Strona Główna
What kind of friends should you look for? Choose A, B or C and find out! 1. You find a wallet (portfel) with documents inside. A. I call the person and tell him/her about the wallet. B. I take what’s inside and throw the wallet away. C. I go to the flat of the owner to give it back. 2. Your parents organize a party but you are very tired. A. I keep smiling. They should
Different things happen to people. One day you may have to prepare a big party for 100 people! Would you manage it? Would you be successful or would the whole thing be a fiasco? Answering the questions below you may check your organising skills. Good luck! 1. You are expecting guests in five minutes but you realise you have nothing to drink. a. I go to the shop. They will wait. b. I wait
Choose your favourite fruit! Then check who you are and what you should do for a living… Wybierz swój ulubiony owoc! Później sprawdź, jaki jesteś i jak powinieneś zarabiać na życie… CHERRY Character: You are a very romantic person. You consider that you can offer a lot to other people but they don’t agree. Job: You will be happy with any job but there’s only one condition: people must like using you. Charakter: Jesteś
Can you safe money …or maybe you spend everything to the last penny and then you regret being so stupid? 1. It’s your best friend’s birthday… a. I buy a big, expensive present. b. I give him/ her a small gift or a card. c. I buy nothing, just say „happy birthday”. 2. It’s your birthday… a. I give a big party. b. I invite a few friends for a supper. c. I just wait for somebody to invite me. 3. Let’s
1. Mistrzem Jana Kochanowskiego był: a) Homer b) Wergiliusz c) Arystoteles d) Horacy 1. Odpowiedź a) Komentarz Oczywiście mistrzem Jana z Czarnolasu był Horacy. Kochanowski nie tylko zaadaptował na polski grunt gatunek pieśni i parafrazował niektóre utwory Horacego, ale też był spadkobiercą jego poglądów na życie, będących swoistym połączeniem stoicyzmu, epikureizmu i zwyczajnej mądrości życiowej wypływającej z doświadczenia życiowego. 2. Carmina to po łacinie: a) poematy prozą b) treny c)
Pytanie o drogę Zapytaj, gdzie jest ulica Marszałkowska i czy to jest daleko. A: Excuse me. Can you tell me where Marszałkowska Street is? B: Take the third on the left and then ask again. A: Is it far? B: No, it’s only about ten minutes walk. A: Thank you. B: That’s OK. Zapytaj, jak dojść na Dworzec Centralny i czy masz tam pojechać autobusem. A: Excuse me, I want to get to the
Był czas. że proza Marka Hłaski nie miała wstępu do szkół, a oczywiście była czytana i wielbiona przez młodych czytelników. Pewnie, że nic nie wpływa tak dobrze na poczytność jak zakaz czytania, posmak buntu… Ale nie tylko to. Mit samej postaci – tułacza, buntownika, być może samobójcy – niepokornego Marka Hłaski, dodaje rumieńców lekturze, która zresztą – bogata w akcję, wartka, nie jest nużąca. Ba – bywa sensacyjna. Ale i
Wstęp – nawiązanie do siebie Jestem wielbicielem mitologii. Zachwyca mnie jej baśniowość… Jako człowiek XXI stulecia z trudem przenoszę się w obszar myślenia mitycznego… Jestem wiernym czytelnikiem literatury science fiction. I oto w mitach i literaturze greckiej znajduję podobny typ autorskiej wyobraźni! Wisława Szymborska zawsze wydawała mi się poetką, która uprawia lirykę refleksyjną i intelektualną, raczej chłodną, choć czasem podszytą ciepłym humorem. Wydawało mi się, że głównym tematem jej twórczości jest cel i sens ludzkiej egzystencji, ukazanie
Między nami dziewczynami! Myśl dnia: Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie, dlatego najwięcej przyjaźni zawieramy w szkole! Gdzie jest twoja przyjaciółka? Nie widziałaś jej od dwóch tygodni? Nie wiesz czy pogodziła się z matką i czy wreszcie kupiła ten przebojowy płaszcz? Dlaczego nie wiesz? Bo własne sprawy i chłopak zajęły ci cały czas? Efekt będzie taki, że stracisz i chłopaka i przyjaciółkę Natychmiast trzeba to odrobić. Bo: Dziewczyny muszą mieć
Najważniejsza cecha medytacji? Prostota! Techniki medytacyjne powinny być proste, łatwe do zapamiętania, a przy tym bezpieczne, praktyczne. Te, które Ci się spodobają, stosuj. O tych, które Ci nie będą pasowały – zapomnij! Nic prostszego. Medytacja przy muzyce Usiądź sobie gdzieś, gdzie nikt Ci nie będzie przeszkadzał. Zamknij oczy i posłuchaj ulubionej muzyki, najlepiej klasycznej. Pozwól myślom płynąć całkowicie swobodnie. Nie próbuj nad nimi panować, ani nimi kierować. Zwyczajnie słuchaj muzyki
Na początek krótki test: rozpoznaj swój typ pisania i zobacz, jak nad nim pracować. Prezentujemy pięć fragmentów prac na ten sam temat. Pięć fragmentów – a tym samym pięć sposobów pisania. W którym rozpoznajesz swój styl? Pamiętaj, że te typy pisania występują często w postaci mieszanej, na przykład „gaduła” łączy się z „naukowcem”, a „ścisłowiec” z „kronikarzem”. Każdy z podanych sposobów pisania ma jednak swoje plusy i minusy (koniecznie to przeanalizuj!). Temat:
Gdy idziesz na koncert, do teatru, sięgasz po powieść – nie myślisz, jakie konkretnie korzyści wynikną dla Ciebie z tych działań. I bardzo dobrze. Ale gdy przygotowujesz się do egzaminów, Twoje działania muszą być bardzo precyzyjnie ukierunkowane… Informacje wywiadowcze Zaczyna się okres najintensywniejszych egzaminacyjnych przygotowań. Nie popełniaj błędów swoich kolegów i nie przygotowuj się do egzaminów „w ciemno”. Musisz zgromadzić informacje dotyczące: Formy egzaminu – czym więcej wiesz o tym, jak egzamin
Żelazny schemat postępowania: analizuję temat, szukam w temacie czasownika, konstruuję treściwy wstęp, stosując się do polecenia tematu, analizuję tekst, odwołuję się do całej wiedzy o lekturze, przywołuję konteksty, komponuję wszystko spójnie, nie piszę o sobie, wieńczę pracę podsumowującym zakończeniem. Żelazna zasada Sprawdź, co każe czasownik w temacie. Porównaj fragmenty – szukaj podobieństw i różnic. Zaprezentuj sceny – szukasz potrzebnych scen i opisujesz je. Wskaż cechy – wypisujesz kolejne cechy wyczytane z tekstu. Przedstaw obraz społeczeństwa –
Wstęp wypracowania – pytanie Zaczynamy pracę od postawienia pytania, które jest podstawą dalszych rozważań.– Właściwie na czym polega filozofia życiowa bohatera tej powieści? – Czy istnieje skuteczna recepta na życie? Starożytni twierdzili, że tak. – W jaki sposób klasycy odrodzenia definiowali cnotę – czym właściwie dla nich była? – Czy deformacja świata w literaturze ma jakiś sens poza próbą eksperymentowania? – Czy pomysły awangardowe nie są jakimś dziwactwem znudzonych tradycją
Conditionals charakteryzują się tym, że zawierają przyczynę, która wyrażona jest w zdaniu zaczynającym się od if (czasem także when, unless) i skutek. Zdanie z if niekoniecznie musi być na pierwszym miejscu, np.: If the weather is nice, we will go on a trip można równie dobrze zamienić na We will go on a trip if the weather is nice. W języku angielskim występuje pięć typów Conditionals. Najbardziej znane są
1. Daniela Naborowskiego nazywamy poetą metafizycznym. “Znaki rozpoznawcze” poetów metafizycznych (charakterystyczne cechy ich twórczości) to: a) trudne metafory, zaskakujący sposób obrazowania, erudycja, łączenie najbardziej odległych sfer doświadczenia, np. miłości z geometrią b) rubaszny język, cięty dowcip, upodobanie do obsceniczności c) hiperbolizacja, patos, porównania homeryckie 1. Odpowiedź: a) Komentarz: To oczywiście cechy poezji metafizycznej “w pigułce” – można by o niej powiedzieć o wiele więcej. Znakomitym tłumaczem tego typu poezji jest
Jeśli masz sprecyzowane zainteresowania i od lat niezmiennie marzysz o jednym kierunku studiów – prawdziwy z Ciebie szczęściarz. Ale jeśli wciąż nie możesz się zdecydować, co chcesz robić w przyszłości… nasz test może Ci w tej decyzji pomóc. 1. Co zrobisz, jeśli nie dostaniesz się na studia? ♠ Będę studiować na uczelni prywatnej ♣ Będę zdawać sto razy na ten sam wydział ♥ Załamię się i nikomu nie powiem ♦
Sztuka cytowania W przypadku testów sprawdzających rozumienie czytanego tekstu sprawa jest jasna: trzeba odpowiadać własnymi słowami, chyba że polecenie wyraźnie każe coś zacytować. A co w przypadku wypracowania? Przytaczać fragmenty analizowanego tekstu czy tylko wyciągać wnioski? Odpowiedź jest prosta: lepiej przytaczać. Należy to jednak robić mądrze. Liczne zalety cytowania Czemu służy przytaczanie cudzych słów? To zabieg bardzo pożyteczny z co najmniej kilku powodów: Cytaty są potwierdzeniem wyciąganych przez nas wniosków. W ten sposób wiążemy
Schyłek wieku w poezji i prozie twórców współczesnych. (na kanwie wiersza Szymborskiej – Schyłek wieku) 1. „Panta rei” – wszystko płynie (Heraklit z Efezu). Czas przemija, posuwają się wskazówki zegara, codziennie zrywamy kolejną kartkę z kalendarza. Budzimy się i zasypiamy, kochamy i nienawidzimy. Obserwujemy przebiegających koło nas ludzi, przepływające chmury na niebie. Nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak szybko przybywa nam lat i kiedy z naiwnych, roześmianych nastolatków przeistaczamy się
TEMAT „Władza odczłowiecza ludzi” (Bias Priene). Zacytowane słowa greckiego mędrca uczyń mottem rozważań na temat władzy i jej wpływu na postępowanie i osobowość człowieka. Odnieś się do wybranych utworów literackich. Przepis 1: wyjaśnienie problemu (motywu, hasła), który pojawia się w temacie Możesz pokusić się o własne interpretacje zagadnienia (wyjaśnić, jak rozumiesz tolerancję, cywilizację, władzę) albo skorzystać z definicji zawartej w encyklopedii czy Słowniku języka polskiego i skonfrontować ją z potocznym rozumieniem danego słowa. Uwaga jednak! Nie chodzi tu