Wizja szklanych domów i jej zderzenie z rzeczywistością. Omów ten problem na podstawie podanego fragmentu i znajomości lektury.

– (…) Bo te domy komponują artyści. Wielcy artyści. Dzisiaj są ich tam już setki. I powiem ci, nie są to nudziarze, snoby, żebraki, produkujące bzdury i głupstwa, śmieszne cudactwa i małpiarstwa dla znudzonych sobą i nimi bogaczów, lecz ludzie mądrzy, pożyteczni, twórcy świadomi i natchnieni, wypracowujący przedmioty ozdobne, piękne a użyteczne, liczne, wielorakie, genialne, a godne jak najszerszego rozmnożenia – dla pracowników, braci swych, dla ludu. Domy są kolorowe, zależnie od natury okolicy, od natchnienia artysty, ale i od upodobania mieszkańców. Są na tle okolic leśnych domy śnieżnie białe, w równinach – różowe, w pagórkach – jasnozielone, z odcieniem fioletu, albo koloru nasturcji. Domy te są najwymyślniej, najfantastyczniej, najbogaciej zdobione, według wskazań artystów i upodobań nabywców, bo belkę ściany i taflę dachu można w stanie jej płynnym zabarwić, jak się żywnie podoba. Co tylko bezgraniczna fantazja artysty może poczuć i ujrzeć w boskiej tajemnicy organu oka, w darze niebios, we wzroku – jaka tylko barwa jawi się w przepychu kwiatów na łące pod koniec czerwca, to wszystko, to wszystko ujęte w natchnieniu, sformułowane przez twórczą świadomość, artystyczną mądrość i akty pracowitej woli, zobaczysz w zewnętrznych i wewnętrznych kompozycjach kolorowych chat nowoczesnych polskich chłopów. Są to istne marzenia futurystyczne ucieleśnione w podatnym i posłusznym szklanym materiale.
– I tyś to widział tam? Takie wsie? Tata!
– Jakże! Całe okolice, powiaty, województwa! Bo to ci poszło jak morowa zaraza, skoro się ludzie zwiedzieli. Któż by chciał mieszkać w próchniejącym, gnijącym i zjedzonym przez grzyby drewnianym chlewie albo w ciupie szerzącej reumatyzmy, gruźlice i szkarlatyny, w murowanym więzieniu cuchnącym wilgocią i myszami, wśród ścian, w które wzrosły wszelakie choroby? Szklane domy kosztują niezmiernie tanio, gdyż przecie przy ich budowie nie ma mularzów, cieślów, stolarzy ­i gonciarzy.

1. Usytuuj dzieło w czasie i epoce

Ważna powieść dwudziestolecia międzywojennego. Wydana w 1925 roku, odnosi się do trudnej sytuacji państwa po odzyskaniu wolnoś­ci i po wojnie 1920 roku. Jest powieścią polityczną.

2. Co musisz pamiętać o lekturze?

  • Podkreśl symbolikę tytułu. Odwołuje się on do przedwiośnia jako pory roku, która odsłania pozostałości zimy, jest brudna, szara i brzydka, ale zapowiada jednocześnie wiosnę – najpiękniejszą porę roku. Tytuł stanowi metaforę sytuacji w Polsce po odzyskaniu niepodległości.
  • Zwróć uwagę na to, że Cezary przybył do Polski właśnie w okresie przedwiośnia.

Cezary Baryka

  • Jest to bohater dojrzewający.
  • Przechodzi różne koleje losu.
  • Przeżywa śmierć matki(podczas rewolucji) i ojca (w czasie podróży do Polski).

Podkreśl

  • istotną funkcję motywu szklanych domów;
  • wprowadzenie utworu w przestrzeń mitu;
  • że szklane domy to swoista nowoczesna arkadia, powstała nie jako twór natury, ale jako wynik rewolucji naukowo-technicznej;
  • wizję szklanych domów kreśli przed Cezarym Baryką jego ojciec podczas podróży do Polski;
  • dwuznaczną symbolikę szkła: z jednej strony doskonałość, nieskazitelność, czystość, ale z drugiej kruchość i nietrwałość;
  • że koncepcja szklanych domów ma wymiar marzenia;
  • brutalne zderzenie z rzeczywistością burzącą mit szklanych domów. Po wyjściu z pociągu Baryka zobaczył brud, brzydotę i nędzę, uwypukloną jeszcze przez porę roku: tytułowe przedwioś­nie.

3. Co wyczytasz z przytoczonego tekstu?

  • scenę rozmowy starego Baryki z Cezarym – ojca z synem;
  • obraz architektów – artystów;
  • obraz kolorowych domów – bajeczny pejzaż;
  • kontrast zarysowany w odpowiedzi na wątpliwość Cezarego: gnijące drewno, choroby, wilgoć.

Zobacz:

Przedwiośnie – Stefan Żeromski

Czy Przedwiośnie można nazwać powieścią-dyskusją ideową?

Przedwiośnie Żeromskiego na maturze

O czym jest Przedwiośnie Stefana Żeromskiego?

Przedwiośnie jako powieść społeczna i powieść o dojrzewaniu.

Przedstaw Przedwiośnie Stefana Żeromskiego jako powieść polityczną i społeczną.

Przedstaw Przedwiośnie Stefana Żeromskiego jako powieść otwartych pytań

Wyjaśnij symbolikę tytułu powieści Przedwiośnie