Lalka Bolesława Prusa

  • Problematyka

    • Wymiar filozoficzny: powieść o ludzkich dążeniach, idealizmie, złożoności natury ludzkiej i różnorodności charakterów.
    • Wymiar społeczno–obyczajowy: obraz ówczesnego społeczeństwa, sytuacji i przemian warstw społecznych: arystokracji, mieszczaństwa, rodzącej się inteligencji, podziałów między nimi; opis życia i obyczajów ówczesnej ­stolicy.
    • Wymiar patriotyczny: pamięć o powstaniu styczniowym, postulat reform społecznych.
    • Wymiar psychologiczny: wielka powieść o miłości.
    • Program pozytywizmu: obraz życia ubogich warstw społecznych, postulat organicyzmu, kwestia żydowska.
  • Kompozycja

    • Powieść dojrzałego realizmu, wyrastająca jednak ponad tę konwencję dzięki nowatorstwu kompozycji.
    • Cechują ją:
    • prawdopodobieństwo akcji,
    • realizm szczegółu,
    • panoramiczność,
    • wielowątkowość,
    • epizodyczność,
    • nowatorstwo narracji: oprócz narratora trzecioosobowego, wszechwiedzącego, funkcjonuje tu Rzecki jako autor Pamiętnika starego subiekta, przez co powstaje „dwugłos narracji” – te same wydarzenia zostają naświetlone z różnych stron.
  • Najważniejszy bohater

  • Z biografii Wokulskiego:

    • Wątek powstańczy w młodości – zesłanie do Irkucka.
    • Po powrocie do Warszawy żeni się z Minclową, a po jej śmierci dziedziczy sklep.
    • W teatrze po raz pierwszy widzi pannę Izabelę Łęcką – dla niej postanawia zdobyć majątek i pozycję w świecie.
    • Na wojnie rosyjsko-tureckiej zdobywa ogromną fortunę.
    • Powraca do Warszawy i wchodzi w kręgi arystokratyczne, prowadzi interesy, stara się o rękę panny Izabeli; pomaga biedocie.
    • Już jako narzeczony panny Łęckiej poznaje jej nieszczerość i zdradę.
    • Próbuje popełnić samobójstwo – uratowany.
    • Znika – dalsze losy nieznane.
  • Bohater realistyczny:

    • Aktywny, energiczny, silny, pewien swych racji.
    • Stoi na granicy dwóch światów: odchodzącej arystokracji i jej wartości oraz wkraczającego świata kapitału.
  • Bohater romantyczny:

    • Motorem jego działań jest wielka romantyczna miłość do Izabeli.
    • Wątek walki o wolność – udział w powstaniu w młodości (odwrócona kolejność etapów: najpierw powstanie, potem miłość).
    • Tajemniczość: luki w biografii, niejasne późniejsze losy.
    • Nieudana próba samobójstwa.
  • Pozytywista:

    Pomoc bohaterom z warstw uboższych.
    Przemiana w człowieka interesu – np. spółka do handlu z Rosją.
    Szacunek dla nauki (wątek Ochockiego i Geista).

 

Potop Henryka Sienkiewicza

  • Problematyka

    • Wymiar patriotyczny: utwór napisany ku pokrzepieniu serc – ukazuje czasy potęgi narodu, bohaterstwo Polaków, utrwala mit sarmacki.
    • Wymiar historyczny: przybliża wiek XVII.
    • Wymiar etyczny: dobro odnosi zwycięstwo nad złem, jedni bohaterowie zostają ukarani, inni nagrodzeni.
    • Motyw romansu i przygody: prywatne perypetie bohaterów.
  • Kompozycja

    • Powieść historyczna – połączenie typu walterskotowskiego z dokumentalnym: losy fikcyjnych postaci prezentuje na tle siedemnastowiecznej wojny ze Szwecją; jest wielowątkowa, panoramiczna. Ma cechy:
    • epopei,
    • romansu przygodowego,
    • baśni,
    • westernu.
  • Najważniejszy bohater

  • Z biografii Andrzeja Kmicica:

    • Szalona młodość zabijaki – zatarg z Butrymami, mimo miłości Oleńka odprawia go ze względu na niemoralne postępowanie.
    • Przy Radziwille – uczta w Kiejdanach. Magnat ujawnia swą przychylność Szwedom, cała szlachta opuszcza Kiejdany. Kmicic nie może związany przysięgą. Zyskuje miano zdrajcy.
    • Próba porwania księcia Bogusława.
    • Kmicic pod przebraniem Babinicza formuje oddział i walczy przeciw Szwedom.
    • Wsławia się w obronie Częstochowy, ratuje króla Jana Kazimierza.
    • Rehabilitacja wśród szlachty – ślub z Oleńką.
  • Bohater romantyczny:

    • Młodość i posądzenie o zdradę, i rehabilitacja, podobnie jak w przypadku Jacka Soplicy.
    • Przeistoczenie z hulaki w bojownika o wolność ojczyzny.
    • Wielka i przez pewien czas nieszczęśliwa miłość do Oleńki.
    • Uczucie do kobiety – motorem działań.
    • Konflikt tragiczny – potrzeby kraju a przysięga dana Radziwiłłowi.
    • Walka w przebraniu – poza ogółem szlachty (samotność).
  • Odstępstwa od schematu romantycznego:

    • Szczęśliwe zakończenie.
    • Brak związku z poezją lub mistycyzmem.
    • Przemiana bez próby samobójstwa.

 

Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej

  • Problematyka

    • Wymiar patriotyczny: symbolizowany przez miejsca święte – mogiłę powstańców (wspomnienie powstania), legendarny grób Jana i Cecylii.
    • Wymiar społeczny i obyczajowy: szlachty ziemiańskiej, zaścianka, arystokracji.
    • Kontynuacja tradycji Mickiewiczowskiej: motyw epopei szlacheckiej.
    • Program pozytywistyczny: postulat zreformowanej pracy na polskiej ziemi, emancypacji kobiet, kultu pracy, krytyka postaw romantycznych.
  • Kompozycja

    • Powieść realistyczna z wszelkimi jej cechami: realizmem szczegółu, opisami pejzaży, kompozycją zamkniętą, wielowątkową, bogatą w osoby i charaktery.
    • Elementy tendencyjności:
    • akcja dowodzi wartości pracy,
    • postacie reprezentują postawy jednoznaczne, co klasyfikuje je jako pozytywne lub nie.
  • Z biografii Justyny Orzelskiej:

    • W młodości romantyczna miłość do Zygmunta Korczyńskiego – związek niemożliwy z racji różnic społecznych.
    • Mieszkając w Korczynie, Justyna stoi u progu życiowych decyzji – musi określić swoją rolę w społeczeństwie.
    • Odrzuca propozycję romansu z Zygmuntem i małżeństwa z Różycem.
      Poznaje Bohatyrowiczów, ich tryb życia.
    • Decyduje się na ślub z Jankiem i życie oraz pracę w zaścianku.
  • Justyna – bohater realistyczny:

    • jest aktywna, energiczna, silna i zdecydowana.
    • Podobnie jak Wokulski stoi na granicy dwóch światów – szlacheckiego Korczyna i zaściankowych Bohatyrowiczów.
    • Jej decyzja jest wyzwaniem rzuconym konwenansom świata.
  • Z bohatera romantycznego

    • „dziedziczy” romantyczną miłość z młodości, upokorzenie odrzucenia przez rodzinę arystokraty.
    • Jej metamorfoza kieruje się jednak ku nowym ideałom i nowej miłości.

 

Pozytywizm kontynuuje wątki romantyczne:

  • nawiązanie do powstań i bohaterów walk jako do świętości narodowej (Orzeszkowa – Gloria victis, Nad Niemnem);
  • temat dworku szlacheckiego jako ostoi polskości (Nad Niem­nem);
  • motyw pejzażu polskiego i jego urody (Nad Niemnem);
  • cechy bohatera romantycznego w kreacji nowych postaci – u Sienkiewicza czy idealis­tów Prusa;
  • kontynuacja tematu romantycznej miłości i jej niszczącej siły – Lalka Prusa.

 

Realizm stworzył klasyczny kanon powieści

Realiści wprowadzili do literatury:

  • narratora wszechwiedzącego;
  • różne tematy i rozmaite odmiany języka;
  • zachowania bohaterów uzasadniali zarówno czynnikami społecznymi, jak i psychologicznymi; preferowali kompozycję zamkniętą.

Utwór realistyczny to taki, w którym:

  • czas i miejsce akcji są prawdopodobne, typowe dla okresu, w którym rozgrywa;
  • prawdopodobni – albo nawet typowi – są bohaterowie, będący przedstawicielami różnych warstw i grup charakterystycznych dla opisanego w utworze społeczeństwa;
  • wszystko jest bogato charakteryzowane – bohaterowie, ich psychika, życiorysy, wygląd, ubiory, miejsca, w których przebywają – w związku z czym częste są wszelkiego rodzaju opisy.

Cechy powieści realistycznej

Milieu – zabieg prozatorski, który polega na tym, że charakteryzujemy postać, opisując jej otoczenie – np. pokój, wnętrze mieszkania itd. Zanim na scenę wkroczy sama osoba, czytelnik będzie miał już o niej wyrobioną opinię – na podstawie sprzętów, które gromadzi, barw, wśród których przebywa czy też porządku lub bałaganu. Zastosował milieu Balzak, chociażby w opisie pensjonatu pani Vauquer.

Realizm ­szczegółu – tę cechę eposu zastosowali pisarze w powieści realistycznej. Spotkamy zatem dokładny, wręcz fotograficzny opis przestrzeni, pejzażu, nawet osoby. Czasem zostanie wykonany „okiem kamery” – zbliżającym się z oddalenia, szerokiej perspektywy do interesującego nas detalu. Tę technikę znów możemy zaobserwować we wstępie do Ojca Goriot: Paryż, dzielnica, jej uliczki, pensjonat pani Vauquer.

Facebook aleklasa 2

Zobacz:

Lalka – Bolesław Prus

Lalka Bolesława Prusa – matura

Lalka na maturze

Potop Sienkiewicza – pytania i odpowiedzi

Portret szlachty w Potopie – sentyment czy krytyka?

Jakie gatunki literackie odnaleźć można w Potopie Henryka Sienkiewicza?

Jak w literaturze polskiej rozwijała się powieść historyczna?

Na czym polega różnica między nowelą a powieścią? Omów różnice na konkretnych przykładach.

Czy Nad Niemnem jest powieścią tendencyjna czy realistyczną?

Nad Niemnem – matura

Nad Niemnem na maturze

Nad Niemnem jako epopeja