• impresjonizm
  • symbolizm
  • secesja

Zarówno malarstwo, muzyka, jak i literatura uległy wpływom nowych kierunków artystycznych. Były to: impresjonizm, symbolizm i secesja.

  • Impresjonizm zrewolucjonizował malarstwo – odrzucił wypieszczony realizm, który jak „ówczesna fotografia” miał oddawać prawdę. „Impression” – to wrażenie – i wrażenie właśnie powinien ukazywać twórca, oddać ulotne, momentalne odczucia i chwilowe właściwości rzeczy. Karierę rozpoczął ów nurt od wystawienia słynnego obrazu Moneta pt. Impresja – wschód słońca, od niego też wziął nazwę, a uświetniły go nazwiska twórców takich jak Renoire, Monet, Manet, Cezanne, Toulouse-Lautrec.
  • Symbolizm natomiast był propozycją innego wyrażenia treści – poprzez symbol można było wyrazić to, co niewyrażalne, ukazać treści wewnętrzne i to bez konieczności związku między wyglądem symbolu a rzeczą, którą przedstawia. Tak można było nadać postać lękom, emocji, śmierci. Tendencja symbolizmu tak się rozpowszechniła, że funkcjonuje jako jedna z nazw epoki. Metody tej używali w swojej twórczości Charles Baudelaire i Artur Rimbaud, Henryk Ibsen i Paul Valéry.
  • Secesja – można powiedzieć: moda przełomu wieków – zapanowała w grafice, w architekturze, sztuce użytkowej i zdobnictwie. Jej cechy to falista linia, wątki roślinne i kwiatowe, asymetria i pastelowe barwy – wzory subtelne i delikatne.

 

A oto najważniejsze obrazy:

  • Impresja – wschód słońca Claude’a Moneta

    Od tego obrazu wszystko się zaczęło – to płótno stało się manifestem nowego malarstwa. Odkąd wystawiono go w 1874 roku na wystawie w Paryżu – krytycy i entuzjaści zrozumieli, na czym polega impresjonizm, i tak, zresztą niezbyt pochlebnie, nazwali artystów. Patrzymy sobie na pejzaż portu handlowego w Hawrze, o wschodzie słońca, niby nic, a tradycyjni krytycy są pełni oburzenia. Obraz jest „niewykończony”, widać (o zgrozo!) ślady pędzla. Ale – takie właśnie jest wrażenie wzrokowe, tak ujrzał Hawr o wschodzie słońca Monet. „Nie mogłem nadać mu tytułu Widok Hawru” – rzekł artysta – „nazwijcie go… Impresja”. Impresja znaczy – wrażenie. I oto skąd wziął nazwę impresjonizm.

  • Śniadanie na trawie Edwarda Maneta

    Manet przyjaźnił się z poetami i pisarzami, również z malarzami impresjonistami – ale nie utożsamiał się z ich nurtem. Był jednak nowatorem, a Śniadanie na trawie wywołało prawdziwy skandal w roku 1863. Czy przez nieprzyzwoite ujęcie tematu? Scena jest pikantna, owszem: ubrani studenci i naga Wiktoryna Meurent – modelka i przyjaciółka Maneta, a przecież nago malowano bez obrazy moralności – jedynie postacie mitologiczne. Ale nie tylko o to chodziło. Manet nie zachowuje perspektywy – ta druga kobieta powinna być malutka, bo jest daleko. I Wiktorynę maluje bez upiększeń: ma fałdy na szyi i wałki sadła na brzuchu. Ale… taka była naprawdę i taką zapewne Manet ją kochał.

  • Olimpia Maneta

    Drugie przywołane tu dzieło Maneta to drugi skandal. Przypominam, że nagość rezerwowano dla antycznych bogiń. Tymczasem Olimpia – to znów Wiktoryna Meurent – jako kobieta współczesna, współczesna Wenus. Ten obraz wywołał najgłośniejszy skandal w historii malarstwa.

  • Absynt – Edgara Degasa

    Dzięki Degasowi zajrzeć można do różnych zakątków Paryża końca wieku, między innymi – do kawiarni. Okazuje się, że alkoholizm dam to wcale nie nowy problem. Absynt – specjalny likier, którego produkcji w końcu zakazano, nie tylko pozwalał zapomnieć o smutkach życia, ale i wywoływał zaburzenia psychiczne. Kobieta i mężczyzna na obrazie to Ellen Andree i malarz Desboutin w kawiarni Nowe Ateny.

 

Drogowskazy sztuki

  • Symbolizm
    Symbol – środkiem wyrazu. Ptak, płynący statek czy słomiany chochoł przestają reprezentować tylko siebie – teraz oznaczają zupełnie inne treści. Poetę, wolność, nadzieje na przyszłość.
  • Secesja
    Kwiaty, gałęzie, smukłe postacie, biel stroju – oto moda secesji. Secesyjne meble, naczynia, budowle – to dziś prawdziwe antyki.
  • Naturalizm
    Wciąż trwa – chce odkrywać zło i obnażać fałsz. Mówi prawdę o biologizmie ludzkim, cielesności i fizjologii. O starości i śmierci. Nie szczędzi prawdy – traktuje człowieka jak przedmiot badań.
  • Impresja – wrażenie danej chwili, ulotne, przemijalne. Zobacz świat tak jak ja go widzę, i to teraz, bo za moment się zmieni. Jak choćby wschód słońca.

Przypomnij sobie założenia realizmu w sztuce!

  • Wypieszczone postacie i krajobrazy mają nieskazitelnie oddawać rzeczywistość.
  • Akademicy chcą, by ją jeszcze upiększać! Ogólnie przypomina się tematy historyczne i antyczne.
  • Impresjoniści odrzucą takie pomysły z obrzydzeniem. I oczywiście wywołają skandal.

Zobacz:

Nurty artystyczne epoki modernizmu

Omów rozwój symbolizmu w poezji

Omów rozwój symbolizmu w poezji

Poezja francuskiego symbolizmu – Charles Baudelaire

Omów cechy symbolizmu jako prądu artystycznego

Modernizm – TEST 3

Test z wiedzy o modernizmie cz. 1 z komentarzem

Test z wiedzy o modernizmie cz. 2 z komentarzem