TEST
1. Któremu z podanych kierunków literackich został błędnie przyporządkowany twórca?
a) ekspresjonizm – Tristan Tzara
b) futuryzm – Tommaso Marinetti
c) susealizm – Andre Breton
d) neoklasycyzm – Thomas Eliot
2. Twórcą powieści określonej jako „strumień świadomości” był:
a) Franz Kafka
b) Marcel Proust
c) James Joyce
d) Andre Gide
3. Kreacjonizm świata przedstawionego, odstępstwo od normy, luźny tok obrazów, operowanie symbolem, to elementy typowe dla:
a) ekspresjonizmu
b) dadaizmu
c) surrealizmu
d) futuryzmu
4. Elementy pierwotnych kultur afrykańskich, zwłaszcza obrzędu Vaudou pojawiły się w teatrze:
a) ekspresjonistycznym
b) dadaistycznym
c) surrealistycznym
d) symbolicznym
5. Wypowiedź: „Ryczący automobil jest piękniejszy niż Nike z Samotraki” określa program:
a) futurystów
b) dadaistów
c) francuskiej awangrady poetyckiej
d) ekspresjonistów
6. Dzieło Oswalda Spenglera Zmierzch Zachodu ukształtowało światopogląd twórców:
a) Skamandra
b) Awangardy Krakowskiej
c) II Awangardy
d) Kwadrygi
7. Która i polskich powieści w sposobie konstrukcji przypomina powieść Marcela Prousta W poszukiwaniu straconego czasu:
a) Przedwiośnie Stefana Żeromskiego
b) Granica Zofii Nałkowskiej
c) Ferrlydurke Witolda Gombrowicza
d) Noce i dnie Marii Dąbrowskiej
8. Która z polskich powieści w sferze moralistyki nawiązuje do Lorda Jima Josepha Conrada:
a) Granica Zofii Nałkowskiej
b) Przedwiośnie Stefana Żeromskiego
c) Noce i dnie Marii Dąbrowskiej
d) Fenlydurke Witolda Gombrowicza
9. „Mózg wariata na scenie” to określenie można by przyporządkować dramatowi:
a) Stanisława I. Witkiewicza
b) Józefa Szaniawskiego
c) Stefana Żeromskiego
d) Zofii Nałkowskiej
10. Baśniowość, fantastyka, ludowość, metafizyka, zastosowanie neologizmów to elementy typowe dla poezji:
a) Konstantego I. Gałczyńskiego
b) Kazimierza Wierzyńskiego
c) Bolesława Leśmiana
d) Stanisława Młodożeńca
11. Dany jest fragment tekstu:
Znów ufałaś – i wątpiłaś znowu
(krakało spłoszone zamykanie ramp…)
gdy
pod konstrukcjami z żelaza i szkła
stał się pociąg
fakt,
który tonnowymi uderzeniami kół poza rozpacz wykraczał…
Podany fragment odznacza się:
a) podporządkowaniem świata przedstawionego podmiotowi lirycznemu, nastrojowością, złamaniem reguł składniowych
b) tradycyjną metaforą, rymem, rytmem
c) elipsą, konstrukcją pięknego zdania, kondensacją znaczeń
12. Któremu z podanych cytatów zostało przyporządkowane niewłaściwe autorstwo:
a)
Dni znużone jak muły wloką się po wybojach.
W żaluzje pukają kanikuly…
Upal prryszedl z ogrodu i zamieszkal w pokojach.
Ach, jak pragnę twego serca z lodu…
Kazimierz Wierzyński
b)
W białodrzewie jaśnie dżni sloneczno, Miodzie złoci bialopalem żyśnie,
Drzewa pelni pszczelq i pasieczną,
A przez liście kraśnie pęk slowiśnie…
Julian Tuwim
c)
W zwiewnych motach kostrzewy, na leśnej polanie.
Gdzie się las upodobnia łące niespodzianie,
Leżą zwloki wędrowca, zbędne sobie zwloki.
. Bolesław Leśmian
13. Cytat „A wiosną niechaj wiosnę, nie Polskę, zobaczę…” pochodzi z wiersza:
a) Czarna wiosna Antoniego Słonimskiego
b) Herostrates Jana Lechonia
c) Wiosna Juliana Tuwima
d) Słowiki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
14. Twórcą wiersza – miniatury poetyckiej był(a):
a) Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
b) Julian Przyboś
c) Tadeusz Peiper
d) Józef Czechowicz
15. W wierszach którego poety odnajdujemy elementy myślenia magicznego:
a) Juliana Przybosia
b) Juliana Tuwima
c) Józefa Czechowicza
d) Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
16. Elementy katastroficznego poglądu zawierają wiersze:
a) B. Leśmiana, K.I. Gałczyńskiego, J. Przybosia
b) St.I. Witkiewicza, J. Czechowicza, Cz. Miłosza
c) Wł. Broniewskiego, T. Peipera, J. Tuwima
d) K. Wierzyńskiego, B. Jasieńskiego, J. Iwaszkiewicza
17. 0 którym z ugrupowań poetyckich Karol Irzykowski napisał tekst pt. Programofobia:
a) o Skamandrytach
b) o Awangardzie Krakowskiej
c) o Kwadrydze
d) o futurystach
18. Autorem szkicu Miasto. Masa. Maszyna był:
a) Tommaso Marinetti
b) Bruno Jasieński
c) Tadeusz Peiper
d) Julian Przyboś
19. Noce i dnie Marii Dąbrowskiej można określić jako:
a) powieść – parabolę
b) powieść – strumień świadomości
c) powieść – sagę rodzinną
20. W Granicy Zofii Nałkowska zastosowała narrację:
a) wszechwiedzącą
b) auktorialną
c) wielopiętrową
d) z perspektywy postaci
21. Którą z powieści 20-lecia można określić powieścią o rozpadaniu się mitów:
a) Granicę Z. Nałkowskiej
b) Fenlydurlre W. Gombrowicza
c) Noce i dnie M. Dąbrowskiej
d) Przedwiośnie S. Żeromskiego
22. Elementy groteski odnajdujemy w:
a) Szewcach Witkacego, Procesie Kafki, poezji Leśmiana
b) poezji Gałczyńskiego, Ferdydurke Gombrowicza, Granicy Nałkowskiej
c) Sklepach cynamonowych Schulza, poezji Przybosia, Mistrzu i Malgorzacie Bułhakowa
d) poezji Tuwima, Przedwiośniu Żeromskiego, poezji Broniewskiego
23. Arrhetypiczny wizerunek ojca pojawia się w:
a) Ferdydurke W. Gombrowicza
b) Przedwiośniu S. Żeromskiego
c) Granicy Z. Nałkowskiej
d) Sklepach cynamonowych B. Schulza
24. Pośród wielu postaci Mistrza i Malgorzaty M. Bułhakowa do świata diabelskiego (szatańskiego) przynależą:
a) Berlioz, Małgorzata, Ha-Nocri
b) kot-Behemot, Hella, Mistrz
c) Piłat, Iwan Bezdomny
d) Woland, Asasello, Korowiow
Dwudziestolecie międzywojenne TEST – odpowiedzi:
l. a,
2. c,
3. c,
4. b,
5. a,
6. c,
7. b,
8. c,
9. a,
10. c,
11. c,
12. a,
13. b,
14. a,
15. c,
16. b,
17. a,
18. c,
19. c,
20. d,
21. b,
22. a,
23. d,
24. d.
Zobacz:
https://aleklasa.pl/liceum/c155-powtorka-z-epok-literackich/c166-dwudziestolecie/ludzie-ktorzy-tworzyli-dwudziestolecie