Strona Główna

RUDAS = 1410

Liczby, liczby, liczby… potrafią obrzydzić każdą lekcję, zwłaszcza jeśli nie ma się do nich głowy. Ale można zastosować szyfr. Szyfruje się zazwyczaj tekst, zamieniając każdą literę na cyfrę. Ale da się zrobić także na odwrót – cyfry i liczby można zapisać jako słowa. To pomaga zapamiętywać „bezduszne” daty i stworzyć ściągę doskonałą. Jak to zrobić? Służy do tego technika wymyślona przez Tony’ego Buzana. Jej nauczenie się wymaga trochę czasu, ale opłaca się,

Śledzie w operze

Wyobraźnia – dzięki niej nawet najnudniejszy materiał do wykucia może zmienić się w pasjonującą powieść, spektakl albo film. Wyświetl film Kiedy uczysz się z książki albo słuchasz monologu nauczyciela, wydaje Ci się, że wszystko rozumiesz, dopóki… nie musisz sam tego powtórzyć. Jeśli to, co czytasz lub słyszysz, zamienisz na obraz – jakbyś w myślach wyświetlał sobie film – łatwiej skojarzysz ze sobą różne rzeczy i lepiej je zapamiętasz. Przykład 1: Gdy czytasz o wiązaniach atomowych,

Koniec z zakuwaniem

Na początek zadanie Połącz te dziewięć punktów czterema liniami prostymi bez odrywania ręki. Nie da rady? Nieprawda! Trzeba tylko wyjść poza rysunek. Na każdą rzecz, także na naukę, można znaleźć nowy sposób. Dopieść umysł Ile razy w ciągu dnia zdarza Ci się powiedzieć lub pomyśleć: „Głupi jestem!”. Im częściej powtarzasz te słowa, tym bardziej w nie wierzysz. Dlatego jak najczęściej mów dobrze o swoim umyśle. Może zabrzmi to niewiarygodnie, ale dopieszczony pochwałami mózg

Szybkie zakuwanie

Jak najefektywniej i najszybciej przygotować się do sprawdzianu, kartkówki, przepytywanki, olimpiady? Każdy zna to chyba z autopsji – nauczyciel ogłasza grobowym głosem: „Za tydzień (tu zaznaczyć właściwą odpowiedź) a) będę pytał, b) będzie sprawdzian, c) kartkóweczka, d) olimpiada międzyszkolna”. Choćbyś do tej pory był wyluzowany w szkolnych sprawach niczym jamnik przy polowaniu na krety (wiadomo, poczciwy psiak nie ma szans…), tym razem musisz powiedzieć sobie szczerze – przyszła pora szybkiego kucia. A

Ten dobry i zły stres

Stres może być dobry. Tak, tak, to nie blef. Jest jeden warunek – musisz go kontrolować. Co to znaczy kontrolować stres? – Nie dopuścić, by nami rządził. Wyobraź sobie, że troszkę się denerwując, działamy lepiej. Prościej nam się zmobilizować, skupić. To taki bezpieczny speed. Łatwo powiedzieć, prawda? Przecież ostatnio żyjesz w dużym stresie. Masz mało czasu do egzaminu, a powinieneś jeszcze tyle powtórzyć, wkuć… Wkurza Cię to, złości, niecierpliwi, drażni. Nie masz

Za chwilę egzamin!

Kilka rad, które pomogą Ci zdać egzamin dobrze i spokojnie. Przed egzaminem Solidna rozpiska Zrób harmonogram ostatnich powtórek. Masz mało czasu, więc Twój plan musi być superprecyzyjny. Co uwzględnić w planie? Np.: Policz, ile dni i godzin zostało do egzaminu. Ile z nich (tak zupełnie realnie!) możesz poświęcić na naukę. Weź pod uwagę to, że odliczasz czas na sen, łazienkę, jedzenie, pogaduchy przez telefon, wizytki u babci, spacery z psem itp. Określ dokładnie czas pracy.

Za miesiąc egzamin!

Nie!!! Nie ucz się bez odpoczynku kilka godzin. Nawet komputer trzeba czasami wyłączyć, by odpoczął. Przyjmij system podobny do szkolnego – 45 minut nauki, 15 minut przerwy. Kiedy czujesz się zmęczony, rób sobie przerwę! Nie ucz się tylko jednego przedmiotu. Najlepiej połącz przedmioty w pary – na zasadzie przeciwieństw. A więc np.: poniedziałek – polski i fizyka, wtorek – historia i chemia, środa – biologia i matematyka, czwartek – sztuka

Jak zapamiętać?

Szkolne przedstawienie, wiersz, przemówienie, referat, dowcip. Co zrobić, by nie czytać tego z kartki? Przemówienie, referat Przypadek Kaśki Kaśka została przewodniczącą samorządu szkolnego. Na rozpoczęcie roku miała wygłosić krótkie przemówienie. Napisała je z pomocą opiekuna samorządu. Wykuła na blaszkę. Kiedy stanęła przed całą szkołą – sparaliżowało ją. Wyrecytowała trzy zdania i… nie mogła przypomnieć sobie, co miało być dalej! Nie miała też awaryjnej karteczki z treścią przygotowanego przemówienia. Powiedziała tylko: „Witam wszystkich bardzo

Zakuwanie i miłość

Zakochałam się. I to z wzajemnością! I wszystko byłoby wspaniale, gdyby nie rodzice. Twierdzą, że powinnam wybić sobie miłość z głowy, bo w moim wieku to albo miłość, albo nauka. Twierdzą, że nie da się połączyć tych dwóch spraw. Jak im udowodnić, że ja nie mam zamiaru zawalić szkoły i egzaminu? Przecież miłość dodaje mi skrzydeł! Dorota Da się to zrobić – połączyć miłość i naukę. Oto 11 podpowiedzi, które obalą tezę rodziców Doroty. 1. Przepytywanki Wasze spotkania

Zdążyć na czas

Coś dziwnego dzieje się z Twoim czasem? Czujesz, że przecieka Ci przez palce i z niczym nie możesz zdążyć? Pewnego razu… Gosia postanowiła, że o 16 zabierze się do odrabiania lekcji. Ale nigdzie nie mogła znaleźć książki. Nic dziwnego, w takim bałaganie! Zaczęła sprzątać pokój. W czasie sprzątania wpadł jej w ręce album ze zdjęciami z wakacji. Przejrzała go, wspominając wspaniałe lato. Następnie zauważyła, że pies chyba chce wyjść na dwór, więc go wyprowadziła. Już siadała do

Język bardzo giętki

Angielski, niemiecki, francuski… Trudne słowa, niezrozumiała gramatyka. Koszmar? Wcale nie! Na początek ustosunkuj się do twierdzenia:   A. Wiesz, że język to coś więcej niż zbiór słów i reguł gramatycznych – coś jak magia i muzyka. Klucz do duszy i mentalności innych narodów. Poezja i literatura piękna istnieją dla Ciebie tylko w oryginale. Chcesz poznać nie tylko język, lecz także kraj, jego historię, sztukę, legendy. B. Masz wielu przyjaciół i jesteś otwarty na nowe, egzotyczne znajomości. Chciałbyś podróżować

Gimnastyka mózgu

Gimnastykę mózgu wymyślił amerykański psycholog Paul Dennison. Sam miał ogromne problemy w szkole i nie mógł nauczyć się pisać. Dlatego poświęcił wiele lat na badania nad trudnościami w nauce. Zauważył, że gdy dzieci uczą się w ruchu, wszystko przychodzi im znacznie łatwiej, niż gdy siedzą sztywno w ławkach. Dennison zaobserwował, jakie ruchy są najbardziej pomocne i stworzył zbiór ćwiczeń, które nazwał gimnastyką mózgu. Może te ćwiczenia wyglądają śmiesznie, ale dzięki nim NAPRAWDĘ można wkuć

Z mapą nie zginiesz

Twój nauczyciel mówi mętnie albo za szybko, tak że nie nadążasz zanotować wszystkiego? Rysuj mapę myśli. Wskazówki do tworzenia map myśli: od 4 do 6 kolorów bez żółtego z centrum maksimum 8 odnóg w środku temat mapy tylko drukowane litery słowa-klucze symbole dowolność formy gramatycznej strzałki pokazujące związki czytanie od środka do zewnątrz Korzyści z map myśli: rozróżnienie, co jest bardziej, a co mniej ważne rozpoznanie związków między „kluczami” lepsze zapamiętywanie łatwiejsze

Snajper. czyli koncentracja na maksa

Czy zdarza Ci się, że w czasie lekcji myślisz o czymś innym i nie słuchasz tego, co mówi nauczyciel? A potem w domu musisz jeszcze raz przeczytać temat z podręcznika. Jeśli tak, to masz problemy z koncentracją. Możesz ją poprawić na kilka sposobów. Sposób 1. Na snajpera Przez minutę patrz nieruchomo w jeden punkt. Na przykład nie odrywaj wzroku od plamy na ścianie. Miej ją cały czas na oku, nie pozwól sobie na bieganie wzrokiem ani na patrzenie

Mozart i orzechy

Przeczytaj, jak możesz uczyć się, jedząc, tańcząc, a nawet śpiąc. Czas Do lekcji siadaj zawsze o tej samej porze. Unikniesz ciągłego odkładania na potem, które kończy się ślęczeniem do późna w nocy. Zaobserwuj, w jakich godzinach czujesz się najlepiej. Każdy w ciągu dnia ma dwa szczyty aktywności umysłowej – rano i po południu lub po południu i wieczorem, w zależności do tego czy jest sową, czy skowronkiem. Wtedy śmiało może brać się do najtrudniejszych zadań. Miejsce Miejsce, w którym

Sposób na belfra cz. 2

Masz nowego nauczyciela i nie wiesz, jak go rozpracować? Sprawdź, czy pasuje on do któregoś z tych typów. Gawędziarz Sam na siebie jest sposobem. Nauczyciel ten ma zwyczaj popadania w długie i częste dygresje. Wystarczy tylko zachęcić go do tego. Kiedy na początku lekcji w jednoznacznych zamiarach otwiera dziennik, podnieś rękę i zadaj związane z przedmiotem pytanie. Powinno być takie, żeby nie dało się odpowiedzieć na nie „Tak” lub „Nie”,

Angielski w tempie ekspresowym

Ten dziwny pomysł szybkiej nauki języka obcego opiera się na liście stu słów. Jeśli uda Ci się ich nauczyć, to właściwie masz już w kieszeni 80 proc. sukcesu. Przejrzyj tę listę dokładnie – na pewno znasz już niektóre słowa, więc nie będziesz się uczyć ich wszystkich – i w takim przypadku bez trudu i wielogodzinnnego siedzenia przyswoisz całą listę w czasie weekendu. Sto podstawowych angielskich słów 1. a, an 2. after 3. again 4.

Języka można się nauczyć

Nie jest tak, że tylko drogie kursy pozwolą nauczyć się języka obcego. Trochę samozaparcia i dużo dobrych pomysłów wystarczy. Oto kilka patentów na naukę. Czytaj etykiety W sklepach trzeba czytać etykiety, by nie kupić przeterminowanego produktu – to wie każdy. Następnym razem w sklepie czytaj je po angielsku – zdziwisz się, że wszystko rozumiesz. Po kilku miesiącach takiego treningu zobaczysz, że poznałeś mnóstwo dawniej niezrozumiałych słów. Możesz ze sobą nosić mały słowniczek

Odpocznij od nauki

Chodzi o to, aby dać naszej pamięci czas na to, by informacje mogły być uszeregowane. Potem takie uporządkowane daty, wzory i słówka łatwiej połączyć z czymś, czego uczyliśmy się kilka dni temu – w ten sposób łatwiej zapamiętać nawet największe partie materiału. Kiedy robimy ćwiczenia fizyczne, w które angażujemy obie strony ciała, wtedy pracują też obie półkule mózgowe. I uczymy się szybciej. Punkty pozytywu To ćwiczenie polecamy, gdy jesteś podminowany, emocje po prostu buzują, miotasz się ze złości.

Sprawdź swoje zmysły

To nie tylko zabawa! Chodzi o to, by wiedzieć, czy to wzrok, czy słuch pochłania najwięcej wiadomości. I po prostu z tego korzystać, by jak najszybciej się uczyć. Na pewno sam możesz wiele o tym powiedzieć – czy uczysz się szybciej, gdy masz wszystkie informacje rozrysowane na kartce? Podkreślone kolorowymi mazakami? A może najlepiej Ci idzie angielski, gdy słuchasz radia albo oglądasz film w oryginalnej wersji językowej? Czy wolisz, jak