W jaki sposób literatura polska ukazywała bunt człowieka przeciw zastanej rzeczywistości?
Temat buntu to odwieczny motyw literacki, bo bunt towarzyszy człowiekowi od zawsze. Ale też i formy buntu są różne i obiekty przeciw którym człowiek się buntował bywały rozmaite. Aby zatem dać wyczerpującą odpowiedź na to pytanie, należy „buntowniczą” literaturę pogrupować:
-
Romantyczny bunt przeciw rzeczywistości
Bohater romantyczny to buntownik. Występuje przeciw
- konwencjom społecznym,
- przeciw twierdzeniom nauki,
- normom klasycznym,
- także spiskuje przeciw zaborcy,
- a nawet występuje przeciw Bogu.
Można wymienić tu z powodzeniem Dziady i Ballady i romanse Adama Mickiewicza, Kordiana Juliusza Słowackiego, Uspokojenie i Beniowskiego tegoż poety, tyrtejską poezję romantyków krajowych.
-
Bunt przeciw Bogu
Ktoś może mieć wątpliwości, czy Bóg to element rzeczywistości, lecz z pewnością jest to punkt istotny w świadomości ludzi i pojęcie (istota, abstrakt) przeciwko któremu bunt bywał tyleż gwałtowny, co odważny, świętokradczy. Zacznijmy od romantyków – słynna Wielka Improwizacja i bluźniercze wystąpienie Konrada z Dziadów Mickiewicza. Potem bunt młodopolski: Jan Kasprowicz Hymny, Tadeusz Miciński Ananke, potem poezja Bolesława Leśmiana – Dusiołek, Dziewczyna. Można dołączyć do tego rejestru Początek Andrzeja Szczypiorskiego, w którym Henio Fichtelbaum wiedzie swoje dysputy z Bogiem.
-
Bunt przeciw społeczeństwu i jego konwenansom
Był takim bunt romantyczny, w Młodej Polsce Moralność Pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej, W sieci Jana Kisielewskiego, poezje Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Jana Kasprowicza. W międzywojniu buntował się przeciw mieszczaństwu Julian Tuwim (Mieszkańcy), przeciw tradycyjnemu pojmowaniu poezji – futuryści i skamandryci (Do krytyków Julian Tuwima, But w butonierce Bruno Jasieńskiego).
Bunt przeciw formie, także formom mieszczaństwa, ziemiaństwa, to z kolei domena Witolda Gombrowicza – Ferdydurke, potem Operetka. Typowym buntownikiem był Witkacy. Bunt przeciw rzeczywistości Polski Ludowej znajdziemy w wierszach Stanisława Barańczaka, w Małej Apokalipsie Tadeusza Konwickiego, i w Opowiadaniach Marka Hłaski.
-
Bunt jako rewolucja
Rewolucje tego świata także znalazły swoje miejsce w literaturze i to nie tylko jako konkretny fakt historyczny, lecz jako abstrakcyjny temat dyskusji. W romantyzmie były to Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego i Uspokojenie Juliusza Słowackiego. Stefan Żeromski opisuje rewolucję w Rosji w Przedwiośniu, temat rewolucji podejmuje Witkacy w Szewcach, Sławomir Mrożek w Tangu.
-
Bunt przeciw konwencjom literackim
Ten rodzaj buntu zaowocował nowatorskimi gatunkami w prozie i dramaturgii.
- Wzniecili go romantycy – przekreślając reguły ustalone przez klasyków, wprowadzili pierwiastek duchowy, uczuciowy i fantastyczny do literatury, uprawomocnili balladę, dramat romantyczny, poemat dygresyjny i epicki.
- Twórcy epoki międzywojennej wprowadzili wiele awangardowych form: Ferdydurke Witolda Gombrowicza burzy starą formę powieści, nowatorska jest proza Bruno Schulza, powieści i dramaty Witkacego (Szewcy, W małym dworku) – teoria czystej formy Witkacego to przecież rewolucja w dramaturgii.
- Futuryzm i awangarda poetycka zmieniają oblicze poezji, futuryści występują nawet przeciw ortografii, a awangarda, z Julianem Przybosiem na czele, przeciw tzw. „wacie słów”.
- Swoistym buntem w tej dziedzinie jest z kolei turpizm w poezji współczesnej, choćby w wydaniu poezji Stanisława Grochowiaka, który postulował równouprawnienie w poezji wszystkiego co brzydkie, kalekie, odrażające.
- Powieść młodych twórców, wykorzystująca wszelkie możliwości mowy potocznej (L. Schubert, M. Słyk, S. Łoziński) to także swoisty bunt i przewrót w prozie.
Zapamiętaj!
W dziedzinie konwencji literackich bunt będzie wciąż istniał i jest konieczny, bowiem jest bodźcem do stwarzania wciąż czegoś nowego, choć są głosy (postmodernizm amerykański), że nic już nowego w literaturze wymyślić się nie da. Lecz z tym głosem zgodzić się nie wolno.
Zobacz:
Wiek XIX – wiek buntowników. Przedstaw wybranych literackich bohaterów zbuntowanych epoki
Dlaczego Hymny Jana Kasprowicza są wyrazem buntu i katastrofizmu głoszonego przez poetę?