I.
Artur to młody, wykształcony, uporządkowany wewnętrznie mężczyzna. Denerwuje go styl życia rodziców – ich nonszalancja, łamanie norm obyczajowych, artystyczne skłonności, niechlujstwo. Nie może pojąć, że ojcu nie przeszkadza w niczym fakt, iż jego żona (a matka Artura) ma kochanka, i to jakiego – prymitywnego chama. Denerwuje go też niechlujstwo ojca i jego bohemiczny styl życia, denerwuje go nawet nowoczesna babcia, która nie myśli o śmierci ani robieniu na drutach, lecz radośnie gra w karty. Próbuje zdyscyplinować bliskich, nakładając na nich różne kary. Nie odnoszą one jednak skutku… A przecież Artur pragnie „stworzyć na nowo” wszystkich obecnych i wziąć tradycyjny ślub z kuzynką Alą.

II.
Artur tłumaczy Ali, że swoboda obyczajowa i erotyczna nie jest dla kobiet niczym dobrym – i ona, i wszystkie inne kobiety odniosłyby wielkie korzyści z przywrócenia dawnego, tradycyjnego porządku. Proponuje Ali małżeństwo, dziewczyna przyjmuje oświadczyny. Nazajutrz ma się odbyć tradycyjny ślub… Tradycyjne błogosławieństwo rodziców, którzy niechętni takim szopkom, jak zwykle się migają, Artur wymusza na nich w sposób zgoła nietradycyjny – wymachując rewolwerem.

III.
Na razie wszystko układa się po myśli Artura. Mieszkanie, w którym zwykle panuje ostry artystyczny nieład, zostaje sprzątnięte na cześć ślubu młodych. Ala, w sukni ślubnej, czeka na przybycie pana młodego, jednak ma pewne wątpliwości… Czy proponującemu jej ślub Arturowi przyświecało szczere uczucie do niej, czy kierowały nim żelazne zasady i kult tradycji? W końcu przybywa pan młody, czyli Artur. Rzecz niezwykła – jest pijany! Oznajmia, że pomylił się w swych ideach i dążeniach, i prosi wszystkich o wybaczenie. Jednak nie porzuca roli „stworzyciela nowego świata”, a za sojusznika, dość niespodziewanie, wybiera Edka.

IV.
Umiera babcia Eugenia. Ala wyznaje narzeczonemu, że tego ranka zdradziła go z Edkiem. Jest przekonana, że Arturowi jest to obojętne, gdyż żeni się z nią tylko dla zasady. Zaś Arturowi wali się świat! To wyznanie jest dla niego szokiem i źródłem cierpienia. Szuka rewolweru, by zabić Edka, ale niedoszła ofiara zachodzi Artura od tyłu i zadaje mu śmiertelny cios. Umierając, Artur wyznaje Ali, że naprawdę ją kochał. Domownicy zwracają się przeciwko panoszącemu się dotąd bezkarnie Edkowi i zamierzają go wypędzić. Jednak Edek, jako najsilniejszy i najbardziej brutalny, przejmuje władzę. Edek zakłada marynarkę zdjętą z trupa Artura i porywa do tańca Eugeniusza – nad zwłokami młodego buntownika tańczą tango La Cumparsita.

Zobacz:

Tango Sławomira Mrożka

Artur – bohater Tanga Mrożka

Tango Sławomira Mrożka na maturze

Ukaż Artura z Tanga Sławomira Mrożka ­jako nietypowego buntownika.

Tango Mrożka – praca domowa

Tematy Tanga Mrożka

Jak rozumiesz znaczenie tytułu Tango Mrożka

Przedstaw treść Tanga Sławomira Mrożka

Przedstaw różne interpretacje Tanga Sławomira Mrożka

Tango Sławomira Mrożka – uniwersalna problematyka ukryta pod maską groteski

Na co należy zwrócić uwagę czytając Tango Mrożka?

Charakterystyka porównawcza Artura i Edka z Tanga Sławomira Mrożka.