Tango Sławomira Mrożka – uniwersalna problematyka ukryta pod maską groteski.

Żeby napisać dobrą pracę na ten temat (albo odpowiedzieć na pytanie), trzeba dokładnie rozumieć obydwa pojawiające się w nim terminy.

  • Problematyka uniwersalna to problemy wspólne i czytelne dla wszystkich ludzi, w jakimś stopniu ich wszystkich dotyczące, ponadczasowe. W odróżnieniu od problematyki współczesnej nie koncentruje się wokół wydarzeń bieżących, lecz porusza tematy głębsze, nieprzemijające. Może skupiać się na zagadnieniach:
    • egzystencjalnych (życia i śmierci),
    • dylematach moralnych (np. rozdarcie między uczuciem a obowiązkiem),
    • filozofii dziejów (np. dyskusja o różnych drogach dochodzenia do wolności).
  • Groteska jest natomiast kategorią estetyczną, która pojawia się w tekstach należących do różnych gatunków literackich (powieściach, dramatach). Posługując się wyolbrzymieniem, przerysowaniem, zdeformowaniem i karykaturą (świat w krzywym zwierciadle) zwraca uwagę na absurdy rzeczywistości, podkreśla bezsensowność ludzkich zachowań oraz idei. W ten pozornie humorystyczny sposób pomaga wyrażać prawdy uniwersalne, które wypowiedziane wprost zamieniłyby utwór w nudne moralizowanie.

 

Tango jest dramatem uniwersalnym,

a nie rodzinnym (jak sztuki Gabrieli Zapolskiej lub Tadeusza Rittnera), choć rozgrywa się w rodzinie Stomilów. Mnóstwo tu groteski. Poznając jej trzy pokolenia, od razu stykamy się z groteskowym odwróceniem porządku. Wyzwoleni są tu starsi, a nie młodsze pokolenie:

  • babka Eugenia namiętnie gra w karty i soczyście przeklina;
  • ojciec – Stomil (awangardowy artysta!) chodzi rozchełstany i razem z żoną Eleonorą burzą normy moralne (ona romansuje z prymitywnym Edkiem, on to toleruje).

Upadek etyki boli tylko bohatera z najmłodszego pokolenia – Artura (syn Stomilów). Chłopak studiuje medycynę i filozofię (Eleonora chciała, by jak ojciec został artystą, dlatego będąc w ciąży biegała nago po lesie nucąc Bacha) i marzy o przywróceniu w rodzinie wewnętrznego ładu. Karci rozhukanych domowników, a jego kary to czyste przykłady groteski: babka musi leżeć na katafalku i rozmyślać o wieczności (komizm sąsiaduje z tragizmem!) a wuj Eugeniusz (jej brat – słaby, uległy, służalczy) nosić na głowie klatkę dla ptaków. Nie mogąc znieść anarchii i bezwładu, Artur planuje przewrót. Uwaga! Jesteśmy w kręgu zagadnień uniwersalnych!

Pierwszym krokiem ku przywróceniu norm ma być ślub Artura z kuzynką Alą: tradycyjny, mieszczański, z welonem, błogosławieństwem babci i zamówionym fotografem. Lecz Artur szybko uświadamia sobie, że to tylko zewnętrzna forma (dyskusje o rozdźwięku między nią a treścią występowały u Witkacego i Gombrowicza), która nie zbawi świata. Potrzebna jest idea – na rozkaz Artura szuka jej cała rodzina („Może sport? Może Bóg? Może postęp”). Aż wreszcie znajduje ją sam! „Jeżeli nie ma nic, to co można stworzyć z niczego?” pyta i od razu udziela sobie odpowiedzi: „Tylko WŁADZA da się stworzyć z niczego, tylko władza jest, choćby niczego nie było”. W poczuciu mocy wchodzi na stół, kreuje się na zbawcę i drugiego Prometeusza (jego zachowanie jest karykaturą dumnych, samotnych bohaterów romantycznych: Konrada i Kordiana), ale szybko okazuje się, że są to też tylko puste gesty i słowa. Zwycięża go Edek – reprezentant bezmyślności.

Smutny to finał, bo wraz ze śmiercią Artura zaczyna się epoka triumfu prymitywnej siły, tępoty umysłowej, zniewolenia: „Widzieliście, jaki mam cios? Ale nie bójcie się! Byle cicho siedzieć, nie podskakiwać, uważać, co mówię, a będzie wam ze mną dobrze”. Pierwszym, który podporządkowuje się „dyktaturze ciemniaków” jest niedawny sojusznik Artura – wuj Eugeniusz. Teraz pozwala Edkowi bezwolnie prowadzić się w tangu (groteskowy obraz dwóch połączonych w uścisku mężczyzn) – ta scena nawiązuje do słynnego chocholego tańca z Wesela Wyspiańskiego (społeczeństwo polskie pogrążone w niemocy i marazmie).

Tango jest niewątpliwie dramatem politycznym ukazującym realia życia w PRL-u (inteligencja miażdżona przez siłę), ale w utworze obecne są jeszcze wątki uniwersalne:

  • rozważania o różnicach między wolnością (inspirująca, twórcza) a anarchią (jej przykładem jest dekadencja Stomilów);
  • próba ukazania mechanizmów tworzenia się władzy totalitarnej;
  • tragiczny rozdźwięk między ludzkimi marzeniami a możliwościami ich zrealizowania (postać Artura – jedynego bohatera noszącego znamiona tragizmu);
  • odwrócony konflikt pokoleń;
  • konflikt siły fizycznej z ideą myśli;
  • pytanie o istotę rewolucji i przewrotów;
  • obraz wiecznego ścierania się tradycji i awangardy;
  • uniwersalne prawdy ujęte w groteskowe sceny i zachowanie bohaterów.

Zobacz:

Tango – Sławomir Mrożek

Tematy Tanga Mrożka

O czym jest Tango Sławomira Mrożka?

Przedstaw treść Tanga Sławomira Mrożka

Przedstaw różne interpretacje Tanga Sławomira Mrożka

Jak rozumiesz znaczenie tytułu Tango Mrożka

Tango Sławomira Mrożka na maturze

Do jakich utworów nawiązuje Tango Mrożka i jaki jest sens tytułu dramatu?

O czym jest Tango Sławomira Mrożka?

Artur – bohater Tanga Mrożka

Ukaż Artura z Tanga Sławomira Mrożka ­jako nietypowego buntownika.

Przedstaw różne interpretacje Tanga Sławomira Mrożka