Żelazny zestaw lektur:
- Homer – Odyseja;
- J. Kochanowski – Fraszki i Pieśni;
- M. Rej – Żywot człowieka poczciwego;
- A. Mickiewicz – Pan Tadeusz;
- G. Zapolska – Moralność pani Dulskiej;
- n Cz. Miłosz – Dolina Issy;
- Witkacy – W małym dworku;
- M. Dąbrowska – Noce i dnie;
- B. Schulz – Sklepy cynamonowe;
- S. Żeromski – Ludzie bezdomni;
- W. Gombrowicz – Ferdydurke;
- M. Wańkowicz – Czerwień i amarant, Ziele na kraterze;
- S. Mrożek – Tango
Wiersze:
- M. Konopnicka – Pieśń o domu;
- E. Lipska – Stół rodzinny;
- A. Zagajewski – Dom;
- T. Czyżewski – Śpiewające domy;
- Z. Herbert – Dom;
- J. Baran – Dom rodzinny
Inne teksty kultury:
- A. Legeżyńska – Dom i poetycka bezdomność;
- M. Rydel – Jam dwór polski (zbiory fotografii i akwarele dworów polskich);
- film Dolina Issy w reż. T. Konwickiego;
- serial: Dom w reż. J. Łomnickiego;
- obrazy J. Kossaka – np. Powrót ze spaceru konnego w Krzeszowicach
Jaki może być temat?
- Dom rodzinny… idealizowany i ten karykaturalnie przedstawiony w wybranych przez Ciebie utworach literackich. Wyjaśnij przyczyny tak różnorodnego rozwinięcia przez twórców tego motywu.
- Już dom widać/Dym/ Na niebie pełznący cierpliwie/ I matkę w oknie/ Z dłonią nad oczami (Tadeusz Różewicz). Różne obrazy domu w wybranych tekstach kultury.
Konspekt – pomysł na pracę
Wstęp:
Fryderyk Chopin napisał w swoim albumie-dzienniku w 1830 r.: „Wszystko, com dotychczas widział za granicą, zdaje mi się stare, nieznośne i tylko mi wzdychać każe do domu, do tych błogich godzin, których cenić nie umiałem”.
Za oknami miał Wiedeń, stolicę muzyki, cudowne miasto – a tęsknił za domem i dzieciństwem. Wyrzucał sobie, że nie umiał docenić błogich chwil, gdy trwały. Może właśnie w tej refleksji tkwi odpowiedź na pytanie o przyczyny różnych ujęć motywu domu przez pisarzy. Żal za utraconą arkadią każe idealizować. Ten sam żal może też prowokować do parodii, do karykaturalnego przedstawienia swoich wspomnień.
Teza:
Przedstawię różne ujęcia domu rodzinnego, grupując je według podobieństwa w obrazowaniu. Aby zachować zgodność z tematem – przy kolejnych ujęciach pokuszę się o wyjaśnienie przyczyn właśnie takiego postrzegania.
1. Domy rodzinne ukochane, szczęśliwe, postrzegane jako ostoja szczęścia – a tym samym wyidealizowane: dom z utworów Kochanowskiego, taki sam uporządkowany dom Reja, dwór w Soplicowie, dom Niechciców.
Dom – symbol tradycji szlacheckiej, również symbol miłości ojczyzny. Twórcy renesansowi utrwalają mit, który współgra z ich filozofią. Romantycy – patrzą przez pryzmat utraconej ojczyzny, tęsknoty wygnańca. Podobną, patriotyczną postawę przyjmuje Dąbrowska.
2. Powrót do dzieciństwa: dwór w Dolinie Issy Miłosza (retrospekcja – dorosły narrator powraca myślą do czasu utraconego – i obserwuje swoje dorastanie), teren małego miasteczka w Sklepach cynamonowych Schulza (miejsce powrotu, magiczna sceneria, krajobraz dzieciństwa bohatera, w którym niebagatelną rolę odgrywał ojciec).
3. Parodia:
- W małym dworku Witkacego – pisarz bawi się po prostu starą konwencją. Trudno byłoby dowieść, że kpi z motywu czy sentymentu do polskiego dworu. Raczej parodiuje realistyczną sztukę Rittnera, pokazuje światu coś nowego, sprzeciwiającego się nudnemu schematowi.
- Ferdydurke Gombrowicza – bohater zrażony miejskim, nowoczesnym domem Młodziaków szuka prawdy i szczerości w dworku szlacheckim. Znajduje składnicę stereotypów. Może także dlatego, że sam czuje się uwikłany w sentyment do swojej przeszłości i tradycji.
- Tango Mrożka – dzieje Stomilów są swoistą parodią rodzinnego życia. Domu rodzinnego Arturowi trudno pozazdrościć, choć to dom wielopokoleniowy, a rodzice nowocześni, postępowi. Zauważ, że Artur – jednostka najszlachetniejsza – pragnie domowego ogniska i ładu – i stara się go stworzyć.
Konkluzja:
Kraj lat dziecinnych, on zawsze zostanie
Święty i czysty jak pierwsze kochanie.
Dom rodzinny i czas dzieciństwa dla większości ludzi są i będą tematem świętym i najpiękniejszym wspomnieniem. Ujęcia parodystyczne wcale tego nie zmieniają.
Uwaga! Temat zawiera pewne niebezpieczeństwo: pomieszania rzeczywistych wspomnień pisarzy z opisami domów w literaturze. Nie zawsze są to te same domy, choć wiemy, że doświadczenia własne ukształtowały spojrzenie na Litwę Mickiewicza, Konwickiego czy Miłosza.
Sposoby na uatrakcyjnienie tematu:
- Wykorzystanie poezji.
- Zbigniew Herbert – zwykle ironiczny – o domu pisze bez ironii.
- W poezji Ewy Lipskiej dom symbolizuje utraconą naiwność dzieciństwa i dzieciństwu jest przypisany. Dorośli trapieni są bezdomnością, poszukiwaniem swojego miejsca.
- Również w poezji Tadeusza Różewicza dzieciństwo i dom jawią się jako miejsca szczęśliwe – w przeciwieństwie do całego świata, zniszczonego po katastrofie wojennej.
- Wprowadzenie kategorii bezdomności jako przeciwstawienia szczęścia związanego z domem.
- Przywołanie opozycji domu i świata, podróży, poznawania nowego. Tu można wprowadzić motyw Itaki – symbol domu, przystani, miejsca utęsknionego.
Zobacz: