Strona Główna

Czy ta kratka jaką jest nasze życie, stanowi wartość, za którą trzeba dziękować? (rozprawka)

Czy ta kratka jaką jest nasze życie, stanowi wartość, za którą trzeba dziękować? (rozprawka) Forma wypracowania została ściśle określona w temacie – masz napisać rozprawkę. WSTĘP Teza, którą stawiamy = odpowiedź na pytanie zawarte w temacie: Tak – za kratkę, którą jest nasze życie, trzeba dziękować. ROZWINIĘCIE Zbieramy argumenty = odpowiedzi na pytanie, dlaczego chcemy dziękować za kratkę, którą jest nasze życie. Bo dzięki temu, że jesteśmy w kratkę, nie

„Współczesny stan szczęścia” Co dziś uszczęśliwia ludzi? Jak wyglądałoby współczesne wyobrażenie krainy szczęśliwości?

„Współczesny stan szczęścia” Co dziś uszczęśliwia ludzi? Jak wyglądałoby współczesne wyobrażenie krainy szczęśliwości? Forma wypracowania Nie została ściśle określona w temacie. Możesz więc rozwinąć temat w formie: luźnych refleksji i odpowiesz wtedy na zadane pytania, opisu współczesnej krainy szczęśliwości, rozprawki, w której postawisz tezę, że np. współczesny stan szczęścia nie różni się od pierwotnego (albo różni się od szczęścia w raju), wywiadu, który zostanie przeprowadzony ze współczesnym szczęśliwym człowiekiem (a

Pogląd na życie i śmierć w Dziadach Adama Mickiewicza – rozprawka

Pogląd na życie i śmierć w Dziadach Adama Mickiewicza – rozprawka. Zapamiętaj! Rozprawka udowadnia, przekonuje, uzasadnia, a nie opowiada. Teza to pogląd, z którym zgadzamy się lub przeciwko któremu występujemy w rozprawce. Argumenty – przekonują nas do tezy lub od niej odwodzą (wtedy nazywają się kontrargumentami). Czy wiesz, że… teza może mieć formę pytania, a dopiero w toku argumentacji dojdziemy do sformułowania tezy na końcu; argumenty nie muszą być dobierane kolejno według wydarzeń w utworze, mają

Przedstaw swoją koncepcję odegrania postaci Harpagona i połącz ją z krótką charakterystyką bohatera.

Przedstaw swoją koncepcję odegrania postaci Harpagona i połącz ją z krótką charakterystyką bohatera. Zanim napiszesz… 1. Przypomnij sobie temat lekcji: „Skąpiec: potwór czy ofiara?” i wniosek, który został sformułowany: Harpagon to potwór, który wszystkich chciał podporządkować swojej chciwości. 2. Przejrzyj treść dramatu: wynotuj wypowiedzi bohaterów o Harpagonie oraz informacje w didaskaliach, które odnoszą się do tytułowego bohatera. 3. Zastanów się nad formą, którą zastosujesz w wypracowaniu: musisz użyć elementów charakterystyki, ale i wyrazić swoją opinię

Rej pisał, iż „niedbalszych ludzi nie masz jako Polacy, a co by się w swym języku mniej kochali”. Oceń pod tym względem współczesnych Polaków. Swój pogląd na traktowanie dziś języka polskiego przedstaw w formie przemówienia. Nadaj mu formę krótkiej rozprawki z wyraźną tezą.

Rej pisał, iż „niedbalszych ludzi nie masz jako Polacy, a co by się w swym języku mniej kochali”. Oceń pod tym względem współczesnych Polaków. Swój pogląd na traktowanie dziś języka polskiego przedstaw w formie przemówienia. Nadaj mu formę krótkiej rozprawki z wyraźną tezą. Jak sądzisz: czy Polacy dbają o to, jak mówią i piszą, i czy są dumni ze swego języka, czy przeciwnie – nie dbają o polszczyznę i można ich nazwać niechlujami językowymi? Masz okazję przedstawić swoje zdanie

Napisz streszczenie opowiadania Ernesta Hemingwaya W innej krainie.

Zanim napiszesz… Przygotuj sobie plan zdarzeń! 1. Wybierz najważniejsze zdarzenia. 2. Ułóż je chronologicznie. 3. Pisz streszczenie według sporządzonego planu.   Forma wypracowania Została ściśle określona w temacie – masz napisać streszczenie. WSTĘP Przedstawienie utworu, krótkie nakreślenie czasu i miejsca akcji oraz prezentacja narratora. ROZWINIĘCIE Chronologiczne uporządkowanie akcji, zdarzeń, które ujawnia narrator. Przedstawienie kilku najważniejszych zdarzeń. ZAKOŃCZENIE Podsumowanie losów bohaterów, ujawnienie przyszłych zdarzeń. Pamiętaj! Streszczenie nie zawiera: szczegółów dotyczących wyglądu postaci, opisów

Zastąp anonimowego autora utworu i dopisz krótki fragment zaczynający się od pytania mistrza „Śmierci, czy ciebie należy się bać?”

Zastąp anonimowego autora utworu i dopisz krótki fragment zaczynający się od pytania mistrza „Śmierci, czy ciebie należy się bać?” Możesz pisać współczesną prozą albo – jeśli czujesz się na siłach – zastosować archaizowaną składnię i staropolskie słownictwo. Zanim napiszesz Zdecyduj, czy czujesz się na siłach! Stosowanie archaizacji jest naprawdę trudne, wymaga polotu i umiejętności naśladowania innych. Jeśli więc obawiasz się, czy sobie z tym poradzisz, zdecyduj się na pisanie wersji współczesnej. Dobrze dobrane argumenty,

Napisz opowiadanie twórcze z opisem sytuacji, krajobrazu lub przeżyć wewnętrznych

Napisz opowiadanie twórcze z opisem sytuacji, krajobrazu lub przeżyć wewnętrznych. Czym powinno się charakteryzować każde opowiadanie? Występowaniem związku przyczynowo-skutkowego. Co to oznacza? Że wydarzenia muszą się wiązać w logiczną, chronologiczną całość (czyli następować po kolei). Pomogą Ci w tym określenia oznaczające następstwo czasowe (pewnego dnia, kiedyś, niedawno, następnie, z kolei, potem). Czasownikami oznaczającymi ruch, dynamikę. Przydadzą się wyrazy wprowadzające napięcie emocjonalne (nagle, nieoczekiwanie, wtem, niespodziewanie itp.). Dialogi Do swojego opowiadania możesz wprowadzić dialogi.

Magia przedmiotów – refleksje. W nawiązaniu do fragmentu powieści Olgi Tokarczuk Prawiek i inne czasy.

Magia przedmiotów – refleksje. W nawiązaniu do fragmentu powieści Olgi Tokarczuk Prawiek i inne czasy. Co można wywnioskować z Czasu Misi (fragmentu powieści Prawiek i inne czasy)? Misia ma dziesięć lat i jest całkiem zwyczajną dziewczynką. Chodzi do szkoły, w domu lubi bawić się lalkami i nie brak jej wyobraźni. Zdarzają się czasem dni, kiedy zwyczajnie – jak to dziecko – nudzi się. Nie ma ochoty na zabawę, nie potrafi znaleźć sobie miejsca w domu. Wtedy najchętniej

Wybierz fraszkę (spośród zamieszczonych), która wywarła na Tobie największe wrażenie. Postaraj się uzasadnić słuszność (lub fałsz) jednej z wyrażonych we fraszkach myśli.

Wybierz fraszkę (spośród zamieszczonych), która wywarła na Tobie największe wrażenie. Postaraj się uzasadnić słuszność (lub fałsz) jednej z wyrażonych we fraszkach myśli. Fraszki do wyboru Do Hanny Na palcu masz dyjament, w sercu twardy krzemień, Pierścień mi, Hanno, dajesz, już i serce przemień! Na nabożną Jeśli nie grzeszysz, jako mi powiadasz, Czego się, miła, tak często spowiadasz? Do Wojtka Pytasz nie teszno li mię tak samego siedzieć? Teszniej mię, Wojtku, z tobą, kiedyś to

Dzieckiem być. Wyrastać z dzieciństwa czy pozostać dzieckiem? (rozprawka)

Dzieckiem być. Wyrastać z dzieciństwa czy pozostać dzieckiem? (rozprawka) Przykładowe wypracowanie Jak najdłużej cieszyć się z dzieciństwa czy spieszyć się, aby być dorosłym? Ja nie mam żadnych wątpliwości – nie spieszy mi się do dorosłości – ba, chciałabym w środku zostać na zawsze dzieckiem. Czemu? Ze zdziwieniem patrzę czasem na moje koleżanki, które nie mogą się doczekać, aż w kieszeni będą miały upragniony dowód osobisty. Jest on dla nich jak przepustka do lepszego, bo dorosłego

Napisz charakterystykę postaci literackiej lub wybitne postaci historycznej, która w swoim życiu kierowała się miłością.

Napisz charakterystykę postaci literackiej lub wybitne postaci historycznej, która w swoim życiu kierowała się miłością. Przykładowa charakterystyka Znamy go jako bohatera różnych dzieł literackich i filmów. Wiemy jednak, że istniał naprawdę. Pozostawił po sobie książki dla dzieci i dzieła pedagogiczne, ale przede wszystkim legendę. Dobry doktor, Janusz Korczak, zwany też niekiedy żydowskim świętym. Niewątpliwie był postacią, która kierowała się miłością. Niepozorny, człowiek o łagodnej twarzy i mądrych oczach, z siwiejącą brodą. Tak go sobie wyobrażam

Człowiekowi najbardziej potrzebny jest drugi człowiek. Odnieś się do tej tezy i uzasadnij swoją opinię, przywołując dwa przykłady z wybranych dzieł literackich lub filmowych.

Człowiekowi najbardziej potrzebny jest drugi człowiek. Odnieś się do tej tezy i uzasadnij swoją opinię, przywołując dwa przykłady z wybranych dzieł literackich lub filmowych. Przykładowe wypracowanie Człowiekowi nic nie jest w stanie zastąpić drugiego człowieka. On jest mu najbardziej potrzebny, bardziej niż pieniądze, ciekawe wrażenia, sława i spokój. Człowiek nie może szczęśliwie żyć bez przyjaźni, miłości i bliskości z innymi. (Sformułowanie tezy. Zwróć uwagę, że nie zostaje ona powtórzona słowo w słowo, tylko sparafrazowana.) Przykłady potwierdzające tę

To, co liczy się naprawdę, to odnaleźć swoje powołanie. Czy Nick Jarow ma rację? Swoją opinię uzasadnij na przykładach dwóch postaci literackich lub rzeczywistych.

To, co liczy się naprawdę, to odnaleźć swoje powołanie. Czy Nick Jarow ma rację? Swoją opinię uzasadnij na przykładach dwóch postaci literackich lub rzeczywistych. Przykładowe wypracowanie Powołanie wyobrażam sobie jako iskrę, płomień. Przeświadczenie, że to, co robimy, ten zawód, ta misja, droga życia jest najwłaściwsza, wymarzona, jedyna i innej poza nią nie widzimy. Jak rozpoznać ten najważniejszy w życiu głos, decydujący o tym, kim w życiu będziemy? Skąd wiedzieć, którą drogą iść, co wybrać

OPOWIADANIE. Napisz opowiadanie z elementami opisu pt. Mój pierwszy krok na obcej planecie

Napisz opowiadanie z elementami opisu pt. Mój pierwszy krok na obcej planecie. Przykładowe wypracowanie Moja historia jest prawdziwa, choć wielu zaliczy ją do bajek. Zdaję sobie z tego sprawę, bo gdy wracam myślami do tamtych wydarzeń, często zdaje mi się, że to był sen… – Wstawaj, Merphy, zmuś się chociaż do krótkiego spaceru – szeptał do mnie Emar, mój najlepszy android. – Zbliżamy się do Altry! Gaja zaczęła wyhamowywać. Z trudem podniosłem się

Pieter Bruegel – Upadek Ikara

Pieter Breughel Starszy, Pejzaż z upadkiem Ikara, ok. 1558, olej na płótnie, Królewskie Muzeum Sztuk Pięknych, Bruksela Pieter Bruegel Starszy Wędrując po wsiach, ochoczo przyłączał się do wieśniaków świętujących na weselu czy odpuście, by potem malować ich akwarelą lub olejem w najbardziej codziennych, niekiedy żartobliwych epizodach. Z tego powodu całe wieki przezywany był Breughlem Chłopskim albo Rubasznym. Przy jego nazwisku pojawia się również przydomek Starszy – dla odróżnienia od dwóch jego

Napisz rozprawkę, w której uzasadnisz, że „śmiech niekiedy może być nauką”. Odwołaj się do przykładów z literatury lub filmu, ewentualnie z obu tych dziedzin.

Napisz rozprawkę, w której uzasadnisz, że „śmiech niekiedy może być nauką”. Odwołaj się do przykładów z literatury lub filmu, ewentualnie z obu tych dziedzin. Cytat w wypracowaniu pochodzi z dzieła Ignacego Krasickiego. Dobrze więc, jeśli posłużysz się jakimś przykładem literackim tego autora. Do wyboru masz bajki i satyry. Bajki To krótkie (epigramatyczne) lub troszeczkę dłuższe (narracyjne) utwory, które poprzez zabawne przykłady pokazują nasze wady, uczą, jak nie należy postępować. Najbardziej znani autorzy bajek: Ezop (legendarny bajkopisarz

Powtórka z gramatyki

1. Co to jest fonetyka? Dział językoznawstwa (nauki o języku) zajmujący się głoskami (np. ich wymową, zapisem, podziałem). 2. Co to jest głoska? Najmniejszy dźwięk ludzkiej mowy. Głoski zapisujemy za pomocą liter, jednak jednej głosce nie zawsze odpowiada jedna litera. Np. głosce t odpowiada litera t, ale już dź to dwie litery, a jedna głoska. 3. Czym się różnią samogłoski od spółgłosek? Samogłoski powstają przy większym rozwarciu jamy ustnej, są donośniejsze. W

Przed egzaminem. Ekspresowe przypomnienie form pisemnych.

Najważniejsze informacje Jaka forma jest najtrudniejsza? Większość z Was uważa, że rozprawka. Bo trzeba kombinować, wymyślać argumenty, a potem to wszystko ubrać w logiczną całość. I jeszcze wyraźnie zaakcentować swoje stanowisko. Pewnie macie rację. Równie trudny jest reportaż, artykuł – ale jest małe prawdopodobieństwo, że te formy pojawią się na egzaminie. Pisząc rozprawkę, pamiętaj! Przedstaw tyle argumentów, ile jest wymaganych w poleceniu. Jeśli nie ma wyraźnej informacji na ten temat – podaj trzy argumenty. To

Czy pomoc bliźnim może być źródłem szczęścia?

Czy pomoc bliźnim może być źródłem szczęścia? Posłuż się trzema argumentami, w tym co najmniej jednym z literatury. Rozwiń przynajmniej jeden z nich. Jakimi sformułowaniami podkreślić w rozprawce subiektywność sądów? Myślę, że…. Sądzę, że… Uważam, iż… Według mnie… W moim przekonaniu… Jestem pewny, że… Jak wprowadzić argument? Weźmy pod uwagę choćby… Na przykład… Jak porządkować tok myśli i nawiązywać do poprzednich argumentów? Po pierwsze…, po drugie… Kolejnym przykładem na to jest… I