Strona Główna

Główne kierunki filozoficzne XX wieku

Wiedza o filozofii XX wieku jest niezbędna przy podsumowaniach minionego stulecia, interpretowaniu najważniejszych zjawisk literackich i wskazywaniu związków między literaturą a filozofią.   Intuicjonizm (bergsonizm) Inicjatorem tego kierunku był francuski myśliciel Henri Bergson (1859-1941). Jego myśl, bardzo popularna i atrakcyjna w wieku XX, stała się kontynuacją buntu wobec rozumu, który zapoczątkował jeszcze Rousseau. Bergson krytykował działanie umysłu, ludzkiej władzy wielbionej przez wielu filozofów kierunków racjonalistycznych. Rozum, żeby poznać świat, musi

PRESENT PERFECT

Czasu teraźniejszego uprzedniego (present perfect) używamy przede wszystkim, gdy chcemy powiedzieć, że czynność odbyła się, lecz nie wiemy (lub nie ma znaczenia), kiedy miało to miejsce. Bardzo często w przypadku tego czasu uzupełniamy zdanie o przysłówki ever kiedykolwiek oraz never nigdy. Konstrukcja czasu Zdania w czasie teraźniejszym uprzednim mają następującą strukturę: podmiot + czasownik posiłkowy have/has + imiesłów bierny. Formy imiesłowu biernego od czasowników regularnych tworzy się tak samo jak formy czasu przeszłego. They have

Pieśń o Rolandzie – kartkówka

1. Jaki bohater Pieśni… został poddany sądowi Bożemu i jak to się skończyło? 2. Jak miała na imię ukochana Rolanda? 3. Jak miał na imię przyjaciel Rolanda? 4. Czego odmówił Roland Oliwierowi i czym motywował odmowę? 5. Jak nazywał się miecz, a jak koń Rolanda? 6. Dlaczego umierając, Roland podnosi ku niebu prawą rękawicę?   Odpowiedzi 1. Tą postacią w Pieśni o Rolandzie jest zdrajca Ganelon, który przyczynił się do śmierci tytułowego bohatera

PRESENT PERFECT CONTINUOUS – (TERAŹNIEJSZY UPRZEDNI CIĄGŁY)

Czasu Present Perfect Continuous używamy przede wszystkim, gdy chcemy opisać czynności lub stany, które miały swój początek w przeszłości i trwają nieprzerwanie do chwili obecnej. I have been learning English since 1980. (Uczę się angielskiego od 1980) I`ve been watching television all day long. (Cały dzień oglądam telewizję) Present Perfect Continuous   Zdania twierdzące Pytania  (Inwersja) Zdania przeczące (dodajemy not)  1 os. lp. I have been learnng Have I been learnng

Średniowiecze – TEST 5

Sprawdź swoją wiedzę ze średniowiecza Pamiętaj – tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa! 1. Czego symbolem była pantera w Boskiej komedii Dantego? a) pychy b) rozwiązłości c) chciwości 2. Czym głównie posługiwała się sztuka średniowiecza? a) alegorią b) metaforą c) symbolem 3. Jakie zwierzę było kojarzone w tej epoce z dziewictwem? a) łania b) baranek c) jednorożec 4. Gdzie znajduje się wejście do piekła w Boskiej komedii? a) u podnóża góry

Wielcy polscy romantycy – biografia i twórczość

Adam Mickiewicz Dzieciństwo sielskie, anielskie Adam Mickiewicz urodził się 24 grudnia 1798 r. w Zaosiu koło Nowogródka. Rodzicami poety byli Mikołaj Mickiewicz, komornik i adwokat, oraz Barbara z domu Majewska. To właśnie ukochana matka ofiarowała synka pod opiekę Matki Boskiej Ostrobramskiej, gdy jako maleńki chłopczyk wypadł z okna. Choć rodzina była raczej biedna, dzieciństwo miał poeta beztroskie. Przerwała je śmierć ojca w 1812 r. Jak to widać w dziełach? „Kraj lat dziecinnych” pokazał Mickiewicz przede wszystkim w Panu Tadeuszu.

FUTURE SIMPE (PRZYSZŁY PROSTY)

Czas przyszły prosty („future simple”) jest podstawowym czasem używanym, gdy chcemy odnieść się do przyszłości – opisać nasze plany czy przewidywane stany rzeczy. Jego konstrukcja jest bardzo prosta: podmiot (wykonawca czynności) + will + forma podstawowa czasownika. W niektórych wypadkach można zamiast słówka will używać shall. W zdecydowanej większości przypadków, zarówno w mowie, jak i piśmie, w zdaniach oznajmujących przeważa współcześnie słaba forma czasownika will, skracana w zapisie do –’ll. Oto przykłady konstrukcji z użyciem will: Zdania

FUTURE CONTINUOUS – (PRZYSZŁY CIĄGŁY)

CZAS FUTURE CONTINUOUS (PRZYSZŁY CIĄGŁY)     Zdania twierdzące Pytania  (Inwersja) Zdania przeczące (dodajemy not)  1 os. lp. I will be doing Will I be doing?  I will not (won’t) be doing?  2 os. lp. you will be doing Will you be doing? you will not (won’t) be doing?  3 os. lp. he/she/it will be doing Will he/she/it be doing? he/she/it will not (won’t) be doing?  1 os. lm. we

FUTURE PERFECT (PRZYSZŁY UPRZEDNI)

CZAS FUTURE PERFECT (PRZYSZŁY UPRZEDNI)     Zdania twierdzące Pytania  (Inwersja) Zdania przeczące (dodajemy not)  1 os. lp. I will /shall have written Will I have written I will not (won’t) have written  2 os. lp. you will have written Will you have written you will not (won’t) have written  3 os. lp. he/she/it will have written Will he/she/it have written he/she/it will not (won’t) have written  1 os. lm.

FUTURE PERFECT CONTINUOUS – (PRZYSZŁY UPRZEDNI CIĄGŁY)

CZAS FUTURE PERFECT CONTINUOUS (PRZYSZŁY UPRZEDNI CIĄGŁY) Czasu przyszłego uprzedniego ciągłego („future perfect continuous”) używamy, chcąc powiedzieć, że we wskazanym momencie w przyszłości będziemy mieli już za sobą długotrwałe wykonywanie jakiejś czynności. Jego konstrukcja wygląda następująco:     Zdania twierdzące Pytania (Inwersja) Zdania przeczące (dodajemy not)  1 os. lp. I will have been doing Will I have been doing?  I will not (won’t) have been doing  2 os. lp. you

PAST SIMPLE – (PRZESZŁY PROSTY)

Formy czasu przeszłego czasownika to be    Zdania twierdzące Pytania  (Inwersja) Zdania przeczące (dodajemy not)  1 os. lp.  I was – byłem  Was I? – Czy byłem?  I was not (wasn’t) – nie byłem  2 os. lp.  you were – byłeś  Were you? – Czy byłeś?  you were not (weren’t) – nie jesteś  3 os. lp.  he was – był she was – była it was – było  Was he?

Czas PAST CONTINUOUS – (PRZESZŁY CIĄGŁY)

  Zdania twierdzące Pytania  (Inwersja) Zdania przeczące (dodajemy not)  1 os. lp.  I was learnig – uczyłem się  Was I learnig?  I was not (wasn’t) learnig  2 os. lp.  you were learnig  Were you learnig?  you were not (weren’t) learnig  3 os. lp. he was learnig she was learnig it was learnig  Was he learnig? Was she learnig? Was it learnig?  he was not (wasn’t) learnig she was not (wasn’t) learnig it

PAST PERFECT – (PRZESZŁY UPRZEDNI)

Konstrukcja   Zdania twierdzące Pytania  (Inwersja) Zdania przeczące (dodajemy not)  1 os. lp. I had bought Had I bought? I had not (hadn’t) bought  2 os. lp. you had bought Had you bought? you had not (hadn’t) bought  3 os. lp. he/she/it had bought Had he/she/it bought? he/she/it had not (hadn’t) bought  1 os. lm. we had bought Had we bought? we had not (hadn’t) bought  2 os. lm. you

PAST PERFECT CONTINUOUS – (PRZESZŁY UPRZEDNI CIĄGŁY)

Konstrukcja   Zdania twierdzące Pytania  (Inwersja) Zdania przeczące  1 os. lp. I had been reading Had I been reading? I had not (hadn’t) been reading  2 os. lp. you had been reading Had you been reading? you had not (hadn’t) been reading  3 os. lp. he/she/it had been reading Had he/she/it been reading? he/she/it had not (hadn’t) been reading  1 os. lm. we had been reading Had we been reading? we had not (hadn’t) been reading

Omów konwencje literackie epoki oświecenia

Omów konwencje literackie epoki oświecenia. Plan wypowiedzi Na wstępie zdefiniuj termin „oświecenie” i zaznacz jego ramy czasowe (zdominowany przez racjonalizm okres w rozwoju kultury europejskiej, trwający od końca XVII do początków XIX wieku) i powiedz, że nie zaowocowało ono jednym stylem literackim! W literaturze pięknej występowały wówczas aż cztery wpływające na siebie nurty! Wciąż żywa była jeszcze poetyka baroku i rokoka, narodził się zaś klasycyzm i sentymentalizm. Teraz po kolei je omów. Jeszcze barok Poza głównymi

Tematy młodopolskiej literatury

Ludomania (wieś) Pod koniec wieku XIX – zwłaszcza w Krakowie, w kręgach elit kulturalnych – pojawia się moda, na wieś i wszystko co „chłopskie” – którą określamy terminem ludomania. Owocuje to między innymi: serią małżeństw przedstawicieli elit z chłopkami; powstaniem setek utworów literackich opiewających życie wsi; zalewem obrazów o tematyce wiejskiej; wreszcie pojawieniem się motywów folklorystycznych we wzornictwie. Wynikiem mody są dwa arcydzieła Wesele Wyspiańskiego i Chłopi Reymonta – panorama

Don Kichot – praca domowa

Wyjaśnij znaczenie terminu „donkiszoteria”. Donkiszoteria jest pojęciem ambiwalentnym, czyli niejednoznacznym. Dzisiaj rozumiemy pod tym słowem idealistyczną, choć śmieszną i niepotrzebną walkę z urojonym przeciwnikiem. Donkiszoteria oznacza także walkę, często nadmiernie brawurową i na pokaz, z przejawami zła w świecie. To również narażanie się na przygody, awantury i nadmierne ryzyko w imię indywidualnych „wyższych” racji. Pojęcie to miałoby więc wydźwięk raczej negatywny, chociaż nieco żartobliwy. Czy jednak donkiszoteria jest do końca

PROGRAM HIGH SCHOOL USA

PROGRAM HIGH SCHOOL USA – WYMIANA JEDNOSTRONNA Zrozumienie międzykulturowe jest podstawą, aby ustanowić wzajemny szacunek oraz tolerancję i otwartość na inne kultury świata. Program HIGH SCHOOL USA to program wymiany edukacyjno-kulturalnej i jest skierowany do: Uczniów szkół gimnazjalnych/ licealnych w wieku 15 – 18.5 lat, ze średnią ocen min. 3,75 (z trzech ostatnich lat edukacji) oraz z bardzo dobrą znajomością języka. Profil uczestnika: dojrzały, otwarty, tolerancyjny na inne kultury świata,

Odwołując się do lektury, wskaż podobieństwa i różnice eposu polskiego Pana Tadeusza i Iliady

Odwołując się do lektury, wskaż podobieństwa i różnice eposu polskiego Pana Tadeusza i Iliady. Podobieństwa eposów Pan Tadeusz – podobnie jak Iliada – rozpoczyna się inwokacją – do Litwy i Matki Boskiej, a pamiętamy, że Homer zwracał się do muzy. W obu przypadkach pada prośba o pomoc i natchnienie przy tworzeniu dzieła. Mickiewicz zachowuje stałą liczbę sylab w wersach przez cały utwór (pisany trzynastozgłoskowcem), Homer pisał heksametrem. Polski wieszcz dba o realizm szczegółu – np. w opisie Soplicowa, stołu

Małe ojczyzny – motyw literacki

Motyw literacki – małe ojczyzny Małe ojczyzny to temat modny. W dobie jednoczącej się Europy – nazywanej niekiedy Europą ojczyzn – pojęcie ojczyzny zaczyna nabierać nowego charakteru. Świat staje się coraz wyraźniej globalną wioską nie tylko dzięki nowoczesnym środkom komunikacji takim jak Internet. Coraz bardziej jednolita okazuje się kultura (przede wszystkim kultura masowa), zanikają cechy narodowe, bo też poszczególne kraje coraz mniej zaczynają się od siebie różnić. I właśnie w takim świecie