Rodzice i dzieci w utworach literackich różnych epok. Na wybranych przykładach przedstaw związki uczuciowe i konflikty postaw.

Przykładowy wstęp:

Całkiem niedawno rozmawiałem długo ze swoim dziadkiem. Wspominał młodość, historię poznania żony, ale przede wszystkim dużo mówił o problemach z synem, czyli moim tatą.
Mój ojciec zawsze powtarzał, że miał wspaniały, kochający, zgodny dom. Kiedy kłóciliśmy się o coś, uwielbiał komentować moje zachowania czy słowa: „Mnie by coś takiego nigdy nie przeszło przez gardło wobec Twojego dziadka”. Albo: „Takich problemów nigdy w moim domu nie było”. Otóż okazało się, że… były!
Dziadek opowiedział mi o tym, że w jego domu też zdarzały się kłótnie, też bywały problemy istotne i te błahe, a niektóre sprawy stawiane były na ostrzu noża. „Czasem wydawało mi się, że on ma nas w nosie. Taki był buntowniczy i zadziorny” – mówił dziadek o ojcu. Zrozumiałem wtedy, że pewne problemy między rodzicami a dziećmi od dziesiątków lat, a pewnie i od wieków, pozostają wciąż te same. Uczucia, które łączą rodziny, wciąż są skomplikowane, a konflikty – częste i nieuniknione.
Potwierdzają to również pisarze, którzy od zawsze w swoich utworach poruszali problem rodziny – prawdopodobnie najważniejszy temat literatury.

.

Proponowane rozwinięcie tematu:

Silne związki emocjonalne:

– Święta Rodzina w Biblii,
Iliada,
Powrót posła,
Jeżycjada,
– filmy Co gryzie Gilberta Grape’a, Życie jest piękne, Jańcio Wodnik.

Dowodem na to może być ogromny ból po stracie kogoś z rodziny (dziecka, rodzica):

– mit o Niobe (skamieniała po stracie czternaściorga dzieci),
Lament świętokrzyski,
Treny,
Noce i dnie,
Kot w pustym mieszkaniu,
Anka (poemat Broniewskiego).

Największa miłość nie zapewnia jednak szczęścia. Jeśli jest to uczucie zbyt silne, nadmierne, wręcz chorobliwe, prowadzi do bezkrytycznego uwielbienia i przynosi fatalne skutki:

Ojciec Goriot (tytułowy bohater wobec córek),
Nad Niemnem (Andrzejowa Korczyńska wobec Zygmunta),
Noce i dnie (Barbara wobec Tomaszka),
Lalka (Łęcki wobec Izabeli).

Problemem bywa także zbyt silne sterowanie życiem dzieci – bohaterowie, którzy w odpowiednim momencie nie przecięli łączącej ich z rodziną pępowiny:

Moralność pani Dulskiej (Zbyszek, ale także Mela),
Chłopi (synowie Dominikowej).

Są też domy, w których wyraźnie brak miłoś­ci między rodzicami a dziećmi:

Skąpiec,
Zbójcy (stosunek Franciszka Moora do ojca),
Balladyna,
Ojciec Goriot,
Lalka,
Pani Bovary,
Ósmy dzień tygodnia.

Rodziny, które trudno uznać za wzorowe – rodzice niedający dzieciom dobrego przykładu albo podcinający im skrzydła, wręcz znęcający się nad nimi:

Ludzie bezdomni (ojciec Tomasza),
Granica (ojciec Zenona),
Stowarzyszenie Umarłych Poetów (ojciec Neila),
Skąpiec (Harpagon okrutny wobec Elizy),
– film Chłopięcy świat (przybrany ojciec znęca się nad pasierbem).

Dzieci mogą być różne:

Np. posłuszne swoim rodzicom…

Powrót posła,
Pan Tadeusz.

…zbuntowane wobec nich…

mit o Dedalu i Ikarze,
Antygona (Hajmon),
Nad Niemnem (Witold),
Doktor Piotr,
Chłopi (Antek Boryna),
Tango (specyficzny antybunt bohatera),
Buszujący w zbożu.

I niespełniające oczekiwań rodziców:

Biblia – przypowieść o synu marnotrawnym,
Henryk IV Szekspira (królewicz spędził młodość na hulankach, ale podczas ciężkiej choroby ojca pogodził się z nim i porzucił towarzystwo),
Nad Niemnem (Zygmunt),
Noce i dnie (Tomasz).

Życie stawia bohaterów często przed dramatycznym wyborem:

albo miłość, albo wierność rodzicom:

Romeo i Julia,
Anna Karenina (związek Aleksego z Anną wbrew woli matki),
Świętoszek (ojciec pragnie wydać Mariannę wbrew jej woli za Tartufe’a),
Fantazy (mimo miłości do Jana Dianna wychodzi za Fantazego, bo tak chcieli rodzice),
Pan Tadeusz (Stolnik nie zgadza się na małżeństwo córki z Jackiem, co doprowadza do tragedii).

Albo posłuszeństwo, albo postępowanie w zgodzie z własnymi przekonaniami:

Antygona,
Doktor Piotr.

.

Zakończenie:

Przytoczone przeze mnie utwory pokazują wyraźnie, że w literaturze (ale także np. w filmie) rzadko spotykamy się z przykładami doskonałych rodzin, w których stosunki między rodzicami a dziećmi są takie, jakie być powinny, jak je sobie wyobrażamy. Jeśli pojawiają się już idealne domy – np. opisane w Powrocie posła czy w Panu Tadeuszu – wydają się w dużym stopniu papierowe, sztuczne.
Wszystko dlatego, że w relacjach między rodzicami a dziećmi nic nie jest proste i jasne, stałe i pewne. Relacje te są niezwykle skomplikowane i jeśli ktokolwiek chce coś w tej mierze upraszczać, staje się niewiarygodny i sztuczny.
Niektórzy ze wspomnianych przeze mnie bohaterów nie potrafią kochać, inni kochają za bardzo. Niektórzy dają dzieciom zbyt dużą swobodę, inni – zbyt małą. Bywa, że pewne postaci buntują się trochę dla samego buntu, a ci, którzy powinni się przeciwstawić swoim rodzicom, nie potrafią tego zrobić.
Łatwo tych bohaterów osądzać, stojąc z boku, czytając książkę albo pisząc wypracowanie. Dużo trudniej o jednoznaczną ocenę, kiedy chodzi o nas samych, o nasze własne postawy, wybory i zachowania. O nasze własne domy i rodziny.

 

Zobacz:

Relacje rodzice – dzieci w dziełach Sofoklesa

Dom rodzinny… idealizowany i ten karykaturalnie przedstawiony w wybranych przez Ciebie utworach literackich. Wyjaśnij przyczyny tak różnorodnego rozwinięcia przez twórców tego motywu.

Rodzice i dzieci w literaturze realizmu. Zaprezentuj problem na wybranych przykładach.

Dom rodzinny