Strona Główna
Po śmierci pierwszej żony Zygmunt Stary zaczął myśleć o miejscu wiecznego spoczynku godnym jego królewskiej osoby. „Był u nas Włoch z modelem kaplicy, którą ma nam wystawić i który bardzo nam się spodobał” – napisał władca w liście z 1517 roku. Dwa lata później przy południowej ścianie gotyckiej katedry wawelskiej w Krakowie rozpoczęto wznoszenie królewskiego mauzoleum. Budowa trwała 14 lat. Bartłomiej Berrecci zaprojektował architekturę kaplicy w guście nowej epoki – renesansu i wraz ze swoimi pomocnikami wykonał rzeźby i dekorację
Florencką katedrę Santa Maria del Fiore zaczęto wznosić pod koniec XIII wieku, a jeszcze na początku XV wieku kościół nie był ukończony. Mieszkańcy miasta nie wiedzieli bowiem, jak wznieść ogromną kopułę swojego kościoła. W końcu ogłoszono konkurs. Pomysły były różne, ale w większości zbyt kosztowne. Zwycięzcą konkursu został złotnik i rzeźbiarz w jednej osobie Filippo Brunelleschi. Zbudował drewniany model: dwie kopuły schowane jedna w drugiej. Kopuła katedry Santa Maria del Fiore Od tej chwili prace trwały
Doskonałym przykładem architektury gotyckiej jest katedra w Reims we Francji. Katedra Remis we Francji Budowano ją prawie 90 lat! Był to wiek XIII. Świątynia ma naprawdę imponujące rozmiary: 143 m długości i 38 m wysokości wnętrza. Ma najważniejsze elementy gotyckiej katedry: wszędzie ostre łuki, żebra na sklepieniu i kolorowe witraże w oknach. Gdyby nie łuki przyporowe na zewnątrz budowli, całe sklepienie runęłoby. Ściany były bowiem za słabe – większą ich część zajmowały ogromne okna.
Siedem cudów świata to siedem budowli i dzieł sztuki świata starożytnego. Zostały one uznane za niezwykłe, ponieważ ich wykonanie, piękno, rozmiary i wartość artystyczna zachwyciły starożytnych. Zaliczono do nich dwa posągi, dwa grobowce, świątynię, ogród i latarnię morską. Dlaczego wybrano siedem budowli? Starożytni uznawali liczbę siedem za niezwykłą, doskonałą i świętą. Wielokrotnie cyfra ta pojawia się w Biblii, np. tydzień ma siedem dni, bo według Księgi Rodzaju Bóg stwarzał świat sześć dni, a siódmego dnia odpoczywał.
Portrety trumienne były charakterystyczne dla katolickiej kultury polskiej. Portret trumienny malowano, aby uświetnić pogrzeb. Aby zmarły w pewien sposób „uczestniczył” w uroczystości. Portret taki przedstawiał zawsze człowieka żywego, z otwartymi oczami, ubranego w kunsztowny strój najnowszej mody. Rozkwit portretów trumiennych przypadł na wiek XVII. Malowano je najczęściej na blasze cynowej lub miedzianej. Zdarzały się też portrety trumienne malowane na srebrze. Charakterystyczny jest ich kształt: sześcio- lub ośmiokątny, zgodny z kształtem krótszego boku trumny. Blaszkę
Krzywa Wieża w Pizie została zbudowana w stylu romańskim (wczesne średniowiecze). W stylu takim powstawało szczególnie dużo obiektów sakralnych, np. kościoły, klasztory (Krzywa Wieża jest dzwonnicą). Obiekty te wyróżniały się grubymi murami z niewielkimi otworami okiennymi. Nietypowe przechylenie Krzywej Wieży w Pizie jest przypadkowe. Wkrótce po rozpoczęciu budowy w 1174 roku zaczęła odchylać się od pionu. Ale nie zawaliła się dzięki zachowaniu warunku stabilności ciał. Skąd wiadomo, że ten warunek jest spełniony? Po wyznaczeniu środka ciężkości
Sztuka malarska starożytnych Greków została utrwalona na wyrobach ceramicznych. Do wyrobów takich zaliczamy wszelkie naczynia gliniane, które wypalano. Pierwsze naczynia ceramiczne pochodzą z IX wieku przed naszą erą. Od XVIII wieku zaczęto nazywać je wazami. Nie były to jednak wazy dekoracyjne, ale naczynia użytkowe ozdabiane z wielką starannością. Grecy robili naczynia ceramiczne zawsze z myślą o konkretnym przeznaczeniu, a więc powstawały pojemniki na maści, na perfumy, a nawet na prochy zmarłych. Specjalne wydłużone naczynia ceramiczne o dwóch
Edward Munch Krzyk Symbolizm Symboliści nadawali ukryte znaczenie przedstawianym obrazom, dzięki czemu można je interpretować na wiele sposobów. Obraz Muncha nie jest odtworzeniem realnego świata, można odbierać go jako sen, metaforę życia, świata, samotności człowieka. Sylwetka postaci zarysowana jest szkicowo, zaledwie kilkoma pociągnięciami pędzla. Krajobraz jest także symbolicznym przedstawieniem – całe otoczenie podkreśla strach i zdaje się brać udział w krzyku. Ekspresjonizm Ekspresjoniści postrzegali świat przez pryzmat uczuć. Wobec ich obrazów nie
Porządek dorycki Najstarszy. To bardzo surowy styl, w którym walory artystyczne ustępowały miejsca funkcjonalizmowi. Charakteryzował się tym, że głowice kolumn były proste i stały bezpośrednio na posadzce. Porządek joński Charakteryzuje go lekkość, smukłe proporcje, bogate zdobienia (często w formie ślimaków lub baranich rogów). Kolumny nie stały bezpośrednio na posadzce, ale na bazie. Porządek koryncki To najbardziej dekoracyjny styl. Wywodził się z porządku jońskiego. Głowice kolumn zdobiły liście układające się w kielich.
Metryczka dzieła Tytuł: Dyskobol Autor: Myron z Eleuterai (I poł. V w. p.n.e.) Narodowość: Grek Lata powstania: ok. 450 r. p.n.e. Tematyka: sportowa Technika wykonania: marmurowa kopia odlewu w brązie (oryginał zaginął!) Wymiary: wys. 168 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Muzeum Narodowe w Rzymie Grekom zawdzięczamy kanony piękna ludzkiego ciała. Postać miała być proporcjonalna i harmonijna – o idealnych proporcjach. Elementy dzieła Lekko przechylona głowa, skupiona pełna koncentracji twarz.Dysk
Metryczka dzieła Tytuł: Wędrowiec (Syn marnotrawny) Autor: Hieronim Bosch, właściwie Jeroen Anthoniszoon van Aken (ok. 1453-1516) Narodowość: Holender Rok powstania: ok. 1500-1516 Tematyka: rodzajowa, alegoryczna Technika wykonania: olej na desce Wymiary: 71 x 70,6 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Boymans-van Beuningen w Rotterdamie W tle widać pejzaż z rodzinnych stron malarza. Artysta symbolicznie przedstawia ludzkie grzechy: obściskująca się para w drzwiach gospody to rozpusta, głowa w oknie oznacza
Metryczka dzieła Tytuł: Narodziny Wenus Autor: Sandro Botticelli, właściwie Alessandro di Mariano Filipepi (1445-1510) Narodowość: Włoch Rok powstania: 1482-1485 Tematyka: malarstwo mitologiczne Technika wykonania: tempera na płótnie Wymiary: 172,5 cm x 278,5 cm Artysta, w sposób charakterystyczny dla swego malarstwa, przechylił głowę bogini miłości. Przedstawił twarz o delikatnych rysach i melancholijnym spojrzeniu. Para mitologicznych kochanków – zachodni wiatr Zefir z porwaną przez siebie ukochaną delikatnym podmuchem popychają Wenus ku brzegowi. Według mitologii, Wenus
Metryczka dzieła Tytuł: Dwóch archeologów Autor: Giorgio de Chirico (1888-1978) Narodowość: Włoch (urodzony w Grecji) Rok powstania: 1927 Tematyka: rodzajowa Technika wykonania: olej na płótnie Wymiary: 146 x 116 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: zbiory prywatne Fotele oraz ramiona, które otaczają antyczne budowle, pełnią funkcję drugiej ramy obrazu (fotel i ramię po lewej). Jeden z archeologów zdaje się opowiadać historię trzymanego w dłoni wykopaliska. Mamy wrażenie, iż chce
Metryczka dzieła Tytuł: Kołomyjka – rodzaj tańca ludowego, błędnie nazywanego czasem oberkiem Autor: Teodor Axentowicz (1859-1938) Narodowość: Polak Rok powstania: 1895 Tematyka: malarstwo rodzajowe Technika wykonania: olej na płótnie Wymiary: 85 x 112,5 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Muzeum Narodowe w Warszawie Uczestnicy zabawy Oto pokaz odświętnej, chłopskiej mody z początku XX wieku. Dziewczyna w białej koszuli, czerwonej spódnicy i chuście oraz w wianku na głowie –
Metryczka dzieła Tytuł: Dziewczyna czytająca list Autor: Jan Vermeer (1632-1675) – czasem przy nazwisku znajduje się dopisek van Delft, oznaczający dzielnicę miasta Oude Kerk, w której malarz mieszkał Narodowość: Holender Rok powstania: około 1657 Rodzaj malarstwa: rodzajowe Technika wykonania: olej na płótnie Wielkość: 83 x 64,5 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Galeria Drezdeńska (Niemcy) Kto na obrazie? Kobieta, dziewczyna – częsta bohaterka płócien Vermeera. Może do obrazu pozowała jego
Metryczka dzieła Tytuł: Las Meninas, czyli Panny dworskie Autor: Diego Velázquez (1599-1660) Rok powstania: 1656 Technika wykonania: olej na płótnie Wielkość: 276 x 318 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Prado (w Madrycie) Kogo widać, czyli bohaterowie dzieła Autor dzieła – Diego Velázquez. Namalował siebie przy ogromnych sztalugach. A kogo maluje? Nie daj się zwieść – wcale nie ten obraz, który tu widzisz, lecz królewską parę. Filip IV z żoną,
Metryczka dzieła Tytuł: Stańczyk w czasie balu na dworze królowej Bony, kiedy wieść przychodzi o utracie Smoleńska Autor: Jan Matejko (1838-1893) Narodowość: Polak Rok powstania: 1862 Tematyka: historyczna Technika wykonania: olej na płótnie Wymiary: 88 x 120 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Muzeum Narodowe w Warszawie Najpoważniejszy błazen Rzeczpospolitej występuje na obrazie Matejki z patriotycznym przesłaniem: Obudźcie się i ratujcie ojczyznę! Co widać? Na drugim planie przez uchylone drzwi widać pląsy towarzystwa dworskiego.
Metryczka dzieła Tytuł: Powrót z cyklu Kamienie krzyczą Autor: Bronisław Wojciech Linke (1906-1962); sygnował dzieła B W Linke Narodowość: Polak Rok powstania: 1946 Tematyka: historyczna z elementami fantastyki Technika wykonania: rysunek tuszem Wymiary: 20,5 x 24,5 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: własność prywatna II wojna światowa była ogromną tragedią dla Polski i świata, a potem również inspiracją dla wielu artystów. Wbrew tytułowi całego cyklu Kamienie krzyczą tutaj gruzy zniszczonej Warszawy nie wołają o pomstę
Metryczka dzieła Tytuł: Młoda para w ogrodzie Autor: Frans Hals (ok. 1582-1666) Narodowość: Holender Rok powstania: 1627 Tematyka: portret Technika wykonania: olej na płótnie Wymiary: 140 x 166,5 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Rijksmuseum w Amsterdamie, Holandia Oto jak w XVII-wiecznej Holandii przedstawiano szczęśliwych małżonków: w sposób naturalny, na tle wiejskiego krajobrazu. Głównym bohaterem jest przedstawione na pierwszym planie małżeństwo. Para pozuje, siedząc pod drzewami. Hals, jako
Metryczka dzieła Tytuł: Rejtan. Upadek Polski (czasem Rejtan na sejmie warszawskim) Autor: Jan Matejko (1838-1893) Narodowość: Polak (żyjący w zaborze austriackim) Rok powstania: 1866 Tematyka: malarstwo historyczne Technika wykonania: olej na płótnie Wymiary: 282 x 487 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Zamek Królewski w Warszawie Ten obraz to nie tylko opis pewnych wydarzeń historycznych, to również przestroga dla Polski. Matejko swoim malarstwem włączył się w ogólnonarodową dyskusję o przyczynach upadku ojczyzny.