Co łączy III część Dziadów z częściami II i IV dramatu?
Po pierwsze tytuł, ale to oczywiste. Te – bardzo w końcu różne – części spaja także postać bohatera. Pod koniec II części Dziadów pojawia się Widmo, które nic nie mówi, lecz wciąż patrzy na pasterkę. Być może, to już zapowiedź nieszczęśliwego Gustawa, który w IV części dramatu opowiada Księdzu o swoich cierpieniach miłosnych. Z kolei III część Dziadów rozpoczyna się od przemiany bohatera:
„Umarł Gustaw – narodził się Konrad”.
Kolejne części dramatu łączą też odwołania do obrzędu dziadów. Ostatnie słowa Gustawa w IV części do złudzenia przypominają mądrości przekazywane ludziom przez duchy w II części – i także zostają tu powtórzone przez Chór. Obrzęd dziadów kończy III część Dziadów: w scenie IX widzimy kaplicę na cmentarzu, Guślarza i kobietę w żałobie, która dopytuje się o ukochanego. Wszystkie części dramatu Mickiewicza mówią o ścisłym związku między światem żywych i światem duchów.
Skojarz
- Sformułowana w Kordianie Słowackiego idea winkelriedyzmu: „Polska Winkelriedem narodów” – zostaje tu zastąpione hasłem: „Polska Mesjaszem narodów”.
- Postać Wernyhory z Wesela Stanisława Wyspiańskiego to demistyfikacja romantycznego wieszcza – zbawcy narodu.
- Nawiązujące do postaci Mickiewiczowskiej imię Konrad nosi główna postać dramatu Wyspiańskiego Wyzwolenie.
- Zawarte w poemacie Czarna wiosna Słonimskiego słowa: „więc zrzucam z ramion płaszcz Konrada” – to polemika z koncepcją poezji służebnej wobec celów narodowych.
Do jakich tematów potrzebna II i IV część Dziadów
- Zagadki istnienia
- Moralność
- Miłość i samotność
- Bunt
- Poeta
- Relacja Bóg – człowiek
- Patriotyzm
- Szaleńcy, marzyciele
- Zwycięzcy i pokonani
Profetyzm
To zdolność przewidywania przyszłości, prorokowania.
Prowidencjalizm
– przekonanie, że Bóg ingeruje w historię, kieruje losami jednostek i społeczeństw.
Zobacz:
Zaprezentuj treść całości utworu Adama Mickiewicza pt. Dziady
Udowodnij, że Dziady Adama Mickiewicza są dramatem romantycznym