Adam Mickiewicz
- narodowy wieszcz, jeden z najważniejszych polskich twórców
- rozpoczął polski romantyzm zbiorem Ballady i romanse
- prowadził do literatury fantastykę, ludowe podania, mistycyzm
- twórca wallenrodyzmu – teorii o walce metodą podstępu i zdrady, ale w słusznym celu
- utrwalił w poezji pejzaże egzotyczne i swojskie (Sonety krymskie, Pan Tadeusz)
- stworzył biblię polskiego domu i portret szlachty w Panu Tadeuszu
- jak nikt inny ujął i propagował temat patriotyczny
- stworzył pierwszy dramat romantyczny – Dziady
- był twórcą koncepcji mesjanizmu narodowego w ujęciu mistycznym – polska jako Chrystus narodów
- kształcił się w Wilnie
- działał w Towarzystwie Filomatów
- nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny wpłynęła na jego późniejszą twórczość
- od 1829 roku na emigracji
- nie brał udziału w powstaniu listopadowym
- wykładał w Paryżu i Lozannie jako profesor literatur słowiańskich i literatury łacińskiej
- był ważną postacią polskiej emigracji
- wyjechał do Turcji organizować legiony i tam zmarł w 1855 roku
Pan Tadeusz
- epopeja narodowa, epopeja szlachecka
- napisana we Francji, w 1834 roku
- dzieło głęboko patriotyczne
- główny bohater – zbiorowy – szlachta polska
- księga polskiej tradycji, obyczajów, sarmatyzmu
- Soplicowo – symbolem polskości, ostoją dawnej świetności
- Soplicowo, Litwa – arkadią, przestrzenią idealną
- dzieło o historii Polski
- najważniejsze wątki: spór o zamek, historia Jacka Soplicy, kłótnia Rejenta z Asesorem o charty, wątek miłosny
Dziady
Pierwszy dramat romantyczny
• Najważniejsze tematy III części Dziadów:
– sprawa niepodległości ojczyzny
– Polska widziana jako Chrystus narodów
– patriotyzm młodych Polaków
– martyrologia patriotów
– temat poezji
– portret Polaków
– portret Rosjan
– świat pozarozumowy w utworze
• Najważniejszy temat IV części Dziadów:
– wszechogarniająca romantyczna miłość
• Najważniejsze tematy II części Dziadów:
– ludowa moralność
– obrzęd dziadów
– ludowe widzenie świata
Oda do młodości
Manifest pokolenia młodych:
- to młodzi mogą naprawić świat
- siła młodości jest w jej energii, szczerości, emocjach
- starsze pokolenie („płaz w skorupie”) prowadzi świat do zguby
- tylko młodość, nowe pomysły mogą wznieść się ponad poziom
- młodość stać na ryzyko
- młodzi zdolni są poruszyć ziemię z posad
- młodzi wspierają miłość i przyjaźń
- tylko ona może wywalczyć wolność
Apoteozę młodości:
- młodość to potężna siła
- to wartość, która zbawi świat
- to potęga uczuć
- to siła większa niż zmysły
- to energia twórcza
- to orędownik zmian
- to siła, która uskrzydla
- starość jest ograniczona, otępiała, samolubna
Jej cechy klasyczne:
- gatunek – oda
- nawiązania do mitologii
- wspólna praca na rzecz ogółu
Jej cechy romantyczne:
- apoteoza młodości
- krytyka autorytetu wieku
- ładunek emocjonalny
- przedkładanie uczucia nad rozum
- indywidualizm romantyczny, pogarda dla świata
Program romantyczny a polemika z klasykami
Kto kim był?
- Po stronie romantyków: Kazimierz Brodziński, Maurycy Mochnacki, Adam Mickiewicz.
- Po stronie klasyków: profesor Jan Śniadecki.
Kiedy i gdzie?
Rok 1818
Na łamach Pamiętnika Warszawskiego Brodziński wydaje rozprawę O klasyczności i romantyczności. Odpowiada mu profesor Śniadecki w Dzienniku Wileńskim. Polemika jest początkiem ostrego sporu.
Co głoszą młodzi romantycy?
- Siłę uczucia, nie rozumu.
- Romantyczność – to wszystko, co cudowne i piękne.
- Tylko drogą serca można znać tajemnice świata.
- Fantastyki i twory wyobraźni tematem poezji.
- Twórczość ludowa jest źródłem i inspiracją poezji.
Co głoszą szacowni klasycy?
- Twórczość i wiara ludu to zabobon i nieuctwo.
- Literatura romantyczna jest szkodliwa – to szkoła zdrady i zarazy.
- Nie wolno odchodzić od klasycznych autorytetów.
Gdzie w literaturze szukać sporu?
- W balladzie Romantyczność
- W Dziadach części IV
Młodość, miłość, poezja – definicje romantyczne
Młodość
– według romantyków jedna z najbardziej istotnych i sprawczych wartości. Romantyzm dokonuje apoteozy młodości – w przeciwieństwie do klasycyzmu, który szanował doświadczenie, wiedzę i wiek mędrca. Romantycy głoszą siłę młodości, moc zapału młodzieńczego, emocji i serca. Nie rozum, a siła ducha, woli i uczuć są w stanie powalić świat na kolana. Potęga młodości skruszy nieczułe lody – tylko młodość może wywalczyć nową jakość. Taką definicję znajdziemy w Odzie do młodości Mickiewicza. Ale – uwaga – oprócz eksplozji siły jest też młodość dotknięta cieniem Weltschmerzu. Typowy młodzieńczy bohater Werter przegrywa ze światem. Jest wrażliwy, łatwo go zranić, nie pojmuje schematycznych ustaleń rzeczywistości – w końcu popełnia samobójstwo. Jest więc cechą romantycznej młodości bunt wobec świata i walka o zmiany, cierpienie w imieniu całych społeczeństw. Młodzi są bohaterowie romantyczni – Konrad, Kordian. Walczą i przegrywają – tak na polu prywatnym, jak i społecznym. Piętno tragizmu czyni ich jednak jeszcze bardziej wzniosłymi i szlachetnymi. Jest zatem młodość ogromną potęgą, ale w jej skuteczność romantycy mało wierzą.
Gdzie szukać?
- Cierpienia młodego Wertera
- Dziady, część IV
- Oda do młodości
- Kordian
Za to punkty!
- moc młodości
- kontrast z klasycznym autorytetem wieku
- ból świata
- bunt
Miłość
– według romantyków to uczucie wszechogarniające, determinujące życie ludzkie i często niszczące. Uderza jak grom z nieba, ma ogromną moc. Prawdziwa miłość nie rozumie spraw świata, nie patrzy na konwenanse, nie godzi się z podziałami społecznymi. Niestety – najczęściej jest to miłość nieszczęśliwa, niemożliwa do spełnienia, zniszczona przez realia. Jest to też miłość duchowa, romantycy rzadko zaznaczają zmysłowy aspekt uczuć.
- Najważniejszą literacką wypowiedzią w tej sprawie jest IV część Dziadów Mickiewicza.
- Z kolei Słowacki w Kordianie podaje w wątpliwość istnienie szczerej miłości, podkreśla jej sprzedajność (taki wątek jest też w Dziadach). Zapamiętać warto, że niespełniona miłość powoduje przemianę bohatera, który zraniony prywatnie staje się bojownikiem sprawy ogólnej.
Uwaga!
W romantyzmie jest też optymistyczna wizja miłości – mianowicie ujęcie Fredry w jego słynnych komediach. Fredro wyśmiewa model romantyczny – głosi pochwałę uczucia radosnego, spełnionego, rozwijającego się stopniowo i zakończonego małżeństwem.
Gdzie szukać?
- Dziady część IV
- Cierpienia młodego Wertera
- Kordian
- Śluby panieńskie
Za to punkty!
- potęga uczucia
- niespełnienie, miłość nieszczęśliwa
- brak zmysłowości
- kontrast z wariantem Fredrowskim
- konflikt z konwenansami świata
Poezja
– zyskuje w romantyzmie postać potężnej siły. Musi pochodzić z natchnienia i geniuszu – na nic tu rzemiosło i znajomość sztuki tworzenia. Talent poetycki to dar niebios. Poeta ma misję do spełnienia – musi stać na czele narodu i walczyć o sprawy wielkie. Poezja jest arką przymierza między pokoleniami, gwarantuje trwałość tradycji. Poezja tyrtejska zagrzewa do walki. Poeta – geniusz stoi ponad tłumem zwykłych śmiertelników i jest przez nich niezrozumiany. Najważniejszą romantyczną wypowiedzią w tej sprawie jest Wielka Improwizacja – tam wyolbrzymienie roli poety osiąga szczyt – daje bowiem według Konrada moc boską, oznacza nieśmiertelność uprawnia poetę do pojedynku z Bogiem. Ważny też jest Testament mój Słowackiego. Poeta używa tam alegorii ojczyzny jako tonącego okrętu, a poetę – czyli rzecz jasna siebie – umiejscawia na maszcie.
Gdzie szukać?
- Dziady, część III – Wielka Improwizacja
- Kordian
- Konrad Wallenrod
- Testament mój
Za to punkty!
- poezja siłą boską
- poezja wynika z geniuszu
- poeta wodzem narodu
- wyobcowanie poety
- pogarda poety wobec tłumu
Gustaw-Konrad – typowy bohater romantyczny
Schemat bohatera romantycznego
- Punkt wyjścia: młodość, wrażliwość, Weltschmerz, miłość, talent poetycki
- Etap I – perypetie prywatne: rozwój nieszczęśliwej miłości
- Punkt kulminacyjny: próba samobójstwa
- Etap II – działalność na rzecz wielkiej sprawy
Niejasna przyszłość
Ważne – metamorfoza, jakiej doznaje bohater romantyczny, gdy zamienia się z nieszczęśliwego kochanka w bojownika o sprawę narodu. Poza tym ma w swojej biografii czyn dyskusyjny moralnie. Sprawia też trudności w zdefiniowaniu, kim jest – duchem, upiorem, człowiekiem… I zawsze działa samotnie.
Gustaw-Konrad jest modelowym przykładem bohatera romantycznego:
- Jako Gustaw ujawnia się w części IV – tu poznajemy historię jego tragicznej miłości.
- Na oczach księdza popełnia samobójstwo, ale żyje dalej…
- W części III, w scenie więziennej dokonuje się metamorfoza Gustawa w Konrada – odnotowana słynnym napisem na ścianie: „Umarł Gustaw – narodził się Konrad”.
- W części III poznajemy go jako więźnia, spiskowca, poetę. Pojedynkuje się z Bogiem dla sprawy narodu – pragnie rządu dusz i dla tej idei bluźni przeciw Bogu. Daje się ponieść pysze, jest genialnym poetą.
- Widzimy go w finale wśród tłumu skazańców wywożonych na Sybir. Jego przyszłość jest nieznana.
Jacek Soplica – nietypowy bohater romantyczny
Jest bohaterem romantycznym, bo:
- przeżywa wielką, nieszczęśliwą miłość, która zmienia jego życie
- zabija Stolnika Horeszkę, podejrzany o zdradę (zły czyn na sumieniu)
- przeistacza się w patriotę – jako emisariusz przygotowuje powstanie na Litwie, co zresztą spowoduje jego rehabilitację
- działa w tajemnicy, przebraniu mnicha, spiskuje
Jest nietypowy, bo:
- nie jest poetą
- żeni się, ma syna
- działa realnie, wśród ludzi, nie w samotności, jest bohaterem skromnym
- nie próbuje dokonać samobójstwa
- znamy finał jego historii – umiera i wyznaje prawdę o sobie
Martyrologia Polaków w Dziadach części III, portret Polaków:
Gdzie szukać obrazów męczeństwa narodu?
- Słynna scena więzienna, czyli akt I scena I.
Do zapamiętania:- Więźniowie reprezentują portrety patriotów polskich uwięzionych za działalność na rzecz wolności ojczyzny. Postacie mają swoje rzeczywiste pierwowzory wśród przyjaciół Mickiewicza z Towarzystwa Filomatów. Dzieło zresztą do procesu filomatów nawiązuje.
- Sytuacja: Polska pod zaborami, carat dręczy naród; wywozi na Syberię, rusyfikuje, więzi i torturuje patriotów, szczególnie podła postać – senator Nowosilcow – namiestnik cara w Polsce. Właśnie przybywa do Wilna.
- Opowieść Jana Sobolewskiego, który obserwował wywózkę studentów na Syberię. To przejmująca opowieść o męce i szlachetności patriotów. Do świętych w polskiej tradycji należą cytaty: „Wywiedli Janczewskiego; – poznałem, oszpetniał,/ Sczerniał, schudł, ale jakoś dziwnie wyszlachetniał”.
- W scenie Wielkiej Improwizacji Konrad protestuje przeciw ciemiężeniu narodu, zarzucając Bogu bezduszność, omal nie nazywając go carem.
- W scenie V – słynnym Widzeniu księdza Piotra Polska ukazana jest jako Chrystus narodów.
- W scenie VII – Salonie warszawskim znów pojawiają się patrioci, (Niemojewski i Wysocki). Opowiadają straszną historię Cichowskiego – aresztowanego, zaginionego, męczonego i więzionego z dala od bliskich. Tortury – doprowadziły go do wyniszczenia i choroby, ale nie złamały, Cichowski nikogo nie zdradził. W tej scenie padają słynne słowa Wysockiego, niezbędne przy temacie o patriotyzmie:
Nasz naród jak lawa,
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi”.
- Scena VIII – wątek męczeństwa Rollisona i jego matki – kobieta wie, że katowano jej syna, i prosi o łaskę senatora Nowosilcowa. Senator pozornie obiecuje jej pomóc, faktycznie każe zabić jej syna.
Uwaga! Mamy w Dziadach do czynienia ze zbiorowymi portretami – to może okazać się bardzo ważne.
Portrety zbiorowe
Portret patriotów
Kto: Tomasz Zan, Żegota, Wysocki, Jan Sobolewski, Cichowski, Janczewski
Cechy:
- dumni, szlachetni
- upokarzani, torturowani
- pozbawieni praw
- solidarni, silni, wierni zasadom
- wierni religii, pobożni
- poświęcają ojczyźnie swoje życie i majątek
- przy ich ukazaniu działa efekt idealizacji – to cierpiące, szlachetne, dręczone ofiary
Portret zaborców
Kto: Senator, Nowosilcow, Doktor (wzorowany na Auguście Bécu, ojczymie Słowackiego), słudzy senatora: Pelikan, Bajkow
Cechy:
- okrutni, bezduszni, fałszywi, obłudni
- ukazani na wzór biblijnego Heroda
- pozbawieni skrupułów
- służalczy wobec zwierzchników
- chciwi, egoistyczni, tchórzliwi
- nieetyczni, nie szanują ludzi ani religii
Ważne sceny z lektur obowiązkowych
I. Dziady
Wielka Improwizacja
Dlaczego to ważne?
Bo to najsłynniejsza w polskiej literaturze scena buntu i patriotyzmu. To scena patriotyczna, filozoficzna i psychologiczna. Podejmuje temat poezji, miłości ojczyzny, portretuje bohatera romantycznego. To scena wielkich emocji i monolog najbardziej egzaltowanej postaci naszej literatury.
Jakie mogą być tematy?
- Koncepcja poezji i poety (w porównaniu choćby do wizji horacjańskiej).
- Portret wybitnej jednostki – Konrada, na czym polega jego tragizm, jakie emocje kolejno nim targają.
- Porównanie buntu przeciw Bogu Konrada z innym przykładem – np. Kasprowicza lub Leśmiana.
- Wizja Boga, jaką rysuje Konrad.
Co zapamiętać?
- Początek: „Samotność – cóż po ludziach, czym śpiewak dla ludzi”? Początkowa faza Wielkiej Improwizacji to skarga samotnego i nierozumianego poety. Konrad poświęca wiele refleksji roli geniuszu i poezji – podkreśla wyobcowanie, samotność, mówi o sobie jako o mistrzu. Tworzenie poezji jest tworzeniem nieśmiertelności – uprawnia więc poetę do nazwania siebie niemal bogiem. Konrad sytuuje się zatem na czele ukochanego narodu.
- Centrum tekstu: żądanie, by Bóg oddał mu swą władzę. Konrad chce użyć jej dla dobra ludu. Przeciw mądrości Boga stawia siłę miłości. Utożsamia się z ojczyzną.
- Kulminacja i koniec: zrozpaczony ciszą ze strony Boga Konrad wznosi się na wyżyny przekleństwa – ale carem nazywa Boga diabeł nie poeta. Konrad mdleje.
Terminy: monolog, prometeizm, mesjanizm, egzaltacja.
Cechy Konrada:
indywidualizm, samotność, alienacja, odwaga, duma, talent, poświęcenie, wrażliwość, bunt, wykroczenie ponad normy moralne.
Na czym polega tragizm bohatera?
Na zderzeniu ponurej rzeczywistości z jego wyobrażeniami. W najlepszej wierze chce równać się Bogu, a jest tylko człowiekiem o wielkiej wrażliwości. Tak naprawdę nie umie obliczyć szans i Bóg odpowie nie wielkiemu Konradowi lecz skromnemu księdzu.
Widzenie księdza Piotra
Dlaczego to ważne?
- To najważniejsza w polskiej literaturze scena profetyczna – czyli prorocka.
- est to też romantyczny wyraz postrzegania Polski jako mesjasza narodów, a zatem ważnej i słynnej koncepcji historiozoficznej.
- Portretuje też bohatera pokornego skontrastowanego wobec wybitnych indywidualistów.
Jakie mogą być tematy:
- Sylwetki bohaterów – kapłanów (porównanie księdza Piotra z Księdzem Robakiem).
- Koncepcja Polski jako Chrystusa narodów.
Co zapamiętać:
Ksiądz Piotr gorąco modli się za Konrada. Ma widzenie, które pozwala mu zobaczyć obecne i przyszłe losy Polski. Ukazuje się ona na wzór Chrystusa w cierniowej koronie, spętana i prowadzona przed sąd, potem dźwigająca krzyż. Inne narody: Gal – Piłat, Rakus – Austria, Borus – Prusy, Moskal przebijający bok Chrystusa. Naród kona i zmartwychwstaje. Wizjoner obserwuje tłumy wygnańców – ale też wyróżnia jednostkę o imieniu czterdzieści i cztery. To ma być zbawca narodu i ojczyzny.
Terminy: profetyzm, mesjanizm, wizyjność.
Portret księdza Piotra: skromność, wyjątkowość, patriotyzm, pobożność, empatia – współczucie wobec innych, Konrada, pani Rolisson.
Salon warszawski
Dlaczego to ważne:
To ważna scena literacka portretująca Polaków. Jest ciekawie skomponowana: w salonie przy stoliku siedzi towarzystwo dyskutujące o balach. Przy drzwiach stoją młodzi patrioci – podejmują zgoła inny temat – represji, ojczyzny, narodu. W tej scenie pojawia się słynna metafora lawy – narodu polskiego.
Jakie mogą być tematy:
- Porównaj wizję narodu przedstawioną w „Salonie warszawskim” i w „Grobie Agamemnona” Słowackiego.
- Jakie dwie postawy Polaków prezentuje scena?
- Losy polskich patriotów na przykładzie historii Cichowskiego.
Co zapamiętać?
Konkluzją sceny jest porównanie narodu polskiego do lawy – na zewnątrz, bezwartościowej, wewnątrz gorącej i cennej.
- Skorupa zewnętrzna – to warstwy rządzące – arystokraci, urzędnicy. Ci dyskutują o balach, o plotkach towarzyskich – jak na bolesną ironię – żałują, że Nowosilcow wyjechał z Warszawy, gdyż świetnie organizuje bale.
- Wnętrze – to młodzi patrioci, walczący z zaborcą, gorąco kochający kraj. Opowieść o losach Cichowskiego jest ważnym przykładem polskiej martyrologii – sylwetka szlachetnego i umęczonego patrioty, jego losy silnie kontrastują z tematyką poruszaną przy stoliku. Scena w ogóle zbudowana jest na prawach kontrastu – tak w treści, jak w organizacji przestrzeni i w słynnym cytacie o lawie. Warto zapamiętać podobieństwo ujęcia z wizją Słowackiego zawartą w Grobie Agamemnona – tam jest to metafora czerepu rubasznego jako warstwy rządzącej, prowadzącej kraj do zguby.
II. Pan Tadeusz
Księga I – wieczerza na zamku Horeszków – nauka Sędziego o grzeczności
Dlaczego to ważne?
Ta słynna scena, która może być punktem wyjścia do rozważań o obyczajach lub młodzieży.
Oba tematy bardzo maturalne.
Jakie mogą być tematy?
- Jakie obyczaje prezentuje scena wieczerzy na zamku – jakie znasz inne obyczaje szlacheckie pokazane w „Panu Tadeuszu”.
- Nauka, którą dał Sędzia młodym podczas wieczerzy.
- Dwa pokolenia w „Panu Tadeuszu”.
- Portret młodzieży szlacheckiej zawarty w całej epopei.
Co pamiętać?
Obyczaje są dla szlachty gwarancją utrwalenia dawnego świata i polskości. Są też wyrazem patriotyzmu i szacunku dla przodków.
- Do przedstawicieli młodzieży należy Tadeusz, Zosia, Hrabia.
- Seniorzy to Sędzia, Ksiądz Robak, Podkomorzy, Gerwazy.
Cytat do zapamiętania: „Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą”.
Przykłady obyczajów z innych fragmentów dzieła:
- gościnność staropolska,
- powrót ze spaceru w odpowiedniej kolejności,
- powitanie z Tadeuszem,
- opis polowania,
- strój szlachecki,
- tradycje stołu polskiego – opis śniadania i potraw,
- zaręczyny Zosi i Tadeusza.
Wymowa nauki Sędziego jest optymistyczna, zawiera pozytywny portret młodzieży i wspomnienie przeszłości, w którym wyśmiewa przenoszenie obcych obyczajów na grunt polski.
Księga III – rozmowa Tadeusza i Hrabiego o sztuce i pięknie krajobrazu
Dlaczego to ważne?
W Panu Tadeuszu opisy pejzażu polskiego są bardzo ważne – służą nie tylko malarskości dzieła czy opóźnianiu akcji, lecz są też wyrazem miłości ojczyzny i pretekstem do rozważań o sztuce.
Jakie mogą być tematy?
- Polemika na temat sztuki – jakie postawy prezentują Tadeusz i Hrabia.
- Opis krajobrazu jako wyraz patriotyzmu w „Panu Tadeuszu” – na przykładzie ww. sceny i innych znanych ci opisów w epopei.
- Niebo włoskie i polskie – porównaj opisy nieba z „Pana Tadeusza” lub w zestawieniu np. z wierszem Miłosza.
Co pamiętać?
- Mickiewicz przedkłada urodę polskiego krajobrazu nad pejzaże zagraniczne.
- Wyraża swoją tęsknotę za ojczyzną poprzez pełne sentymentu wspomnienie urody Litwy.
- Jego poglądy wyraża w dyskusji Tadeusz – umiłowanie ojczystego krajobrazu Telimena nazywa gustem soplicowskim.
- Prawem kontrastu do włoskiego nieba Tadeusz wypowiada słynny opis chmur – jeden z najbardziej plastycznych i dynamicznych w opisów polskiej literaturze.
Inne opisy w dziele:
- burzy,
- grzybów,
- lasów litewskich,
- krajobrazu przed burzą.
Księga X – spowiedź Jacka Soplicy
Dlaczego to ważne?
Kluczowa scena w całym utworze. Akurat tego fragmentu nie można przegapić.
Jakie mogą być tematy?
- Literackie spotkania wrogów (taki właśnie temat był).
- Słynne sceny śmierci w literaturze (np. porównaj ze sceną śmierci Rolanda).
- Spowiedź bohatera drogą do pojednania.
- Porównanie Jacka Soplicy i Andrzeja Kmicica.
Co pamiętać?
- Losy Jacka Soplicy (patrz notatka Jacek Soplica – to nietypowy bohater romantyczny).
- Najważniejsze punkty:
- nieszczęśliwa miłość do stolnikówny,
- popełniony za młodu zły czyn – zabójstwo Stolnika,
- pokuta,
- działanie w przebraniu i pod zmienionym nazwiskiem,
- rehabilitacja.
- Przemiana bohatera z dumnego szlachcica w skromnego patriotę.
- Okoliczności śmierci – cierpienie rannego, ujawnienie tajemnic, reakcja wroga – Klucznika, prośba o wybaczenie, obecność kapłana.
- Czym Kmicic różni się od Jacka Soplicy: miłości do Oleńki nie stoi nic na przeszkodzie poza charakterem Kmicica, jego przewinienia są innej rangi – hulaszczy tryb życia i przysięga złożona Radziwiłłowi to co innego niż zabójstwo. Działa jako Babinicz, ale walczy, nie spiskuje. Jego historia kończy się szczęśliwie.
Księga XII – koncert Jankiela
Dlaczego to ważne?
W Panu Tadeuszu jednym z ważnych tematów jest historia Polski. Pojawia się w kilku punktach – lecz najpełniej wyraża ją i opowiada muzyką Jankiel w swoim koncercie. Fragment może inspirować do ciekawego tematu.
Jakie mogą być tematy?
- Historia Polski i uczucia z nią związane, jakie wyraża Jankiel swoją grą.
- Muzyka w literaturze – przesłanie, które towarzyszy opisowi, porównaj z innymi utworami – np. Wierzyńskiego „Mochnacki” lub Miłosza „Walc”.
- Wydarzenia i postacie historyczne w „Panu Tadeuszu”.
Co pamiętać?
- Nastrój – koncert Jankiela to wzniosła chwila, zakończona Mazurkiem Dąbrowskiego i przemowa Jankiela do generała.
- Optymistyczna wymowa sceny – nadzieja związana z Napoleonem.
- Emocje towarzyszące koncertowi – muzyka podąża nastrojem za wymową historii.
Wydarzenia historyczne wymienione w koncercie:
- Konstytucja 3 maja,
- konfederacja targowicka,
- rzeź Pragi, powstanie Legionów Polskich we Włoszech.
Inne wydarzenia wspomniane w utworze:
- bitwy napoleońskie (Hohenlinden, Samosierra, Jena),
- odsiecz wiedeńska,
- przemarsz wojsk pod wodzą Dąbrowskiego przez Polskę (rok 1812).
Postacie:
- Kościuszko,
- Rejtan,
- Jan III Sobieski,
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/praca-domowa-jezyk-polski/udowodnij-ze-pana-tadeusza-adama-mickiewicza-mozna-okreslic-mianem-epopei-narodowej
Tematy z Mickiewicza
Temat może być oparty na przywołanym wierszu wieszcza lub na jednej z ważnych lektur: Panu Tadeuszu lub Dziadach. Warto znać dwa sztandarowe utwory – Odę do młodości i Romantyczność. Postaw na wiedzę o głównych bohaterach – Jacek Soplica z Pana Tadeusza i Konrad z Dziadów – jaki to typ, ich biografia. Toposy i motywy: program romantyzmu, miłość, patriotyzm, poezja, młodość.
Tematy pejzażowe – raczej mało prawdopodobne. Wyobraź sobie takie:
- Na podstawie tekstu ballady „Romantyczność” oraz znajomości epoki zaprezentuj podstawy ideologii romantycznej i argumenty romantyków w dyskusji z klasykami.
- Wizja i misja młodzieży i młodości zawarta w „Odzie do młodości” i scenie więziennej „Dziadów”.
- „Oda do młodości” jako manifest pokolenia.
- Jacek Soplica jako nietypowy bohater romantyczny.
- Jacek Soplica a Andrzej Kmicic – porównaj dwóch polskich bohaterów – patriotów, wykazując, że najważniejszą wartością dla nich była ojczyzna.
- Obraz Polaków w III części „Dziadów” – w porównaniu do wizji Słowackiego zawartej w „Grobie Agamemnona”.
- Obraz Rosjan w twórczości Mickiewicza – na przykładzie „Dziadów” i „Pana Tadeusza”. (Taki temat proponowano na próbnej maturze).
- Przemiany Gustawa-Konrada z „Dziadów” jako typowa biografia romantyka i dojrzewanie do spełnienia dziejowej misji.
- Romantyczna koncepcja poety jako przywódcy narodu. Zinterpretuj podany fragment, odwołując się do swojej wiedzy o Konradzie – bohaterze III części „Dziadów” Adama Mickiewicza.
- Wizja poezji i poety w świetle „Wielkiej Improwizacji”.
- Portret władcy – despoty na przykładzie „Widzenia Senatora” z III części „Dziadów”.
- Wizja miłości i kobiety zawarta w IV części „Dziadów”. (W porównaniu z utworem Karpińskiego taki temat proponowano na próbnej maturze rozszerzonej).
- Portret romantycznego kochanka na przykładzie Gustawa z IV części „Dziadów”.
- Obraz domu polskiego i pejzażu na podstawie przytoczonej „Księgi I” i znajomości całego „Pana Tadeusza”.
- Muzyka w literaturze – na przykładzie gry Jankiela na cymbałach i poloneza opisz rolę muzyki w utworze.
Zobacz: