślający tajemniczość obraz przyrody: powtórzenie, krótkie zdania, czas teraźniejszy)
historyzm, zwłaszcza gotycyzm
- Typowe dla tej cechy środki językowe
- najczęściej: stosowanie archaizmów i wyrazów przestarzałych
- rzadziej: wykorzystywanie dawnych form fleksyjnych czy konstrukcji składniowych, np. składni wzorowanej na łacińskiej – z orzeczeniem na końcu zdania; tego typu środki językowe wprowadzają nas w koloryt epoki, ale też tworzą podniosły nastrój
- Przykłady
Chcąc być widzem dzikich bojów,
Już u zwierzyńca podwojów
Król zasiada.
Przy nim książęta i panowie Rada,
A gdzie wzniosły krążył ganek,
Rycerze obok kochanek.
(Rękawiczka Schillera)
- A któż to wstawił zimne, białe szyby na miejsce tych jaskrawych witraży, które prowadziły zachwycone oczy naszych ojców od rozety nad wielkim portalem do ostrołukowych okien absydy?
(Katedra Marii Panny w Paryżu Hugo)
orientalizm
- Typowe dla tej cechy środki językowe
- słownictwo egzotyczne
- Przykłady
Księżyc na nowiu wschodzi zza gór grzbietów
Błyszczą nad miastem lampy minaretów,
W mieście wre teraz Bajramu uciecha;
Tu, choć nie dojdą ni wystrzałów echa,
Ni muzułmanów pobożne okrzyki,
Przecież błysk widać każdej tofaiki.
Bo dziś zachodzi słońce Ramazanu,
Dziś Bajram święcą wyznawcy Koranu.
(Giaur Byrona)
Zobacz:
Romantyczne źródła inspiracji: ludowość, orientalizm, historia, natura