Lalka – Bolesław Prus |
Temat |
Co jest ważne? |
Co pisać, z czym kojarzyć? |
Gatunek: powieść dojrzałego realizmu
Temat
- Miłość kupca Wokulskiego do arystokratki Łęckiej.
- Portret społeczeństwa polskiego lat 80. XIX wieku.
- Portret miasta – Warszawy tamtych czasów.
- Historia – czasy napoleońskie, Wiosna Ludów, powstanie styczniowe.
- Idealizm – naukowy, polityczny, romantyczny, jego wartość.
|
- Wydawana w odcinkach od 1887 do 1889 r. w Kurierze Codziennym, wydanie książkowe – 1890. Czas i miejsce akcji
– Warszawa (ale także Paryż
i Zasławek), lata 1878-1879.
- Najdoskonalsza powieść epoki. Zaliczana do najwybitniejszych dzieł dojrzałego realizmu europejskiego.
- •Główny bohater – Stanisław Wokulski – reprezentuje portret człowieka czasów przełomu między romantyzmem
a pozytywizmem. Zakorzeniony
w ideologii obu epok Wokulski próbuje bez powodzenia znaleźć punkt oparcia.
- Problematyka społeczna
– szczegółowa panorama życia społecznego zawarta w Lalce ukazuje wszystkie grupy społeczne. Jednocześnie autor kładzie duży nacisk na odmienności interesów owych grup i totalnej niemożności porozumienia i współdziałania między nimi.
- Wątek metafizyczny
– Lalkę można odczytać jako przypowieść o ludzkich zabiegach w teatrze życia. Podkreślają to dwie sceny, na początku i pod koniec powieści, w których stary subiekt przygląda się śmiesznym ruchom mechanicznych zabawek, porównując je do wysiłków ludzi.
- Dwugłos narracji w konstrukcji
– mamy tu do czynienia z dwoma narratorami. Zdarzenia są opowiedziane przez narratora
i opisane przez Rzeckiego
w pamiętniku, zyskują przez to nowe oświetlenie i wymiar.
|
- Portret miasta – typowe dla literatury realistycznej upodobanie do topograficznej ścisłości owocuje doskonałym opisem różnych miejsc Warszawy. Miasto przedstawione jest jako pełen tajemnic labirynt, ale także uporządkowana przestrzeń podlegająca prawom życia społecznego.
- Kontekst historyczny – stwarza go pamiętnik Rzeckiego
– Wiosna Ludów z jednej strony i ezopowe aluzje do powstania styczniowego z drugiej.
- Stanisław Wokulski – to jeden
z najciekawiej skonstruowanych bohaterów polskiej literatury
– pełen sprzeczności romantyczny pozytywista, były powstaniec, naukowiec samouk, oszalały z miłości, kupiec milioner, filantrop, idealista, lecz także sceptyk.
- Powieść można nazwać panoramiczną – zawiera panoramę swojej epoki, odtwarza rzeczywistość, poprzez licznych bohaterów buduje panoramę społeczną.
|
Nad Niemnem – Eliza Orzeszkowa |
Gatunek: powieść realistyczna
z elementami tendencyjności
Temat
- Historia miłości – Justyna Orzelska – młoda i piękna szlachcianka marząca o życiu z pracy własnych rąk, odrzuca kilku adoratorów ze swojego środowiska, by wreszcie wyjść za mąż za Janka Bohatyrowicza.
- Obraz dworu i zaścianka
– Korczyna i Bohatyrowicz.
- Temat powstania styczniowego
– jak na literaturę pozytywistyczną potraktowany bardzo ciekawie. Nad Niemnem to powieść przywracająca pamięć o powstaniu, traktująca je jako powód do dumy, istotny element narodowej tradycji.
- Temat pracy – Nad Niemnem bywa często nazywane powieścią pozytywistycznego kultu pracy. Nawet podział na bohaterów pozytywnych
i negatywnych przebiega po linii ich stosunku do pracy. Wspomnienia powstania styczniowego.
|
Co jest ważne?
- Czas i miejsce akcji – Korczyn nad Niemnem i okolice; plan współczesny – lata 80. XIX wieku, plan historyczny – powstanie styczniowe, plan legendarny
– XVI wiek (Jan i Cecylia).
Dwie sceny „przy mogiłach”
- Przy mogile Jana i Cecylii
– Justyna poznaje tam legendę
o założycielach rodu Bohatyrowiczów. To kochankowie, którzy osiedlają się w lesie i zakładają tam rodzinę,
a zarazem całą wieś. Po latach do wsi zajeżdża król i zachwycony wytrwałością mieszkańców nadaje szlachectwo Cecylii i Janowi. Legenda ta gloryfikuje etos pracy
i wytrwałości, jednocześnie zaś tworzy swoiste mityczne lustro dla losów Justyny i młodego Janka.
- Przy mogile powstańców – tam
z kolei Justyna dowiaduje się prawdy o powstańczych losach obu rodów – Bohatyrowiczów
i Korczyńskich. Wspomnienie bohaterskiego współdziałania przedstawicieli obu rodzin rzuca nowe światło na obecny konflikt. Najważniejsze jest jednak przekonanie Justyny o czci
i chwale należnej powstańcom
– zupełnie odmienne od typowych poglądów pozytywistycznych.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Mimo że Nad Niemnem to po części romans, wątek miłosny jest najsłabszym elementem powieści. Tendencyjna teza przeciwstawiająca ludzi pracowitych i prostych leniwym dekadentom powoduje,
że elementy miłosne powieści stają się cokolwiek papierowe.
- Ważną rolę w powieści odgrywa mityczny niemal wymiar legendy o Janie i Cecylii i najnowsza wówczas historia – powstanie styczniowe. Są to sfery sacrum wpisane w dzieło realistyczne.
|
Potop – Henryk Sienkiewicz |
II część Trylogii – powieści historycznej.
Temat
- XVII wiek – czasy najazdu szwedzkiego na Rzeczpospolitą 1655–1656. Postawy szlachty
i magnaterii Polskiej.
- • Historia Andrzeja Kmicica
– szlachcica polskiego, początkowo awanturnika, później bohatera i patrioty.
- • Historia miłości Kmicica
i Oleńki Billewiczówny.
|
Co jest ważne?
- Idea krzepienia serc, patriotyzm, wallenrodyzm w ujęciu Sienkiewiczowskim.
- Portret szlachty polskiej
– sentymentalny: ukazuje społeczność nieidealną może, ale patriotyczną, religijną, szlachetną, odważną – pozytywną.
- Przemiana i rehabilitacja Kmicica. Bohater jest swoistą wersją bohatera romantycznego, oczywiście urealnioną, a jego biografia kończy się szczęśliwie.
- Kompozycja – wielogatunkowość powieści: Potop jest powieścią historyczną, przygodową, epopeją czy nawet baśnią. Ma także elementy westernu i powieści fantasy.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Postać Kmicica kojarzyć można z romantycznym bohaterem przemienionym. Najbardziej podobny jest Jacek Soplica
– łączą ich błędy młodości, posądzenie o zdradę, patriotyzm i działanie na rzecz ojczyzny, które prowadzą do rehabilitacji.
- Z Wallenrodem łączy go działanie w przebraniu i pod cudzym nazwiskiem – w imię ojczyzny.
- W powieści dominują schematy – bohaterowie Trylogii, zgodnie z konwencją powieści przygodowej, zbudowani są dość schematycznie.
Każdy z nich prezentuje określony typ osobowości, po którym spodziewać się możemy określonych zachowań. Piękna ukochana zawsze wiernie czeka, a prawy wojownik walczy
o honor.
|
Mendel Gdański – Maria Konopnicka |
Gatunek: nowela
Temat
Antysemityzm, nietolerancja
– historia starego Żyda Mendla skrzywdzonego przez tłum demonstrujący na fali antyżydowskich nastrojów. |
Co jest ważne?
Czas i miejsce akcji – lata 80. XIX w., Warszawa.
- Problem społeczny – nie tylko uczestnicy pogromu są antysemitami. Są nimi także „normalni ludzie” – stateczni mieszczanie jak radca i zegarmistrz. Ich antysemityzm zdaje się być łagodny, nieszkodliwy. To jednak właśnie ta łagodna forma pozwala na rodzenie się wersji skrajnych, agresywnych.
- Problem oportunizmu – czyli zachowanie sąsiadów. Chcą oni pomóc Mendlowi przetrwać pogrom, ale bez konfrontacji z motłochem i narażania własnej skóry. Sugerują oni staremu Żydowi rozmaite formy uniknięcia pogromu (porównaj rubrykę Pewniak – wiek XIX).
|
Kamizelka – Bolesław Prus |
Gatunek: nowela
Temat
Historia ubogiego małżeństwa, które żyje zgodnie i szczęśliwie. Spokojną egzystencję przerywa ciężka choroba męża. Symbolem ich miłości i tragedii staje się kamizelka męża. |
Co jest ważne?
- Narrator – to uważny obserwator, kolekcjoner, który odkupił kamizelkę od handlarza starzyzną i opowiada jej historię. Przedstawia wydarzenia pierwszoosobowo, zawsze jednak z pewnym dystansem.
- Forma utworu – obrazek miejski
– to miniaturowa nowelka przeznaczona na ogół dla prasy. W wydaniu Prusa przedstawia
z reguły jakąś historię z życia ubogich mieszkańców miasta.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Z teorią sokoła – klasyczną metodą budowania noweli,
którą Kamizelka dobrze spełnia.
- Na rolę, jaką odgrywa
w utworze rekwizyt – Prus korzysta z przydatnej przy tworzeniu krótkich utworów techniki skupienia akcji wokół jednego przedmiotu.
W tym wypadku jest nim tytułowy element ubioru.
|
Gloria victis – Eliza Orzeszkowa |
Gatunek: nowela.
Temat
- Jest to opowieść o ostatnich chwilach powstania styczniowego, dramatyczna historia walki, śmierci i miłości bohaterów.
- Gloria victis – chwała zwyciężonym. Autorka przedstawia heroizm powstańców, ich moralne zwycięstwo.
|
Co jest ważne?
- Specyfika i konstrukcja utworu
– dwa plany fabularne i trzy główne wątki. Na pierwszym planie fabularnym mamy do czynienia z wydarzeniami symbolicznymi – rozmową wiatru z lasem. Na drugim planie
(w opowieści lasu) występują dwa wątki. Pierwszy – szerszy – to wizja ostatnich chwil powstania styczniowego, rozpaczliwej, lecz bohaterskiej walki. Drugi
– dziejący się na tle bitewnych wydarzeń – to historia miłości Anielki i Jagmina i jego przyjaźni z młodym Tarłowskim.
- Powstanie przedstawione zostaje jako narodowa świętość
i nieodłączny element tradycji. Poległym – ich bohaterstwu
i poświęceniu – oddany zostaje hołd, a pamięć o walce ma stać się narodową relikwią.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Z symboliką – wiatr i las .
Wiatr to wędrowiec, poszukiwacz prawdy i wiedzy
o świecie. Przybywa do lasu, gdzie zastanawiają go mogiły
i tajemniczy „zapach krwi i prochu”. Żąda więc od lasu opowieści o wydarzeniach,
jakie miały tu miejsce. Las początkowo jest małomówny, potem przekazuje opowieść.
- Z nową wizją powstania styczniowego – oto dokonuje się ostateczne w twórczości Elizy Orzeszkowej przewartościowanie pozytywistycznego stosunku
do powstania. Zamiast potępienia błędów młodych romantyków widzimy gloryfikację ich i ich czynu.
|