Z jednej strony występują sklepy internetowe, a z drugiej witryny służące ekspozycji rozmaitych usług. Pozycjonowanie w obu przypadkach będzie przebiegać nieco inaczej. Poznaj podstawowe różnice.
Pozycjonowanie od podszewki
Pozycjonowanie stron internetowych stanowi zbiór działań wpływających na zwiększenie widoczności marki w wyszukiwarce Google. Do dyspozycji specjalisty jest kilkaset czynników, które wpływają na pozycję w wynikach. Należy wiedzieć, co dokładnie zrobić, aby witryna stopniowo pięła się do góry w hierarchii. Każdy z czynników rankingowych ma inną wagę.
Wszystkie czynności można jednak podzielić na dwa główne segmenty. Do pierwszego z nich zaliczają się wszystkie działania wykonywane na własnej stronie internetowej, takie jak:
- optymalizacja meta tagów;
- usunięcie duplikatów;
- konfiguracja grafik i materiałów wideo;
- przyśpieszenie ładowania witryny.
Najpierw warto skoncentrować się na udoskonaleniu elementów, które istnieją już na stronie. Po zaprowadzeniu porządku w tym obszarze uzyskasz podatniejszy grunt pod rozbudowywanie strony. Fundamentem pozycjonowania na każdym etapie będzie zamieszczanie nowych treści. Muszą one być edytowane z uwzględnieniem wielu czynników technicznych. Zalicza się do nich gradacja nagłówków, natężenie słów kluczowych czy też stosowanie list oraz różnych stylów tekstu. Można powiedzieć, że Google żywi się treścią, a więc regularne dodawanie kolejnych tekstów jest niezbędne w kontekście rozwoju.
Drugi obszar stanowią działania podejmowane poza własną witryną. W tej materii podstawowym aspektem jest budowanie struktury linków zewnętrznych. W praktyce oznacza to rozmieszczenie przekierowań na innych stronach internetowych. Mogą to być blogi, fora internetowe czy też serwisy informacyjne. Każdy odnośnik prowadzi do Twojej strony internetowej. Z punktu widzenia Google witryna, do której chętnie kierowany jest ruch, wydaje się atrakcyjniejsza i godna zaufania. W związku z tym jej notowania będą stopniowo rosnąć. Popularną praktyką stosowaną w ramach tego procesu jest kupowanie przestrzeni do zamieszczenia artykułów sponsorowanych na innych stronach. Im wyżej notowana jest wybrana strona, tym większego wzrostu widoczności można się spodziewać. Bardzo wartościowe są linki pozyskane z portali horyzontalnych, placówek edukacyjnych czy też instytucji rządowych.
Pozycjonowanie strony usługowej w praktyce
Niesłabnącą pozycję pośród internetowych trendów estetycznych wciąż zajmuje minimalizm. Warto jednak prostotę sprowadzić głównie do względów wizualnych, a od strony technicznej postawić jednak na bardziej rozbudowaną strukturę. Witryny ograniczające się do strony głównej bywają przejrzyste i przystępne w obsłudze, ale są niemożliwe do skutecznego pozycjonowania. Konieczne okazuje się dobudowanie dodatkowych podstron i rozproszenie treści w dostępnych miejscach.
W przypadku stron usługowych ważną kwestią jest zatem znalezienie sposobu na naturalne i niewymuszone osadzenie tekstów, które będą wspierać proces pozycjonowania. Jedną ze stosowanych metod jest wykorzystywanie niezwykle długich opisów poszczególnych usług. Takie teksty rzadko bywają czytane w całości przez odbiorców, ale świetnie sprawdzają się z technicznego punktu widzenia. Poza tym kluczowe informacje zostają umieszczone w początkowej części tekstu. Można zatem znaleźć kompromis pomiędzy treściami dla ludzi i robotów.
Wiele firm usługowych decyduje się również na założenie bloga. Można na nim poruszać kwestie związane z rozwojem firmy, a przede wszystkim dzielić się wiedzą i budować sobie pozycję eksperta. Systematyczne publikowanie nowych wpisów świetnie sprawdza się jako filar strategii SEO. Blog stanowi kluczowe źródło pozyskiwania ruchu dla wielu firm, które zdecydowały się na taki model funkcjonowania.
Czym charakteryzuje się pozycjonowanie sklepu internetowego?
Kluczową cechą wyróżniającą strony e-commerce jest złożona struktura. Jeżeli asortyment składa się z kilku tysięcy pozycji, każdy z nich będzie wymagać utworzenia oddzielnej podstrony. Docelowo należy utworzyć opisy kategorii, podkategorii, a także wszystkich produktów oferowanych w danym sklepie. Cały ten proces wymaga poświęcenia mnóstwa czasu i energii, ale długoterminowe rezultaty są nie do przecenienia.
Niebagatelną rolę odgrywa też unikatowy charakter zamieszczonych treści. Należy z dużą starannością sprawdzić, czy pośród zamieszczonych opisów nie wkradły się jakieś duplikaty. To może się zdarzyć w przypadku wielu bliźniaczo podobnych treści, a konsekwencje bywają nieprzyjemne. Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga też ustawienia przyjaznej struktury wewnętrznych linków. Dzięki temu cały mechanizm stanie się przejrzysty, a nawigacja w obrębie serwisu bardziej intuicyjna.