Staff jako poeta-nauczyciel. Które z jego pouczeń poetyckich uważasz za szczególnie cenne?
Postaw tezę
Pouczenia i moralizatorstwo nie są na ogół lubiane. Ale w przypadku Staffa mamy raczej do czynienia z Mistrzem – dyskretnie ukrytym w strofach pięknej poezji. W jego ujęciu klasycyzm staje się receptą na życie, zyskuje niemal terapeutyczną wartość. Ta mądrość Mistrza jest dla mnie najcenniejsza.
Ułóż pracę
według „pouczeń”, przy każdym podając adres literacki – gdzie znalazłem, i dlaczego wysoko sobie cenisz daną myśl. (Wariant drugi – układ według wierszy, ze wskazaniem, co w nich znajdujesz – łatwiejszy, ale mniej ambitny)
- Widzisz – żyjemy, choć śmierć była blisko…..
(Pierwsza przechadzka)
Optymizm w każdej chwili życia. Nawet wobec obrazu zrujnowanego Miasta.
- Człowiekam kochał i przyrodę…
(Ostatni z mego pokolenia)
Szacunek i miłość dla piękna natury
- Lecz wezmę ten kosz na plecy
(Ciężar)
Nieuchylanie się od zmartwień świata, myśl, że życie to także trud, „kamienie w koszu”, cierpienia.
- Bo z tych kruszców dla siebie wykuć serce muszę…
(Kowal)
Wiara we własną pracę nad sobą, w siłę i możliwości człowieka. Skromność, pokora wobec świata.
- Uczę ucznie moje ażeby żyli pięknie
(O nauczaniu cnoty)
Trzeba czerpać z radości życia i cieszyć się jego pięknem.
W zakończeniu
podsumuj w oparciu o wiersz O nauczaniu cnoty, który jest doskonałą wykładnią tematu.
Porada techniczna
Pomysł – zaczynaj akapity swojej pracy, poświęcone kolejnym pouczeniom od motta – fragmentu poezji. Da to efekt zgrabnej kompozycji, ułatwi wprowadzenie myśli, dowiedzie znajomości materii.
Zobacz:
Jakie, charakterystyczne dla różnych postaw, utwory Staffa możesz przywołać?