Sceny z filmów, przykłady ze sztuki – kiedy staną się argumentami w rozprawce?

Motyw: wartość człowieka!

Napisz rozprawkę na temat: Jeśli nie szata zdobi człowieka, to w czym tkwi jego wartość? W pracy posłuż się przykładami z literatury, historii bądź ze sztuki.

Przykład ze sztuki: freski Giotta ze św. Franciszkiem.

Przykładowe rozwinięcie:

  • Prawdziwą wartość człowieka pokazał swoim życiem św. Franciszek. Chociaż pochodził z rodziny kupieckiej, zrezygnował z możliwości dostatniego życia – swój majątek rozdał ubogim. Na jednym z fresków, które dla uczczenia św. Franciszka namalował Giotto, jest scena, kiedy Franciszek oddaje swoje ubranie spotkanemu na drodze człowiekowi. Taką postawą święty ten udowodnił, że umiejętność dzielenia się z innymi, pomoc bliźniemu, życie w ubóstwie mogą świadczyć o ludzkiej godności i wartości.

Motyw: wolność!

Wolność jest istotną wartością w życiu człowieka. Napisz rozprawkę, w której ustosunkujesz się do powyższej tezy. W uzasadnieniu swego stanowiska wykorzystaj przykłady z literatury, historii lub ze sztuki.

Przykłady ze sztuki: Eugène Delacroix Wolność wiodąca lud na barykady, Pieter Bruegel Dwie małpy.

Przykładowe rozwinięcia:

  • Doskonałym argumentem potwierdzającym wartość wolności w życiu człowieka jest jedno z najsłynniejszych dzieł malarskich pt. Wolność wiodąca lud na barykady. Francuski malarz bohaterką tego obrazu uczynił kobietę ze sztandarem w jednej ręce, a bagnetem w drugiej. To ona wskazuje drogę do wolności, pokazuje, w jaki sposób – wstępując na barykady, czyli walcząc – można stać się wolnym. Temat nawiązuje bowiem do czasu powstań i rewolucji, w których różne narody (w tym Polacy) walczyły o wolność.
  • Alegoryczne przedstawienie utraty wolności mamy na obrazie pt. Dwie małpy. Pieter Bruegel namalował na nim dwie przykute do ściany łańcuchem małpy siedzące w oknie. Za nim toczy się życie, w którym małpy nie mogą uczestniczyć. Przez to są smutne, przybite, znudzone, apatyczne. Zupełnie jak ludzie, którzy nie mogą cieszyć się wolnością. Do obrazu tego nawiązała kilka wieków później polska noblistka Wisława Szymborska w wierszu Dwie małpy Bruegla.

Motyw: mitologia!

Mitologia odwiecznym źródłem inspiracji twórczej. Uzasadnij słuszność tego stwierdzenia, odwołując się do dwóch przykładów z literatury i dwóch przykładów ze sztuki.

Przykłady ze sztuki: obrazy twórców różnych epok nawiązujące do mitów, np. o Dedalu i Ikarze, Orfeuszu i Eurydyce, Prometeuszu, Nike, Argonautach, Heraklesie.

Złe wybory: to dzieła pochodzące ze starożytnej Grecji. W temacie chodzi o takie dzieła, dla których mitologia była inspiracją.

Przykładowe rozwinięcia:

  • Przy okazji omawiania opowiadania Ikar Jarosława Iwaszkiewicza miałam okazję przyjrzeć się reprodukcji obrazu Pietera Bruegla Pejzaż z upadkiem Ikara. Zdałam sobie wtedy sprawę, jakim bogactwem jest mitologia i ile ciekawych interpretacji jednego mitu może pojawić się w głowach i dziełach różnych twórców. Dla flamandzkiego malarza mit o Ikarze był okazją do pokazania biegu życia, w którym nikt nie ma czasu dla innych. Dla XX-wiecznego polskiego pisarza zaś mit o Ikarze stanowił tło do pokazania historii chłopca, który zaczytany w książce został zatrzymany przez gestapowców, czego nie dostrzegł nikt z przechodniów. Te dwie inspiracje mitem o Ikarze nie są jedynymi. Mnóstwo poetów i malarzy nawiązywało do tej tragicznej historii.
  • Niezapomniane wrażenie zrobiła na mnie rzeźba Auguste’a Rodina pt. Orfeusz i Eurydyka, do której inspiracją był jeden z mitów. Jej bohater Orfeusz tak opłakiwał swoją zmarłą żonę, że otrzymał szansę zabrania jej z Hadesu. Niestety, przez zwykłą ludzką ciekawość na zawsze stracił Eurydykę. Jego rozpacz przedstawiało wielu innych artystów – malarzy i poetów.

Motyw: śmiech!

Napisz rozprawkę, w której uzasadnisz, że „śmiech niekiedy może być nauką”. Odwołaj się do przykładów z literatury lub filmu, ewentualnie z obu tych dziedzin.

Przykłady z filmów: komedie Stanisława Barei, Marka Piwowskiego, np.: Alternatywy 4, Miś, Rejs.

Przykładowe rozwinięcie:

  • Z komedii o czasach, kiedy nas jeszcze nie było na świecie, możemy się nauczyć choćby historii PRL-u. Sceny z takich filmów jak Miś czy Alternatywy 4 śmieszą, ale i uczą – pokazują absurdy i szarą rzeczywistość czasów komuny. Nawołują nas także do odpowiedzialności za czasy, w których żyjemy, uświadamiają, że polityka zależy także od nas, od naszych decyzji i wyborów.

Motyw: szczęście, miłość, człowiek!

„Człowiekowi najbardziej potrzebny jest drugi człowiek”. Odnieś się do tej tezy i uzasadnij swoją opinię, przywołując dwa przykłady z wybranych dzieł literackich lub filmów.

Przykłady z filmów: Romeo i Julia (reż. Baz Luhrmann) , Love story (reż. Arthur Hiller), Za wcześnie umierać (reż. Joel Schumacher), Zakochany bez pamięci (reż. Michel Gondry), Władca Pierścieni (reż. Peter Jackson).

Przykładowe rozwinięcia:

  • Jak bardzo człowiekowi potrzebny jest drugi człowiek, udowodniło wielu literackich i filmowych zakochanych, których miłość okazywała się silniejsza od śmierci. Mam na myśli w pierwszej kolejności parę z tragedii Romeo i Julia, która najbardziej sugestywna wydała mi się nie tyle w przekazie szekspirowskim, co w filmowej wersji wyreżyserowanej przez Baza Luhrmanna. Miłość dwojga nastolatków, potrzebę bycia razem świetnie oddali w tym filmie Leonardo DiCaprio i Claire Danes. Z filmem tym skojarzyła mi się zupełnie inna, choć równie tragiczna, historia z filmu Love story. Chociaż film ten nakręcono ponad 30 lat temu, nie stracił na aktualności i pokazał, jak bardzo potrzebujemy uczuć, zrozumienia i siebie nawzajem. Bogaty Oliver pokochał ubogą Jenny, która okazała się śmiertelnie chora. Mimo wielu przeszkód nie zrezygnował z miłości do ukochanej, pokazując, że warto kochać, dzielić z kimś życie, choćby to życie miało trwać tylko chwilę.
  • Nie zapomnę wrażenia z filmu Za wcześnie umierać, w którym Julia Roberts swoją rolą udowadnia, jak bardzo człowiek potrzebuje drugiego człowieka. Zatrudnia się jako pielęgniarka i opiekunka bogatego Victora chorego na raka. Ich zawodowe relacje szybko zmieniają się – najpierw łączy ich przyjaźń, a potem miłość. Na każdym etapie widzimy, jak bohaterowie ci potrzebują się nawzajem.
    n Nie można wymazać kogoś z pamięci, nie można zrezygnować z potrzeby dzielenia z ukochaną swojego życia
    – takie przekonanie ugruntował we mnie film Zakochany bez pamięci z Jimem Carreyem i Kate Winslet. Clementine podjęła próbę wyrzucenia ze swojego serca i umysłu Joela, a ten – choć początkowo także stara się wmówić sobie, że nie potrzebuje jej w swoim życiu – w końcu walczy o jej uczucia. Zaczyna bowiem rozumieć, jak bardzo potrzebują siebie nawzajem.
  • Nie tylko filmy o miłości świadczą o tym, jak bardzo człowiekowi potrzebny jest drugi człowiek. Także przyjaźń, solidarność, wspólny cel otwierają człowieka na potrzeby innych. Wspaniale jest to pokazane w trylogii Władca Pierścieni, szczególnie w jej filmowej adaptacji. Konieczność wsparcia Froda Bagginsa oraz innych członków Drużyny Pierścienia pozwala zakończyć misję sukcesem, jednoczy nie tylko zwolenników jednej idei, ale często osoby uważane za swoich przeciwników. Bez przyjaźni elfa z krasnoludem, hobbita z człowiekiem, a w końcu i człowieka z człowiekiem misja ocalenia świata nie powiodłaby się.

 

Zobacz:

Rozprawka – argumenty = własne doświadczenia

Rozprawka – argumenty historyczne

Rozprawka – argumenty = postacie

Rozważamy argumenty za i przeciw

Jak przedstawić argumenty i kontrargumenty?

Sposób na rozprawkę

Rozprawka – jak podkreślić swoje stanowisko?