OPIS PRZEDMIOTU
1. Zaczynasz od krótkiego przedstawienia przedmiotu:
- Co to za przedmiot.
- Gdzie się znajduje.
- Kto jest jego właścicielem.
2. Potem bierzesz pod uwagę wszystkie jego elementy:
- wielkość
duży, ogromny, gigantyczny, monstrualny, mały, mikroskopijny, nieduży, filigranowy, miniaturowy.
- kształt
podłużny, lancetowaty, wrzecionowaty, owalny, trójkątny, okrągły, jajowaty, płaski, wypukły, kanciasty, pękaty, wybrzuszony, prosty, długi, krótki, opływowy, owalny, kulisty, wąski.
- kolor
wszystkie nazwy barw, ich odcienie: wyblakły, pożółkły oraz przymiotniki: ciemny, jasny, jaskrawy, przygaszony, stonowany, pastelowy.
- budowę
(jeśli jest to przedmiot składający się z kilku części, możesz opisać każdą z osobna)
- materiał, z którego jest wykonany
gładki, chropowaty, szorstki, miękki, twardy, skórzany, metalowy, drewniany, plastikowy, gliniany, o ostrych/łagodnych krawędziach.
Na końcu:
- Opisujesz cechy szczególne przedmiotu.
- Wyrażasz własną opinię na temat opisywanej rzeczy.
OPIS PEJZAŻU, KRAJOBRAZU
Dużo od niego zależy. Może ubarwić twoje opowiadanie, odzwierciedlić przeżycia wewnętrzne, wprowadzić w odpowiedni nastrój.
Jakie elementy krajobrazu wyróżnić?
- Typ krajobrazu (górski, nadmorski, nadrzeczny, wiejski, miejski).
- Realia geograficzne (położenie, kraj).
- Ukształtowanie powierzchni (nizinny, wyżynny, wysokogórski, pagórkowaty).
- Występowanie roślinności (las, bór, puszcza, krzewy, łąka, drzewa liściaste/ iglaste, czasem nazwy gatunkowe – świerzop, dzięcielina).
- Pogodę, która wpływa na nasze widzenie pejzażu (zwróćcie uwagę na literackie i malarskie pejzaże burzy, śnieżycy, mgły, sztormu, a także opisy przyrody w czasie pięknej pogody, spiekoty, skwaru, upału).
- Porę roku (to samo miejsce może zupełnie inaczej wyglądać zimą, wiosną, latem i jesienią).
- Porę dnia (zwróćcie uwagę np. na cykl Krzak dzikiej róży – przyroda tatrzańska zupełnie inaczej wygląda o poranku, inaczej w południe, a zupełnie inaczej wieczorem).
- Niecodzienne zjawiska (tęcza, babie lato, spotkanie niezwykłej rośliny, interesującego zwierzęcia, przyloty/odloty ptaków, np. klucz żurawi).
Jak wyrażać swoje opinie o przyrodzie?
- Krajobraz był zbyt jednolity/jednostajny.
- Krajobraz urzekł mnie swoją /zmiennością /niepowtarzalnością /barwnością.
- Nie podzielałem zachwytu innych nad tymi paroma pagórkami.
- Widok górskich szczytów zrobił na mnie ogromne wrażenie.
- Z wrażenia (i siły wiatru) zatkało mi dech w piersiach.
- Urzekła mnie ta przepiękna panorama.
- Miejsce było tak zdeptane, że nie mogłem tam dłużej wytrzymać.
- Po liczbie turystów można było wywnioskować, że miejsce to nie tylko mnie zachwycało.
- Mógłbym wracać tam co roku, by razem z innymi zachwycać się tym czarującym malowniczym/cudownym pejzażem.
- Znudziły mnie już zachwyty nad tą polskością ziem nadwiślańskich.
- Niskie, bielone domki położone pośród wierzb i lip – to u każdego Polaka wywołuje wzruszenie.
- Las, las i las – nie potrafiłem dostrzec nic zachwycającego w łudząco podobnych do siebie zbiorowiskach drzew.
- Buki, dęby, jodły, sosny, drzewa liściaste i iglaste, młode i wiekowe, niskie i sięgające chmur – co za bogactwo naszych lasów!
- Co drzewo, to kapliczka albo krzyż – czy nawet w lesie nie można uwolnić się od śladów historii?!
- Szkoda, że drzewa nie potrafią mówić! Ile intrygujących tajemnic, nierozwikłanych zagadek mogłyby wyszeptać!
- Nie znoszę przyrody o zachodzie słońca – wygląda wtedy jak pejzaż z kiczowatej pocztówki.
- Uwielbiam oglądać przyrodę o zachodzie słońca – budzą się wtedy we mnie przeróżne pytania/refleksje.
- Spacery po takich miejscach mnie męczą/nudzą/niecierpliwią/denerwują/wzbudzają moją niechęć do przyrody.
- W takich miejscach najlepiej wypoczywam – mimo zmęczenia fizycznego do codziennych obowiązków wracam zupełnie zrelaksowany.
Uwaga!
W opisie krajobrazu poetyckiego nie wyrażasz swojej opinii na temat pejzażu – opisujesz przyrodę taką, jaka jest przedstawiona w utworze (swój komentarz możesz ujawnić np. w zakończeniu pracy). I pamiętaj, że osobą mówiącą w wierszu jest podmiot liryczny (wcale nie zawsze autor!).
Jakie pejzaże możesz opisywać?
- Literackie (koniecznie zwróć uwagę na opisy przyrody w Panu Tadeuszu, Dziadach, balladach Mickiewicza oraz w Chłopach Reymonta).
- Poetyckie (liryczne) np. w:
- utworach Horacego, Jana Kochanowskiego,
- wierszach Wysokie drzewa, Deszcz jesienny Leopolda Staffa,
- W malinowym chruśniaku Bolesława Leśmiana,
- Strofach o późnym lecie Juliana Tuwima,
- Wyprawie do lasu Czesława Miłosza,
- wierszach Zima zakopiańska, Pocztówka z Neapolu Kazimierza Wierzyńskiego,
- wierszach Józefa Czechowicza,
- utworach Jerzego Harasymowicza, Edwarda Stachury.
- Malarskie (tu wybór może być ogromny).
- Muzyczne (np. w Czterech porach roku Antonio Vivaldiego).
- Utrwalone na zdjęciach.
Opinię podmiotu lirycznego wyrazisz słowami:
- Podmiot liryczny opisuje/ ukazuje/ przedstawia…
- Dzięki podmiotowi lirycznemu łatwo ujrzeć w wyobraźni ten pejzaż.
- Podmiot liryczny dosłownie wymalował słowami ten obraz.
- Wizja podmiotu lirycznego jest bardzo wymowna i plastyczna.
- Piękno przyrody doskonale trafia w gusta podmiotu lirycznego.
A swoją opinię wyrazisz słowami:
- Razem z podmiotem lirycznym można żeglować po stepach akermańskich.
- Czułem się tak, jakbym przebywał w tym miejscu…
- Dzięki środkom stylistycznym zobaczyłem, jak pięknych słów można użyć, mówiąc o przyrodzie.
- Udzielił mi się nastrój podmiotu lirycznego pełnego zachwytu nad Boskim dziełem stworzenia.
- Po przeczytaniu wiersza postanowiłem pojechać w to miejsce.
OPIS DZIEŁA SZTUKI
Nic trudnego, jeśli tylko wiesz, jak i na co patrzeć! Na co zwrócić uwagę, a o czym tylko wspomnieć.
To czasem bardzo trudne. Można zagubić się w gąszczu szczegółów albo dostrzec ich za mało. Dlatego zawsze przed rozpoczęciem opisu dzieła sztuki przygotuj plan, według którego łatwiej będzie napisać wypracowanie.
Co w planie?
- Nazwij dzieło sztuki, autora i określ technikę wykonania dzieła (obraz, rzeźba, grafika, rysunek, plakat, zdjęcie/fotografia, akwarela, obraz olejny).
- Rozbierz obraz (rysunek, zdjęcie) na elementy pierwsze, czyli na… plany.
Wypisz, co widzisz:- na pierwszym planie,
- na drugim planie,
- na dalszym planie,
- w tle,
- w prawym górnym rogu.
Z poszczególnych planów wybierz najważniejsze elementy – podkreśl je, by później opisać w pierwszej kolejności.
Przykład:
Jan Matejko Zawieszenie dzwonu Zygmunta na wieży katedry w roku 1521 w Krakowie
W głębi:
- z lewej strony: otoczenie królewskie, damy dworu, jeszcze dalej mieszczanie, tłum gapiów
- w tle – błękitne niebo z kłębiastymi białymi chmurami
Na pierwszym planie:
- z lewej strony – dostojnicy królewscy, z dumą i przejęciem przyglądający się ceremonii zawieszenia dzwonu, paź z psami
Na drugim planie:
- w centrum, pod czerwono-złotym baldachimem, para królewska: poważny Zygmunt I Stary, na którego polecenie został odlany ten największy dzwon w Polsce, Bona Sforza z zapatrzonymi dziećmi, u jej stóp, z lewej strony króla, Stańczyk
- na nieco dalszym planie biskup Jan Chojeński dokonujący poświęcenia dzwonu, w otoczeniu duchowieństwa
Na pierwszym planie:
- z prawej strony – robotnicy ciągnący grube liny, do których przywiązany jest dzwon, usiłujący wciągnąć go na górę
- blisko robotników, w czarnych strojach, Bartolomeo Berrecci (włoski architekt i rzeźbiarz nadworny króla, kierował przebudowa zamku na Wawelu) i Valentin Bakfark z lutnią (lutnista i kompozytor dworski)
- dokładnie w prawym rogu fragment potężnego dzwonu odlanego z luf zdobytych armat
Zwróć uwagę:
-
- na kontrasty na obrazie (miejsca jasne, ciemne, układ światła i cieni);
- na barwy – zrób sobie listę barw, które dominują na obrazie.
- Określ nastrój, jaki wywołuje dzieło
- pogodny/radosny/ciepły czy ponury/przygnębiający/chłodny,
- uroczysty/podniosły czy zwykły/codzienny).
- Jeśli czujesz się na siłach, spróbuj określić epokę i styl, do którego pasuje dzieło (dzieło klasycystyczne, rokokowe, impresjonizm, abstrakcjonizm, symbolizm).
- Określ temat obrazu – zwróć uwagę, na ile tytuł wiąże się z tematem.
- Uwzględnij inne rodzaje opisów w zależności od tematu
- opis pejzażu, jeśli na obrazie widać przyrodę,
- opis przedmiotu, jeśli jest to przedstawienie martwej natury,
- opis postaci, jeśli obraz przedstawia ludzi itd.
- Wyraź swoją opinię o dziele sztuki – jakie wrażenie na tobie robi, z czym ci się kojarzy, czy lubisz ten rodzaj sztuki.kontrasty na obrazie (miejsca jasne, ciemne, układ światła i cieni) oraz na barwy – zrób sobie listę barw, które dominują na obrazie.
OPIS SYTUACJI
Opis sytuacji to inaczej opis dynamiczny – informuje o zdarzeniu, które rozegrało się w określonym miejscu i czasie. Ta forma wymaga zastosowania wyrazów oznaczających ruch, działanie, a także słownictwa oznaczającego stosunki przestrzenne i czasowe: czasowników, równoważników zdań, zdań wykrzyknikowych.
Opis zdarzenia, głównego wątku (opis dynamiczny)
- Dynamika, ruch, następstwo czasu.
- Czasowniki wyrażające ruch. Aby zwiększyć dynamikę – zdania krótkie, składające się z samych czasowników albo wypowiedzenia bezokolicznikowe.
Opis tła zdarzenia (scenerii) i sytuacji epizodycznych (opis statyczny)
- Statyczność, przestrzenność, brak następstwa czasu.
- Dużo: przymiotników, rzeczowników, wyrazów nazywających stosunki przestrzenne, opisujących wszystko, co dzieje się dookoła.
Przykład: krótki opis upadku Ikara
Zwróć uwagę tylko na to, co dotyczy głównego zdarzenia: lotu i upadku chłopca.
Leci. Wzbija się ku słońcu. Nie ogląda się za lecącym niżej ojcem. Wznosi się wyżej i wyżej. Nagle chwieje się. Traci równowagę. Spada. Po chwili znika pod lustrem wody.
Zwróć uwagę na wszystko, co dzieje się dookoła: zachowanie innych osób (np. na obrazie Breughla), zachowanie ojca, barwy (słońca, morza), światło, pogodę, porę dnia, roku.
Piękny, słoneczny dzień. Słońce w zenicie kąpie się w połyskującej w dole morskiej wodzie. Dookoła spokój. Chłop orze ziemię, rybak zarzuca sieci. Mało kto zauważa, co dzieje się wysoko, ponad chmurami. Tylko krzyk ojca przełamuje ciszę, ale tam, w dole, i tak nikt go nie słyszy. Nikt nie ruszy na pomoc tonącemu chłopcu.
Jakie sytuacje możesz opisywać?
- Sytuację w klasie podczas klasówki, egzaminu, imprezy klasowej.
- Akcję strażacką lub policyjną, której byłeś świadkiem lub którą oglądałeś na filmie.
- Zachowanie kolegów oglądających koncert grupy rockowej.
- Zachowanie kibiców sportowych.
- Burzę lub inne zjawisko atmosferyczne (opis sytuacji + opis przeżyć wewnętrznych).
- Sytuację przedstawioną w dziele sztuki (np. obrazie Upadek Ikara lub innym).
- Sytuację nakreśloną we fragmencie tekstu literackiego.
Sformułowania przydatne przy opisie
Na wstępie
- Przed nami obraz…, Oto dzieło…, Spoglądamy na pracę…
- Artysta ukazał…, Malarz przedstawił…, Artysta namalował…
O tematyce, rodzaju dzieła
- Akt, pejzaż, portret, autoportret
- Malarstwo historyczne, scena rodzajowa, sceny batalistyczne
- Motywy mitologiczne, sceny biblijne
- Malarstwo abstrakcyjne
O relacjach przestrzennych
- Na pierwszym planie
- Na drugim planie, na dalszym planie, w tle
- Poniżej, powyżej, z boku
- Po lewej stronie obrazu, jeszcze niżej z prawej
O kolorystyce
- Dominują jasne, pastelowe barwy
- Zamglone kolory
- Czyste, żywe barwy
- Jaskrawe, ostre kolory
O nastroju, wrażeniu
- Nastrój grozy, przerażenia, groźny pejzaż
- Aura tajemniczości
- Nastrój optymizmu, wrażenie lekkości, pogodny nastrój
- Dzieło kojące
- Malarz porywa nas
- Dzieło budzi niepokój
- Skłania do refleksji
Jak mo¿na wzbogaciæ opis
- Cytatami z wypowiedzi historyków sztuki
- Wypowiedzią artysty (jeśli nią dysponujemy)
- Cytatem z piosenki, wiersza (jeśli o jakimś dziele powstały takie utwory)
- Odniesieniem do innych obrazów malarza, jego techniki
- Nawiązaniem do innych realizacji tematu w sztuce (jak to malowali inni artyści…)
- Nową zaskakującą interpretacją dzieła
OPIS PRZEŻYĆ WEWNĘTRZNYCH
Co może zawierać opis przeżyć wewnętrznych?
- Przyczyny przeżyć.
- Uczucia towarzyszące przeżyciom.
- Charakterystykę przejawów zewnętrznych:
- zmiany w wyglądzie,
- zmiany w zachowaniu się.
- Charakterystykę stanów psychicznych.
Po czym poznać czyjeś uczucia?
Po mimice, wyrazie twarzy
- Na jej twarzy malował się…
- Jego mimika wyrażała…
- Twarz Skawińskiego promieniała.
- Zgaszona twarz oddawała jej cierpienie.
- Ze zdenerwowania aż przygryzł wargę.
Po spojrzeniu
- Mówiły za niego oczy.
- Patrzył oczyma pełnymi blasku.
- Ledwie powstrzymywała migoczące w jej oczach łzy.
- Podkrążone oczy zdradzały jej zmęczenie.
- Mglisty uśmiech wyrażał jego nadzieję.
Po gestach
- Podbiegłem, gdy szeroko otworzyła ramiona.
- Wzruszył lekceważąco ramionami.
- Poruszał nerwowo palcami.
- Drżały mu nogi.
- Odsunął się od reszty grupy.
Po sile i barwie głosu
- Podniesiony głos zdradzał jego oburzenie.
- Przyciszony ton potęgował jej smutek.
- W czasie odpowiedzi zawsze się jąkał.
- Odezwał się nieśmiało.
- Krzyknął na cały głos.
Przykłady:
GŁOWA
- Stracił głowę.
- Włosy stanęły mu dęba ze strachu.
TWARZ
- Oblał się rumieńcem ze wstydu.
- Zmarszczył czoło.
- Podniósł brwi.
OCZY
- Oczy stanęły mu w słup.
- Zrobił wielkie oczy.
- Wytrzeszczył oczy ze zdumienia.
NOS
- Miał muchy w nosie.
- Zmarszczył nos.
USTA (GRYMAS)
- Przygryzł wargi.
- Zgrzytał zębami ze złości.
SERCE
- Serce w nim zamarło.
- Serce podeszło mu do gardła.
- Kamień spadł mu z serca.
- Serce waliło mu jak młotem.
- Serce mu się kraje.
- Zmiękło mu serce.
- Jest mu ciężko na sercu.
- Coś go chwyciło za serce.
- Ma gołębie serce.
ŻYŁY
- Strach zmroził mu krew w żyłach.
- Ktoś napsuł mu krwi.
RAMIONA
- Miał duszę na ramieniu.
- Skrzydła wyrosły mu u ramion.
- Wzruszył ramionami.
RĘCE
- Ręce trzęsły mu się ze strachu.
- Przebierał nerwowo palcami.
- Zacisnął pięści.
NOGI
- Nogi wrosły mu w ziemię.
- Grunt zaczął usuwać mu się spod nóg.
- Ze strachu wziął nogi za pas.
Niełatwo pisać o uczuciach. Ale umiejętności opisania przeżyć wewnętrznych wymaga się od Was w szkole i na egzaminie.
- wpadłem w…
- złość
- panikę
- gniew
- rozpacz
- zachwyt
- wzbudza we mnie…
- nadzieję
- tęsknotę
- radość
- zadowolenie
- wstąpiła we mnie…
- nadzieja
- otucha
- rozpierała mnie…
- radość
- energia
- duma
- szczęście
- naszła mnie…
- tęsknota
- chandra
- nuda
- zżerała mnie…
- złość
- zazdrość
- popadłem w…
- przygnębienie
- zobojętnienie
- melancholię
- depresję
- rozpacz
- pogrążyłem się w…
- zadumie
- zamyśleniu
- wprawił mnie w…
- zdumienie
- osłupienie
- dobry/zły nastrój
- ktoś (coś) budzi wywołuje rodzi…
- radość
- złość
- entuzjazm
- ogarnia mnie dręczy nęka…
- smutek
- melancholia
- przygnębienie
- lęk
- rozczarowanie
- radość
- panika
- tęsknota
- wybuchnąłem…
- złością
- gniewem
- doznałem…
- rozczarowania
- przykrości
- przezwyciężałem/ opanowałem/ tłumiłem/ hamowałem w sobie…
- strach
- niepokój
- gniew
- okazuję komuś…
- zazdrość
- podziw
- dzielę się z kimś…
- radością
- niepokojem
- strachem
- budził się we mnie odczuwałem…
- smutek
- rozrzewnienie
- strach
- złość
- narastał/ła we mnie…
- lęk
- tęsknota
- radość
- zachowywał się…
- dziwnie
- przerażająco
- grubiańsko
- przeżywałem…
- rozterki
- niepokoje
O ukrywaniu uczuć
- Starałem się przezwyciężyć…
- Potrafiłem zamaskować swoje prawdziwe uczucia.
- Udało mi się ukryć prawdziwy nastrój.
- Potrafiłem doskonale maskować swoje uczucia.
- Nie umiałem kryć swych uczuć.
Przezwyciężyłem swoje uczucia
- opanowałem strach
- pokonałem lęk
- pohamowałem wzruszenie
- przezwyciężyłem niepokój
- udało mi się stłumić gniew
- pozbyłem się zazdrości
- wydobyłem się z depresji
- wróciłem do równowagi psychicznej
- otrząsnąłem się ze złych wspomnień
- poczułem się jak nowo narodzony
- obudziła się we mnie iskierka nadziei
- odetchnąłem z ulgą
- przeżyłem coś, czego się nie zapomina
- było to przeżycie, którego się nie zapomina
- do dziś wspominam to przeżycie
Jakie uczucia można opisywać?
- Uczucia, których doznałeś w czasie jakiejś przygody.
- Uczucia, których doznałeś, obcując z dziełem sztuki, utworem muzycznym, spektaklem, filmem.
- Uczucia, których doznają uczestnicy imprez kulturalnych (np. w czasie koncertu), sportowych (np. w czasie meczu, rajdu, skoków narciarskich).
- Nastrój wywołany przez zmieniające się pory roku, pogodę, zjawiska przyrody (deszcz, burza, wschody i zachody słońca).
- Uczucia łączące kochających się ludzi (np. zakochaną parę, matkę z dzieckiem).
- Uczucia bohaterów literackich (np. Romea i Julii).
- Uczucia wywołane przez miłe lub przykre wydarzenia w twoim życiu.
Kiedy używać wykrzyknień?
Na pewno nie w każdym opisie przeżyć wewnętrznych. Ale możesz ich używać np. w opowiadaniu z elementami opisu uczuć.
Przykłady wykrzyknień:
- Ojej!
- Och!
- To straszne! (niesamowite, niewiarygodne)
- Jak pięknie! (fantastycznie, cudownie, uroczo)
Zobacz:
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/praca-domowa-jezyk-polski/czlowiek-ktorego-podziwiam-opis-postaci
Opisz dworek szlachecki na przykładzie Soplicowa z Pana Tadeusza.