Literatura starożytna opowiada o losach postaci tragicznych. Wobec kogo odczuwasz litość, wobec kogo trwogę.

Forma pracy

  • rozprawka
  • dialog z postacią
  • esej
  • wywiad z bohaterami pracy

Przykłady innych tematów

  • „Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę”. Odnieś powyższą myśl do bohaterów literackich antyku i Biblii wybierających łatwe bądź trudne drogi życiowe.
  • Galeria postaci tragicznych – bohaterów antycznych i biblijnych.
  • „Współkochać przyszłam, nie współnienawidzić”. Na czym polegał tragizm Antygony, w czym widzisz uniwersalizm jej postawy.

Klasyczna sytuacja tragiczna polega na tym, że człowiek staje przed koniecznością podjęcia decyzji, wyboru drogi postępowania i… cokolwiek wybierze, będzie źle. W dodatku wybór jest bardzo trudny, bo między dwoma równorzędnymi racjami. Może to być wybór pomiędzy miłością do rodziny a obowiązkiem wobec państwa, ale nie między własnym szczęściem a dobrem ludzkości – tu jedna z racji jest ważniejsza (przynajmniej powinna być). Każdy wybór kończy się katastrofą. Bohaterowie tragiczni ciężko płacą za swoją decyzję.

Według reguł starożytnych nieszczęście człowieka niewinnego wzbudza litość, natomiast trwogę – nieszczęście człowieka, który jest podobny do nas.

Uwaga!
Nie pomyl Hioba z postacią tragiczną. Nieszczęścia, które go dotknęły, nie są konsekwencją jego decyzji. Hiob stał się przedmiotem zakładu Boga i szatana.

Wskazówki:

  • Analizując postawy bohaterów, trzeba zestawić ich racje i pokusić się o ocenę ich decyzji.
  • Postaci tragicznych nie należy mylić z osobami nieszczęśliwymi, których dotknęły „zwykłe” tragedie życiowe.
  • Kreon i Antygona są ciekawymi postaciami tragicznymi, bo są przeciwnikami. Kreon musi wybrać pomiędzy autorytetem władzy (dobrem państwa) a miłością do rodziny i prawem religijnym, Antygona – pomiędzy powinnościami religijnymi siostry a posłuszeństwem wobec władcy. Oboje mają dylematy i oboje przegrywają. Antygona pogrzebała ciało brata i nie ulękła się Kreona, pozostała wierna swoim racjom, ale w ten sposób skazała samą siebie. Kreon utrzymał swoją decyzję, bo bał się posądzenia o przedkładanie interesów rodzinnych nad dobro państwa. Ostatecznie również przegrał – stracił rodzinę, a jego podwładni zaczęli się buntować przeciwko niemu.
  • Tragedia Edypa to jego niewiedza, klęska – to poznanie. Wszystkie zbrodnie Edypa, zamordowanie własnego ojca, zhańbienie matki, wynikły z owej niewiedzy. Delficka wyrocznia Apollona kazała Tebańczykom odszukać i wygnać z kraju zabójcę Lajosa, a Edyp – władca postanowił spełnić swój obowiązek. Nie wiedział jednak, jakie konsekwencje poniesie. Apollon jako bóg przepowiedni, znający wszystkie tajemnice ludzkie, nie wyjawił Edypowi sekretu jego pochodzenia i dopuścił do straszliwych zbrodni. Owo zaślepienie i niewiedza Edypa objawiły się nie tylko w zgładzeniu ojca i kazirodczym związku z matką, ale przede wszystkim w gorliwości i uporze, z jakim szuka on zbrodniarza – zabójcy Lajosa.

.

Cytat:

  • Twierdzę, że człowiek zawsze miał możliwość wybierania, nawet w Ogrodzie Eden. Niekiedy jego wybory były bolesne i przypominały raczej walkę.
    John Steinbeck
  • Przez Fatum rozumiem immanentną konieczność wszystkich rzeczy i następstw. Jest to konieczność, której żadna potęga nie może złamać. Jeżeli sądzisz, że tę konieczność można przebłagać przez modlitwy lub złożenie na ofiarę białej owieczki, nie znasz potęg boskich przeznaczeń.
    Seneka O zjawiskach natury

Zobacz:

Edyp jako bohater tragiczny

Czy Kreon to bohater tragiczny?

ANTYK – Test 1

ANTYK – TABELA