Sam termin powieść ustalono w latach 40. XIX w. To najważniejszy gatunek epiki. Powieść jest utworem obszernym, pisanym prozą. Jej konieczne elementy to: narrator i narracja, akcja, czas fabularny, przestrzeń, bohaterowie. W każdej powieści coś gdzieś się dzieje – jest to świat przedstawiony, narrator może do niego należeć lub nie – może opisywać wszystko jako postronny obserwator. Z elementami powieści można wyczyniać rozmaite eksperymenty – na nowościach w ustalaniu owych wewnętrznych układów polegał rozwój gatunku.
Oświecenie
To początki nowożytnej powieści polskiej – Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki Ignacego Krasickiego uznawane są za pierwszą polską powieść nowożytną. |
Romantyzm
Przyniósł zachodnie wzorce: powieść poetycką Waltera Scotta (Anglia) oraz powieść wczesnorealistyczną Stendhala, a potem Honoriusza Balzaka (Francja). W Polsce w tym czasie tworzyli: Narcyza Żmichowska, Józef Korzeniowski, Zygmunt Kaczkowski, Henryk Rzewuski. Powoli obowiązujący i powszechny staje się model narracji trzecioosobowej jako bardziej obiektywny. Używa go już Józef Kraszewski (powieść historyczno-dokumentalna, lecz także ludowa, np. Ulana). |
Pozytywizm Najpierw zaistniała powieść tendencyjna, która miała za cel treścią udowodnić ideę swojego twórcy. Tym samym była nieco sztuczna, tworzyła czarno-białe postacie i zakończenia pasujące do ideologii. Zaliczyć tu można „melodramatyczne” dzieło Elizy Orzeszkowej (Marta). Powieść realistyczna to skok milowy na drodze rozwoju powieści. Teraz „powieść – to zwierciadło, w którym przeglądają się dążący gościńcem” (Stendhal). Za granicą tworzyli ją: Honoriusz Balzak, Karol Dickens, Lew Tołstoj, a w Polsce – Eliza Orzeszkowa, Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz. Narrator jest tu trzecioosobowy i obiektywny, świat przedstawiony – panoramiczny, szczegółowy, wiernie prezentujący prawdę. Przykłady: Nad Niemnem, Lalka, Rodzina Połanieckich. |
Modernizm
Powieść naturalistyczna (pod koniec XIX w.).
Ten typ powieści wyrasta z realistycznej, lecz traktuje losy ludzi jak obiekt badań – eksperyment biologiczny lub chemiczny. Nie unika biologizmu, wstydliwych opisów fizjologicznych, ukazuje ciemne strony egzystencji – zło, fałsz, nędzę. Powieść psychologiczna (przełom wieków XIX i XX) prezentuje i analizuje psychikę człowieka, procesy odczuwania i widzenia przezeń świata. Treść takiej powieści rozgrywa się w głębi psychiki człowieka, nie w obiektywnym świecie. Pierwsza polska powieść psychologiczna to Na skałach Calvados Adolfa Sygietyńskiego. Powieść modernistyczna. Uprawiał ten gatunek przede wszystkim Stefan Żeromski (Wierna rzeka, Uroda życia, Ludzie bezdomni). Poza pewną wysepkowością fabuły (różne sceny wiąże tylko bohater, poza tym są one odrębne) ważną cechą tej powieści były: liryzm, uczuciowość narracji, ogląd świata przez pryzmat odczuć bohatera lub narratora. |
Dwudziestolecie międzywojenne
Zaczyna się prawdziwa awangarda, poszukiwanie nowości, żonglerka elementami struktury powieściowej.
|
Po II wojnie światowej
Za granicą rozwija się nouveau roman – pisarze dokonują manewrów czasem, bohaterem i przestrzenią. Poza formą tradycyjną, trzecioosobową, obserwujemy także powrót do narracji pierwszoosobowej. • Leopold Buczkowski (Czarny potok), |
Typy narracji
Uwaga: dwa – lub nawet trzy albo cztery! – typy narracji mogą jednocześnie występować w jednym utworze! https://aleklasa.pl/liceum/praca-domowa-w-liceum/wypracowania-z-literatury-xx-wieku-c234-praca-domowa-w-liceum/konwencje-narracyjne-w-prozie-xx-wieku |
Podział ze względu na treść:
Jeśli chodzi o rodzaje powieści, to jest ich wiele. Powieść panoramiczna, sagi rodzinne, powieści kryminalne, romanse, powieści przygodowe, młodzieżowe, fantastyczne, historyczne. Można też wspomnieć o dawnej, lecz bardzo popularnej powieści gotyckiej – której akcja zawsze rozgrywała się w starej siedzibie rodowej, najlepiej zamczysku, wśród tajemnic, uwięzionych postaci, obłąkanych, a nawet zjaw – lecz kończyła się dobrze. Takimi były np. powieści sióstr Brontë.
Inne gatunki epickie
Epos
Był najważniejszym gatunkiem epickim, zanim nie wyparła go powieść. Przejęty z antyku (od Homera) w literaturze polskiej zaowocował: barokową Transakcją wojny chocimskiej Wacława Potockiego i epokowym dziełem Adama Mickiewicza pt. Pan Tadeusz.
Nowela
To krótki, lecz dość rygorystycznie zdefiniowany gatunek, także popularny w pozytywizmie. Lata 70. XIX w. nazywano wręcz złotym okresem nowelistyki. Ojcem nowelistyki jest Boccaccio – słynny twórca Dekameronu i teorii sokoła. Nowela silnie eksponuje podjęty wątek akcji, eliminuje natomiast tło, postacie poboczne i komentarze autora. Motyw centralny (element o kluczowym znaczeniu) jest z reguły umieszczony w tytule.
Przykłady: Bolesław Prus Kamizelka, Powracająca fala, Eliza Orzeszkowa: A… B… C…, Dobra pani, Gloria victis.
Opowiadanie
Gatunek „swobodniejszy” pod względem formy niż nowela. Także krótki, zwykle jednowątkowy, lecz dopuszcza refleksję autorską, opis tła wydarzeń czy opis przyrody. Opowiadania pisał Stefan Żeromski – Zmierzch, Rozdzióbią nas kruki, wrony…, Doktor Piotr. Znane są obozowe opowiadania Tadeusza Borowskiego Pożegnanie z Marią.
Esej
To dość swobodny gatunek prozatorski, bliski publicystyce, taki, w którym autor może zaprezentować swoje przemyślenia, skojarzenia i refleksje. Wychodząc od głównego tematu, zdarzenia lub np. cudzego tekstu, pozwala sobie na dygresje i rozległe podróże po krańcach filozofii, poezji, literatury.
Znasz doskonale esej interpretacyjny – rozwinięty wokół zaproponowanego wiersza.
Znasz także esej (szkic) krytyczny, pisałeś go na pewno na podstawie powieści.
Przykładem mogą być eseje Herberta (Barbarzyńca w ogrodzie), Miłosza (Ziemia Urlo) czy Jastruna (Mit śródziemnomorski).
Gatunki dziennikarskie
Wśród różnych gatunków dziennikarskich popularne są we współczesnej prasie: wywiad, reportaż, komentarz, felieton. W czasopismach o profilu literackim, filmowym lub teatralnym znajdziemy recenzję, a także esej. Mówiąc o wypowiedziach prasowych, mówimy także często: artykuł – lecz jest to nazwa pojemna, umownie ogarniająca różne gatunki publicystyczne. Na wyróżnienie spośród tych gatunków zasługuje felieton. Jest on o tyle ciekawy, że może pozorować inne gatunki literackie, można nadać mu formę listu, baśni, wprowadzić fikcyjne postacie – słowem literacko ubarwić podawaną treść. Felieton ma z reguły stałe miejsce w czasopiśmie.
Powyższy zestaw nie wyczerpuje zbioru epickich gatunków, lecz wyłania najważniejsze.
Pamiętaj, że należą do epiki te gatunki, których istotą jest opis, narracja, ogląd i prezentacja danych treści, a nie wyrażanie i eksponowanie uczuć – bo to jest domeną liryki, tak jak scena i podział na głosy przy jednoczesnym braku narracji wyróżnia dramat.
Zobacz:
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/praca-domowa-jezyk-polski/na-konkretnych-przykladach-omow-roznice-miedzy-nowela-a-powiescia
Przemiany w obrębie najważniejszych gatunków literackich: eposu, tragedii, powieści.