Temat pracy – „Do tej książki wrócę”.
Jak ująć ten temat? Dlaczego właśnie ta, a nie inna książka jest godna opisania, jest „miejscem” czytelniczych powrotów?
Przykład I
- Wstęp – informacja o książce (kto i kiedy ją napisał, jakim jest gatunkiem, jak się z nią zetknąłeś).
- Główna przyczyna mojej sympatii do utworu. Np żywa akcja.
- Ocena innych cech utworu:
- bohaterowie,
- czas i miejsce,
- język, styl,
- konstrukcja.
- Czy jest w tej książce coś, co oceniam źle?
- Zakończenie.
Przykład II
- Wstęp – krótkie wprowadzenie w akcję, czas i miejsce.
- Twój stosunek do utworów tego typu.
- Treść czy forma – która z tych cech decyduje o twojej sympatii do utworu, która jest wg. ciebie ważniejsza.
- Co ciekawego dostrzegłeś:
- w fabule,
- w formie.
- Słabe strony utworu.
- Zakończenie.
Przykład III
- Wstęp – informacja o autorze i okolicznościach powstania dzieła.
- Krótki opis zawartości treściowej utworu (gatunek).
- Analiza składników konstrukcji:
- czas + przestrzeń,
- bohaterowie,
- fabuła,
- narracja.
- Ocena
- Zakończenie – podsumowanie analiz – własne zdanie.
Przykład IV
- Wstęp – o sobie i swoich zainteresowaniach.
- Jestem czytelnikiem, który lubi…
- Akcja i postacie (czy coś mnie zaciekawiło).
- Problematyka – motywy tematyczne, pytania, wnioski, jakie wynikają z utworu.
- Jakie mam własne zdanie o tym problemie?
- Czy książka coś mi dała, czegoś nauczyła?
Otóż obojętnie, który schemat wybierzesz, musisz pamiętać, że sens czytania polega na tym, że wraz z relaksem, z przyjemnością, czytelnik nabywa mądrości, tematów do przemyśleń, przeżywa wzruszenia. I to przede wszystkim trzeba wyeksponować i przeanalizować. Ukochaną książką nie musi powieść. Może to być książka naukowa, biografia, dokument, literatura faktu czy science fiction – najlepiej, by rzeczywiście dotyczyła dziedziny, którą się pasjonujesz. Wówczas łatwo ci będzie ją zareklamować i ocenić.
Różne typy literatury znajdują różne motywacje.
Spróbujmy na konkretnych przykładach:
- „Dywizjon 303” ukazuje inny świat. Wprowadza czytelnika w czasy II wojny światowej. Prezentuje wyczyny polskich lotników, buduje wzorzec patrioty. człowieka walki, odwagi, poświęcenia.
- Literatura science fiction wciąga, bo lubimy uciekać od codzienności. Uciekamy więc w inne światy, dziwne, zamieszkałe przez roboty, położone na innych planetach, światy, w których czas ma inne cechy niż na starej, poczciwej Ziemi.
- Powieść historyczna ma także swoich zwolenników. Przecież:
- ukazuje i odtwarza inną epokę,
- powołuje do życia i opisuje postacie historyczne,
- mogę dzięki niej poznać dawne obyczaje, stroje, itp.
- Powieść przygodowa – nie tylko przenosi nas w świat przygody, lecz urealnia marzenia czytelników. Informuje o egzotycznych krajach. Reprezentuje postawy ludzi wobec niebezpieczeństwa eksponuje trwałe uczucia ludzkie, takie jak przyjaźń, odwaga, żądza przygód.
Może zdarzyć się tak, że książki, które czytamy, proponują koncepcje i filozofie życiowe, szczególnie nam odpowiadające. Jest czymś takim optymizm Pollyanny. Czymś podobnym jest ”pomyślę o tym jutro” Scarlett Ohara, prawość i szlachetność wodza Winnetou. A zatem książka pomaga nam wybrać w życiu jakąś drogę. Jeśli tak, jeśli znalazłeś taką wskazówkę – musisz to opisać. Koniecznie.
Umieć ocenić książkę
Musimy skupić się na poszukiwaniu wartości, które zdecydowały o tym, że lubimy tę książkę. Przecież: kto czyta – wie dlaczego to czyni! A im więcej czyta, tym lepiej rozeznaje się w jakości gatunku, wartościach literatury. Zapewne słyszycie i mówicie:
– lubię książki młodzieżowe,
– lubię sagi rodzinne,
– lubię baśnie… lub kryminały…
Są to pierwsze zdania oceniające. Teraz należy zapytać: co jest przyczyną tego, że nie znoszę kryminałów a przepadam za literaturą faktu? Uwielbiam książki o młodzieży! Dlaczego?
Gatunek
Czyli co wybraliśmy: powieść, zbiór opowiadań? Może nowelę? Gatunek nie pozostaje bez wpływu na gust czytelniczy.
Tu potrzebne są twierdzenia:
- Lubię opowiadania, gdyż gatunek ten umie podjąć ciekawą fabułę w krótkiej formie i nie unika refleksji.
- Często wybieram powieści historyczne, aby dzięki fikcyjnym postaciom poznać tło historyczne epoki.
- Nowela to gatunek, który mi odpowiada. Akcja jest silnie zarysowana, jednowątkowa i szybko zaspokajam swoją ciekawość.
- Lubię formę pamiętnika. Może dlatego, że przy tej formie czuje się bliskość narratora, można lepiej go poznać, panuje atmosfera szczerości.
Bohater
Bo w tych książkach bohaterowie to my i nasi rówieśnicy. Przeżywają nasze kłopoty, w ich radościach i smutkach znajdujemy własne, czyli utożsamiamy się z postaciami lektury. Oto tajemnica ich uroku. A lubimy się utożsamiać, „widzieć się” w skórach i szatach heroin, różnych „miss” i szalejących na motorach młodzieńców. Można śmiało napisać: lubię tę książkę, bo utożsamiam się z jej bohaterką, bo chciałabym być taka jak ona, bo ona realizuje moje marzenia. Są to zdania szczere i podnoszą poziom pracy, są poprawne a nie wstydliwe. Jeśli kocham kryminały – to np dlatego, że:
- …lubię łamigłówki, sam próbuję „rozwiązać” zagadkę kryminalną. Im trudniejsza zagadka, im bardziej zagmatwana sprawa, tym lepsza lektura.
- …lubię tę książkę ze względu na skomplikowaną akcję, ze względu na fakt, że wymaga ode mnie aktywnego myślenia. Lubię „wyścigi” z bohaterem prowadzącym śledztwo.
Nie ma również nic złego w fakcie, że imponuje nam bohater kryminału – wielki komisarz, błyskotliwy detektyw czy szalony reporter – amator. Jest on wzorem – skupia cechy, które uwielbiamy. Świetnie! Piszemy zatem:
– Do tej książki wracam, gdyż główny bohater jest obiektem mojego uwielbienia. Chciałbym posiadać jego cechy…
Kolejny schodek umiejętności ocen – mówienie o utworach trudnych.
Co to znaczy „trudny”? Dlaczego w zestawach lektur szkolnych jest tak mało książek fajnych a tak dużo „trudnych”. I czy można w takim nieszczęsnym dziele znaleźć „coś” wspaniałego? Jasne! Przecież musi być powód, dla którego to dzieło jest cenione, opracowywane. Zapewne jest to:
- Ciekawy problem lub ujęcie jakiejś istotnej sprawy (prawdy, miłości, dobra, zła, psychologii itd).
- Realizacja ważnych postulatów.
- Sprawy, czyny, które budzą refleksję…
- Informacje o czymś ciekawym.
- Tragizm lub śmieszność.
- Inne ujęcie naszego świata.
Znaleźć i rozpracować taki problem – to już naprawdę ambitna praca z literaturą.
Potrzebne będą następujące zdania wprowadzające:
- Utwór ten (nowela, powieść) zwraca uwagę czytelnika na ciekawy problem: Rozbudził moją wyobraźnię…
- Wywołał refleksje i przemyślenia…
- Znalazłem tu szereg ciekawych informacji:
- Porusza problemy, które zawsze mnie frapowały.
- Przyniósł odpowiedź na nurtujące mnie pytania:…
Oceń kompozycję
Co oceniać, mówiąc o kompozycji?
Koncentrujemy się na następujących elementach:
- Świat przedstawiony – miejsce, w którym rozgrywa się wszystko. Jest to świat i czas, w którym żyją i działają bohaterowie. Nie bój się użyć terminu: czasoprzestrzeń.
- Postacie. Ile ich jest? Jedna, kilka czy bardzo wiele? Czy są współczesne, czy ubrane w kostiumy dawnych epok? Historyczne czy fikcyjne? Może zachodzi przypadek bohatera zbiorowego?
- Akcja – fabuła – czyli ciąg wydarzeń. Może być tajemnicza, nasycona dramatycznymi momentami, chronologiczna lub niejasna.
- Narracja – jakiej mowy, języka używa narrator? Mówi o sobie czy o innych? Czy wprowadza dużo dialogów? Czy jest wszechwiedzący?
Zaczynamy tak:
- Szczególną wartość tej lektury upatruję w jej budowie…
- Cechą bardzo ciekawą tej powieści jest narracja. Narrator jest bogiem – stwarza cały świat, wie wszystko o postaciach – nawet to, czego one same nie wiedzą.
- Powieść obfituje w wielką ilość dialogów, brak natomiast odautorskiego komentarza. Bardzo mi się to podoba. Mogę sam zająć stanowisko, bez cudzych ukierunkowań.
Jak zakończyć pracę?
- Nie jest to może utwór idealny, lecz..
- Są na pewno inne, ciekawsze lektury, może kiedyś do nich dotrę. Dziś pierwsze miejsce na mojej liście zajmuje ten tytuł…
- Jeszcze raz utwierdzam się w przekonaniu…
- Kiedyś nie znałem tej książki. Nie zapomnę tej chwili, gdy przeczytałem ją pierwszy raz. Wiem, że nie ostatni!
- Jak to dobrze, że mamy prawo wyboru tego, co czytamy!
- Czy zachęciłam czytelnika do przeczytania tej książki? Myślę, że tak.
Twój notes sformułowań
Dlaczego lubię tę książkę?
Wybrałam więc tę pozycję, bo:
- ze względu na temat – jestem fanem literatury wojennej,
- ze względu na pisarza – jestem wielbicielem talentu Márqueza,
- ze względu na jej nowatorstwo – doceniam kreatywność,
- ze względu na bohatera – przepadam za czarnymi charakterami,
- bo szukam informacji o bohaterach wojny,
- bo lubię świat fantazji,
- bo na moją wyobraźnię działa świat przeszłości,
- bo jestem fanem powieści historycznych.
Uwaga!
Ukochaną książką nie musi być powieść. Może to być książka naukowa, biografia, dokument, literatura faktu czy science fiction – najlepiej, by rzeczywiście dotyczyła dziedziny, którą się pasjonujesz. Wówczas łatwo Ci będzie ją zareklamować i ocenić.
Zdania o kompozycji
- Mamy do czynienia z klasycznym wzorcem powieści (sonetu, noweli)…
- Utwór odbiega nieco od typowego schematu powieści.
- Autor dokonał modyfikacji gatunku.
- Twórca realizuje założenia przypisane gatunkowi.
- Jest to modelowy przykład gatunku.
- Miniaturę poetycką autorki cechuje lapidarność myśli.
- Dzieło można nazwać minipowieścią…
- Ten utwór to realistyczny obraz z przeszłości.
- Poetka stworzyła w swojej powieści precyzyjny świat.
- Autor celowo (przypadkiem) łamie konwencje gatunku.
- Dramat oświeceniowy nawiązuje do reguł klasycznych, wskrzesza je, powraca do antycznej koncepcji teatru.
- Ta komedia nie odbiega od ustalonego przez klasyków wzorca.
- Dramat, o którym mowa, jest dziełem nowatorskim.
- Powieść należy do reprezentatywnych przykładów realizmu.
Rada
Pisząc o książce, dobrze jest używać nazwy gatunku, który reprezentuje, nurtu, typowych dla autora terminów.
Zamiast „książka” lepiej brzmi:
• powieść drogi,
• powieść podróżnicza,
• nowela,
• antypowieść
czy nawet:
• historyczny fresk,
• panorama Warszawy,
• niezwykła parabola,
• przykład postmodernizmu,
• dzieło realizmu,
• kunszt sztuki prozatorskiej,
• wybitny utwór krótkiej formy narracyjnej…
Zobacz:
Jakich przeżyć wewnętrznych dostarczyły ci przeczytane niedawno utwory literackie?