Strona Główna

Fundusze unijne dla szkół – kształcenie zawodowe

Unijni eksperci z zakresu ekonomii i polityki społecznej już od dawna dostrzegali problem niedopasowania oferty edukacyjnej szkół średnich i wyższych do realnego zapotrzebowania na rynku pracy. Do grzechów głównych obecnego systemu kształcenia zaliczali zbyt duży poziom ogólności wynikający z braku równowagi pomiędzy ilością przekazywanej teorii a liczbą godzin poświęconych na praktykę zawodu w rzeczywistym środowisku pracy. Na szczęście, wdrażana od 4 lat strategia wspierania placówek oświatowych, przynosi efekty w postaci

Mitologia – TEST 2

1. Jak Grecy nazywali matkę ziemię? a) Demeter b) Gaja. c) Rea d) Hera 2. Kim była Eris? a) Boginią niezgody b) Boginią miłości c) Jutrzenką 3. Kto za karę został zamieniony w złoto? a) Król Priam b) Król Agamemnon c) Król Midas 4. Co nosił na sobie Herakles? a) Zbroję b) Koźlą skórę c) Lwią skórę 5. Jak zmarł Orfeusz? a) Rozszarpany przez menady b) Z tęsknoty za Eurydyką

BAROK – Test 1

1. Które z podanych niżej zdań są prawdziwe, a które fałszywe? a) Cechy barokowej sztuki, zarówno kościelnej, jak i świeckiej, to między innymi niezwykła, czasem nawet przesadna dbałość o formę, zamiłowanie do efektownych rozwiązań, przepychu, bogactwa ozdób i złoceń. b) Makaronizowanie to przesadne zamiłowanie do kultury włoskiej. c) Barokowe psalmy zawdzięczamy między innymi Wespazjanowi Kochowskiemu i Mikołajowi Sępowi-Szarzyńskiemu. d) „Discordia concors” i „concordia discors”, terminy używane przez Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, oznaczają „niezgodną zgodę” i „zgodną niezgodę”, które powinny

Czy poradziłbyś sobie z tymi tematami dotyczącymi literatury XIX wieku?

Stwórz konspekt modelu odpowiedzi do podanych tematów: a) Obraz młodości i program romantyków zawarty w Odzie do młodości. b)  Cechy Konrada jako bohatera romantycznego na podstawie Wielkiej Improwizacji. c) Koncepcja historiozoficzna zawarta w Widzeniu księdza Piotra. d)  Na podstawie sceny w salonie warszawskim i sceny więziennej (III część Dziadów) napisz, jak Mickiewicz przedstawił obraz polskiej młodzieży patriotycznej. e) Na podstawie Epilogu Pana Tadeusza i całości dzieła opisz obraz ojczyzny w oczach Adama Mickiewicza. f) Na podstawie Przygotowania i znajomości całego

Literatura XX wieku TEST

Sprawdź swoją wiedzę z literatury współczesnej 1. Wymień sześciu poetów z pokolenia Kolumbów. a) ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. b) …………………………………………………………………………………………………………………………………………… c) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. d) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. e) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. f) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 2. Dlaczego poetów tworzących w czasie II wojny światowej nazywa się poetami apokalipsy spełnionej? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3. Z czym kojarzą Ci się podane daty z powojennej historii Polski. 1968 ………………………………………………………………………………………………………………………………………..; 1970 ………………………………………………………………………………………………………………………………………..; 1976 ………………………………………………………………………………………………………………………………………..; 1980 ………………………………………………………………………………………………………………………………………..; 1981 ………………………………………………………………………………………………………………………………………..; 1989 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4. Co skłoniło Zofię Nałkowską do

Literatura staropolska – TEST

1. Wyjaśnij co znaczy i z jaką wiąże się epoką: a) racjonalizm ………………………………………………………………………………………………………………… b) krytycyzm ………………………………………………………………………………………………………………….. c) sentymentalizm ………………………………………………………………………………………………………….. d) humanizm ………………………………………………………………………………………………………………….. e) mistycyzm ………………………………………………………………………………………………………………….. f) teocentryzm ………………………………………………………………………………………………………………… g) sarmatyzm ………………………………………………………………………………………………………………….. 2. Kim byli: a) Roland ………………………………………………………………………………………………………………………… b) Don Kichot …………………………………………………………………………………………………………………… 3. Kto to napisał: a) Świętoszek …………………………………………………………………………………………………………………. b) Mikołaja Doświadczyńskiego Przypadki …………………………………………………………………………. c) Podróże Guliwera ………………………………………………………………………………………………………… d) Kandyd ……………………………………………………………………………………………………………………….. e) Nowa Heloiza ………………………………………………………………………………………………………………. f) Laura i Filon ………………………………………………………………………………………………………………….. g)

Król Edyp – kartkówka

Sprawdź swoją wiedzę z Króla Edypa 1. W jakich górach porzucono Edypa? ……………………………………………………………………………………….. 2. Jak się nazywał mityczny założyciel Teb? ……………………………………………………………………………………….. 3. Dlaczego Edypowi nadano właśnie takie imię? ……………………………………………………………………………………….. 4. Jak nazywali się przybrani rodzice Edypa? ……………………………………………………………………………………….. 5. Jak nazywali się prawdziwi rodzice Edypa? ……………………………………………………………………………………….. 6. Kto był jedynym świadkiem zabójstwa Lajosa? ……………………………………………………………………………………….. 7. Czy Edyp prosił Kreona o opiekę nad wszystkimi dziećmi? ……………………………………………………………………………………….. 8. Jak ukarał się Edyp po odkryciu

Mitologia – kartkówka

Sprawdź swoja wiedzę z mitologii  1. Kto wyskoczył z głowy Zeusa? ……………………………………………………………………………………………………… 2. Dla kogo Dedal budował labirynt? ……………………………………………………………………………………………………… 3. Co to jest Olimp? ……………………………………………………………………………………………………… 4. Dlaczego na kogoś, kto jest zapatrzony w siebie, mówimy narcyz? ……………………………………………………………………………………………………… 5. Co zgubiło Niobe? ……………………………………………………………………………………………………… 6. W którym micie jest mowa o… wymiotowaniu? ………………………………………………………………………………………………………   Odpowiedzi 1. W ten sposób urodziła się córka Zeusa. Ponieważ Zeus odczuwał bóle głowy, poprosił o pomoc Hefajstosa i ten rozłupał mu

TEST z dwudziestolecia międzywojennego cz. 2.

1. Które z wymienionych cech przypisałbyś powieści Marcela Prousta W poszukiwaniu straconego czasu? a) chronologia wydarzeń b) metaforyczny styl c) pierwszoosobowa narracja d) tradycyjna fabuła e) zmienność nastrojów 2. Który z wymienionych pisarzy był twórcą powieści zwanej „strumieniem świadomości”? a) Andre Gide b) Marcel Proust c) Franz Kafka d) James Joyce 3. Które z wymienionych opowiadań stanowi polemikę z dziełem Prousta W poszukiwaniu straconego czasu? a) Sklepy cynamonowe Brunona Schulza

TEST przedmaturalny 2

1. Skojarz poszczególne cytaty na temat czasu z nazwami epok. A. Bo czas nie da trwać żadnej rzeczy w jednej mierze A jako wszytko niesie, tak zaś wszytko bierze. Widziałem ja po ranu piękny kwiat przyjemny, A widziałem zaś wieczór zwiędły i nikczemny. B. Świat cały jest obszernym pamiątek smentarzem – Człowiek jedną literą w nagrobkowym rymie – Serce człowieka wspomnień współbraci ołtarzem – […] Lecz czas pamiątki świata w swym

Biblia – TEST 1

TEST 1. Biblia pochodzi od słowa a) mądrość. b) księga. c) księgi. 2. Co Bóg stworzył drugiego dnia? a) Wody b) Gwiazdy c) Niebo 3. Księga Koheleta jest zaliczana do ksiąg a) mądrościowych. b) historycznych. c) prorockich. 4. Kto chodził po wodzie w Nowym Testamencie? a) Szymon b) Piotr c) Mateusz 5. Kto sprzedał pierworództwo za miskę soczewicy? a) Jakub b) Ezaw c) Abraham 6. Gdzie rodzice znaleźli 12-letniego Jezusa?

Energia kolorów

Kolory mają swoją energię. Mogą sprawić, że poczujesz się podekscytowana, rozdrażniona lub wyciszona i zrelaksowana. Znajdź swój kolor i w pełni wykorzystaj jego możliwości. Koloroterapia, czyli metoda polegająca na wykorzystywaniu kolorów w leczeniu różnych dolegliwości, sięga tysiącleci. Na przykład już starożytni Egipcjanie budowali świątynie barw, w których znajdowały się różnokolorowe pomieszczenia. W zależności od rodzaju schorzenia, wybierano dla chorego komnatę utrzymaną w odpowiedniej tonacji kolorystycznej, aby mógł tam zażywać leczniczych kąpieli. Współczesna psychologia także

Test z wiedzy o modernizmie cz. 2 z komentarzem

Test wiedzy z modernizmu 1. Pierwszy tom wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera został wydany w: a. 1900 b. 1894 c. 1891 Odpowiedź: c. Komentarz: Literacki debiut Tetmajera przypada na rok 1891. Datę tę zwykło się uważać za początek modernizmu w Polsce, a to dlatego, że w twórczości poety odnajdujemy większość ówczesnych zainteresowań literackich. Znajdują się tam utwory przynależne do takich nurtów literackich, jak symbolizm, dekadentyzm, impresjonizm, a więc na dobrą sprawę wszystko

Mendel Gdański Marii Konopnickiej

Gatunek – werystyczny obrazek Obrazek jako gatunek doskonale nadawał się do realizacji założeń pozytywizmu, za jego pomocą z łatwością można było szerzyć hasła pozytywistyczne – pokazywać niedole ludu i naświetlać problemy, z którymi trzeba sobie radzić. Choć od razu widać, że obrazek ten powstał pod wpływem konkretnych wydarzeń i ma charakter tendencyjny, to nie wpływa to na jego wymowę i strukturę artystyczną. Zaskakiwać może nietypowe jak dla tekstu tendencyjnego zakończenie – jest

Jak efektywnie się uczyć?

Można się uczyć na sto sposobów. Na pamięć, wyłącznie ze zrozumieniem, przez hipnozę, w pełnej świadomości, w praktyce lub teoretycznie. Jednak bez względu na to, którą z nich wybierzesz, zapamiętaj kilka prostych zasad. Umożliwią Ci skrócenie czasu nauki oraz znaczne podwyższenie efektywności. Z pozoru wszyscy wiemy, jak porządnie się uczyć. A więc dlaczego ciągle popełniamy te same błędy? Nie popełniaj wciąż tych samych błędów Nie ucz się: Głodny lub spragniony. Niezaspokojone pierwotne potrzeby (w tym

Psychologia sukcesu

Czym zajmuje się psychologia? Odpowiedź jest prosta – wszystkim. Cokolwiek ludzie robią, jest to dla psychologii interesujące. Dziś wśród nowinek psychologicznych wielkie triumfy święci psychologia sukcesu, a to z bardzo prostego powodu – bo jest skuteczna i wszyscy się sukcesem (własnym lub cudzym) interesują. Zacznijmy od pytań – tylko odpowiadaj szczerze, długo i wyczerpująco: • Czy jesteś zadowolony ze swojego życia? • Jeśli nie, to dlaczego? • Co Ci doskwiera?

Lingwizm i poezja Mirona Białoszewskiego

Po co to zrobił nam Białoszewski, że zwrócił się ku językowi (lingua – język), by żonglować jego formami, bawić się brzmieniem, nie tylko znaczeniem słów, konstruować wiersze ze zwykłych wypowiedzi, przysłów, szablonów, konwencji? Otóż on odnalazł głęboki sens, który wyłania się z kombinacji językowych, obnażył wartości ukryte w języku, wreszcie popisał się talentem i pomysłowością w tworzeniu takich kombinacji. Miron Białoszewski (debiut 1956 – Obroty rzeczy) przyjął sobie za materiał

Zostań farciarzem!!!

Myślisz,  że farta się ma albo nie? Nie! Trzeba go sprowokować – wtedy przyjdzie. I już cię nie porzuci! 10 sposobów na przywołanie farta: Powtarzaj jak mantrę: wszystko zależy ode mnie! Mów sobie: trudne? tym lepiej większa będzie chwała z sukcesu! Dbaj o kontakty z ludźmi – samotnikom  trudniej złapać farta! Wychodź szczęściu naprzeciw – żeby wygrać trzeba zagrać… Nie żałuj sobie pochwał, gdy osiągniesz sukces a nawet mały sukcesik

Literatura przedstawia różne koncepcje ludzkiego życia. Czy któraś z nich jest Ci szczególnie bliska?

Literatura przedstawia różne koncepcje ludzkiego życia. Czy któraś z nich jest Ci szczególnie bliska? Odpowiedz, odwołując się do wybranych przykładów. Komentarz Nie daj się ponieść emocjom. Nie jest to wcale sprzyjający moment, byś mógł w końcu ponarzekać, wyrzucić z siebie całą gorycz istnienia, przekonać wszystkich, że życie jest okropne. Jeśli na pewno tego właśnie chcesz – postaraj się o bardziej finezyjną, zawoalowaną formę. Nie warto chaotycznie wyliczać, do czego wszyscy poeci i filozofowie porównali żywot

Czy literatura może nam pomóc w odpowiedzi na pytanie o naturę człowieka?

Czy literatura może nam pomóc w odpowiedzi na pytanie o naturę człowieka? Komentarz Materiał literacki jest bardzo bogaty – ze znalezieniem przykładu nie powinno być więc problemu. Najważniejszą sprawą jest jego dobór, znalezienie jakiegoś klucza. Zastanów się, czy chcesz zaprezentować człowieka jako istotę prawie równą Bogu/ bogom, istotę o dwoistej naturze, aktora na scenie teatru życia, niewolnika własnych namiętności, igraszkę w rękach losu – to tylko kilka przykładów. Możesz wybrać jedną możliwość, która jest