Strona Główna

Smartfony a savoir vivre – jak kulturalnie korzystać z telefonu komórkowego?

Telefony komórkowe tak się upowszechniły, że nie sposób wyobrazić sobie bez nich życia. Ma je właściwie każdy i właściwie w każdej sytuacji mogą zostać wyciągnięte z kieszeni czy torebki. Tylko czy na pewno powinny? O tym jak korzystać ze smartfona, by nie być ocenionym jako osoba niekulturalna, przeczytasz poniżej. Odróżniaj świat realny od wirtualnego To nie w samych smartfonach leży problem, tylko w nas – ich użytkownikach. Podstawowym kłopotem jaki

Their fabulous life…

Rumors The reason of their break-up is… “Superman” Kate Bosworth, who has recently split up with her boyfriend, Orlando Bloom, believes that the reason of their break-up is “Superman”. Kate starred Lois Lane in this movie based on the popular series but she has never believed in the spell that is said to be put on people playing in the movie. Now she has changed her mind and she blames

Jak uczyć się słówek? Metodą fiszek!

Uczenie się słówek to żmudne zajęcie. I o tym nie trzeba przekonywać nikogo. Tak się ostatnio dzieje, że coraz większy nacisk kładzie się nie na gramatykę, a właśnie na słownictwo, na leksykę. I słusznie! Bo o ile nasza komunikatywność nie ucierpi w sposób znaczący na znajomości gramatyki tylko w stopniu podstawowym, o tyle przy nieznajomości słownictwa będziemy skazani na porozumiewanie się na migi! Metoda fiszek Potrzebujemy pudełeczka – może być po ciastkach – które posiada wewnętrzne przegródki.

Jak przygotować się do pisania referatu

Referat to ciekawa forma – nikt Cię nie uczy, jak się do niej zabrać, a wszyscy bezlitoś­nie Cię rozliczają, czy dobrze ją opanowałeś. Przy pisaniu referatów musisz zetknąć się z jedną z dwóch metod pracy: z jednym tekstem źródłowym lub z wieloma.   Praca z jednym tekstem źródłowym Pozornie powinna być łatwiejsza, bo masz przed sobą jeden tekst i wystarczy, że go dobrze… No właśnie! Co właściwie powinno się zrobić z tekstem, żeby go potem jak

Automotywacja

Samodyscyplina To słaba strona nas wszystkich. Jak mówi mądre porzekadło: Byłoby dobrze, gdyby nam się tak samo chciało, jak nam się nie chce. Dziś na kilka miesięcy przed Twoją maturą rozbierzemy Cię na kawałki  i przyjrzymy się, jak u Ciebie funkcjonuje automotywacja. I czy w ogóle ją masz. Które zdanie dotyczy Ciebie? Boję się wysoko mierzyć. Wolę małe sukcesy i małe porażki. Nie umiem się pogodzić, gdy coś mi nie wychodzi. Nie umiem się

Szybkie czytanie

85 proc. swojej wiedzy zdobyłeś, czytając. Nie zdołasz wyeliminować tekstu ze swojego życia. Jeśli jesteś inteligentny – będziesz czytał, bo rzutki umysł po prostu ciągnie do słowa pisanego. Gdyby zbadać statystyczny iloraz inteligencji czytelników bibliotek, okazałoby się, że jest znacznie wyższy niż u osób nieczytających, bo ludzie nieinteligentni nie mają psychicznej potrzeby czytania. Oko O jego zdolnościach musisz wiedzieć tylko dwie rzeczy. 20 proc. fotoreceptorów odpowiada za widzenie centralne i

Metody pracy

Przed Tobą mały przegląd bardzo przydatnych metod nauki. O większości z nich na pewno słyszałeś, ale z powodu zaniedbań czy lenistwa ich nie stosujesz.   Burza mózgów To cudowna metoda. Polega na „odroczeniu” rozsądku. Ma ona dwa etapy. Nigdy nie zapominaj o tym drugim. Etap pierwszy – generujesz z głowy, bez żadnego zastanowienia wszelkie pomysły, jakie wyprodukuje Twój mózg. Wszystkie kolejno zapisujesz. Im więcej, tym lepiej, bo wśród nich będą przecież te, z których ostatecznie skorzystasz. Etap

Mnemotechniki

Co to w ogóle jest? Mnemotechniki to rozmaite techniki twórczego, trwałego zapamiętywania. Oparte są na nietypowej i mało wykorzystywanej zdolności mózgu, jaką są skojarzenia, wyobrażenia, rymy i osobiste ważne imiona, nazwiska, sekrety, przekleństwa. Służą one pomocą ludziom, którzy się muszą czegoś nauczyć na pamięć, a potem na żądanie to odtworzyć, a więc: uczniom, studentom, politykom, aktorom, prezenterom, szkoleniowcom. Przewaga mnemotechniki nad tradycyjnym wkuwaniem • Nie nudzisz się. • Daje ogromną

Jak zapamiętywać informacje

Wszyscy jesteśmy pamięciowymi kundlami Często ludzie mówią: „Ja jestem wyłącznie wzrokowcem”. A takich praktycznie nie ma. Wszyscy mamy pamięć mieszaną. Ponieważ w szkole chodzi głównie o zapamiętywanie treści werbalnych (czyli słów), dla ucznia najważniejsza jest pamięć wzrokowo-słuchowa. A najefektywniej jest zapamiętywać, korzystając ze wszystkich typów pamięci jednocześnie. Tak zapamiętana informacja jest utrwalana najszybciej, przechowywana najdłużej i gotowa do odtworzenia bez bólu, bez długiego szukania w pamięci. Jeśli potrzebujesz bardzo szybko się czegoś nauczyć na pamięć, skorzystaj

Plan powtórzeniowy przed maturą

Nie istnieje żaden uniwersalny sposób planowania dobry dla wszystkich. Jeśli chcesz stworzyć dobry plan, odpowiadający Twojemu charakterowi, uwzględnij to, jaki jesteś, i dopisz do naszych sugestii to, co dla Ciebie jest ważne. Musisz… przemyśleć sprawę sam. Stąd w naszych rysunkach miejsce na Twoje indywidualne dopiski. To bardzo ważne, żebyś zrobił sobie plan nauki już teraz, we wrześniu. Uwzględnienie w nim wszystkich zagadnień, które chcesz powtórzyć, i rozpisanie ich w czasie

SZTUKA KUCIA. Jak robić dobre notatki

Dobra notatka to skarb Są osoby, które umieją znakomicie notować. Ich notatki są rozchwytywane, a czasem nawet odbijane na ksero. Jednak najczęściej męczą się i ci, którzy nieczytelnie bazgrzą coś na wiecznie gubiących się karteczkach, i ci, którzy tworzą kaligraficzne niemal, stenograficzne zapisy wszystkiego, co mówi nauczyciel. Obie takie formy lekcyjnych zapisków są do nauki absolutnie nieprzydatne. Notatka to własna, osobista pomoc naukowa ukierunkowana na jeden cel – opanowanie wiedzy. Musisz umieć notować

Głód wiedzy

Kucie nie musi być przykre. Jeśli będzie Ci przychodziło bez trudu, stanie się przyjemnością. Postaraj się więc obudzić w sobie głód wiedzy, zainteresować się tym, czego musisz się nauczyć. Raz obudzony głód wiedzy będzie rósł, rósł i rósł, a zaspokajanie go będzie równie przyjemne jak pyszny obiad po wyczerpującej wycieczce. Oto zestaw apetycznych sposobów, które pomogą Ci obudzić w sobie głód wiedzy. Zacznij od tych dań, które wydają Ci się najbardziej smakowite. Poznaj swoje

Jak się uczyć? Informacje podstawowe.

Twoje główne grzeszki Uczysz się tylko przed klasówką – dużo naraz. Siedzisz godzinami nad lekcjami, a i tak na ogół nie zdążasz odrobić i nauczyć się wszystkiego. Nudzisz się na lekcji. Odkładasz na potem najtrudniejsze zadania. Masz bałagan na biurku. W trakcie odrabiania lekcji robisz tysiące innych rzeczy. Koniecznie zacznij od porządków! 1. Sprzątnij na biurku Zostaw to, co na pewno będzie potrzebne, wszelkie „rozpraszacze” muszą zniknąć z zasięgu wzroku, nawet ulubiona maskotka

Powtarzamy

Nauka przypomina wydeptywanie ścieżek. Nie ma znaczenia, jak długo, jak skutecznie i jak wytrwale się uczysz. Jeśli nie będziesz powtarzać – zapomnisz i ścieżki zarosną. I cała praca na nic. Na wyrywki Skoro już wszystko umiesz, to czas zadbać o błyskawiczne przypominanie. Sprawdzaj sam siebie, na wyrywki pytając o to i tamto z rozmaitych dziedzin. Zamknij oczy Jeśli umiesz umiejscowić, na której stronie podręcznika i w jakim miejscu o tym czytałeś, to znaczy, że na długo zapamiętasz poznane treści.

Nauka okazjonalna

Jak to się dzieje, że tyle lat po tyle godzin siedzisz przy biurku albo w szkole, a tak mało umiesz? Odpowiedź jest prosta – nie umiesz uczyć się przy okazji. Zacznij od małego testu, a przekonasz się, czy umiesz korzystać z tych świetnych okazji. W pociągu… …albo w innych bardzo nudnych miejscach masz najlepszy moment, żeby wnikliwie przestudiować mapę Polski, którą znajdziesz na korytarzu. Jej skala, legenda, zawarte informacje są genialnym narzędziem, którym możesz

Wzrokowiec, słuchowiec i ruchowiec

Jeśli chcesz uczyć się szybko i trwale, musisz najpierw wiedzieć, jaki sposób nauki jest dla Ciebie najlepszy. Mówiąc inaczej – jakim jesteś typem. Zacznijmy od testu: 1. Gdybyś musiał nauczyć się prowadzić helikopter, to chciałbyś: a) Żeby ktoś Ci o tym opowiedział b) Żeby ktoś pokazał Ci na rysunkach c) Móc najpierw w nim posiedzieć 2. Wychodzisz z kina. Co pamiętasz najdłużej? a) Nazwiska bohaterów, nazwy miejscowości b) Twarze, stroje, dekoracje c) Samą

Trudny tekst – łatwa notatka

Ile razy zdarzyło się, że starałeś się czegoś nauczyć i nic z tego nie wychodziło? A może nie potrafiłeś zrobić dobrej notatki? Oto tekst. Jest naprawdę trudny. Tadeusz Żychiewicz Stwórca Był czas, kiedy ludzie wyobrażali sobie ziemię w kształcie płaskiego talerza nakrytego kryształową czaszą firmamentu, na której zawieszono światła i ognie słońca, księżyca i gwiazd. Taki był ich pogląd na budowę wszechrzeczy; tak wyglądało w ich oczach to, co dziś nazwalibyśmy modelem wszechświata. Kiedy jednak u progu Księgi

Czytać szybciej

Test szybkości czytania Ten fragment zawiera 225 słów. Jeśli jesteś w stanie przeczytać go w ciągu jednej minuty, czytasz jak przeciętny czytelnik. Jeśli zajmie Ci 2 minuty lub dłużej, ćwicz, masz tempo poniżej średniej! Większość liczących się polskich banków oferuje już konta dla młodzieży. Zazwyczaj są to specjalne konta dla osób w wieku 13-18 lat. Czasami w ramach jednego konta rodzice mogą otworzyć subkonto dla swoich dorastających latorośli. Chociaż konto oznacza pewną niezależność, nie

Ku pamięci

Oto kilka sposobów, które – bez żmudnych ćwiczeń – poprawią Twoją pamięć. Lista zakupów Z pewnością nieraz przed większymi zakupami robiłeś ich listę. Albo mama wręcza Ci ją od czasu do czasu, gdy chce mieć pewność, że nie zapomnisz jakiegoś składnika na sałatkę. Zrób listę zakupów, ale spróbuj robić zakupy bez zaglądania do kartki. Zapisz produkty, numerując każdy, np.: 1. majonez 2. jogurt naturalny 3. ziemniaki 4. groszek 5. kukurydza

Krzyżacy w godzinę – tajemnic szybkiego czytania

Wszystkie lektury obowiązkowe mają coś wspólnego. Mało czasu na ich przeczytanie. Czy koniecznie trzeba siedzieć po nocach nad książką? Nie! Sprawdź się! Chcesz wiedzieć, jak szybko czytasz? Weź dowolną książkę (ale nie podręcznik) i przeczytaj krótki rozdział albo jedną stronę z zegarkiem w ręku w swoim zwykłym tempie. Nie myśl o tym, że mierzysz czas. Potem policz wszystkie wyrazy w przeczytanym fragmencie („i”, „a”, „o” itp. też licz jako słowa).