Udowodnij, że Nie-Boska komedia jest dramatem romantycznym.
- Dramat Zygmunta Krasińskiego składa się z czterech części, poprzedzanych poetycką, odautorską, epizodyczną wypowiedzią, nawiązującą do danej części utworu.
- Dramat napisany jest prozą, lecz jest dziełem synkretycznym: np. elementy liryczne obserwujemy w poetyckich wypowiedziach Marii (wizja końca świata) lub Orcia.
- Brak jest jedności miejsca, czasu i akcji:
- Hrabia Henryk podróżuje w przestrzeni za duchem-Dziewicą, rzecz dzieje się w pałacu, w szpitalu wariatów, w katedrze Świętej Trójcy.
- Między częścią I a II jest dziesięć lat przerwy.
- Dwa równie ważne wątki przeplatają się nawzajem – wątek rodzinny i wątek rewolucji społecznej.
- Nieokreślenie czasu historycznego – daje to ogólny wymiar rozważań o rewolucji.
- Występowanie obok siebie scen fantastycznych i realistycznych.
- Warstwa utworu, która wykracza poza świat materialny (głosy, Dziewica, Anioł Stróż, Orzeł itp.), stanowi o tym, że można nazwać Nie-Boską komedię dramatem metafizycznym.
- Sfera problemów społecznych i walki klas czyni z niej dramat historyczny.
- Obecność bohatera romantycznego.
- Kompozycja otwarta – obserwujemy „całość w wycinkach”, między częściami istnieją luki, poszczególne sceny scala postać głównego bohatera (Mąż – Hrabia), koniec stanowi określony, nadprzyrodzony, nieumotywowany w dramacie czynnik Boski.
- Niesceniczność utworu – wyraża się choćby w trudnościach w wystawieniu sceny Mąż – Dziewica, lotu nad „górami, przepaścią ponad morzem”.
Zobacz:
59. Jak ukazana jest rewolucja w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego?
Jak przedstawiony został dramat rodzinny w Nie-Boskiej komedii?
Dziecko, obłęd, fantastyka – jak te romantyczne motywy funkcjonują w Nie-Boskiej komedii?