Strona Główna
Twoje wyspy szczęśliwe – czym są, czy istnieją? Opisz swoje ukochane miejsce. Dawniej, kiedy ktoś mówił o wyspach szczęśliwych, na myśl przychodziły mi zwykle odległe archipelagi lub pojedyncze wysepki zagubione na egzotycznych, ciepłych morzach. Wyobrażałam je sobie na podstawie zdjęć w czasopismach podróżniczych i reklam. Poranna bryza orzeźwia i opłukuje bose stopy tubylców i plażowiczów. Piasek złoci się i zachęca, by przesypywać go w dłoniach. Temperatura wody i powietrza wynosi tyle, że bez
Oglądam Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy i inne akcje charytatywne na rzecz chorych dzieci. Przychodzi mi do głowy piękny wiersz księdza Jana Twardowskiego Spieszmy się. Wielu ludzi nieinteresujących się poezją zna ten utwór, cytowany przy tak różnych okazjach – to też świadczy o sile poezji, która lepiej niż zwykłe, niedbałe słowa potrafi wyrazić to, co leży nam na sercu. Często słowa wierszy i piosenek porywają nas do szlachetnych czynów, pozwalają się jednoczyć wokół dobra,
Jakie znasz typy narracji w utworze literackim? Zauważ: Nie jesteś proszony o określenie narracji w konkretnym tekście literackim. Twoim zadaniem jest czysto teoretyczne wypowiedzenie się na temat typów narracji. To pytanie z teorii literatury. Brzmi bardzo poważnie, ale trudne nie jest. Twoja odpowiedź: Narrator to osoba, która mówi w teście prozatorskim. Narracja może być trzecioosobowa lub pierwszoosobowa. Narrator trzecioosobowy jest wszechwiedzący, czyli wie wszystko: może wybiegać w przyszłość, zna przeszłość bohaterów, może spoglądać na zdarzenia z różnej
Jak wyglądało życie cywila w powstańczej stolicy? – na podstawie Pamiętnika z powstania warszawskiego. Leżymy. Potokiem. Potokami. Piwnicami. I nagle: Trzszach… trzszach… trzszach… tszach… tszach… tszach… Podmuchy i rwanie murami – po sześć razy, przeważnie. Ale jak te mury chodziły… raz patrzę – a one chodzą chyba na metr w tę i w tę… i wtę…i w tę… rozlatujemy się?!… niee – pohuśtały się… trochę mniej, coraz mniej, i ustawiły… tak jak stały. Przecierałem oczy ze zdumienia. Białoszewski
„Pejzaż z upadkiem Ikara” to obraz namalowany tak, by każdy mógł interpretować go na swój sposób. I w istocie nie wiadomo, czy jest on pejzażem morskim, czy też sceną śmierci odważnego lotnika. A może i tym, i tym? W tle widzimy rozległe morze skąpane w odcieniach bieli, błękitu i żółci ze względu na wschodzące u jego krańców słońce. Po obu stronach morza brzegi są wysokie i skaliste, a miasto widniejące w oddali zdaje się być zbudowane również na jakimś brzegu, tyle że
Zanim zaczniesz pisać musisz rozgryźć cytat. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie: O co chodzi autorowi? Chwali coś czy gani? Jest za czy przeciw? Może kpi lub prowokuje? Zawarty w temacie cytat potraktuj jak normalne zdanie. Poszukaj orzeczenia, podmiotu. Pułapką mogą być trudne słowa, takie jak kreowanie (tworzenie), powinność (obowiązek), prezentacja (ukazanie, przedstawienie), dominacja (bycie silniejszym) itp. Co zrobić z cytatem, czyli jak mogą być sformułowane polecenia. Najpierw jest cytat, potem polecenie z nim
Zapamiętaj bajkowych autorów! Ezop z Frygii – legendarny bajkopisarz pochodzący z Grecji (VI w. p.n.e.), pomysłodawca bajek zwierzęcych. Jean de La Fontaine – najdoskonalszy bajkopisarz francuski, autor głównie bajek narracyjnych (wiele z nich polscy bajkopisarze tłumaczyli na język polski). Ignacy Krasicki – największy polski bajkopisarz epoki oświecenia. Adam Mickiewicz, Aleksander Fredro – poeci epoki romantyzmu, autorzy i tłumacze bajek narracyjnych. Jan Sztaudynger – bajkopisarz XX wieku. Ignacy Krasicki Słowik i szczygieł Rzekł szczygieł do słowika,
Poetyckie modlitwy znanych Ci autorów. Oprzyj się na dowolnych tekstach omawianych w szkole i ewentualnie na utworach spoza programu. Mam mówić o poetyckich modlitwach. Wezmę pod uwagę teksty poetów różnych epok, których twórczość poznaliśmy w trakcie nauki w II klasie gimnazjum. Wystąpienie swoje planuję rozszerzyć też o kilka utworów romantycznych z programu III klasy gimnazjum. Wszystkie utwory, które omawiam, łączy to, że mają formę modlitwy. Forma ta zakłada bezpośredni zwrot do Boga, liczne apostrofy oraz
Napisz sprawozdanie z ostatniej klasowej wycieczki. W piątek, 10 października uczniowie naszej klasy Ib pod opieką wychowawczyni – Eweliny Kozdry i nauczycielki plastyki – pani Emilii Szewczyk udali się na planowaną od wielu miesięcy wycieczkę do Warszawy. W imprezie wzięli udział wszyscy uczniowie. Zbiórka przed szkołą została wyznaczona na szóstą rano i wszyscy stawili się punktualnie. Wyjechaliśmy zgodnie z planem o szóstej trzydzieści. Podróż umilało nam słuchanie radia. Nikt nie reagował
Napisz, jakie uprawnienia i obowiązki miały instytucje i urzędy Republiki Rzymskiej. Zgromadzenie ludowe – jeden z podstawowych organów władzy państwowej. W zakres jego kompetencji wchodził wybór urzędników oraz ustawodawstwo. Senat (rada starszych) – najwyższy organ władzy ustawodawczej, decydujący o polityce wewnętrznej i zagranicznej. Senat zajmował się także finansami i dawaniem zadań urzędnikom. Konsulowie – konsulów było dwóch, posiadali pełnię władzy wojskowej i cywilnej. Byli dowódcami rzymskiej armii. Wybierano ich spośród najbogatszych i najbardziej wpływowych obywateli. Pretorzy –
Określ elementy świata przedstawionego w Krzyżakach Henryka Sienkiewicza. Zapamiętaj – do elementów świata przedstawionego należą: czas akcji, miejsce wydarzeń, bohaterowie, wydarzenia. Uwaga! Przy omawianiu powieści historycznych koniecznie dokonaj podziału wydarzeń oraz postaci na autentyczne i fikcyjne. Czas akcji Krzyżaków: Wydarzenia rozgrywają się na przełomie XIV i XV wieku. Miejsce akcji powieści: Tereny Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz tereny zajęte przez zakon krzyżacki. Wymienione miejscowości: Tyniec, Kraków, Sieradz, Płock, Szczytno, Malbork, Spychowo, Bogdaniec,
Opisz uzbrojenie i sposób walki rzymskiego legionisty. Legiony rzymskie to formacja wojskowa, która stanowiła trzon rzymskiej armii, to na nich spoczywał główny ciężar walki. Każdy legion liczył ok. 5 tys. pieszych żołnierzy. Byli to rzymscy obywatele, którzy do armii zaciągali się ochotniczo na 20 – 25 lat. Podlegali bardzo ostrej dyscyplinie, byli więc doskonale wyszkoleni. Legioniści byli świetnie uzbrojeni. Zwykli legioniści na głowach mieli hełmy wykonane tak, by osłaniały głowę,
Jak wynalezienie druku wpłynęło na rozwój nowej epoki? Przede wszystkim przyspieszyło rozpowszechnianie się nowych myśli: humanistycznych, ekonomicznych i religijnych. Kiedy Marcin Luter na drzwiach kościoła w Wittenberdze wieszał swoje tezy, chciał tylko wywołać dyskusję. Nawet nie przypuszczał, że zostaną one wydrukowane i rozprowadzone w ogromnej ilości, co spowodowało rozłam religijny. Druk znacznie ułatwił obieg informacji – zmniejszył przestrzenie i upowszechnił modę i sztukę. Ale wielka rewolucyjność wynalezienia druku nie polegała tylko na tym, że słowo pisane
Jakie przestrogi dają ludziom wywołane duchy w II cz. Dziadów Adama Mickiewicza? Duchy lekkie – dzieci Józio i Rózia przestrzegają: „Kto nie dozna goryczy ni razu,/ Ten nie dozna słodyczy w niebie”. Co to oznacza? Jeżeli ktoś nie zazna za życia choć odrobiny cierpienia (a takie beztroskie i wypełnione jedynie zabawą było życie dzieci), ten nie może po śmierci cieszyć się wiecznym szczęściem w niebie. Duch średni – piękna pastereczka Zosia mówi: „Kto nie
Omów rolę i znaczenie Biblii w dziejach ludzkości. Zastanów się, na czym polega odwieczna, uniwersalna wartość Biblii – nie tylko dla chrześcijan, ale w ogóle dla ludzkości. Obok dorobku antyku Biblia jest jednym z dwóch najważniejszych źródeł naszej kultury. To w dużej mierze z niej wyrasta nasz światopogląd, system wartości, a także bogactwo literatury i sztuki z kręgu śródziemnomorskiego. Biblia jest źródłem wielu motywów, z których nadal czerpią pisarze, malarze, rzeźbiarze, muzycy i poeci niemal wszystkich narodowości. To dlatego znajomość Biblii
Przedstaw plan zdarzeń (z krótkim rozwinięciem) opowiadania Sławomira Mrożka – Baba. Baba 1. Niepokojąca dziecięca rymowanka Narrator usłyszał na podwórku rymowankę – wyliczankę dzieciaków. Choć była bezsensowna – zaniepokoiła go i wytrąciła z równowagi, gdyż była nieprawdopodobna, a on wierzył tylko w realizm. Postanowił sprawdzić, czy baba z nogami w kałamarzu faktycznie istnieje. 2. Wyprawa na cmentarz Narrator powędrował na cmentarz. I faktycznie – siedziała tam baba, która trzymała nogi w ciasnej buteleczce na atrament. 3. Misja polepszenia
Na konkretnych przykładach omów różnice między nowelą a powieścią. Od czego zacząć? Wybierz sobie do omawiania jedną nowelę (niech to będzie np. Janko Muzykant Henryka Sienkiewicza) i jakąś powieść (np. Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego). W tym przypadku nie ma dobrych i złych przykładów – w każdej wybranej lekturze wskażesz różnice. Weź więc dzieła dobrze Ci znane, o których będziesz miał coś do powiedzenia. Te, które naprawdę przeczytałeś, a nie przejrzałeś jedynie ich opracowanie. Przejdź do omawiania różnic:
Czym różni się język opowiadania Wesele w Atomicach Sławomira Mrożka od innych znanych Ci dotychczas opowiadań? W opowiadaniu mieszają się elementy gwarowe ze słownictwem technicznym. Wskaż elementy stylizacji ludowej w tekście. Wyrazy gwarowe (najczęściej używane): ano, ino, kiedym, jeno. Przedmioty wiejskie: zydel, przyzba. Przedmioty związane z cywilizacją: odrzutowce, pola startowe za stodołą, głowica atomowa, wyrzutnia, rakiety, licznik Geigera. Zwróć uwagę na czas, w którym opowiadanie powstawało (PRL). Krótko scharakteryzuj język czasów socjalizmu. W
Podane związki wyrazów podzielna wyrażenia i zwroty. wielka miłość, iść bez celu, śmiać się beztrosko, niezapomniane przeżycie, chodzić pieszo, nieszczęśliwa miłość, zachód słońca, przystanek tramwajowy, pisać klasówkę, rzewnie płakać, chusteczka higieniczna Nie pomyl się! Zwroty to takie związki wyrazów, w których występuje czasownik. Związki wyrazów bez czasownika to wyrażenia. Zwroty iść bez celu, śmiać się beztrosko, chodzić pieszo, pisać klasówkę, rzewnie płakać Wyrażenia wielka miłość, niezapomniane przeżycie, nieszczęśliwa miłość, zachód słońca,
Podane wyrazy podziel na te, które mają jedną podstawę słowotwórczą, i na wyrazy, które mają dwie podstawy słowotwórcze. myśliwy, samochód, fotelik, grzybobranie, korkociąg, Wielkanoc, oczko, listonosz, bajkopisarz, sąsiadka, szkolnictwo, samolot, fotografia, komputer Pamiętaj! Wyrazy, w których można wyodrębnić dwie podstawy słowotwórcze to wyrazy złożone. Są wśród nich takie, które łączy wrostek (formant łączy dwie podstawy), i takie, które są niejako zrośnięte ze sobą. Jedna podstawa słowotwórcza myśliwy, fotelik, oczko, sąsiadka, szkolnictwo, fotografia,