Strona Główna

Napisz charakterystykę porównawczą Jacka Soplicy i Giaura

Napisz charakterystykę porównawczą Jacka Soplicy i Giaura. Wskazówki W charakterystyce postaci powinieneś uwzględnić następujące elementy: wstępną prezentację obydwu postaci, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, stosunek do świata, podsumowanie zawierające własną opinię. Prezentacja Przedstaw bohaterów. Zwróć uwagę na podobny sposób przedstawienia postaci w tekście – Jacka i Giaura poznajemy poprzez autoprezentację: wyznanie na łożu śmierci umiejscowione na końcu utwo­ru, stąd też następna cecha – tajemniczość, zagadkowość obydwu bohaterów, cecha typowo ro­man­tycz­na. Zastanów się, co wiesz

Z wizytą w zamku Cześnika (opowiadanie).

Z wizytą w zamku Cześnika (opowiadanie). Zanim napiszesz Zbierz potrzebne informacje – wypisz z tekstu zwroty charakterystyczne dla poszczególnych bohaterów, tematy, o jakich mógłbyś z nimi porozmawiać. Ustal, o czym będzie to opowiadanie. Raczej odradzamy „wtrącanie” się w środek akcji komedii, lepiej dopisz epilog do całej historii lub wątek, którego w Zemście nie było. Wstęp: wprowadzenie w sytuację, opis miejsca, przedstawienie czasu wydarzeń Rozwinięcie: powody zorganizowania wycieczki do Odrzykonia, zwiedzanie ruin, dziwne spotkania: z Cześnikiem i Rejentem Spotkanie z Papkinem Powrót

Przypuśćmy, że Hrabia z Pana Tadeusza prowadził dziennik. Wystąp w roli bohatera i napisz jedną stronę z jego dziennika, zaczynając od słów: „Tak, muszę zerwać wszelkie z Soplicą układy”.

Przypuśćmy, że Hrabia z Pana Tadeusza prowadził dziennik. Wystąp w roli bohatera i napisz jedną stronę z jego dziennika, zaczynając od słów: „Tak, muszę zerwać wszelkie z Soplicą układy”. Dla dziennika charakterystyczne jest: Pisanie na gorąco o swoich uczuciach, przeżyciach, przemyśleniach, wrażeniach w 1. osobie liczby pojedynczej. Skupianie się na swoim ja, chętnie czynione wyznania, zwłaszcza w dzienniku intymnym. Codzienne lub niemal codzienne, systematyczne zapełnianie kart dziennika. Nigdy całego dziennika nie piszemy w jednym dniu, jest on

Przedstaw młodego Żeromskiego – bohatera Dzienników. Czy przypomina w czymś dzisiejszych nastolatków?

Przedstaw młodego Żeromskiego – bohatera Dzienników. Czy przypomina w czymś dzisiejszych nastolatków? Wstęp Przedstawienie postaci, którą opisujesz. Postaw tezę Czy młody Żeromski jest podobny do dzisiejszych nastolatków, czy też nie? Rozwinięcie W tej części pracy charakteryzujesz opisywaną postać: wygląd, usposobienie i temperament, inteligencję, cechy charakteru. Tutaj wprowadzasz kolejne argumenty na poparcie (lub obalenie) tezy, że Żeromski jest podobny do dzisiejszych nastolatków Zakończenie Czyli podsumowanie twoich rozważań i końcowa (choć jednozdaniowa)

Opis scenografii do II cz. Dziadów

Opis scenografii do II cz. Dziadów Dekoracja w spektaklu II części Dziadów odtwarza wystrój starej przycmentarnej kaplicy. Wszystkie sceny rozgrywają się właśnie w tej dekoracji. Wnętrze kaplicy można odtworzyć, stawiając na scenie tekturowe lub drewniane ciemne ściany – kaplica stanowi zamkniętą przestrzeń. Konieczne drzwi, na polecenie Guślarza zamykane, okna zasłaniane kotarami w pierwszej scenie. Zasłony mogą być zniszczone, nieefektowne, wykonane z jakiegoś starego płótna. Na ścianach wiszą symbole religijne, zgaszone lampki (w glinianych świecznikach).

Wędrówka jako sposób poznania świata i samego siebie. Przybliż dwóch bohaterów literackich, na których wędrówka zaważyła.

Wędrówka jako sposób poznania świata i samego siebie. Przybliż dwóch bohaterów literackich, na których wędrówka zaważyła. Co robi autor, chcąc bohatera swego utworu przedstawić w różnych, najdziwniejszych nawet sytuacjach? Wysyła go na wędrówkę. Cel może być różny – poszukiwanie skarbu, domu, ukochanej osoby. Podróż może trwać wiele lat, czasem nawet całe życie lub krótko – kilka dni, kilka godzin. Wędrowali bohaterowie mitów greckich, średniowieczni rycerze, renesansowi odkrywcy, emigranci. Motyw wędrówki zapewnia urozmaicenie.

Przed pracą klasową – synteza epoki renesansu

Przed pracą klasową – synteza epoki renesansu 1.    Krąg zainteresowań renesansu 2.    Obraz wsi w literaturze renesansu 3.    Jakie konflikty społeczne ukazuje literatura renesansu? 4.     Motyw władzy i różne portrety władców w literaturze renesansowej 5.     Wypowiedzi patriotyczne myślicieli renesansu 6.     Filozofia renesansu w literaturze epoki 7.     Wizje świata i człowieka w literaturze renesansowej 8.     Związki renesansu polskiego z antykiem 9.     Recepcja literatury renesansu przez

Moje odczytanie Balladyny Słowackiego.

Moje odczytanie „Balladyny” Słowackiego. „Balladyna”, jako utwór nowatorski, stwarza trudności w trafnym objaśnieniu jego wymowy, co jest jeszcze bardziej skomplikowane, gdy weźmiemy pod uwagę różnorodność elementów, kształtujących charakter tego niebanalnego dramatu. Jest on bowiem, wbrew pozorom, utworem enigmatycznym „pełnym niedocieczonego wątku”, co stwierdził sam poeta, przyznając, że ukrył w „Balladynie” „dziesięć tysięcy celów – i tyleż prawie narzędzi”. Moim zdaniem „Balladyna” jest przede wszystkim tragedią jednostki, konfliktem psychologicznym, dramatem sumienia. Tragizm bohaterki nie

Odwołując się do przywołanej myśli Johna Stuarta Milla, wyrażonej w jego dziele pt. Utylitaryzm. O wolności, spróbuj odpowiedzieć na pytanie, czym jest utylitaryzm i czy jest dziś propagowany.

„Nikt poważny nie wątpi, że to, co stanowi największe, niezaprzeczone zło naszego świata, może być w znacznej mierze usunięte i że – jeżeli tylko ludzkość będzie szła nadal po drodze postępu – zostanie ostatecznie bardzo ograniczone. Bieda, która zawsze pociąga cierpienie, da się całkowicie pokonać przez rozumną politykę społeczną popartą przez zapobiegliwość i rozsądek jednostek. […] wszystkie wielkie źródła ludzkiego cierpienia dadzą się opanować – jedne w znacznym stopniu, inne niemal

Tango – jak rozumiesz tytuł sztuki Sławomira Mrożka?

Tango – jak rozumiesz tytuł znanej sztuki Sławomira Mrożka? Wstęp I Tytuł sztuki jest wieloznaczny, i bynajmniej nie możemy mówić tylko o jednym jego znaczeniu. Pochodzi on od nazwy tańca towarzyskiego wywodzącego się z Ameryki Południowej. Taniec ten powstał na początku XX w. na przedmieściach Buenos Aires. W niepokojącym rytmie tanga i jego zmysłowych figurach zawiera się mit miłości, zdrady i śmierci. Czasem znów mówi się, że tango odzwierciedla kłótnię kochanków, ukazuje walkę między kobietą a mężczyzną o dominację

Ludzie oświecenia

Król Stanisław August Poniatowski Panował od roku 1764 do 1795, kiedy to abdykował po trzecim rozbiorze Polski. Był ostatnim królem Rzeczpospolitej, ostatnim monarchą wybranym przez szlachtę. Wiele zrobił dla kultury i sztuki polskiej, był mecenasem artystów, ośrodkiem zdarzeń w Warszawie, propagatorem reform. Z drugiej strony – ulegał wpływom carycy Katarzyny II, nie poradził sobie z sytuacją polityczną. Fakt, że to za jego rządów Polska znikła z mapy Europy, na zawsze

Transakcja wojny chocimskiej Wacława Potockiego jako epos

Transakcja wojny chocimskiej Wacława Potockiego jako epos. Wstęp I „Transakcja…” to utwór, który pretendował do miana epopei narodowej. Powstał około pół wieku po zwycięstwie pod Chocimiem, sławił waleczność i talenty strategiczne Jana Karola Chodkiewicza oraz męstwo wojsk polskich, które oparły się Turkom. Ten poemat z jednej strony ukazuje cnoty rycerstwa polskiego, a z drugiej ówczesny upadek ducha bojowego – współczesna autorowi szlachta nie jest zdolna do tak heroicznych czynów jak przodkowie, lecz rozmiłowana

Obraz Boga w liryce Jana Kochanowskiego

Obraz Boga w liryce Jana Kochanowskiego. Wstęp Obraz Boga w liryce mistrza z Czarnolasu nie jest jednolity ani niezmienny. Przypatrzmy się, jak zmieniał się ten wizerunek na przykładzie wybranych utworów: „Hymnu” („Czego chcesz od nas, Panie…”), „Trenów” i fraszki „Człowiek Boże igrzysko”. Rozwinięcie W Hymnie („Czego chcesz od nas, Panie…”) Bóg został ukazany jako wspaniały dobroczyńca człowieka, jego opiekun i dawca wszelkich łask. Hojne dary, za które człowiek winien jest wdzięczność Bogu, to wspaniały,

Porównaj rycerza antycznego z rycerzem śred­niowiecznym.

Porównaj rycerza antycznego z rycerzem śred­niowiecznym. Wstęp I Wydawać by się mogło, że porównanie rycerza antycznego i średniowiecznego to karkołomne zadanie. A jednak możemy znaleźć cechy, które łączą Rolanda, bohatera średniowiecznej pieśni, z bohaterami eposu Homera: Hektorem i Achillesem. Wstęp II Spróbujmy porównać średniowiecznego rycerza Rolanda z rycerzami antycznymi, takimi jak Hektor i Achilles. Okazuje się, że znajdziemy parę cech, które łączą tych pozornie tak bardzo różnych bohaterów. Możemy porównać tych wojowników, biorąc pod uwagę ich stosunek

Problematyka patriotyczna w utworach Jana Kochanowskiego

Problematyka patriotyczna w utworach Jana Kochanowskiego. We wstępie zaznacz wagę tematu w twórczości Jana Kochanowskiego. Ojczyzna, patriotyzm, sprawy kraju zajmowały w twórczości Jana Kochanowskiego bardzo ważne miejsce. Temat ten obecny jest nawet we fraszkach. W rozwinięciu przytocz dowody We fraszce Na sokalskie mogiły poeta wyraża pogląd, iż najbardziej szczytna i mężna to śmierć za ojczyznę. Wśród pieśni patriotycznych najbardziej znana jest Pieśń V (O spustoszeniu Podola) nawiązująca do najazdu Tatarów na Podole. Adresatem

Świętoszek – prace domowe

Dokonaj charakterystyki Tartuffe’a. Charakterystyka to jedna z podstawowych form pracy pisemnej, zwłaszcza w klasie pierwszej. Pa­mię­taj zatem, by kreśląc portret Tartuffe’a, uwzględnić główne komponenty pracy składające się na ten rodzaj wypracowania, a więc: Prezentację wstępną Tartuffe, tytułowy Świętoszek, to przygarnięty przez Orgona żebrak, który w rzeczywistości okazuje się perfidnym oszustem czyhającym na majątek rodziny. Już na wstępie wzbudza ciekawość odbiorcy, zwłaszcza że autor wprowadza go na scenę dopiero w trzecim

Trans-Atlantyk – praca domowa

Czym jest dla bohatera ojczyzna? Jaki jest jego stosunek do synczyzny? Słowo ojczyzna symbolizuje to, co w narodzie polskim najpiękniejsze i najbardziej godne czci: waleczność obywateli, ich oddanie sprawie polskiej, solidarność rodaków w nieszczęściu, martyrologia narodowa, symbole niepodległościowe i religijne… Wszystko to, co piękne i cenne, jednak na co dzień dość męczące. Wybór Formy dobrego patrioty wymaga wielu wyrzeczeń i samodyscypliny. Ojczyzna wiąże się także z tradycją patriarchatu – hołduje mu na pewno Tomasz Kobrzycki, wzorowy ojciec

Scharakteryzuj Cezarego Barykę. Czy w jego postawie znalazłbyś cechy młodzieży z Twojego pokolenia, czy też jest od niej całkowicie różny?

Scharakteryzuj Cezarego Barykę. Czy w jego postawie znalazłbyś cechy młodzieży z Twojego pokolenia, czy też jest od niej całkowicie różny? Zastanawiając się nad tym tematem, szczególnie przemyśl jego drugą część. To od niej w dużej mierze będzie zależała wartość Twojej pracy. Wypisz na kartce cechy charakteru Cezarego i zastanów się, czy dostrzegasz je u siebie lub swoich kolegów, a także bohaterów współczesnych filmów i książek. W ten sposób stworzysz naprawdę dobre wypracowanie. Kim jest Cezary Baryka? Nazwisko Baryka

Ludzie bezdomni – praca domowa

Rozpatrz działania Judyma w kontekście ich celów, środków oraz wyników i zapisz w punktach. To bardzo ciekawe zadanie, które skłania cię do zastanowienia, czego tak naprawdę chciał Judym i czy udało mu się to osiągnąć? Cele działań Judyma: poprawa warunków życia najniższych warstw społecznych, warunków hi­gie­nicz­nych, odkrycia w terapii gruźlicy, budowa szpitala, zużytkowanie nieczystości wielkich miast, osuszenie stawów. Jak widać, Judym próbował zwalczyć nie tylko bezpośrednie objawy chorób, ale też

Ojciec Goriot – praca domowa

Zinterpretuj fragment wypowiedzi pani de Beauséant. Jest to rada, którą niedoświadczony Rastignac otrzymał od swojej protektorki. Im zimniej będziesz obliczał, tym dalej zajdziesz. Uderzaj bez litości, będą się ciebie bali. Bierz męż­czyzn i kobiety jedynie za konie pocztowe, choćby miały paść na stacji; dojdziesz w ten sposób do celu. (…) Jeżeli masz prawdziwe uczucie, ukryj je jak skarb; nie pozwól się nigdy domyślić, byłbyś zgubiony. Nie byłbyś już katem, stałbyś