Strona Główna
Zapamiętaj! Koronacja to dokonywany publicznie akt przekazania monarsze insygniów królewskich. Zwykle koronacja połączona była z ceremonią kościelną, podczas której wysoki duchowny namaszczał władcę olejami świętymi. Insygnia królewskie – symboliczne, zewnętrzne oznaki jakiejś godności, urzędu, władzy. Zapamiętaj insygnia królewskie! Berło Korona Jabłko królewskie Zapamiętaj ważne polskie koronacje! Bolesław Chrobry – 1025 r. Bolesław Śmiały – 1076 r. Władysław Łokietek – 1320 r. Kazimierz Wielki – 1333 r. Władysław Jagiełło – 1386 r. Henryk Walezy – 1573 r. Stefan
Zapamiętaj! Przywileje to akty wydawane przez króla, nadające poszczególnym osobom lub całym stanom określone uprawnienia. Zapamiętaj najważniejsze przywileje! Przywilej budziński – 1355 r. Przywilej koszycki – 1374 r. Przywilej piotrkowski – 1388 r. Przywilej czerwiński – 1422 r. Przywilej jedlneński – 1430 r. Przywilej krakowski – 1433 r. Przywileje cerekwicko-nieszawskie – 1454 r. Przywilej piotrkowski – 1496 r. Konstytucja nihil novi – 1505 r. To jest ważne! Polska szlachta zdobyła w okresie późnego średniowiecza takie prawa, które umożliwiły jej
Zapamiętaj! Konstytucja to taka ustawa, która określa zasady ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego danego państwa. Formułuje także podstawowe prawa i obowiązki obywateli. Istniejące w państwie zasady prawne muszą być zgodne z konstytucją. Zapamiętaj najważniejsze konstytucje! Stany Zjednoczone – konstytucja – 1787 r. Polska – Konstytucja 3 maja – 1791 r. Polska – konstytucja – 1807 r. Polska – konstytucja – 1815 r. Polska – konstytucja marcowa – 1921 r. Polska – konstytucja kwietniowa – 1935 r. Polska – konstytucja lipcowa –
Zapamiętaj najważniejsze powstania! insurekcja kościuszkowska – 1794 r. powstanie listopadowe – 1830 r. powstanie krakowskie – 1846 r. powstanie styczniowe – 1863 r. powstanie w getcie warszawskim – 1943 r. powstanie warszawskie – 1944 r. Przykładowe zadanie z egzaminu Przeczytaj uważnie fragment tekstu: Konspiratorzy zdecydowali o wybuchu powstania 29 listopada 1830 r. Było ich niewielu (…). Armia polska była doskonale wyszkolona, gorzej uzbrojona, nie miała najmniejszych szans wobec liczebnej przewagi wojsk rosyjskich. (…) Mimo to 25 lutego w bitwie na
Czym były rozbiory? Rozbiory to zagarnięcie ziem polskich przez trzy sąsiadujące z Polską mocarstwa: Rosję, Austrię i Prusy. Przypomnij sobie, jakie mocarstwa sąsiadowały z Polską! W drugiej połowie XVIII w. Rzeczpospolita była otoczona przez trzy mocarstwa: Rosję, Prusy i Austrię. Potrafiły one wystawić po kilkaset tysięcy żołnierzy, miały sprawną administrację i znaczne zasoby finansowe. Starały się nie dopuścić do jakichkolwiek zmian, które wzmocniłyby Polskę. Bezwładna Rzeczpospolita nie zagrażała ich interesom. To ważne! Trzy rozbiory nastąpiły
I wojna światowa Kiedy trwała? Od 1914 do 1918 r. Powód konfliktu: Państwa w Europie były ze sobą skłócone. Rywalizowały o wpływy na tym kontynencie oraz o kolonie w Afryce i Azji. Szczególnie wrogo były do siebie nastawione Niemcy i Anglia (z Francją). Jak zaczęła się wojna? I wojna światowa rozpoczęła się od zamordowania w Sarajewie następcy tronu Austro-Węgier, arcyksięcia Franciszka Ferdynanda. Zapamiętaj datę: 28 czerwca 1914 r. Kto z kim walczył? Dwa wrogie ugrupowania: Niemcy, Austro-Węgry i Włochy przeciwko Francji, Anglii
Może tak się zdarzyć, że w teście humanistycznym trzeba będzie wykazać się znajomością najważniejszych unii, jakie zawarła Polska. Przykład: Przeczytaj uważnie fragment: Pierwsze skutki unii w polityce zewnętrznej dały się zaobserwować bezpośrednio po umowie krewskiej i wiązały się nie tylko z odsunięciem od Litwy groźby krzyżackiej, ale i umocnieniem stanowiska Polski. Już w 1387 r. rycerstwo polskie, pod wodzą Jadwigi, z pomocą , usunęło Węgrów z terenu Rusi Halickiej. Z kolei Polacy pomogli Litwinom w latach 1386 – 1387 w zdobyciu Smoleńska
Co to znaczy sprawować władzę? Sprawować władzę to znaczy mieć takie środki i uprawnienia, które powodują, że ludzie jej poddani zmuszeni są ją respektować, czyli postępować tak, jak tego oczekuje rządzący. Władza musi także dysponować siłą, która zapewni kontrolę wykonywania jej poleceń. Bez spełnienia tego warunku nie może być mowy o rzeczywistym sprawowaniu władzy. O władcach… O władcach sądzono, że są to osoby obdarzone szczególną łaską i opieką bogów. W starożytnym Egipcie faraonów uważano
Zapisać myśli Chociaż różne ludy rozwinęły odmienne systemy znaków służące do utrwalenia języka mówionego przez zapis, to dla mieszkańców Europy najważniejsze jest powstanie pisma alfabetycznego. Poszczególne litery odpowiadają w nim danym dźwiękom mowy. Pismo takie narodziło się w drugiej połowie II tysiąclecia p.n.e. prawdopodobnie na terenie zachodniej Syrii. Z tego pisma rozwinęły się greka i łacina. Chrześcijaństwo Ukształtowało się w Palestynie wchodzącej w skład Imperium Rzymskiego. Religia ta opiera się na nauce Jezusa Chrystusa (żył prawdopodobnie
Na początek przypominamy najważniejsze formy władzy! Demokracja = władza w rękach obywateli Demokracja to taki rodzaj ustroju państwa, w którym decyzje podejmowane są za zgodą większości obywateli. W ustroju demokratycznym: zagwarantowane są prawa do swobodnego zrzeszania się (np. do tworzenia partii politycznych), działają niezawisłe sądy (tzn. sędziowie rozstrzygający sprawy muszą przestrzegać obowiązującego prawa i nie mogą ulegać naciskom np. władz), nie ma cenzury, ukazuje się prasa, działają stacje telewizyjne, które przekazują informacje w sposób
System feudalny, lenno, wasal, senior… – te pojęcia koniecznie musisz powtórzyć przed majowym egzaminem. Zapamiętaj! Feudalizm to system społeczno-gospodarczy i ustrój polityczny średniowiecznej Europy. Na czym polegał feudalizm? Na istnieniu zależności. Kolejne stopnie tych zależności tworzyły drabinę feudalną. Zapamiętaj układ drabiny feudalnej! król (władca) możni – duchowni i świeccy rycerze i niżsi duchowni chłopi Zwierzchnikiem w systemie feudalnym był senior. Jego poddanym – wasal. Senior posiadał ziemię z włościami (lenno), którą nadzorowali jego
You know probably who the pirates were. But did you know that many pirates really lived and were really good sailors? There are also many legends connected with pirates. Here’s one of them. Tom Sweeney was a sailor who joined buccaneers. He loved that style of life – robbing ships, drinking with his companions. He spent many years at the sea. One thing that made Tom Sweeney different from his shipmates
Are you a perfect couple? Czy jesteście idealną parą? Do you want to check if you are a perfect couple? Try to answer all questions choosing a, b, c or d. The description of your relationship may tell you what couple you are but it may also help you to see your mistakes. Have a good time! 1. My boyfriend (girlfriend) respects all my believes and my point of view even if
„Nigdy się tego nie nauczę…” Taka myśl jak nic przeszkadza w nauce. Ale można ją „zagłaskać”. Zmienić w prosty sposób negatywne, dołujące przekonania na pozytywne, dodające skrzydeł myśli. Służy do tego tak zwana metoda afirmacji. Rano staję przed lustrem Mój znajomy gimnazjalista Maciek co rano staje przed lustrem i mówi sobie: „Maciek, z ciebie to fajny gość, dasz radę! Z matmą też. Możesz spróbować, potrafisz się nauczyć! Jesteś w stanie to zrobić! Teraz ! Już! Dziś!”.
Dear Diary, It is high time to choose a sport discipline that will help me to keep fit and healthy. The problem is that I am not really keen on any particular disciplines but I would like to find myself a place in the world of sport. And so I have been thinking of various sport activities. Take swimming for example. I like warm water in the lake. Swimming seems a nice, not tiring activity. It makes
Odszukaj w tekście Pieśni Legionów Polskich we Włoszech echa polskiej i europejskiej historii – postacie i zdarzenia. Przypomnij sobie okoliczności wspomnianych w utworze zdarzeń. Zacznij od… …wskazania postaci i zdarzeń historycznych występujących w tekście. Omów wszystko po kolei. Musisz się tu wykazać wiedzą historyczną i umiejętnością łączenia faktów. Jan Henryk Dąbrowski – to on formował Legiony Polskie we włoskiej Lombardii, która podlegała wtedy władzy Francuzów. „Do Polski z ziemi włoskiej” wyruszył więc generał – z nadzieją, że jego żołnierze
Wyraź własne stanowisko wobec następujących stwierdzeń: Cierpię, więc jestem. Cierpienie uszlachetnia człowieka. Jak zacząć? Możesz ogólnie – od rozwinięcia podanych myśli. Co znaczą według Ciebie? Cierpię, więc jestem. – Cierpienie, tak jak i szczęście, nadaje ludzkiemu życiu sens. Jest jego nieodłączną częścią. Cierpienie uszlachetnia człowieka. – Cierpienie wcale nie musi być karą. Ono może być krokiem w rozwoju człowieka. Człowiek, który doznał cierpienia, staje się lepszym. Potrafi współczuć innym ludziom, umie cieszyć
Wyjaśnij, na czym polegał dualizm gospodarczy Europy w XVI wieku. W XVI wieku w zachodniej Europie rozwijały się ośrodki miejskie i produkcja przemysłowa. Wraz ze zmianami w sposobie i charakterze produkcji pojawiły się nowe zjawiska życia gospodarczego, takie jak giełda i spółki. Na giełdach kupowano i sprzedawano duże partie towarów. W celu uzyskania lub powiększenia zysku zawiązywano spółki. Powstawały one w przemyśle, bankach czy handlu. W Europie Wschodniej uzyskany dochód przeznaczano prawie wyłącznie na swoje spożycie, a na Zachodzie w znacznej
Przedstaw główne założenia zasady senioratu. Wyjaśnij przy tym pojęcia: senior, princeps, juniorzy, dzielnica senioralna. Przedstaw przesłanki do wprowadzenia zasady senioratu Bolesław Krzywousty miał twardy orzech do zgryzienia. Miał czterech synów i musiał podjąć decyzję, któremu z nich przekazać władzę. Chciał uchronić potomków i państwo przed bratobójczymi walkami o władzę. Sam w takiej uczestniczył (po śmierci ojca, Władysława Hermana) i zamierzał oszczędzić tego synom. Krzywousty znalazł rozwiązanie: ogłosił statut dynastyczny, czyli prawa regulujące wewnątrz dynastii zasady następstwa
Wyjaśnij, dlaczego na polskim tronie zasiadł król Węgier. W XIV w. Polska stała się ponownie zjednoczonym królestwem. Minął czas rozbicia jej na dzielnice rządzone przez niezależnych władców i Polska miała znów jednego monarchę. Ale zjednoczenie kraju nie przebiegało spokojnie. Towarzyszyły mu liczne wojny. W tym okresie Polska znalazła sojusznika: były nim Węgry rządzone przez dynastię Andegawenów. Węgrzy udzielali Polsce pomocy zbrojnej, popierali ją w sporach z Czechami i Krzyżakami. Aby utrzymać ten korzystny