Jakie mogą brzmieć tematy o bohaterach literackich?
- „O ludziach rozsądnych i ludziach szalonych”. Tytuł artykułu Adama Mickiewicza uczyń mottem swojej wypowiedzi o bohaterach literackich okresu oświecenia i romantyzmu.
- W kręgu sympatii i niechęci. Które postaci literackie budzą Twoją aprobatę, a które oceniasz negatywnie?
- Trudne zwycięstwa, gorzkie klęski – drogi życiowe wybranych bohaterów literackich.
- „Wstrząsające wydarzenia życiowe odkrywają w ludziach prawdziwe osobowości, rodzą nowe postawy”. (Jan Józef Szczepański). Rozwiń myśl na przykładzie losów dwóch lub trzech bohaterów literackich (filmowych). Pracy nadaj formę rozprawki z elementami charakterystyki.
- „Aby istnieć, człowiek musi się buntować” (A. Camus). Zastanów się nad źródłami i sensem buntu wybranych bohaterów literackich, oceń ich postawy.
- Dowodzi się, że data urodzenia w olbrzymim stopniu determinuje los człowieka. Zinterpretuj sąd, odwołując się do sytuacji i postaw bohaterów literackich dwóch – trzech wybranych epok.
- Trudne zwycięstwa, gorzkie klęski – drogi życiowe wybranych bohaterów literackich.
- W literaturze polskiej i obcej możesz odnaleźć różne postawy życiowe. Zaprezentuj te, które mógłby zaakceptować dzisiaj młody człowiek.
- Postawy bohaterów dawnych to – dla Twojego pokolenia – przebrzmiałe słowa, temat do dyskusji, wzory zachowań … Odpowiedź uzasadnij.
- „Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszą…” (Liebert) Odnieś powyższą myśl do bohaterów literackich, wybierających łatwe bądź trudne drogi życiowe.
- Życie, podobnie jak proces, można wygrać lub przegrać – literackie kreacje ucieleśniające te możliwości (przynajmniej po jednym przykładzie).
- Być albo mieć to alternatywa, przed którą staje każdy człowiek. Scharakteryzuj bohaterów literackich, którzy realizowali powyżej przedstawione modele życia.
- Don Kichot na polskich drogach, czyli literackie portrety idealistów i marzycieli.
- Wygrali czy przegrali życie? Rozważania na temat postaw moralnych wybranych bohaterów różnych epok literackich.
- Żyć życiem innym niż większość… Twoje rozważania o wybranych bohaterach literackich idących własną drogą.
- „Obmyślam świat, wydanie drugie, poprawione …” (W. Szymborska) Bohaterowie utworów nie tylko współczesnych, z którymi bez wahania podjąłbyś wyzwanie przebudowy świata.
Konteksty tematów
Różne są konteksty tematów, w których występują, czy też mają być rozpatrywani. Można wyszczególnić następujące:
- Ocena czytelnika-maturzysty.
Z reguły mamy własne sympatie i antypatie wśród postaci literackich. Przygotowując taki temat, jak się wydaje, łatwo zastosować logiczny schemat: lista osób + argumentacja za i przeciw.
- Wybory i postawy moralne bohaterów.
To chyba ujęcie najpopularniejsze! W tym przypadku trzeba czegoś więcej niż tylko własna ocena: trzeba przedstawić, omówić trud wyboru, czasem jego tragizm, czasem okoliczności wpływające na takie, a nie inne decyzje wybranego bohatera … Lista osób, czyli bohaterów może być podobna.
- Idealiści i realiści. Marzyciele i twardziele. Ludzie rozsądni, ludzie szaleni.
Przeciwstawienie może zaistnieć, ale nie musi. Czasem rozważamy losy samych marzycieli, czy też idealistów, którym patronuje wiecznie roztargniony Don Kichot. Tematu o samych realistach nie spotkałam. Być może prozaiczny, zdrowy rozsądek rzadko trafia na karty ksiąg? Trafia, trafia. I oto wniosek: potrzebujemy spisu idealistów, spisu realistów i własnego, wypracowanego zdania na ich temat. Nie zapomnijcie uświadomić sobie, w czym tkwi istota idealizmu tego czy innego bohatera, na czym jego idealizm polega!
- Świat zewnętrzny a ukształtowanie bohatera
Sporo jest takich tematów: a to chociażby – „szczególna” data urodzenia bohatera, czyli uwikłanie w historię (temat wielkopolski) albo wstrząsające wydarzenia życiowe (łomżyński). Chodzi tutaj o to, aby wybrać grono bohaterów i na ich przykładzie pokazać, jak na biografię, na psychikę, osobowość wpływają: wojny, rewolucje, konwenanse, obyczaje. Zauważcie tę gradację: kształtować losy ludzkie może wojna (pokolenie Kolumbów), a może też obyczaj (Zbyszek Dulski). Refleksja nad mocą i skutkami czynników zewnętrznych, nawet trochę rozważań „co by było, gdyby było” mają prawo znaleźć się w takiej pracy.
- Samotnicy, buntownicy, bohaterowie wyalienowani.
Można powiedzieć: wyróżnione spośród wielu innych – określone postawy bohaterów. Znów potrzebna „lista nazwisk”, przykłady ich postaw i własne oceny. Do tych postaci będziemy wracać przy opracowywaniu haseł takich jak „bunt”, „samotność”, „bohaterstwo”.
- Praca o ocenach, sympatiach i antypatiach
- Praca o wyborach moralnych postaci
- Praca o idealistach, marzycielach, samotnikach, buntownikach, ludziach wyalienowanych…
I. Praca o ocenach, sympatiach i antypatiach
Jak pracę uatrakcyjnić?
Po pierwsze: wyjdź poza schemat!
Zawsze mniej więcej wiadomo, którzy bohaterowi są najważniejsi, których trzeba lubić, a których nie. Nie musimy całkiem uwalniać się od tych szkolnych szablonów, ale jednak mimo wszystko spróbujmy wyjść poza nie. Na przykład odmiennym upodobaniem. Wszyscy krytykują Izabelę Łęcką – nikt, począwszy od Prusa, jej nie lubi. A może jednak posiada ona, prócz urody jeszcze kilka zalet? Przyznasz, że nie można jej mieć za złe faktu, iż nie pokochała Wokulskiego. Właściwie, dopóki go odrzucała, była zupełnie w porządku, dopiero gdy zgodziła się zostać jego żoną, coś zazgrzytało… Czy nie jest to swoisty paradoks Lalki?
Albo ideał Odprawy posłów greckich: Antenor – patriota, wzorzec, człowiek zasad, ale… jakże nudny! W porównaniu z nim Parys – Aleksander, egoista i namiętny kochanek naprawdę może zainteresować!
Albo jeszcze jeden schemat: wszyscy lubimy Judyma z Ludzi bezdomnych. Ale ten szlachetny idealista boleśnie skrzywdził Joasię, ten bojownik o sprawę ludu bał się podjąć wszelkich wyzwań, jakie mu stawiało życie! Idea wielka jak świątynia, a jednocześnie strach o to, że własny pokoik z małżeńskim łożem ją pogruchocze. No to niezbyt mocno ugruntowana chyba ta idea?
Następny przykład – literacki potwór w żeńskiej skórze: nie Balladyna, a pani Aniela Dulska. Paskudna baba, a jakże. Tylko zauważmy, że wszystko z czym trzeba sobie w życiu poradzić spoczęło na jej głowie. Mąż przestał się odzywać, syn szukał uciech nocnego miasta, ona natomiast musiała funkcjonować w określonym środowisku z jego prawami. Za brzydką sprawę z Hanką – raz powiedzmy to głośno! – odpowiedzialny jest Zbyszek, nie jego matka. On powinien pomyśleć, co robi, on wreszcie mógł na propozycję opłacenia i wysłania dziewczyny daleko nie wyrazić zgody…
I tak można w nieskończoność.
Uwaga! Powyższe tezy są dyskusyjne, mogą wywołać polemikę i kontrargumenty zdolne ożywić każdą pracę.
Po drugie: poszukaj postaci drugoplanowych.
Często odgrywają znaczącą rolę, przyspieszają akcję lub decydują o jej zmianie, bywają zwyczajnie ciekawsze od głównych bohaterów. W Lalce Prusa jest wiele ciekawych osobowości, na przykład – dużo ciekawszych kobiet od Izabeli Łęckiej: anioł – Stawska, potwór – Krzeszowska, demon seksu – hrabina Wąsowska. W Trylogii oprócz par głównych jest sobie taki Rzędzian albo Roch Kowalski, Longinus Podbipięta czy Anusia Borzobohata- Krasieńska. W Nad Niemnem warto zwrócić uwagę na Witolda – jest on porte-parole autorki. Nie byle jaką rolę w Nocach i dniach odegrał hrabia Tolibowski … W Ludziach bezdomnych są inne jeszcze oprócz Joasi kobiety: Judymowa albo Natalia. Przywołanie tych osób i ich roli może pracę urozmaicić.
Po trzecie: wyskocz poza obowiązkowy kanon lektur.
Ta rada – to już niemal banał, taki „wyskok” zawsze uatrakcyjnia każdą pracę pisemną czy wypowiedź ustną. Być może fascynującym bohaterem wyda Wam się Wilhelm z Imienia róży Umberto Eco. A może Harry Haller, czyli Wilk stepowy pióra Hermana Hessego? Czytelnicy Steinbecka mogą przywołać Adama Traska jako sympatię, a Kate – jako antyprzykład (tym razem odwrotnie byłoby trudno).
Zbuntowany i wyrzucany z kolejnych szkół, Holden Caufield (Buszujący w zbożu J.D.Salingera) może podobać się części maturzystów. A może ktoś zechce sięgnąć po bohaterów Dostojewskiego, choćby Myszkina z Idioty? Zamiar ambitny, przyznaję – ale skuteczny.
II. Praca o wyborach moralnych postaci
Kto musiał dokonać wyboru tak ważnego, trudnego, że utrwaliła to literatura? Czy wybrał dobrze? Czy zawsze był to wybór tragiczny? Oczywiście, że wybory dokonywane w sytuacjach tragicznych są najboleśniejsze, ale nie tylko o nich można pisać. Wyboru dokonała na przykład Justyna Orzelska z Nad Niemnem – znaczącego, ideowego, ale nie tragicznego. W takiej pracy można analizować decyzje bardzo wielu postaci, oto ich część:
Antygona (tytułowa bohaterka tragedii Sofoklesa)
Tu akurat tragizm przynależny tragedii greckiej, dał znać o sobie. Antygona wybrała bardzo konkretny czyn i poniosła jego konsekwencje. Pamiętajcie, że mówi: „współkochać przyszłam, nie współnienawidzić”.
Makbet (tytułowy bohater tragedii Szekspira)
Wybrał drogę zbrodni, dał się zwieść żądzy władzy i zła. Jest to interesujący przypadek literacki, bowiem zahacza o temat odpowiedzialności człowieka za swoje czyny, pyta o możliwości kierowania swoim życiem. Kto właściwie był winien krwawym wydarzeniom? Los, czarownice czy sam Makbet? Czy mógł postąpić inaczej, przeciwstawić się przepowiedni? Czy powiedziałby wówczas: ,,życie jest bajką opowiedzianą przez głupca’?
Konrad Wallenrod
Nasz rodzimy bohater tragiczny to wyśmienity przykład „trudnego zwycięstwa, gorzkiej klęski”.
Bohaterowie romantyczni: Konrad-Gustaw, Kordian, Hrabia Zygmunt.
Wszyscy decydują się na postawę walki, mesjanizmu, obrony idei (wszyscy są samotni i zbuntowani!). Fragment pracy im poświęcony powinien poruszać sprawy etyki – często wybory moralne bohatera romantycznego miały aspekt „niemoralny”. Świętokradztwo, próba królobójstwa, zdrada – to przecież elementy życiorysów wyżej wy-mienionych osób.
Andrzej Kmicic z Potopu
Najtrudniejszą i najciekawszą sytuację wy-boru „zorganizował” mu autor na uczcie w Kiejdanach. Warto zauważyć, że bohaterowie Sienkiewicza są raczej prostolinijni, nie-zbyt skomplikowani psychologicznie. Wiernie trzymają się raz obranej drogi i ustalonych wartości, takich jak: patriotyzm, odwaga, honor, braterstwo. Dlatego zapewne najciekawszymi spośród osób Trylogii są: Bohun, Kmicic, Azja Tuhajbejowicz.
Stanisław Wokulski z Lalki
To bohater literacki, którego można przywołać niemal przy każdym temacie o postaciach. Jest idealistą, buntownikiem (choćby przeciw konwencji), samotnikiem (choć nie chce nim być). Dokonuje kilku ważnych wyborów. Ma w sobie wiele z bohatera romantycznego, ale energiczny, zdecydowany jest też realistą. Można o nim powiedzieć: usytuowany na granicy „dwóch światów”. Choć najpierw decydował się w swoim życiu na „być”, w czasie rozwoju akcji powieści chce też coś „mieć”.
Justyna Orzelska (Nad Niemnem)
Ona także dokonuje konkretnego wyboru, nie jest to, jak już wspomniałam, sytuacja tragiczna. Wybiera pracę, harmonię życiową, Bohatyrowicze i Jana. Mogła wybrać majątek, tytuł i Różyca. Czy wybór był trudny?
Społecznicy Żeromskiego
Decydują się na poświęcenie, cierpienie, walkę o społeczne ideały. Pytanie „być czy mieć” zyskuje w przypadku Judyma wymiar heroiczny. „Być! Być!” – krzyczy bohater – gorzko, ale czy zwycięsko?
Zenon Ziembiewicz z Granicy Nałkowskiej
Chce dla odmiany „mieć”. Morale jego decyzji życiowych jest bardzo dyskusyjne, w finale klęska życiowa – nie jest to raczej postawa, którą godzi się proponować do naśladowania. Można najwyżej spróbować zrozumieć.
Artur z Tanga Mrożka
Ostatni romantyk, spadkobierca Konrada. Daje dowód na to, że w utworach nowoczesnych, groteskowych jest także miejsce na walkę o ideały, trudne wybory, temat etyczny. Artur przegrywa z bestiami naszej współczesności, i w tym miejscu otwiera się pole do aktywności autora pracy maturalnej. Każdy bowiem współczesny młody człowiek może być Arturem, stawiać czoła rzeczywistości, przegrywać lub wygrywać.
Bohater z Małej Apokalipsy Konwickiego
Jeśli chodzi o decyzję samospalenia w akcie protestu, to właściwie mu ją narzucono. Mógł odmówić, mógł uciec. Chyba nie miał w sobie tyle odwagi i energii. Należy do szeregu postaci spod znaku klęski, choć sytuuje się raczej po stronie „być”. Pisarz ogarnięty nie-mocą tworzenia, pogrążony w beznadziejnym świecie może przeciwstawić się złu w tylko jeden sposób: przez samounicestwienie.
Lebbros i nauczyciel z Sycylii z Wieży Herlinga-Grudzińskiego
Dwie odmienne postawy, choć obie na-piętnowane hiobowym cierpieniem. Trędowaty przyjmuje postawę heroizmu, po-święcenia, nauczyciel – nie podejmuje się roli zbawiciela małej społeczności, która go o to prosi. Nigdy nie zgadzam się, by go nagminnie potępiać. Łatwo jest bowiem czcić świętych jak Lebbros, trudniej ich naśladować. Postawa nauczyciela jest bar-dziej reprezentatywna dla rodzaju ludzkie-go. Podobnie jak żądanie tłumu: „oddaj za nas życie!” Zgoda byłaby tragicznym zwycięstwem – odmowa była gorzką klęską.
Bohaterowie literatury wojennej
Zupełnie odrębna kategoria „wyborów moralnych” – każdy dzień przynosił im wyzwania nie na miarę naszej codzienności. Ich wybory moralne często dotykały kwestii życia lub śmierci, zbrodni lub poświęcenia najwyższej rangi. Najciekawszy bo najbardziej kontrowersyjny – wydaje się Tadek z Opowiadań Tadeusza Borowskiego. Jego postawa w warunkach obozu może być przedmiotem dyskusji oraz refleksji nad naturą ludzką. W liceum poznajecie wielu bohaterów postawionych w sytuacjach ostatecznych. Różne będą ich decyzje: skrajne poświęcenie (ojciec Kolbe), bunt (Kostylew z Innego świata), przystosowanie się do warunków łagru lub obozu (Tadek), wreszcie: donos, tchórzostwo, zdrada w walce o własne przetrwanie (Blutman z Początku Szczypiorskiego, Żyd z Innego świata, który w finale tej powieści prosi autora o zrozumienie – gdyż aby ratować siebie – skazał na śmierć trzech innych ludzi …
Przy analizowaniu postaw bohaterów tej literatury, należy zwrócić uwagę na
- temat-refleksję o naturze ludzkiej i trwałości zasad moralnych.
Człowiek w godzinie próby odkrywa swoje człowieczeństwo lub nieludzkość. Wartość zasad etycznych, ich hierarchia zmienia się w warunkach ostatecznych.
- tę wersję tematów o postaciach literackich, która pyta o wpływ historii, daty urodzenia, ważnych wydarzeń na losy, postawy, decyzje człowieka.
Najwięcej przykładów znajdziecie właśnie w literaturze wojennej.
III. Praca o idealistach, marzycielach, samotnikach, buntownikach, ludziach wyalienowanych…
Można wspomnieć o postaciach zabawnych, wielkich bohaterach, mordercach, nieszczęśliwych kochankach, karierowiczach, patriotach… Tego typu kategorii jest bardzo wiele, nie sposób przewidzieć tej akurat, która nam przypadnie w udziale. Metody prezentacji, uatrakcyjnienia pracy pozostają te same – klucz, według którego wybieramy bohaterów, może prowokować do refleksji własnej. Co myślisz o buncie, o buntownikach? Czym jest we-dług ciebie idealizm? A samotność? Na czym polega śmieszność danego a nadmierny patos innego bohatera? Może poniższe zestawienie posłuży Wam za punkt wyjścia do rozmyślań.
Samotnicy
- Antygona Sofoklesa, bohaterka sama walczy o swoją sprawę;
- Hamlet Szekspira;
- Giaur Byrona;
- Konrad-Gustaw z Dziadów, programowo samotny w swojej walce o rząd dusz;
- Tomasz Judym z Ludzi bezdomnych Żeromskiego, bo wybiera samotność;
- Lord Jim z powieści Conrada;
- Józef K. z Procesu Kafki, proces izoluje go ze społeczeństwa;
- ród Buendiów ze Stu lat samotności Marqueza;
- Harty Haller z Wilka stepowego Hermana Hessego.
Buntownicy
- Antygona Sofoklesa – bunt przeciw nakazowi króla;
- Prometeusz z mitologii greckiej – bunt przeciw bogom, głównie Zeusowi;
- Biblia: upadły anioł, Lucyfer, Kain, brat Abla – obaj buntują się przeciwko Bogu;
- Giaur Byrona – Giaur walczy z Turkami;
- Konrad Wallenrod Mickiewicza – bunt przeciw Krzyżakom, obyczajom rycerskim;
- Konrad-Gustaw (Dziady Mickiewicza) sprzeciwia się Bogu;
- Kordian Słowackiego – bunt przeciw tyranii caratu;
- Wokulski (Lalka Prusa) – przeciw konwenansom;
- Józio z Ferdydurke Gombrowicza przeciwstawia się Formie;
- Holden Caufield z Buszującego w zboźu – buntuje się przeciw szkole, rodzi-nie, normom społecznym.
Idealiści
- Ikar (mitologia) patron wszystkich marzycieli, idea lotu ku słońcu;
- Prometeusz (mitologia) poświęcił się dla ludzkości;
- Don Kichot z powieści Cervantesa, walczył z wiatrakami, świat widział innym, lepszym niż jest on w rzeczywistości bohaterowie romantyczni: walka o sprawę narodu;
- bohaterowie Lalki Prusa: Wokulski (miłość), Rzecki (kult Napoleona i ojczyzny), Ochocki (nauka);
- Tomasz Judym z Ludzi bezdomnych – misja społeczna;
- Doktor Rieux z Dżumy A. Camusa – misja lekarza.
Postacie zabawne
- Orgon ze Świętoszka, Harpagon ze Skąpca, Jourdain z Mieszczanina szlachcicem Moliera
- Papkin z Zemsty, Gucio i Albin ze Ślubów panieńskich Aleksandra Fredry
- Baronowie Krzeszowscy z Lalki Prusa Onufry
- Zagłoba z Trylogii Sienkiewicza
- Rodzina Stomilów z Tanga Mrożka
- Szewcy z dramatu Witkacego
Zobacz:
Bohater literacki, którego losy i osobowość szczególnie mnie zainteresowały.