Legenda o świętym Aleksym
To jeden z najważniejszych zabytków polskiej literatury. Jest to polskie tłumaczenie popularnego żywotu świętego – Aleksego. Nie jest jedyne, ale najsłynniejsze i reprezentatywne zarówno dla gatunku, jak i typu ascety, średniowiecznego wzorca parenetycznego.
Treścią Legendy…
są dzieje Aleksego, które spełniają wszelkie wymogi modelu biografii świętego. Mamy więc opis narodzin i młodości, jego małżeństwa, które się nie spełnia, bowiem młodzian złożył ślub czystości i wyruszył na tułaczkę. Obserwujemy upokorzenia i ubóstwo, które znosi oraz cuda – jak choćby interwencja Matki Boskiej, która każe Aleksego wprowadzić do kościoła. Liczne cuda następują po śmierci bohatera – dzwony same biją, ciało ma uzdrowicielską moc. Wiadomo, że umarł i jakie były jego losy, bowiem zmarły pozostawia wyjaśniający list.
Jaki w tym sens?
Aleksy przedkłada kontemplację, modlitwę i duchowe poszukiwanie Boga nad ofertę ziemskiego życia. Jest to swoista realizacja filozofii św. Augustyna oraz teocentryzmu epoki. Aleksy staje się bohaterem reprezentującym ideały średniowiecza – dla niego nie są wartością ani pieniądze, ani ród, ani miłość. Szuka bliskości z Bogiem. Decyduje się na trudną drogę – odrzuca ziemskie życie, by umartwić ciało, cierpieć, rozmyślać.
Na czym polega jego asceza?
Rezygnuje z dziedzictwa i bogactwa. Ślubuje czystość cielesną – porzuca żonę. Rezygnuje z posiadania domu – idzie na tułaczkę. Znosi głód, upokorzenia, leży pod schodami kościoła, myśląc o Bogu i modląc się.
Co świadczy o jego świętości?
- Świadczą o niej cuda. Zarówno te za życia, jak i po śmierci.
- Utwór zbudowany jest według schematu klasycznego żywotu świętego.
- Prezentuje parenetyczny wzorzec ascety.
- Aleksy przedkłada kontemplację, modlitwę i duchowe poszukiwanie Boga nad ofertę ziemskiego życia. Jest to swoista realizacja filozofii św. Augustyna oraz teocentryzmu epoki.
Żywot św. Aleksego – interpretacja
Dane z tekstu wyczytane:
- W Rzymie jedno panię było
Coż Bogu rado służyło,
A miał barzo wileki dwór
(…)Eufamijan jemu dziano
(…) A żenie jego dziano Aglijas.
Aleksy był synem możnego pana Eufamijana i jego żony Aglijas. Pochodził z Rzymu. Jego rodzice pragnęli bardzo dziecka i modlili się o nie do Boga.
- Bog tych prośb wysłuchał.
A gdy się mu syn narodził,
Więcci mu zdziano Aleksy.
Urodził się im chłopczyk, Aleksy. Gdy skończył dwadzieścia cztery lata Eufamijan kazał się synowi ożenić. Posłuszny pojął za żonę królewnę Famijanę.
- A gdy się z nią pokładał,
Tej nocy z nią gadał;
Wrocił zasię pirścień jej
A rzekł tako do niej:
„Ostawiam cię przy twym dziewstwie (…)”.
To ważny moment w życiu świętego! Składa śluby czystości. Pozostawi żonę dziewicą i uda się na tułaczkę.
- Nabrał sobie śrzebra, złota dosyć,
Co go mogł piechotą nosić (…)
Rozdał swe rucho żebrakom
Śrzebro, złoto popom, żakom.
Aleksy rozdaje majątek, kładzie się pod drzwiami świątyni, ukrywa pochodzenie.
- Eż się stało w jeden czas,
Wstał z obraza Matki Bożej obraz.
Cud. Matka Boska ukazuje się klucznikowi i każe otworzyć kościół Aleksemu. Uznano go po tym za świętego, lecz Aleksy nie pragnął chwały – wyruszył w podróż, wrócił do Rzymu, by pokutować, leżąc pod schodami dworu ojca.
- Tu pod wschodem leżał
Każdy nań pomyję złą wodę lał.
A leżał tu sześćnaćcie lat.
Aleksy umiera, wcześniej napisawszy list wyjaśniający jego pochodzenie. Śmierci męczennika towarzyszyły cuda – dzwony same dzwoniły, a od zwłok Aleksego leciała uzdrawiająca woń.
- Kogokole para zaleciala
Od tego świętego ciała
Ktory le chorobę miał,
Natemieście zdrow ostał.
Kolejny cud, podobnie jak fakt, że nikt nie mógł wyjąć listu z ręki zmarłego. Udało się to dopiero jego żonie.
Jakkolwiek niedzisiejsza i dziwna wydaje się historia Aleksego – to prezentuje ideał świętego w myśl filozofii epoki. Świetnie obrazuje hierarchię wartości ludzi średniowiecza – teocentryzm epoki, pogardę dla wartości doczesnych. Celem życia jest staranie o życie pośmiertne.
Spojrzenie współczesne – Iłłakowiczówna
W oczach człowieka współczesnego czyny Aleksego i innych ascetów wydają się absurdalne. Co więcej – mogą wydać się zbrodnią wobec darów Boga – życia i ciała. Inaczej patrzył na to św. Franciszek, który nie uznawał dręczenia brata – ciała. My, współcześni, patrzymy na to inaczej. Zagadnienie dzisiejszej aktualności utworu i postawy Aleksego należy dobrze przemyśleć – wprawdzie ilustracja jego czynów (np. kontemplacja pod schodami i ulewą pomyj) wydaje się współczesnym zupełnie absurdalna, lecz głoszone ideały i kontekst epoki odgrywają dużą rolę w tego typu dyskusjach.
Oto jak odczucia żony Aleksego wyobraża sobie Iłłakowiczówna w wierszu Opowieść małżonki świętego Aleksego:
Czekałam na ciebie lat dziesięć i dwadzieścia, i trzydzieści z górą,
młoda, piękna, pachnąca – potem zimna, twarda, z zeschłą pomarszczoną skórą (…) (1)
Wysyłałam po ciebie sługi i wysyłałam po ciebie okręty…
…Nie przywieziono cię… lecz wieść głosiła żeś święty… (…) (2)
Lecz tyś odszedł… Stopy bose, sakwy, kij i włosienica,
I mrowie robactwa, i dokoła twarze plugawe żebraków (…) (3)
I chwytałam się nadziei jak odlatujących ptaków
I biegłam do wróżbitów, i szukałam na niebie znaków
I biłam głową o mur, i wzywałam cię w imię Jezu Chrysta o Aleksy, (4)
- (1) W taki sposób wyraża ból oczekiwania i obrazuje upływ czasu. Te słowa to gorycz jednostki odrzuconej, poświęconej dla wielkiej idei, podkreśla upływ czasu.
- (2) Gorycz. Mówiono, żeś święty… Dla kobiety średniowiecza to wielka wartość, którą trzeba uszanować. Ale jak bolesna…
- (3) Koszmarna wizja ascezy. Jak można było wybrać taką drogę?
- (4) Totalny wyraz rozpaczy, ból porzucenia, odwołanie się do Boga – po czyjej jest stronie?
Ten utwór to głos kobiety współczesnej. Nie godzi się z wyborem męża, pokazuje drugą stronę zdarzeń, z perspektywy osoby odrzuconej. Głos żony Aleksego to głos życia, które święty odrzucił…
Schemat żywotu świętego:
- Prolog – narrator mówi o motywach swojej opowieści, prosi Boga o pomoc, a słuchaczy o wyrozumiałość.
- Opis narodzin.
- Cudowne dzieciństwo i młodość świętego.
- Małżeństwo (często ślub czystości).
- Ucieczka z domu – rozdanie majątku.
- Prześladowania, umartwienie ciała.
- Cuda czynione za życia (lub cudowne wydarzenia).
- Śmierć.
- Cuda po śmierci ascety.
Powracające motywy żywotów charakterystyczne dla gatunku i epoki
- topos porzucenia domu rodzinnego, tułaczki i rezygnacji z zamożnego dziedzictwa; to dość częsty motyw hagiografii – podobne są nawet w tej fazie dzieje św. Franciszka – tak odmiennego w swoich późniejszych czynach,
- motyw ślubowania czystości (rozstanie z żoną w noc poślubną),
- skrajna asceza (cierpienia ciała: głodu, chłodu przez pokutnika),
- cudowne zdarzenia – interwencja Matki Boskiej, głos z nieba, cuda pośmiertne.
Asceza – reprezentanci i drastyczne pomysły
Szymon Słupnik
Spędził na słupie 68 lat. Słupy zmieniał, by były coraz wyższe. Pożywienie przynosili mu ludzie. Słupników było wielu – poświęcali życie kontemplacji…
Święta Dorota – wzór dziewicy
Odmawia ręki księciu Fabrycjuszowi – jest za to biczowana, szarpana hakami, przypalana, głodzona, w końcu zabita.
Św. Sebastian – patron rannych
Żołnierz – chrześcijanin. Poniósł śmierć za wiarę. Ukazywany najczęściej jako młodzieniec przebity strzałami.
Święty Grzegorz
Ubierał się jedynie w prześcieradło, modlił się i płakał, a żywił się spleśniałym chlebem.
Święty Antoni – eremita egipski
Walczył z demonem, mieszkał w grobie, głodził się.
Święty Jerzy – ścięty za wiarę, patron rycerzy.
Uwaga termin!
Romantyka świętości
Termin Johana Huizingi. Oznacza związany z ascezą – nurt typowy dla średniowiecza, wyrażający myśl ludzi epoki, najważniejszy obok etosu rycerskiego.
Zobacz:
Przedstaw Legendę o św. Aleksym jako przykład literatury hagiograficznej
13. Średniowieczna hagiografia – literackie realizacje (na wybranym przykładzie)
13. Średniowieczna hagiografia – literackie realizacje (na wybranym przykładzie)
Święty Aleksy jako wzorzec osobowy – czy może być symbolem wartości cenionych i dziś?