Strona Główna
Pieśń o Rolandzie Co to są chansons de geste? Ten tajemniczy zwrot wymawiamy równie pięknie, jak piszemy: [szansą de żest]. Dosłownie tłumacząc, były to pieśni o czynach bohaterskich. Bohaterowie tych utworów to postacie historyczne i legendarne, a wydarzenia historyczne przeplatają się z elementami fantazji. Odnaleźć można wątki baśniowe: czarownice, olbrzymy, złe karły i potwory, które rycerz umiał zawsze pokonać. Pieśni o czynach były jednym z najpopularniejszych gatunków epickich w średniowieczu. Układali je średniowieczni muzycy i wędrowni śpiewacy. Niemal każdy
Można podróżować z zamiłowania – w poszukiwaniu przygód, skarbów. Można też tułać się po świecie w poszukiwaniu spokojnego miejsca. O wszelkich rodzajach podróży – jej przyczynach i efektach możesz dowiedzieć się z historii, literatury i sztuki. Podróż To najlepszy sposób na ukazanie bohatera w różnym świetle, jego zachowania wobec nieprzewidzianych zdarzeń. Dzięki podróżom bohater zdobywa wiedzę, dorośleje, zmienia się. A przy okazji utwór staje się ciekawy, pojawiają się nowe postacie i nowe miejsca. Jakie znasz przyczyny podróży? z własnej woli
Część pierwsza Tym razem – jest podzielona na trzy etapy. I. Twoje pierwsze zadanie brzmi następująco: ułóż w odpowiedniej kolejności zdania z fragmentu (A), by utworzyły logiczną, spójną całość. A oto zdania: (5p.) 1. Planowali przecież tę wyprawę od dawna, a dzień dzisiejszy wydawał się do tego celu wyjątkowo odpowiedni. 2. Pomyślałem, że Rysiek i Maciek pewnie wyruszyli już na łyżwy. 3. Po nocnej wichurze nie pozostało już ani śladu.
Przeczytaj uważnie poniższe fragmenty powieści, a następnie wykonaj kilka poleceń: „Dwie córki państwa Borejków były rude: Ida i Natalia. Dwie pozostałe: Patrycja i Gabriela, były blondynkami, jak mama. (…) W istocie, Gabriela odznaczała się bujną strzechą krzywo przyciętych, jasnopopielatych kosmyków, Ida była ruda jak wiewiórka, zaś mała Natalia mawiała o sobie, że jest pomarańczową blondynką i było to trafne określenie: jej włosy były dokładnie koloru marchewki. Najmłodsza Patrycja była zasadniczo podobna
1. W podanym tekście brakuje kilku elementów. Zachowując styl języka tej epoki, dobierzcie najlepiej pasujące fragmenty z niżej proponowanych zestawów: (20p.) Po Amfionie i Dzetosie posiadł tron tebański Lajos. Wyrocznia ostrzegła go, że (A), który w następstwie ożeni się z jego żoną, a swoją matką, Jokastą. Gdy im się więc syn (B), przekłuli mu pięty żelaznymi kolcami, związali i wyrzucili w górach. Dziecko znaleźli pasterze i zanieśli do Koryntu, aby (C)
Wyjazdy zarobkowe do Włoch nie są już tak popularne, jak kilka lat temu, ale nadal przyciągają osoby chętne do pracy właśnie w tym kraju. Wszystko to za sprawą zarobków oraz pięknych krajobrazów i regionalnej kuchni. Z pewnością odczujemy lepsze warunki życia właśnie, pracując we Włoszech. Co więcej, włoska kultura oraz ludzie przyciągają do siebie osoby z innych krajów europejskich. Czy warto zatem pracować we Włoszech? Sprawdź, czytając nasze poniższe wskazówki
Przed przystąpieniem do odpowiedzi przeczytaj uważnie prezentowany poniżej fragment tekstu, bowiem do niego będą się odnosiły niektóre polecenia i zadania. Na wykonanie testu masz 120 minut. Zaczynaj od ćwiczeń najłatwiejszych. Dokładnie czytaj polecenia. Jeśli jedno z nich sprawia Ci trudność, przejdź do następnego, a po krótkim czasie wróć do niego raz jeszcze. Komplikacje te, które sprawiły, iż nieszczęśliwy felietonista musiał ustąpić na rok miejsca Prusowi, oświetlił po latach jego przyjaciel, Antoni Zaleski, gdy
Przeczytajcie uważnie dwa poniższe teksty, ponieważ są inspiracją dla kolejnych pytań testu. Państwo Chopinowie zajęli w stolicy duże mieszkanie w skrzydle Pałacu Saskiego, na placu o tej samej nazwie. Pani Chopinowa grywała czasem chłopcom z internatu do tańca. Pewnego wieczoru, po takim graniu, gdy już wszyscy udali się na spoczynek, przerażona pokojówka Zuska zawołała: Proszę państwa, po salonie jakieś duchy chodzą… Gdy państwo Chopinowie weszli tu, na wysokim taborecie w nocnej koszuli siedział przy fortepianie
Sklepy cynamonowe Schulza Epoka Dwudziestolecie międzywojenne – w opowiadaniach Schulza żywa jest tendencja tego okresu do tworzenia świata na nowo, przetwarzania tego, co widzimy, w pewną nową jakość. Pisarz swobodnie łączy realność z fantastyką, zwyczajne fakty mają w jego opowiadaniach niezwykły kształt i wymiar – wichura, sprzedawanie materiałów w sklepie bławatnym. Pójście po portfel do domu przeradza się w niezwykłą, fantastyczną wędrówkę po mieście. W konstruowaniu tego świata widać wyraźnie obecność groteski. Karykaturalne są pokazane w Sklepach… postacie,
Wszyscy znamy Bolesława Leśmiana jako wybitnego poetę metafizycznego, twórcę wspaniałych ballad i erotyków (zwłaszcza cykl W malinowym chruśniaku poświęcony wielkiej miłości poety, Teodorze Lebenthal, którą Leśmian poznał w Iłży i kochał do swojej śmierci). Bolesław Leśmian jest bardzo ważną postacią polskiej kultury XX wieku: twórcą oryginalnej koncepcji filozoficznej i estetycznej, reżyserem teatralnym, krytykiem literackim, świadom roli poezji, surowo więc oceniającym poetów nie respektujących świętych dla niego nakazów. Pamiętamy, że Leśmian
Fragment I Bo każda chmura inna: na przykład jesienna Pełźnie jak żółw leniwa, ulewą brzemienna, I z nieba aż do ziemi spuszcza długie smugi Jak rozwite warkocze, to są deszczu strugi; Chmura z gradem, jak balon, szybko z wiatrem leci, Krągła, ciemnobłękitna, w środku żółto świeci, Szum wielki słychać wkoło; nawet te codzienne, Patrzcie Państwo, te białe chmurki, jak odmienne! Zrazu jak stada dzikich gęsi lub łabędzi, A z tyłu wiatr jak sokół do kupy
Część pierwsza 1. Twoim zadaniem jest oddzielenie twierdzeń prawdziwych od fałszywych. Przy każdym zdaniu zaznacz literę „P” (prawda) lub „F” (fałsz) albo wyrazy „tak” – „nie”. (25p.) A. Zdanie „Ten mały chłopiec cofnął się do tyłu” jest poprawne. TAK NIE B. Autorką „Roty” jest Maria Konopnicka. TAK NIE C. Literacką Nagrodę Nobla otrzymali: Sienkiewicz, Reymont, Miłosz, Wałęsa i Szymborska. TAK NIE D. Archaizmy to
Jakie są znaczenia słowa dom? Mówiąc najprościej, dom to miejsce, w którym żyjemy. Ale w literaturze, a także w życiu codziennym słowa dom używamy w co najmniej trzech znaczeniach: Dom = miejsce zamieszkania Tego znaczenia używamy najczęściej. Dom ma dach, ściany, jest duży albo niewielki. Bogaty albo skromny. Przykładowe zdanie: W moim domu nie ma zbyt wielu mebli. Dom = rodzina Wszyscy członkowie rodziny – przedstawiciele kilku pokoleń tworzą wspólnie dom, grupę ludzi spokrewnionych ze
Dobre samopoczucie to pierwszy krok do tego, by cieszyć się pełnią życia. By na maksa korzystać z tego, co niesie każdy dzień. Ale o samopoczucie trzeba dbać! 1. Zadbaj o codzienny krótki spacer na świeżym powietrzu i sesją głębszych wdechów i wydechów. Jeśli tego dnia nie masz szansy na spacer to dokładnie wywietrz swój pokój plus wykonaj kilka przysiadów, energicznych wymachów rąk, krążenie bioder itp. Korzyści: zaczerpniesz energii, dotlenisz się
Kobiety w ciąży nadal chcą dbać o urodę i własne samopoczucie korzystając z zabiegów w gabinetach kosmetycznych. Są one jednak bardziej ostrożne z obawy na ewentualne negatywne skutki dla zdrowia ich oraz dziecka. Oczywiście istnieją pewne przeciwwskazania do wykonania niektórych z zabiegów, ale ciąża nie oznacza, że kobiety muszą rezygnować z dotychczasowych przyjemności. Zmiany w ciele kobiety Wiele przyszłych mam z obawy przed szkodliwymi skutkami zabiegów kosmetycznych całkowicie rezygnują z
Młodopolskie metody twórcze i prądy artystyczne Literatura polska przełomu wieków wykazuje bardzo bliskie związki z ówczesną literaturą europejską. Młoda Polska to epoka, która nie następuje u nas wiele później niż jej europejski odpowiednik. Jednocześnie zaś układ podstawowych nurtów artystycznych i literackich w polskiej sztuce tego okresu jest dokładnym odzwierciedleniem takiego układu w Europie. Jednym słowem – nurty literackie Młodej Polski miały ten sam charakter co nurty europejskiego modernizmu. Symbolizm Jego światowe pierwowzory odnajdujemy w poezji Baudelaire’a, Verlaine’a,
Ramy czasowe epoki Zaczęło się we Włoszech, gdzie renesans trwał już od połowy XIV w. Główną jego siłą napędową był humanizm. Na północy Europy można mówić o początkach renesansu dopiero od końca wieku XV. W Anglii zaś dopiero od połowy wieku XVI. Na północy u podstaw światopoglądu renesansowego tkwią, prócz „importowanego” z Włoch humanizmu, idee reformacji. Na ogół za symboliczną, „szkolną” datę „końca” średniowiecza i „początku” renesansu uznaje się moment upadku Konstantynopola w roku 1453 lub
Notatka główna Podstawą średniowiecznego światopoglądu jest teocentryzm – przeświadczenie, że Bóg jest centrum wszechświata, wszystkich ludzkich myśli i działań. Dlatego wszystkie dziedziny życia, w tym także filozofia, podporządkowane zostały wierze chrześcijańskiej. Samą filozofię traktowano jako służebnicę teologii, a rozważano przede wszystkim prawdy religijne: sposób poznawania Pana, miejsce człowieka w stworzonym przez Boga świecie itp. Myśliciele wieków średnich nie odrzucili przy tym dorobku filozofii starożytnej, próbując ją powiązać z zasadami chrześcijaństwa. Podstawowym źródłem wiedzy była oczywiście
Jesteśmy w nowej epoce! Renesans następuje po średniowieczu. Przypada na wiek XVI – a 100 lat wcześniej zaczyna się we Włoszech i powoli ogarnia całą Europę. Najważniejszą ideologią nowych czasów staje się humanizm i związany z nim antropocentryzm. Antropocentryzm to taka postawa twórców, która stawia w centrum zainteresowań człowieka (antropos) i jego sprawy. Pamiętamy, że w średniowieczu w tymże centrum był Bóg i królował teocentryzm (theós = Bóg). Kiedy w Europie północnej jeszcze wznoszono gotyckie katedry, jeszcze dominował ideał
Powroty do tradycji w poezji współczesnej. Najpierw – wyjaśnimy pojęcia. Tradycja – obyczaje, zasady postępowania, wartości. Słowem to, co przechodzi z pokolenia na pokolenie i tworzy narodową świadomość. Warto przywołać słowa T. S. Eliota: „Tradycja to bezczasowa teraźniejszość kultury, w której Szekspir, Dante i współczesny poeta mogą toczyć ciągle aktualny dialog”. Sięgają do jej skarbca klasycy. Stąd klasycyzm – termin (od słowa classicus – wzorowy, doskonały), którym określamy twórczość mistrzów