Możliwe tematy:
- Wierność ideałom młodości czy kariera i nadzieja na sukces życiowy? Moje refleksje na temat wyborów moralnych bohaterów litera–tury polskiej okresu pozytywizmu, Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego.
- Szczęście osobiste a obowiązek wobec kraju i społeczeństwa w życiu bohaterów Adama Mickiewicza i S. Żeromskiego
- Świat wolności i ideałów w wybranych ut–worach literatury polskiej i obcej po roku 1918.
- Być albo mieć to alternatywa, przed którą staje każdy człowiek. Scharakteryzuj bohaterów literackich, którzy realizowali wyżej przedstawione modele życia.
- Konrad Wallenrod, Ignacy Rzecki i Tomasz Judym widziani z perspektywy czytelnika naszych czasów.
- „Don Kichot” na polskich drogach, czyli literackie portrety idealistów i marzycieli innych epok.
- lkar; Konrad, Siłaczka, Kolumbowie, Artur – literackie wizje młodości, jej doświadczeń i dążeń w ocenie współczesnej młodzieży. Rozwiń temat, wykorzystując poznane utwory literackie.
Definicje
- Idea/ideał – najwyższy cel dążeń, myśl przewodnia, wyobrażenie, marzenie, koncepcja.
- Idealizm – postawa człowieka kierującego się ideami, marzeniami, zdolnego do poświęceń. W filozofii – kierunek zakładający pierwotność, prymat ducha i idei a wtórność, drugorzędność materii.
- Idealista – ten, który kieruje się ideami, gotów jest dla nich do poświęceń, marzyciel.
- Idealny – wzorcowy, wzniosły, szczytny, doskonały – niematerialny.
- Idealizować – wybielać, przeceniać, gloryfikować – przypisywać komuś cechy wyższe niźli posiada.
Jak widzicie, zarówno filozoficzne jak i potoczne znaczenie pojęcia zakłada pewną abstrakcyjność, przyznaje mu wartość, doskonałość, wzniosłość, ale podkreśla swoiste oderwanie od realiów i codzienności. Idealiści, których znamy z literatury byli od niej oderwani mniej lub bardziej.
Pokusimy się teraz o lekką klasyfikację.
- Idealista – marzyciel – który dąży do zrealizowania swojego ideału w różnych dziedzinach: lotu ku słońcu, walki ze złem – z wiatrakami, osiągnięć naukowych, miłości, sprawiedliwości, doktryn politycznych. Będzie takim mitologiczny Ikar, Don Kichot Cervantesa, Ochocki i Wokulski z Lalki Prusa, Hamlet z tragedii Szekspira, Werter z powieści Goethego, Rzecki z Lalki, a nawet Faust Goethego.
- Idealista – społecznik – to ten, który pragnie poświęcić życie idei społecznej, biednym i pokrzywdzonym tego świata. Oto idea bardzo „realna”, bo stawia czoła namacalnym, konkretnym problemom. Do takich należą idealiści Żeromskiego: Judym i Siłaczka, doktor Rieux z Dżumy Camusa.
- Idealista – samotnik – ten, który decyduje się na pojedynczą walkę z przeciwnościami, bierze na siebie cierpienia milionów, więca swoją duszą, posiada przy tym poczucie wyższości, mesjanizmu. To będą wielcy bohaterowie romantyczni: Konrad z Dziadów, Kordian z dramatu Słowackiego.
- Idealista – patriota – bojownik – ten, który idzie walczyć za ojczyznę, porzucając dom, rodzinę, ryzykując własne życie. Znów postawa „realna”, bo historyczna – w obliczu wroga, wojny, powstania – bez wyjścia. Takim idealistą był Konrad Wallenrod Mickiewicza, i jego Grażyna, bohaterowie powstańcy sławieni w poezji krajowych romantyków – Tyrteuszy, bohaterowie Gloria victis Marii Konopnickiej, Andrzej Bohatyrowicz z Nad Niemnem Orzeszkowej, Ignacy Rzecki z Lalki Prusa, Kolumbowie rocznik 20 – Tyrteusze powstania warszawskiego tacy jak Baczyński, Gajcy… „Żegnaj kochana, ojczyzna mnie woła” lub ,;jedną tylko masz rywalkę – Polskę ukochaną” – takie słowa symbolizują ich po–stawę w większości przypadków i przyznacie, że kontekst wojny, powstania zmienia wy–dźwięk tematu i potraktujemy go sobie od–dzielnie w przyszłości.
Antyprzykłady
Są i takie postacie, które zdradziły swoją ideę, „obrosły w tłuszcz”, wybrały – właśnie karierę, byt lub pokutowały za swój wybór całe życie. Przypomnijmy, bo bardzo przydadzą się w dyskusji modele kontrastowe. Obok Ikara występuje w micie Dedal – jego ojciec – uosobienie rozsądku i realizmu, konstruktor, ale nie marzyciel mierzący zamiar według sił. Dedal odleciał – realizował swój cel, nie dał ponieść się marzeniom. Nie jest postacią negatywną, lecz innym modelem działania i myśli – racjonalnym, praktycznym. Inna sprawa np. z królewiczem Aleksandrem (Parysem) i przekupnym posłem Ikateonem – ci sprzedali ideę ojczyzny dla własnych, prywatnych korzyści. Zbigniew Herbert w wierszu Tren Fortynbrasa stawia obok Hamleta postać tytułową – Fortynbrasa właśnie. Tren na cześć Hamleta zdradza zupełnie różną postawę następcy księcia duńskiego, Fortynbras mówi o realnych reformach w kraju.
W noweli Stefana Żeromskiego Siłaczka – Stasia wybrała drogę trudnego społecznikostwa, lecz jej szkolny kolega doktor Obarecki uległ pokusom wygodnego życia i obrósł tym przysłowiowym tłuszczem jako lekarz bogaczy. Innym jeszcze przykładem tego typu jest Zbyszek Dulski ze sztuki Gabrieli Zapolskiej Moralność pani Dulskiej. Początkowo uniesiony ideą wyrwania się z mieszczańskiej dulszczyzny, postąpienia zgodnie z głosem serca i przyzwoitości – ulega w końcu wpływom otoczenia i nie żeni się z Hanką. Jeszcze jeden przykładzik – Zenon Ziembiewicz z Granicy Zofii Nałkowskiej. W latach młodości student przepełniony ideałami, później porzuca je dla kariery, a nawet wydaje rozkaz strzelania do demonstrujących robotników. Przykłady można mnożyć – ale nie zawsze tak samo oceniać.
Jeśli zdecydujesz się na rozprawkę
Rozprawka pozwoli łatwiej materiał uporządkować. W części wstępnej ujawnimy swoje zdanie, w rozwinięciu możemy przywołać kolejne postacie, każdą z nich króciutko ocenić (nie opisywać dziejów – jedynie główną decyzję), pomyśleć o sobie w roli tej postaci. Kto mi imponuje, kogo podziwiam, cenię, a kogo potępiam i dlaczego? Dla uatrakcyjnienia pracy możemy hipotetycznie założyć „dalszy ciąg” dziejów bohaterów, a potem w zakończeniu wrócić do tezy – potwierdzić ją lub zanegować, przymierzyć jej wartość do czasów dzisiejszych. Oto kilka pomocniczych układów:
Teza: Podziwiam idealistów, uważam życie bez idei i marzeń za bezwartościowe, drętwe. Idealizm wciąż jest aktualny.
Dowody: Bez postaci takich jak Ikar, Ochotki, szaleńców pragnących wzbić się poza granice nauki, nie byłoby mowy o postępie cywilizacji.
- Czy „wariatem” był Don Kichot pragnący walczyć z wiatrakami czy jego otoczenie wyśmiewające wyobraźnię, inność, ludzie bierni wobec zła?
- Czy należy przechodzić obojętnie wobec nieszczęścia, nędzy tego świata – a może one już nie istnieją? Czy nikt nie kontynuuje dzieła Siłaczki i Judyma? Przywołaj współczesne przykłady akcji społecznych, działań charytatywnych.
- Czy możliwe jest pogodzenie idealizmu, społecznikostwa z codziennym życiem, walką o pieniądz, obowiązkami w pracy i rodziną? Czy zawsze trzeba będzie z czegoś zrezygnować?
- Nie ma dziś wojny, lecz czy można nie podziwiać tych, którzy pozostawili swoje szczęście, dom, miłość – jak Wallenrod, jak Kolumbowie powstania warszawskiego?
- Czy bez marzeń życie nie straciłoby kolorytu?
Twoje wnioski:…
II
Teza: Popieram realistów. Kariera i byt nie muszą być przewinieniem.
Dowody: Ikar utonął – Dedal odleciał, Hamlet filozofował – Fortynbras wygrał wojnę i wprowadzał reformy – kto miał rację? Między marzeniem a jego efektem jest jeszcze żmudna, długa droga realizacji – marzyciele rzadko ją wytrzymują.
- Losy Wokulskiego – człowieka, którego zniszczyła jego idea.
- Jaki sukces osiągnęła Siłaczka? Jaka może być przyszłość Judyma? Czy Don Kichota walka z wiatrakami miała jakiekolwiek szanse? A jeśli nie – to czy nie należy podejmować realne kroki z szansą na sukces?
- Czego dokonali romantyczni straceńcy – wewnętrznie rozdarci samobójcy mierzący „siły na zamiary”? Prócz Jacka Soplicy, który podjął realne działania – wszyscy ponieśli klęskę. Może czas wyciągnąć z tego wnioski.
- W czasach pokoju – dążenie do kariery, dobrobytu – czy muszą być zaraz zdradą ideałów, obojętnością na cierpienia innych? Czy rozsądek, myśl o innych, ale i o własnym życiu są przyziemne? Czy odrzucenie miłości i rozpacz ukochanej osoby są dobrą podstawą do krzewienie idei?
Twoje wnioski:…
Jeśli zdecydujesz się na esej
– refleksje można rozbudować, włączyć skojarzenia, własne teorie filozoficzne. Wiodącą oś, sposób wypowiedzi trzeba sobie przemyśleć – kluczem mogą być krótkie fragmenty prób prozatorskich lub etiud filozoficznych. Ciekawie byłoby, gdyby każdy z fragmentów przedstawiał różną, dobrze uargumentowaną tezę, a w końcówce zaś byłyby pozostawione bez komentarza odbiorcy. Możesz przywołać Platona i jego jaskini – słynnej koncepcji idei i cieni idei, warto wspomnieć też o polemice i przemienności nurtu idealistycznego i materialistycznego w filozofii. „Duch contra materia” pasują w pewien sposób do naszej dyskusji „idea contra życie”. Jeśli przywołasz tak ważny kontekst poświęcenia – nie godzi się nie wspomnieć o postaci Chrystusa, należy też pamiętać o Prometeuszu.