BAROK – XVII WIEK |
||
|
||
Okoliczności historyczneKontrreformacja Wojna trzydziestoletnia Absolutyzm Dwór królewski olśniewał coraz większym przepychem, ale społeczeństwo ubożało. Dwór był centrum polityki, kultury, mody i… intryg. Taki system doprowadzi w końcu do wybuchu rewolucji francuskiej.
|
Datownik• 1600 – Hamlet Williama Szekspira • 1600 – spalenie na stosie Giordana Bruna • 1605 – ukazuje się Don Kichot z La Manczy Miguela Cervantesa • 1618 – początek wojny trzydziestoletniej • 1621 • 1658 • 1664 – ukazuje się Świętoszek Moliera • 1670 – powstaje Transakcja wojny chocimskiej Wacława Potockiego • 1683 – odsiecz wiedeńska
|
Polscy królowie barokuZygmunt III Waza (1587-1632)
Władysław IV Waza (1632-1648)
Jan Kazimierz Waza (1648-1668)
Jan III Sobieski (1674-1696)
|
BAROK – najważniejsze pojęcia |
|||
Marinizm
Nurt w poezji barokowej zapoczątkowany przez włoskiego poetę Giambattista Marina. Cechy marinizmu Najważniejszy w utworze jest koncept, czyli zaskakujący pomysł na utwór – w zakresie kompozycji i treści. Najczęstszy temat – miłość, ukazywana na różne sposoby (poeci prześcigali się w pomysłowości!). Obowiązkowo – kunsztowna forma, nasycenie utworów figurami i tropami stylistycznymi. |
Sarmatyzm
Zjawisko polskie – jedno z najważniejszych w dobie staropolskiej, na wiek XVII przypada okres największego rozkwitu. Sarmatyzm to pojecie określające całokształt kultury i światopoglądu szlacheckiego. Odnosi się do sformułowanej już w XVI wieku teorii historiozoficznej, według której polska szlachta wywodzi się ze starożytnego ludu Sarmatów – miłujących wolność wyśmienitych wojowników budzących stały postrach i podziw w Rzymianach. Owocem sarmatyzmu stała się staropolska kultura szlachecka. Złota wolność szlachecka, pewna skłonność do przepychu, umiłowanie wojaczki i tradycji, religijność. Dlatego też mówi się o postawie Sarmaty jako o stereotypowym etosie polskiej szlachty. Etos ten w czasach późniejszych bywał bardzo ostro krytykowany (oświecenie, pozytywizm, Gombrowicz), stał się jednak także elementem narodowego mitu (Pan Tadeusz, powieści historyczne Sienkiewicza). |
Poezja metafizyczna
Intelektualna, filozoficzna poezja, która pojawiła się w Hiszpanii, Anglii, także w Polsce. Termin kojarzymy przede wszystkim z Anglią – z poezją:
Rozwijała się obok poezji dworskiej, jest ważną gałęzią literatury barokowej. Twórcy jej podejmowali:
Prekursorem poezji metafizycznej w Polsce był Mikołaj Sęp-Szarzyński.
|
Rokoko
Nurt w sztuce uważany za schyłkową fazę baroku. To także pewna postawa estetyczno-kulturowa. Rokoko rozwijało się w atmosferze dworskiej. Zasługą rokoka jest rozwój sztuki użytkowej – łyżeczki, lusterka i filiżanki to prawdziwe cacka, zdumiewające misterną formą i maestrią wykonania. Cechy rokoka
|
Tabliczka pojęć z zakresu poetykiTe pojęcia są niezbędne do odczytania poezji – i to nie tylko barokowej. |
Kontrast Pojęcie kluczowe dla estetyki baroku. Zestawienie sprzecznych (wizualnie, słuchowo, pojęciowo) elementów. Na kontraście właśnie oparte są inne podstawowe chwyty artystyczne epoki – koncept, oksymoron, paradoks. Właśnie operowanie kontrastem jest podstawowym wyróżnikiem estetyki baroku odróżniającym ją pod tym względem od estetyki klasycystycznej. Antyczne wzorce umiaru i harmonii zostają całkowicie zaprzeczone – to właśnie sprzeczność, kontrast, przesada stają się kryteriami artystycznego kunsztu. |
Konceptyzm Kierunek w poezji, szczególnie popularny w baroku, nakazuje tworzenie wierszy, których istotą byłby zaskakujący chwyt. Koncept to pomysł na oryginalne, przykuwające uwagę sformułowanie myśli. Przykładem takiego wiersza jest sonet Do trupa Jana Andrzeja Morsztyna, w którym zostały zestawione i porównane skrajne pojęcia – miłość i śmierć. Puenta o ich identyczności jest bez wątpienia zaskakująca. |
Paradoks Pozornie sprzeczne stwierdzenie lub sformułowanie, które – gdy się nad nim zastanowić – okazuje się zaskakujące, ale prawdziwe. Często opiera się na sprzeczności z powszechnie przyjętymi sądami i zmusza do ich zweryfikowania. |
Oksymoron Rodzaj paradoksu – wyrażenie zawierające oczywistą sprzeczność; odmiana metafory, w której zostają pogodzone rzeczy i zjawiska pozornie sprzeczne: łatwa trudność (lub trudna łatwość), żywy trup, gorący śnieg, jasna ciemność (lub ciemna jasność). Uwaga! Oksymoron nie jest figurą absurdalną: połączenie dwóch sprzecznych pojęć daje nowy sens. |
Hiperbola – celowe wyolbrzymienie, przesadne pokazanie zjawiska, by spotęgować przekaz zamierzony przez autora. |
Anafora – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi (czasem we wszystkich wersach utworu). |
Inwersja w budowie zdań – szyk przestawny, udziwniający wypowiedź – w zdaniach długich mocno utrudniający odczytanie sensu (O nietrwałej miłości rzeczy świata tego). |
Dwaj filozofowie |
|
Kartezjusz (René Descartes) (1595-1650)Autor słów:
Dzieło: Krytyka czystego rozumu Ludzki rozum, myślenie, poszukiwanie – tylko tego człowiek może być pewny, Kartezjusz odrzucał poznanie pozanaukowe. Poszukiwał „metody” – sposobu skutecznego dochodzenia do prawdy. Zanegował dotychczasowe dokonania filozofów. Sposoby rozumowania, z którymi się zetknął, uważał za niewystarczające. Myśl, pracę rozumu uznawał za podstawę metody pozwalającej odkryć wszelkie prawidła świata. Było to nowatorskie w czasach baroku, kiedy wielką rolę przypisywano poznaniu duchowemu, metafizycznemu. |
Blaise Pascal (1623-1662)Autor słów:
Dzieło: Myśli Pascal postrzega człowieka jako istotę wyjątkowo słabą, kruchą i samotną w kosmosie. Z drugiej jednak strony uznaje jego siłę. Siła i tragizm człowieka tkwi w jego świadomości o śmierci. Pascal proponuje rozwiązanie – wiarę w Boga. Do ufności Bogu przekonuje słynnym zakładem, z którego wynika, że wierząc, można zyskać wszystko, a nie traci się nic. Natomiast odrzucając wiarę, można stracić wszystko – a nie zyskuje się nic. |
Racjonalizm
Od niego wywodzi się najważniejszy nurt XVII wieku uznający rozum i doświadczenie za jedyną możliwość poznania świata. |
Egzystencjalizm
Do myśli Pascala jako źródła poglądów sięgnęli XX-wieczni egzystencjaliści – ukazali samotność człowieka w kosmosie i absurd istnienia, przy tak wielu zagadkach i świadomości nieuchronności śmierci. |
BAROK w Polsce – XVII WIEK |
|
Dwa główne nurty |
|
Dworski
|
Ziemiański – sarmacki
|
Zobacz: