Strona Główna

MATURA Z ANGIELSKIEGO Powtórka ze stylistyki

Powtórka ze stylistyki WYRAZY I WYRAŻENIA ŁĄCZĄCE Są to słowa i wyrażenia, które łączą pewne elementy w zdaniu. Używamy ich, gdy prezentujemy nowe argumenty, zarówno za, jak i przeciw.   Łączniki zdaniowe Wprowadzamy argumenty: To begin with… In the first place… It cannot be denied that… It must/may be said that… To some… Some people say/claim… Dodajemy argumenty: what is more moreover also furthermore not only… but also Wprowadzamy argumenty przeciwne: However On the other

Wypracowania o epokach literackich

Prędzej czy później każdy licealista musi napisać pracę typu: antyk – epoka daleka nam ­czy bliska; co wolę: romantyzm czy pozytywizm; jak postrzegamy dziś średniowiecze, renesans, barok… Trzeba pisać? No to piszemy. Chcesz przygotować się do pisania prac z danej epoki? Zadaj sobie trzy pytania. Pierwsze – o fakty. Kiedy to wszystko się działo?, jakie były założenia epoki?, kto je głosił?, kto co napisał wielkiego, ważnego, nieśmiertelnego? Drugie pytanie – jak dorobek

DIET – DIETA

vegetarian cuisine – kuchnia wegetariańska to eat healthy food – odżywiać się zdrowo to change eating habits – zmienić sposób odżywiania to be on a diet – być na diecie well-balanced daily diet – pełnowartościowa dieta dzienna reach in protein – bogaty w białko lean meat – chude mięso fat-free food, non-fat foods – produkty beztłuszczowe light food – jedzenie lekkostrawne heavy food – jedzenie ciężkostrawne nutritious food – pożywne jedzenie nourishing

JAK SPRAWDZAĆ SWÓJ TEKST – PORADY PRAKTYCZNE

JAK SPRAWDZAĆ SWÓJ TEKST – PORADY PRAKTYCZNE Nie ma w szkole takiego przedmiotu jak redagowanie tekstu, ale na maturze musisz uważnie sprawdzić swoje wypracowania. Oto parę rad: Nigdy nie sprawdzaj wszystkiego naraz – działaj krok po kroku. Przy pierwszym czytaniu zawsze koncentruj się na sensie – jeśli uznasz, że odbiegłeś od tematu i coś musisz zmienić, zmarnujesz wszystkie poprawki, które naniosłeś. Po pierwsze więc – treść. Na poziomie podstawowym sprawdź,

Cechy eseju interpretującego

Cechy eseju interpretującego Jednoznacznego przepisu nie ma. Jest to praca, w której podstawą rozważań jest utwór poetycki. Jest to praca, która wyk­racza poza tzw. analizę wiersza, bo ana­lizę kojarzymy raczej z badaniem budowy utworu. Jest to w końcu praca, która ma uka­zać jak jej autor rozumie utwór, co w nim dostrzegł i jak umieszcza go w kontekście literatury. Czy może być w formie rozprawki? Jest ktoś bardzo chce – czemu

Test z historii na prawo

1. Ustawę budżetową uchwala według „małej konstytucji” a) wyłącznie Sejm; b) Sejm z udziałem Senatu; c) Zgromadzenie Narodowe. 2. Wedle konstytucji kwietniowej parlament polski był a) dwuizbowy; b) jednoizbowy; c) trzyizbowy. 3. Dubienka i Zieleńce to miejscowości, pod którymi stoczono ważniejsze bitwy a) insurekcji kościuszkowskiej; b) konfederacji barskiej; c) wojny w obronie Konstytucji 3 Maja. 4. Namiestnikiem Wielkiego Księstwa Poznańskiego był a) Tytus Działyński; b) Karol Marcinkowski; c) Antoni Radziwiłł.

II wojna światowa

Tematy mogą właściwie grupować się w trzech ujęciach: 1. II wojna światowa – jej obrazy w literaturze (filmie, sztuce) obrazy postaw bohaterstwa, poświęcenia i degeneracji ludzi wrzesień 1939 w polskiej literaturze życie codzienne w okupowanej Polsce obozy i łagry – owoc totalitaryzmu XX wieku apokalipsa powstania warszawskiego wielkie bitwy II wojny w literaturze los dzieci w czasie II wojny światowej 2. Protest przeciwko wojnie – na przykładzie doświadczeń ludzi, którzy

Człowiek – jego natura, jego życie

I. Podpowiedzi do wstępów * „Mnie się wydaje, że człowiek rodzi się każdy możliwy. Właśnie tak muszę to powiedzieć: każdy możliwy. Wszystko w nim może być – najbardziej odmienne, najbardziej mu zaprzeczające, najdalsze”. Taką refleksję zamieszcza w powieści pt. Niedobra miłość – Zofia Nałkowska. Spróbuj wykorzystać jej myśl do swoich celów – czyli rozważań  o człowieku. Jest to przekonanie o jego wielkim potencjale i wielka wiara w człowieka.  Pobrzmiewa przy

Współczesność TEST 1

Sprawdź swoją wiedzę z literatury współczesnej   1. Który z wymienionych poetów z tzw. „rocznika 20” debiutował oficjalnie dopiero w latach pięćdziesiątych w klimacie „odwilży” październikowej? a) Tadeusz Różewicz b) Zbigniew Herbert c) Wisława Szymborska d) Tadeusz Borowski 2. Którzy z wymienionych twórców należeli do uformowanego w latach „odwilży” październikowej pokolenia Współczesności? a) Marek Hłasko b) Stanisław Barańczak c) Sławomir Mrożek d) Stanisław Grochowiak e) Andrzej Bursa 3. Urodzeni po

Literatura czasu wojny i okupacji – TEST

1. Pokolenie Kolumbów dojrzewające ideologicznie w czasie okupacji i powstania warszawskiego zwano inaczej: a) pokoleniem Współczesności b) pokoleniem apokalipsy spełnionej c) pokoleniem młodszych braci d) pokoleniem brzozowych krzyży 2. Którzy z wymienionych poetów należeli do pokolenia Kolumbów? a) Andrzej Trzebiński b) Czesław Miłosz c) Mieczysław Jastrun d) Tadeusz Gajcy 3. Pismo „Sztuka i Naród” ukazujące się w latach 1942-1944 skupiało wokół siebie młodzież o orientacji: a) lewicowej b) rewolucyjnej c) prawicowej

Test z dwudziestolecia międzywojennego cz. 1.

1. Ważnymi myślicielami i naukowcami okresu międzywojennego byli między innymi Albert Einstein, Zygmunt Freud, Iwan Pawłow, William James. Podane zostały pojęcia określające ich światopogląd bądź kierunek, jaki stworzyli. Które z nich przyporządkowano błędnie? a) Albert Einstein – behawioryzm b) Zygmunt Freud – psychoanaliza c) Jwan Pawłow – teoria względności d) William James – pragmatyzm 2. Behawioryzm to teoria, która zakłada, że: a) wiedzę o człowieku należy budować tylko na podstawie

Modernizm – TEST 3

Sprawdź swoją wiedzę z modernizmu  1. Filozofowie, którzy mieli wpływ na ukształtowanie światopoglądu epoki modernizmu to między innymi Artur Schopenhauer, Fryderyk Nietzsche, Henryk Bergson. Podane zostały pojęcia określające ich własny światopogląd. Które zostało przyporządkowane błędnie? a) Schopenhauer – woluntaryzm b) Nietzsche – immoralizm c) Bergson – nihilizm 2. Który z wymienionych malarzy jest autorem obrazu pt. Impresja, wschód słońca? a) Jean Renoir b) Claude Monet c) Edgar Degas d) Paul

Romantyzm – TEST 3

Test romantyzm 1. Które z wymienionych poniżej wydarzeń wpłynęły na ukształtowanie romantyzmu w Europie? a) uznanie Napoleona Bonapartego za cesarza Francuzów w 1904 roku b) Wielka Rewolucja Francuska w 1798 roku c) Wiosna Ludów w 1848 roku d) koronacja Aleksandra I z Romanowów na cara Rosji w 1801 roku 2. Które z wymienionych poniżej wydarzeń przyjęto umownie za początek romantyzmu w Polsce? a) utworzenie Królestwa Kongresowego w 1815 roku b)

Oświecenie – Test 3

1. Najważniejsi myśliciele epoki oświecenia to między innymi: Kartezjusz, Francis Bacon, John Locke, Denis Diderot. Podane zostały pojęcia określające ich światopogląd. Które z nich przyporządkowano błędnie? a) Kartezjusz – empiryzm b) Francis Bacon – racjonalizm c) John Locke – sensualizm d) Denis Diderot – deizm 2. Autorem słynnej maksymy „Cogito, ergo sum” jest: a) Wolter b) Kartezjusz c) Paul Holbach d) Gottfried Leibniz 3. Który z myślicieli oświecenia wprowadził pojęcie „tabula

Barok – TEST 2

1 . Które z wymienionych wydarzeń wpłynęły na ukształtowanie kultury baroku? a) rozwój drukarstwa b) kontrreformacja c) rozwój myśli filozoficznej (m.in. filozofii B. Pascala) d) działalność jezuitów e) wielkie odkrycia geograficzne 2. Słowo „barocco”, od którego pochodzi nazwa epoki, oznacza: a) muszlę o kapryśnej, asymetrycznej budowie b) styl w sztuce oparty na symetrii i harmonii c) perłę o nieregularnym, manierycznym kształcie d) nurt filozoficzny zmierzający do określenia relacji człowieka wobec

Renesans – TEST 1

I. Które z podanych poniżej wydarzeń historycznych znacząco wpłynęły na ukształtowanie się epoki renesansu? a) wielkie odkrycia geograficzne b) powołanie Świętej Inkwizycji c) upadek Bizancjum d) jednoczenie się państw po okresie roz­bicia feudalnego e) noc św. Bartłomieja we Francji 2. Które z wymienionych niżej cech przypisałbyś kulturze renesansu? a) świeckość b) uniwersalizm c) anonimowość d) nawiązania do antyku 3. Autorem maksymy „Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi

Średniowiecze – Test 3

Sprawdź swoją wiedzę ze średniowiecza   Pamiętaj, że w niektórych punktach możesz wybrać kilka odpowiedzi.  1. Za początek średniowiecza przyjmuje się umownie datę: a) objęcia władzy przez Karola Wielkiego (768) b) koronacji cesarza Ottona I (962) c) upadku Cesarstwa zachodniorzymskiego (476) d) schizmy wschodniej (1054) 2. Koniec epoki średniowiecza łączy się z następującymi wydarzeniami historycznymi: a) odkryciem Ameryki przez Kolumba (1492) b) upadkiem Bizancjum (1453) c) IV wyprawą krzyżową (1202-04)

Test z Biblii 2

1. Która definicja Biblii jest prawdziwa? Biblia to: a) święta księga przedstawiająca historię przymierza Boga z człowiekiem. b) zbiór pism judaistycznych. c) święta księga judaizmu i chrześcijaństwa. d) zbiór mitów i baśni wywodzących się z kultury Bliskiego Wschodu. 2. Co oznacza słowo „testament”? a) dobrą nowinę b) przymierze c) apokalipsę d) wiarę 3. Księga Rodzaju wchodzi w skład: a) Starego Testamentu b) Ksiąg Mądrościowych c) Pięcioksięgu Mojżesza d) Ksiąg Prorockich

Antyk – TEST 2

TEST z antyku 1. Która z podanych definicji eposu jest prawdziwa? a) Epos to utwór, którego bohaterami są wyłącznie postaci fantastyczne. b) Epos to utwór, którego fabuła rozgrywa się wyłącznie w planie realistycznym. c) Epos to utwór epicki, wierszowany, przedstawiający wielkie czyny bohaterskie na tle przełomowych wydarzeń historycznych. d) Epos to rozbudowany utwór liryczny, zawierający sceny batalistyczne. 2. Iliada Homera opowiada o: a) dziesięcioletnim przebiegu wojny trojańskiej b) epizodzie, jaki

Dziady cz. III Adama Mickiewicza – kartkówka

1. Kto i kiedy opowiada bajkę o ziarnie, które zakopał diabeł, by zniweczyć Boski plan? …………………………………………………………………………………………………………………….. 2. Jakie dwa ptaki pojawiają się w scenie Małej improwizacji? …………………………………………………………………………………………………………………….. 3. Kiedy rozgrywa się Wielka Improwizacja? …………………………………………………………………………………………………………………….. 4. Kto w scenie Widzenie księdza Piotra stoi u stóp ukrzyżowanej Polski? …………………………………………………………………………………………………………………….. 5. Jaką moc przypisuje Konrad poezji w scenie Wielkiej Improwizacji? …………………………………………………………………………………………………………………….. 6. W jakim typie literatury gustują Polacy, zdaniem jednego z literatów towarzystwa stolikowego? …………………………………………………………………………………………………………………….. 7. Kto towarzyszy pani Rollison