Klasycyzm
– prąd najważniejszy, najbardziej nośny znaczeniowo i zgodny z filozoficzną ideologią epoki. Klasycyzm polskiego oświecenia tworzy literaturę zaangażowaną w sprawy kraju, przypisuje poezji cele utylitarne (użytkowe), wraca do ideałów starożytnych.
Modne gatunki tego nurtu to:
- bajka,
- satyra,
- komedia,
- poemat heroikomiczny.
Modne są też klasyczne ideały, takie jak:
- jasność,
- harmonia,
- prostota,
- kunszt języka.
W tym nurcie narodzą się też:
- powieść nowożytna
- i takie formy publicystyczne jak: esej czy felieton.
Reprezentanci:
- Ignacy Krasicki,
- Adam Naruszewicz,
- Franciszek Zabłocki,
- Franciszek Bohomolec,
- Julian Ursyn Niemcewicz.
Tematy podejmowane przez klasyków:
- temat polityczny,
- temat obyczajowy,
- kwestie filozoficzne i moralne.
Sentymentalizm
– nazwa nurtu pochodzi od powieści Laurence Sterne’a pt. Podróż sentymentalna. Europejskim ojcem sentymentalizmu był Jean-Jacques Rousseau. Ten nurt jest bardziej uczuciowy, nastawiony na wnętrze człowieka, na jego indywidualizm niż na cele publiczne i polityczne. Literatura ma ukazywać wewnętrzne życie człowieka, kształtować więzi międzyludzkie, ukazywać jakie konflikty i napięcia przeżywa człowiek, gdy odszedł od natury w stronę cywilizacji.
Gatunki typowe dla tego nurtu to:
- sielanka,
- wiersze,
- powieść sentymentalna.
Głównym przedstawicielem polskiego sentymentalizmu jest:
- Franciszek Karpiński ,
- Dionizy Kniaźnin,
- Franciszek Salezy Jezierski,
- Wojciech Bogusławski,
- Jakub Jasiński.
Jak tworzyli?
- Sięgali do twórczości ludowej – tam przecież, w wieśniaczych podaniach i pieśniach, skrywa się mnóstwo opowieści o miłości, cierpieniu i przygodach ludowych bohaterów. Dlatego tło, sceneria zdarzeń to wiejskie krajobrazy, spotkania pod jaworem, wyznania w zaciszu ogrodów.
Rokoko
– styl, który traktujemy jako późną fazę baroku, jest też wstępną fazą oświecenia. Dotyczy to raczej sztuki użytkowej (porcelana, meble), architektury, silny jest w malarstwie. W literaturze wyraża się w ulotnych, lekkich utworach dworskich. Podstawową wartością wg tego stylu jest piękno. Obcowanie człowieka ze sztuką ma być nie nauką jak w klasycyzmie, nie uczuciem jak w sentymentalizmie, lecz po prostu przyjemnością.
Temat główny:
- miłość, gra uczuć, wdzięki ukochanej wyrażone elegancko i pomysłowo.
Reprezentanci stylu rokoko to:
- Stanisław Trembecki,
- Ignacy Potocki,
- Franciszek Kajetan Węgierski.
Jakie tematy podejmowali twórcy oświecenia?
klasycy
- temat polityczny
- temat obyczajowy
- kwestie filozoficzne i moralne
sentymentaliści
- miłość
- czułość
- natura
rokoko
- flirt
- miłość
- zabawa
Zobacz:
Mapa literacka epoki: ośrodki, prądy i twórcy polskiego oświecenia