Antygona

  • Jako wolna jednostka mam prawo do swojej religii i jej obrządków!
  • Siostrę obowiązuje miłość do brata i powinność odpowiedniego pochówku.
  • Muszę pozostać wierna religii i tradycji, a te każą opłakiwać zmarłego i pomóc wędrówce duszy do Hadesu.
  • Uczucia jednostki nie mogą zostać zdeptane przez ustawę lub bezduszny dekret.
  • Władza winna służyć ludziom, a nie odwrotnie.
  • Prawo boskie wyżej stawiam od państwowego.

Kreon

  • Polinejkes jest zdrajcą. Należy przykładnie go ukarać, by odstraszyć od zdrady innych.
  • Muszę dbać o swój kraj, porządek, bezpieczeństwo i autorytet władzy.
  • Stawiam dobro ojczyzny ponad dobro jednostki – nawet siostrzenicy i syna.
  • Rozkaz dotyczył wszystkich.
  • Żądam posłuszeństwa obywateli wobec władzy.
  • Jestem odpowiedzialny za kraj, muszę bronić ustalonych praw. Rządzący nie może ulegać uczuciom.

Czy nie jest to sprzeczność pomiędzy uczuciem a bezdusznym prawem, wiarą a posłuszeństwem, jednostką a instytucją? Antygona mówi w słynnym cytacie: „współkochać przyszłam, nie współnienawidzić”. Chór, bogowie, Sofokles i pokolenia czytelników zdają się przyznawać rację jej uczuciom, wrażliwości, prawom jednostki. Ale czy Kreon, przegrany w końcu Kreon – nie miał wcale racji?

Facebook aleklasa 2

Zobacz:

Kto ma rację – Antygona czy Kreon?

Racje serca i racje rozumu – rozpatrz konflikt między Antygoną a Kreonem

Sąd nad Antygoną i Kreonem

Antygona i Kreon – dwie postawy życiowe

 

Dlaczego Antygona – bohaterka tragedii Sofoklesa – jest postacią tragiczną?

Kreon – bohater literacki

Czy Kreon to bohater tragiczny?

Antygona Sofoklesa jako przykład tragedii klasycznej

Antygona – charakterystyka