Strona Główna

Młoda para w ogrodzie – Frans Hals

Metryczka dzieła Tytuł: Młoda para w ogrodzie Autor: Frans Hals (ok. 1582-1666) Narodowość: Holender Rok powstania: 1627 Tematyka: portret Technika wykonania: olej na płótnie Wymiary: 140 x 166,5 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Rijksmuseum w Amsterdamie, Holandia   Oto jak w XVII-wiecznej Holandii przedstawiano szczęśliwych małżonków: w sposób naturalny, na tle wiejskiego krajobrazu. Głównym bohaterem jest przedstawione na pierwszym planie małżeństwo. Para pozuje, siedząc pod drzewami. Hals, jako

Rejtan. Upadek Polski – Jan Matejko

Metryczka dzieła Tytuł: Rejtan. Upadek Polski (czasem Rejtan na sejmie warszawskim) Autor: Jan Matejko (1838-1893) Narodowość: Polak (żyjący w zaborze austriackim) Rok powstania: 1866 Tematyka: malarstwo historyczne Technika wykonania: olej na płótnie Wymiary: 282 x 487 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Zamek Królewski w Warszawie   Ten obraz to nie tylko opis pewnych wydarzeń historycznych, to również przestroga dla Polski. Matejko swoim malarstwem włączył się w ogólnonarodową dyskusję o przyczynach upadku ojczyzny.

Partenon

Metryczka dzieła Nazwa: Partenon – główna świątynia na Akropolu Autorzy: architekci – Iktionos i Kallikrates Narodowość: Grecy Rok powstania: 447-432 (?) p.n.e. Rodzaj budowli: świątynia ku czci Ateny Partenos Technika wykonania: budowla kamienna (marmurowa) Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Ateny w Grecji Celem architekta jest stworzenie budowli wyglądającej na doskonale proporcjonalną – tak słowami antycznego uczonego, Heliodora z Larisy, możemy opisać najsłynniejszą grecką świątynię: Partenon. Partenon jest najsłynniejszą dorycką świątynią w Grecji. Został

Bibliotekarz – Giuseppe Arcimboldo

Metryczka dzieła Tytuł: Bibliotekarz Autor: Giuseppe Arcimboldo, czasem Arcimboldi (ok. 1527-1593) Narodowość: Włoch Rok powstania: ok. 1566 Tematyka: alegoria (przedstawienie za pomocą symboli) Technika wykonania: prawdopodobnie olej na płótnie Wymiary: 97 x 71 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Skoklosters Slott w Szwecji   Oto sposób na zaskakujące i nietypowe przedstawienie bibliotekarza. Ten obraz ma prawdziwego bohatera! Jest to pośmiertny „portret” XVI-wiecznego intelektualisty, Wolfganga Laziusa – nadwornego bibliotekarza cesarza

Polski szlachcic – F.L. Debucourt

Metryczka dzieła Tytuł: Polski szlachcic Autor: F.L. Debucourt wg rysunku Jana Piotra Norblina (1745-1830) Narodowość: Francuz Tematyka: rodzajowa Technika wykonania: akwatinta (rodzaj grafiki) Oto portret szlachcica w typowym dla XVII wieku, wspaniałym, staropolskim stroju. Strój szlachecki Czapka – często aksamitna, obszywana futrem. Chętnie przyozdabiano ją piórami lub broszami z drogich kamieni. Kontusz – strój wierzchni pochodzenia tureckiego. Słynął z rozciętych od łokcia, odrzuconych do tyłu rękawów. Szyty był z kosztownych, barwnych tkanin, zawsze kontrastujących

Szewc – Tadeusz Makowski

Metryczka dzieła Tytuł: Szewc (przez artystę nazywany Rzeźbiarz sabotów) Autor: Tadeusz Makowski (1882-1932) – obrazy sygnował – Tedé Makowski, gdyż malował we Francji Narodowość: Polak (w czasie rozbiorów obywatel Austrii) Data powstania: 1930 Tematyka: rodzajowa Technika wykonania: olej na płótnie Wymiary: 105,5 x 81,5 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Muzeum Narodowe w Warszawie Głównym bohaterem jest stary szewc –„rzeźbiarz sabotów”, jak w swoim pamiętniku pisał malarz. Zwróć uwagę, że buty

Portret małżonków Arnolfinich – Jan van Eyck

Metryczka dzieła Tytuł: Portret małżonków Arnolfini Autor: Jan van Eyck Narodowość: Flamand (dawne Niderlandy) Data powstania: 1434 Tematyka: malarstwo portretowe Technika wykonania: olej na desce Wymiary: 82 x 60 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: National Gallery w Londynie Głównymi bohaterami malowidła są Giovanni i Giovanna Arnolfini – małżeństwo włoskich kupców. Mieszkali w Brugii, w tym samym mieście, co Jan van Eyck. Jesteśmy świadkami XV-wiecznej ceremonii ślubnej. Śluby zawierano w domach, a

Motyw w malarstwie. Miasto: Jerozolima i Troja

Miasto – to motyw przez malarzy bardzo lubiany. Wśród wielu obrazów o tej tematyce pojawiały się również wizerunki – symbole miast świętych i mitycznych, a także miast „niewiernych” i wrogich Bogu. Miniatura Jeana Fouqueta ukazuje budowę gotyckiej katedry. Malarz z dużą precyzją i realizmem oddaje nie tylko wygląd wzniesionej do połowy fasady gotyckiego kościoła, z jego wysmukłymi proporcjami i pnącymi się ku górze ostrymi łukami, ale również przebieg prac budowlanych – kamieniarzy i rzeźbiarzy kujących ozdobne detale architektoniczne –

Motyw w malarstwie. Śmierć.

Śmierć, jako kres ziemskiego bytowania i moment przejścia na drugą, nieznaną stronę rzeczywistości, zawsze budziła w człowieku uczucie lęku, ale i fascynacji. Obrazy śmierci pochodzące z różnych epok różnią się od siebie, ale zawsze łączy je ta właśnie mieszanina sprzecznych odczuć. Średniowiecze: śmierć to tylko sen Ludzie średniowiecza bali się śmierci, bo obawiali się piekła i kary za swe ziemskie grzechy. Ale wierzyli, że dobre życie przynosi lekki zgon, po którym musi nastąpić przejście do

Motyw w malarstwie. Wsi spokojna, wsi wesoła…

Październik Był początek XV wieku, kiedy bracia Limbourg namalowali cykl miniatur w Bardzo bogatych godzinkach księcia de Berry. Jedną z nich jest Październik ukazujący jesienne prace rolne w krajobrazie podparyskiej prowincji. Widoczni są na nim kolorowo odziani siewca i orzący chłop na koniu, a w tle okazała bryła Luwru, na którą zleceniodawca Godzinek, książę Jan de Berry spoglądał z okien swojej rezydencji. Miniatury braci Limbourg zawierają pewną dozę realizmu, głównie w obrazowaniu natury i ludzkich zajęć. Ale pamiętajmy,

Motyw w malarstwie. Oblicza zła.

W średniowieczu przybierało postać diabła i demonów. W wieku XX piekło przeniosło się na ziemię. Totalitaryzmy i wojny pokazały światu nowe, potężne oblicze zła. Papież Grzegorz Wielki już w VI wieku pisał: „Obraz jest w tym celu wystawiony w kościele, aby ci, co nie umieją czytać, przynajmniej patrząc na ściany czytali na nich to, czego nie umieją czytać w książkach”. Sądził, i to przekonanie przyjęło się w całym zachodnim Kościele, że sztuka najlepiej nadaje się do roli „Biblii ubogich”

Motyw w malarstwie. Władza.

Nie wiadomo właściwie, który z władców pierwszy posłużył się sztuką jako narzędziem propagandy, ale faktem jest, że władza i sztuka od niepamiętnych czasów chadzały w parze. Co kierowało artystami pracującymi na usługach władców? Rok 1800. Europa stoi u progu nowego stulecia. Francją od paru miesięcy włada Napoleon. Na razie jest jeszcze pierwszym konsulem. Minie kilka lat zanim ogłosi się Cesarzem Francuzów. W sztuce panuje wszechobecny neoklasycyzm. Jego sztandarowym przedstawicielem jest malarz Jacques-Louis David. Do

Wiek XX – eksperymenty i skandale w malarstwie

Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Jackson Pollock, Andy Warhol, nazwiska można wymieniać bez końca! Stulecie szokujących pomysłów, w sztuce wiek artystycznych indywidualności. Niby wszystko już było – ale sedes albo puszka coca-coli? Oto wiek XX. 1907 Pablo Picasso kończy swój obraz, który zostanie później okrzyknięty jednym z najważniejszych arcydzieł XX wieku, Panny z Avignon. Już w samym tytule kryje się pewna dwuznaczność. Avignon to miasto w południowej Francji, znane wszystkim dzięki uroczej

Miłość w malarstwie

Miłość w obrazach (i w jednej małej rzeźbie) Ludzka miłość bardzo długo, bo aż po XV wiek, pozostawała tematem prawie nieobecnym w sztuce europejskiej. Średniowieczne malarstwo i rzeźba nie znały takich postaci jak Tristan i Izolda czy Heloiza i Abelard. Trudno się temu dziwić, skoro myśl, a za nią sztuka chrześcijańska bardzo rzadko podejmowały temat ziemskiej miłości, a namiętności traktowały jako źródło zła i grzechu. Sztuka kościelna ukrywała ludzką nagość, prezentowała ją jako wstydliwie przykrytą, nieprzyzwoitą czy wręcz wstrętną.

Twierdzenie Talesa

Zapamiętaj twierdzenie Talesa! Jeżeli ramiona kąta przetniemy dwiema prostymi równoległymi, to odcinki utworzone na ramionach tego kąta będą proporcjonalne. Które odcinki będą proporcjonalne? Sprawdź to na przykładzie! Ramiona kąta AOB przecięto równoległymi prostymi: AB i A’B’. Wynika stąd, że prawdziwe są następujące równości: Prawidłowość ta służy do rozwiązywania całej gamy zadań z geometrii.   Zadanie 1. Chłopiec wzrostu 160 cm rzuca cień długości 4 metry. Jednocześnie drzewo rzuca cień długości 37,5 metra.

Na co zwracać uwagę, kupując buty piłkarskie?

Mistrzostwa świata w piłce nożnej zbliżają się wielkimi krokami. Dla większości kibiców będzie to przede wszystkim czas śledzenia sportowego wydarzenia w telewizji. Widzowie na całym świecie rozsiądą się przed ekranami i posiłkując się niezdrowym prowiantem, dadzą się ponieść emocjom. Ale będą również tacy, którzy zarażą się piłkarską gorączką i przypomną sobie o urokach gry w piłkę. Osiedlowe boiska zaroją się amatorami futbolu i to nie tylko tymi najmłodszymi. Szykując się

Bunt przeciw posągom

Był futuryzm w literaturze – był i w sztuce. XX wiek zna artystów – rewolucjonistów, którzy tworzyli po to, by zmieniać zastany świat. I takich, dla których manifesty i ideologie były ważniejsze niż sztuka. Muzea to cmentarze! „Buntujemy się przeciw czołobitności okazywanej starym płótnom, starym posągom i starym obiektom oraz przeciw entuzjazmowi dla wszystkiego, co robaczywe, brudne, zżarte rdzą czasu. Niech zmarli pozostaną pogrzebani w najgłębszych warstwach ziemi! Próg przyszłości ma być

Bryły – podstawowe wzory

H – wysokość bryły Pp – pole podstawy Pb – pole powierzchni bocznej V – objętość bryły P – pole powierzchni bryły Graniastosłup Sześcian Prostopadłościan Ostrosłup Walec Stożek ścięty Kula

Paris Review – Robert Rauschenberg

Oto obraz Roberta Rauschenberga, amerykańskiego twórcy sztuki popularnej. Wybraliśmy właśnie tego artystę, gdyż mówi się o nim, że ilustruje „piekło XX wieku”. Te ilustracje bywają bardzo pomysłowe – artysta tworzył zaskakujące kolaże z różnych elementów i przedmiotów, zaczął później stosować technikę wcierki, co pozwoliło łączyć fotografie, druk z malarstwem na płótnie. Wykorzystywał w swojej sztuce osiągnięcie nauki: laser, hologramy. Twierdził, że „para skarpetek nie gorzej nadaje się do stworzenia obrazu niż drewno, gwoździe, terpentyna, olej

Motyw w malarstwie. Książka.

Malarze rzadko malowali książkę dla niej samej. Ale bywała bardzo ważnym symbolem, bo towarzyszy człowiekowi, odkąd umie on pisać i czytać. 1. Giuseppe Arcimboldo Bibliotekarz (XVI wiek) Czym był manieryzm? W XVI wieku, we Włoszech zrodził się taki nurt w sztuce. Malarze tego nurtu zapragnęli tworzyć dzieła zadziwiające, może nawet szokujące, uderzające niezwykłym pomysłem, sposobem wykonania, a nie na przykład tematem. To nie pokazywana natura ma być wspaniała, lecz sama sztuka! Później w manieryzmie